عصر آذربایجان

گزارش خبر

سرمايه‌گذاري پاشنه‌آشيل توسعه در اروميه

سرمايه‌گذاري پاشنه‌آشيل توسعه در اروميه

1402/04/25

گروه اقتصادي: جذب سرمايه گذار يکي از مهم‌ترين اقدامات در توسعه و عمران شهري است امروزه کشورهاي در حال توسعه نيز برآنند تا با ايجاد فضاهاي اقتصادي مطمئن و ثبات بازار، سرمايه گذاران خارجي را نيز به سرمايه گذاري ترغيب کنند. در اروميه ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي سرمايه‌گذاري وجود دارد، اما تبليغ ضعيف يا عدم معرفي اين قابليت‌ها باعث شده است، در جذب سرمايه‌گذار توفيقي حاصل نشود و در نتيجه اروميه رنگ رونق و توسعه به خود نبيند.

گروه اقتصادي: جذب سرمايه گذار يکي از مهم‌ترين اقدامات در توسعه و عمران شهري است امروزه کشورهاي در حال توسعه نيز برآنند تا با ايجاد فضاهاي اقتصادي مطمئن و ثبات بازار، سرمايه گذاران خارجي را نيز به سرمايه گذاري ترغيب کنند. در اروميه ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي سرمايه‌گذاري وجود دارد، اما تبليغ ضعيف يا عدم معرفي اين قابليت‌ها باعث شده است، در جذب سرمايه‌گذار توفيقي حاصل نشود و در نتيجه اروميه رنگ رونق و توسعه به خود نبيند.
تفکر سرمايه گذاري در مديريت شهري اروميه وجود ندارد
سيدساسان شهبازي، کارشناس مديريت شهري ضمن ابراز تاسف از اينکه‌ نه‌تنها در اروميه بلکه در اغلب شهرستان‌هاي آذربايجان غربي تفکر سرمايه‌گذاري در مجموعه مديريت شهري وجود ندارد، ادامه داد: همچنين عدم هماهنگي با دستگاه‌ها و مراجع‌ بالاتر و نهادهاي نظارتي از مهمترين معضل‌ها در حوزه سرمايه گذاري محسوب مي‌شود.
وي ضمن اينکه بر ضرورت جذب سرمايه گذار براي فعاليت در پروژه‌هاي اروميه تاکيد کرد، گفت: گرچه تبليغ ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري توسط مسئولان و رسانه‌ها امري لازم و ضروري است، اما بدون‌ترديد اين سرمايه‌گذار است که موجب دعوت ساير سرمايه گذاران مي‌شود و ظرفيت‌هاي شهر را معرفي مي‌کند.
اين کارشناس، بروکراسي اداري و نگاه کارمندي را يک سد بزرگ پيش‌روي فعالان اقتصادي دانست و ادامه داد: بايد ظرفيت‌هاي موجود را شناسايي و معرفي کنيم، اما بدنبال اجراي نامناسب سياست‌ها، در اين حوزه نتوانسته‌ايم موفقيت چشمگيري به دست آوريم.
وي اهتمام بر ظرفيت سنجي ، نيازسنجي و همچنين بررسي نقاط قوت و ضعف تاکيد کرد و گفت: کارهاي تحقيقاتي و مطالعاتي همواره بايد جزو برنامه باشد، تا به محض صدور مصوبه و ابلاغ‌هاي مديريتي، اقدامات اساسي‌تر آغاز شود.
تلاش براي جذب سرمايه‌گذار توانمند و مصمم وظيفه همه است
حجت‌الاسلام سيد سلمان ذاکر، نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بر لزوم جذب سرمايه‌گذار براي توسعه مرکز استان آذربايجان غربي تاکيد کرد و گفت: شهرچاي و درياچه اروميه دو ظرفيت بزرگ هستند که در صورت توجه به آنها و برقراري امکانات رفاهي و تفريحي مي‌توان جلوه زيبايي به شهر داد و گردشگران بسياري را جذب کرد، که همه اين‌ها در گروي فعاليت بخش خصوصي است.
وي بر لزوم ورود سرمايه‌گذاران به توسعه و بهسازي سيستم حمل و نقل عمومي تاکيد کرد و افزود: با ايجاد مترو، تراموا و نوسازي ناوگان عمومي مي‌توان تا اندازه زيادي مشکل ترافيک را در اين شهرستان برطرف کرد، چراکه اين معضل به معناي واقعي کلمه براي آحاد مردم آزاردهنده است.نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بر لزوم بهره بردن از نظرات کارشناسي افراد متخصص و در کنار آن جذب سرمايه‌گذار تاکيد کرد و افزود: فارغ از مسائل سياسي بايد براي توسعه و عمران شهر تلاش شود.حجت‌الاسلام ذاکر همچنين توسعه فضاي سبز، آسفالت خيابان‌ها به ويژه ورودي‌هاي شهر و گذرگاه‌هاي اصلي را ضروري دانست و گفت: تفاوتي بين بالاي شهر و پايين شهر نبايد وجود داشته باشد، به‌طوري‌که زيبايي، عمران و آباداني بايد در شهر موج بزند.وي با بيان اينکه پروژه‌هاي عمراني مختلف در مناطق اسلام‌آباد، علي‌آباد، حسين‌آباد و ... بايد بيشتر خود را نشان دهد، اضافه کرد: همچنين شهرک‌هاي جديدي در بخش‌هاي مختلف شهر ايجاد شده است، که خيابان‌هاي آنها به حال خود رها شده‌اند.نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي ضمن انتقاد از بافت فرسوده مرکز شهر، گفت: مرکز شهر به طرف زنجير و خيابان مدني وضعيت نامناسبي دارد، به طوري‌که واضح است نه تنها از محل اعتبارات عمراني دولت بلکه توسط بخش خصوصي نيز هزينه‌اي نشده است.
وي تلاش براي جذب سرمايه‌گذار توانمند و مصمم براي اجراي پروژه‌هاي مهم را وظيفه هر دو نهاد دولت و شهرداري دانست و گفت: براي جبران خلاءهاي موجود و کاستي‌ها بايد به صورت جدي و با عزم راسخ گام برداشته شود.
حجت‌الاسلام ذاکر با بيان اينکه اروميه ظرفيت اين را دارد که به عنوان يک شهر زيبا، گردشگر پذير و در مسير رشد بين ساير شهرهاي کشورمان معرفي شود، ادامه داد: فقط کافي است، مسئولان همت کنند و ظرفيت‌هاي نهفته در بخش خصوصي را نيز فعال کنند.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت اِلمان‌سازي در شهر تاکيد کرد و گفت: همگام با توسعه بايد در اين زمينه اهتمام شود، همچنين نمي‌توان به يک اِلمان اکتفا کرد.وي ادامه داد: توسعه شهر همراه با اِلمان و عجين با يکديگر جلوه متفاوتي به شهر مي‌دهد، به‌طوري که در ساير شهرها پل‌هايي همراه با اِلمان ساخته‌اند؛ به نوعي در منابع مالي نيز صرفه‌جويي به عمل مي‌آيد.حجت‌الاسلام ذاکر ايجاد تله‌کابين، مراکز تفريحي ويژه بانوان و مراکز ورزشي را خواستار شد و گفت: در صورتي که بسترهاي موردنياز براي سرمايه‌گذاري فراهم شود، بسياري از اين ايده‌ها قابليت اجرايي پيدا مي‌کند.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از ايسنا، با توجه به اينکه وجود عوامل مختلفي همچون قوانين و مقررات مزاحم سرمايه گذاري، فقدان نقشه جامع سرمايه گذاري و همچنين نرخ تورم بالا، نوسانات ارزي و ناکارآمدي بازار سرمايه در تامين مالي پروژه هاي سرمايه گذاري از موانع عمده حضور بخش خصوصي و سرمايه گذار خارجي است اما جذب سرمايه‌گذار مي‌تواند در زمان کمتري توسعه شهر را رقم ‌بزند. آذربايجان غربي و شهر اروميه با وجود مرزهاي مشترک با ساير کشورها نيز مي تواند از فرصت جذب سرمايه گذار خارجي بهره مند شود لذا مي طلبد با ايجاد شرايطي آسانتر و فراهم کردن امکان مشارکت بخش خصوصي و سرمايه گذار خارجي بر سرعت چرخ دنده هاي توسعه افزود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها