عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا خودروسازي آذربايجان شرقي احيا مي شود

نور اميد در دل اقدامات دولت//

1401/10/25

گروه گزارش:آذربايجان شرقي تا همين يکي دو دهه قبل از قطب هاي مهم قطعه سازي در صنعت خودروسازي کشور محسوب مي‌شد به گونه‌اي که توليدات 500 واحد قطعه سازي آن نه تنها نيازهاي داخلي را برآورده مي کرد، بلکه در اروپا نيز مشتريان پر و پاقرصي داشت.

گروه گزارش:آذربايجان شرقي تا همين يکي دو دهه قبل از قطب هاي مهم قطعه سازي در صنعت خودروسازي کشور محسوب مي‌شد به گونه‌اي که توليدات 500 واحد قطعه سازي آن نه تنها نيازهاي داخلي را برآورده مي کرد، بلکه در اروپا نيز مشتريان پر و پاقرصي داشت.
 صاحبنظران و کارشناسان در استان معتقدند، خودروسازي و قطعه سازي آذربايجان شرقي، ظرفيت هاي شناخته شده اي است که توجه به آنها نه تنها مي تواند باعث توليد ثروت و اشتغال زايي در کشور شود، بلکه به دليل موقعيت جغرافيايي- سياسي خاص اين خطه مي تواند در حوزه تعاملات فرامنطقه اي نيز دستاوردهاي بزرگي داشته باشد.
نبايد فراموش کرد که دستور مقام معظم رهبري و رييس جمهوري براي ارتقاي کيفيت خودروهاي ساخت داخل، به خودروسازان داخلي فرصت مناسبي داده است تا از ظرفيت هاي انحصاري آذربايجان شرقي در توليد خودرو و قطعه سازي و همين طور صادرات استفاده کنند.وجود ظرفيت هاي فني، مواد اوليه، نيروي انساني کارآمد، ظرفيت هاي توليدي و صادراتي، ظرفيت هاي ترانزيتي و نزديکي به مرز بستري است که زمينه توليد خودروي ملي را مي تواند در تبريز فراهم کند که اتفاقا امسال 2 خودرو ساز بزرگ کشور، ايران خودرو و سايپا براي تحقق توليد خودرو و توسعه قطعه سازي در آذربايجان شرقي برنامه هايي را اعلام کرده اند.
نبايد از خاطر دور داشت تا حدود 15سال قبل آذربايجان شرقي به ويژه تبريز، ميزبان کارخانه هاي مهم خودروسازي در حوزه کاميون و کشنده، اتوبوس و ميني بوس و ون و کاميونت بود، اما به گفته کارشناسان انحصار حاکم بر صنعت خودروسازي موجب شد که اين ظرفيت نه تنها در طول اين سال ها تقويت نشود، بلکه سير نزولي داشته باشد.
ايدم، درمن ديزل، بنيان ديزل، پيستون سازي، بلبرينگ سازي و ... برخي از کارخانجات مهم توليد موتور و قطعات اساسي خودرو در آذربايجان شرقي در پنج دهه اخير بودند که روزگاري محصولات شان به آلمان و سوئد صادر مي شد، اما واگذاري آنها به افراد نااهل نه تنها سودي براي اين صنايع نداشت، بلکه سرمايه مالي و انساني آنها را تحليل برد.حال در دولت سيزدهم که شعار اصلي آن عدالت محوري و توزيع عادلانه امکانات در سراسر کشور است، بارقه هاي اميد به احياي صنعت قطعه سازي و ايجاد کارخانه هاي جديد خودروسازي در آذربايجان شرقي، جاني دوباره گرفته است.در همين راستا ايران خودرو با رويکرد خودروسازي و سايپا بيشتر با رويکرد قطعه سازي بر روي ظرفيت هاي آذربايجان شرقي تمرکز کرده‌‍‌اند، البته سال ها پيش ساخت خودروي جک در شهرستان بستان آباد و ساخت خودروي سواري در تراکتورسازي و همين طور ساخت خودروي برقي در تبريز با طرح پارک علم و فن آوري استان مطرح شد اما تمام آنها در همان ابتدا عقيم ماند اما اکنون در دولت سيزدهم رويکرد تمرکززدايي و بهره مندي عدالت محور از فرصت ها بستر مناسبي را براي توسعه فراهم ساخته است.
امکان تامين نيمي از قطعات مورد نياز خودرو سازان توسط قطعه سازان و مجموعه سازان آذربايجان شرقي
رييس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان شرقي از انعقاد 3 تفاهم نامه همکاري قطعه سازان استان با خودروسازان کشور طي روزهاي اخير خبر داد و گفت: قطعه سازان و مجموعه سازان استان توان تامين نيمي از قطعات مورد نياز خودرو سازان را دارند.اين تفاهم‌نامه‌ها بر مبناي تعميق ساخت داخل بين انجمن‌هاي تخصصي قطعه سازي و نيرومحرکه آذربايجان شرقي با شرکت‌هاي خودروسازي سايپا و ايران خودرو در روزهاي اخير و در حضور مسئولان استاني و کشوري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تبريز منعقد شد.
مردم از وضعيت خودرو گله مندند
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي با تاکيد بر ظرفيت بالاي آذربايجان شرقي در صنعت خودرو و قطعه سازي گفت: تلاش مي کنيم استان را به قطب سوم خودروسازي کشور تبديل کنيم.
پرنيان افزود: در سال هاي گذشته در صنعت خودرو اقدامات خوبي انجام شده است ولي با اين وجود رضايتمندي مردم در حوزه خودرو بايد در قالب يک تکليف همگاني ايجاد شود.رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي ادامه داد: اين استان در توليد خودروهاي تجاري اعم از کاميون، اتوبوس، ميني‌بوس و کشنده‌ها در کشور پيشران است.
پرنيان با بيان اينکه آذربايجان شرقي در صنعت قطعه سازي و مجموعه سازي قطب کشور است، گفت: در بخش خودرو خبرهاي خوشي داريم که در روزهاي آينده به اطلاع مردم خواهد رسيد.وي تاکيد کرد: به منظور تامين قطعات، نشست هاي تخصصي ما بين شرکت هاي دانش بنيان، پارک هاي فناوري، قطعه سازان و مجموعه سازان با هلدينگ هاي خودروساز برگزار خواهيم کرد.
خودروسازي آذربايجان شرقي ظرفيت توليد 330 هزار دستگاه خودرو سبک در سال را دارند
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌شرقي گفت: واحدهاي خودروسازي استان ظرفيت توليد 330 هزار دستگاه خودرو سبک در سال را دارند که اميدواريم تا پايان امسال با تحقق وعده خودروسازان تيراژ توليد خودرو در استان افزايش يابد.پرنيان با اشاره به ظرفيت هاي بالاي استان در صنعت خودروسازي، بيان کرد: رشد صنعت خودروسازي و قطعه‌سازي با تکيه بر توان داخلي از اهميت بالايي برخوردار است؛ بر اين اساس آذربايجان شرقي با وجود 45شرکت دانش بنيان در حوزه خودروسازي، ظرفيت زيادي براي توليد قطعات باکيفيت، قطعات الکترونيکي، قطعات بدنه و مجموعه سازي دارد.
وي افزود: با توجه به اقدامات انجام شده براي تکميل خط بدنه و رنگ خودرو در استان اميدواريم به زودي شاهد اتفاقات خوبي باشيم، ضمن اين که در اين زمينه پيگير اخذ مجوز ايجاد خودروساز سوم هستيم.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي تاکيد کرد: موضوع توليد موتورهاي يورو 5 و يورو 6 را در شرکت ايدم و توليد گيربکس اتوماتيک را در شرکت چرخشگر به صورت ويژه پيگيري مي کنيم.
پرنيان با بيان اين که وزارت صمت به عنوان پشتيبان حامي صنايع است، گفت: خودروسازي به عنوان لوکوموتيو بخش صنعت در زندگي مردم تاثير قابل توجهي دارد، به طوري که نزديک به سه درصد توليد ناخالص کشور مربوط به صنعت خودروسازي است.وي افزود: آذربايجان شرقي به دليل وجود نيروي انساني ماهر، مختصص و علاقمند جزو استان هاي پيشرو و تاثيرگذار در صنعت خودرو، مجموعه سازي، قطعه سازي و صنايع وابسته است.وي ادامه داد: علاوه بر آموزش نيروهاي متخصص در دانشگاه هاي استان، واحدهاي صنعتي مادر در تبريز با پيشينه 50 ساله مانند ماشين سازي، تراکتورسازي، پيستون سازي، موتوژن، ايدم، چرخشگر و بسياري از واحدهاي بزرگ صنعتي ديگر مانند يک دانشگاه نيروي هاي انساني ماهر را به صورت عملي پرورش داده اند.رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي با بيان اين که آذربايجان شرقي يک استان با پايه صنعتي و اقتصادي است، اظهار کرد: برخلاف اين که در صنعت خودرو در مقاطع مختلف مسايل و مشکلاتي داشته ايم، اما اکنون آذربايجان شرقي به عنوان يک استان مهم در صنعت قطعه سازي در کشور مطرح است.وي با اشاره تاثير تحريم هاي اعمال شده بر صنعت خودروسازي گفت: در استان 45شرکت دانش بنيان در حوزه خودروسازي وجود دارد و اين يعني با تکيه بر توان داخلي اين صنعت را توسعه خواهيم داد.
صنعت قطعه سازي بر صنعت خودرو سازي ارجحيت دارد
مدير عامل شرکت خودروسازي سايپا با بيان اينکه در دنيا صنعت قطعه سازي بر صنعت خودرو سازي ارجحيت دارد، گفت: توسعه صنعت قطعه سازي آذربايجان شرقي و تبريز از اهداف اين خودروسازي است.محمد علي تيموري اظهار کرد: حدود 60شرکت قطعه سازي در تبريز وجود دارد که همگي جزو زنجيره تامين شرکت مگاموتور و اکسل سازي مي باشند بر اين اساس هدف اصلي ما در آذربايجان شرقي توسعه اين صنعت است.
وي خاطرنشان کرد: تا توسعه قطعه‌سازي انجام نشود خودروسازي محقق نمي‌شود، بلکه مونتاژکاري تحقق مي يابد. وي با يادآوري مجدد اينکه رويکرد سايپا توسعه قطعه سازي در آذربايجان شرقي است، گفت: 6 خودروساز در مجموعه سايپا وجود دارد که بايد تمام تلاش مان را انجام دهيم تا ظرفيتي را که در سال گذشته 25 درصد از آن استفاده شد، امسال به سمت تحقق ظرفيت 50درصدي پيش برود و اين ظرفيت را در سال هاي آينده به 80درصد برسانيم.تيموري خاطر نشان کرد: تنها راه افزايش ظرفيت خودروسازي و رساندن آن به 80 درصد، ارتقاء توليد تمام قطعه سازان آذربايجان شرقي است که بايد ميزان توليدات شان را بايد افزايش دهيم.وي با اشاره به ظرفيت ها و توانايي هاي صنايع به خصوص صنعت خودروسازي در تبريز، گفت: تبريز همواره در برهه هاي مختلف در حوزه صنايع، بنيان اساسي داشته و موتور سازي، دانش فني، زيرساخت و نيروي انساني و اکنون نيز دانشگاه قوي از جمله ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين کلانشهر از گذشته تا کنون است.
آذربايجان شرقي قابليت آن را دارد که قطب دوم قطعه سازي پس از تهران شود
استاندار آذربايجان شرقي گفت: توان تکميل زنجيره توليد در شرکت ايران خودروي تبريز وجود دارد و با راه اندازي خط رنگ و بدنه اين هدف محقق مي‌شود.عابدين خرم اظهار کرد: آذربايجان شرقي قابليت آن را دارد که قطب دوم قطعه سازي پس از تهران در کشور شود و استفاده از ظرفيت شرکت هاي دانش بنيان در استان براي تحقق اين هدف موثر است.
وي با اشاره به اينکه در آذربايجان شرقي 45 شرکت قطعه ساز دانش بنيان وجود دارد که مي تواند به توانمندسازي بيشتر اين صنعت در استان کمک کند، افزود: ظرفيت هاي خودروسازي در تبريز بالاست.خرم با بيان اينکه آذربايجان شرقي توان توليد بيش از 30درصد قطعات مورد نياز خودروي کشور را دارد، افزود: 170 واحد قطعه سازي با پنج هزار نفر اشتغال در استان فعال هستند و اکنون 35 ميليون قطعه خودرو در اين استان توليد مي کنند.
وي افزود: در کنار اين ظرفيت ها هشت واحد خودروسازي با ظرفيت توليد 150 هزار دستگاه اتوبوس، ميني بوس و غيره وجود دارد.خرم ادامه داد: براي ساخت موتور، گيربکس اتوماتيک، اکسل و ساير قطعات خودرويي آمادگي لازم در استان وجود دارد.وي با بيان اينکه عدالت محوري شعار دولت سيزدهم است، گفت: در ايران خودرو نيز بايد اين شعار محقق شود و در خصوص آذربايجان شرقي نيز نياز هست ايران خودرو، توان خودروسازي تبريز را دريابد تا ايران خودروي تبريز تبديل به محوري ترين ايران خودروي کشور شود.وي با اشاره به توليد خودروي سورن در ايران خودروي تبريز به جاي سمند، خواست تا خط توليد دنا در تبريز راه اندازي شود.استاندار آذربايجان شرقي همچنين با اشاره به ضرورت ارتقاي کيفيت خودروسازي در ايران، گفت: بايد براي رفع گلايه ها از مشتريان و مردم اقداماتي انجام شود چون انتقاداتي در خصوص کيفيت خودروهاي ايران خودرو مطرح مي شود.خرم ادامه داد: تيراژ توليد خودرو مهم است اما بايد رضايتمندي مشتري را به دنبال داشته باشد تا با مشتري مداري تناقضي پيش نيايد در واقع اتهام کم کيفيتي براي محصولات ايران خودرو مطرح مي شود که بايد آن را با قدرت از خود مبرا سازد.استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه خودرو در تمام دنيا کالاي مصرفي است و نبايد کالاي سرمايه اي باشد، گفت: مردم ايران مي خواهند خودروي ايراني بخرند که قيمت و کيفيت مناسبي داشته باشد.
تبريز همه شرايط را براي توليد يک خودروي کامل دارد
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو همچنين با اشاره به ايران خودروي تبريز گفت: ايران خودروي تبريز يکي از بزرگترين مراکز توليد خودروي کشور است و شرايط بايد براي افزايش تيراژ توليد خودرو در سايت ايران خودروي تبريز فراهم شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، خطيبي تاکيد کرد: تبريز همه شرايط را براي توليد يک خودروي کامل دارد و خط توليد بدنه هم با افزايش تيراژ توليد خودرو در سايت تبريز و رسيدن آن به مقدار اقتصادي، مي تواند به زودي در تبريز راه اندازي شود.وي افزود: ايران خودرو تبريز خودرو سورن توليد و به بازار عرضه مي کند، اين شرکت قادر است روزانه 400 دستگاه سورن توليد و عرضه کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها