عصر آذربایجان

گزارش خبر

دستمزد 1403 کارگران در حاشيه قرار گرفت

دستمزد 1403 کارگران در حاشيه قرار گرفت

1402/12/14

گروه تحليل: نمايندگان کارگري شوراي عالي کار معتقدند ما هنوز دورنمايي از زمان برگزاري جلسات کميته دستمزد و شوراي‌عالي کار نداريم و نمي‌دانيم کجاي کار ايستاده‌ايم.

مريم فکري

گروه تحليل: نمايندگان کارگري شوراي عالي کار معتقدند ما هنوز دورنمايي از زمان برگزاري جلسات کميته دستمزد و شوراي‌عالي کار نداريم و نمي‌دانيم کجاي کار ايستاده‌ايم.
با وجود باقي ماندن تنها 20 روز از سال 1402 هنوز تکليف حقوق سال آينده کارگران مشخص نيست و هيچ جلسه‌اي در شوراي عالي کار براي تعيين تکليف حقوق کارگران برگزار نشده است. البته وزير کار در تازه‌ترين اظهارنظر خبر داده است که از هفته آينده آرام‌آرام جلسات شوراي عالي کار را برگزار مي‌کنيم.
براساس اعلام صولت مرتضوي، بحث حقوق و دستمزد کارگران، از وظايف شوراي عالي کار است. اين شورا سه‌جانبه‌گراست و متشکل از 3 نماينده کارگران، 3 نماينده کارفرمايان و 3 نماينده دولت و وزير تعاون به‌عنوان مدير جلسه است.
وي تاکيد کرده است؛ بايد از هفته آينده آرام آرام جلسات شوراي عالي کار را برگزار کنيم. البته جلسات کارشناسي آن را همکاران ما در حوزه معاونت روابط کار برگزار و شاخص‌ها را بررسي مي‌کنند و اميدواريم بتوانيم تصميمي که حق و عدل است را بگيريم.
مرتضوي همچنين يادآور شده است: اساس هم بر سه‌جانبه‌گرايي است تا هر سه طرف (کارگر، کارفرما و دولت) راضي باشند. بعضا فکر مي‌کنند که حداقل حقوق و دستمزد را دولت يا وزير کار مشخص مي‌کند؛ در حالي که نه دولت نه وزارت کار حداقل را مشخص نمي‌کنند، بلکه اين شوراي عالي کار است که اين کار را انجام مي‌دهد. البته شخصيت‌هاي حقوقي هم در اين جلسه حضور دارند و اميدواريم بتوانيم با شاخص‌هايي که به دست مي‌آيد، تصميم معقول و منطقي در اين بخش بگيريم.فرمول تغيين حقوق کارگران چه خواهد بود؟ در اين شرايط، اما تا پيش از اين به نظر مي‌رسد که احتمالا فرمول تعيين حقوق کارگران تغيير خواهد کرد و مزد منطقه‌اي، ملاک تعيين دستمزد کارگران مي‌شود. در هفته‌هاي گذشته نيز اين پيشنهاد، محل بحث ميان کارگران و کارفرمايان و دولت بود و کارگران حاضر به پذيرش آن نبودند. مخالفان اين طرح معتقدند مزد منطقه‌اي باعث افزايش مهاجرت از شهرهاي کوچک به بزرگ مي‌شود و موافقان اين طرح عنوان مي‌کنند که اگر مزد منطقه‌اي از مزد ملي کمتر نباشد و فرصت شغلي و زيرساخت‌هاي اقتصادي ديگر در شهرهاي کوچک‌تر فراهم شده باشد، طرح موفقي خواهد بود. فعالان کارگري اجراي مزد منطقه‌اي را زنگ خطر براي بي‌حقوق‌سازي بيشتر کارگران مي‌دانند.بر همين اساس، وزير اقتصاد که خود پيشنهاددهنده تعيين دستمزد 1403 کارگران براساس مزد منطقه‌اي بود، ديروز در نشست خبري اعلام کرد اصل موضوع مزد منطقه‌اي يکي از ظرفيت‌هاي قانوني است که از دهه‌هاي قبل در ماده 49 قانون کار وجود داشته است و به نظر مي‌رسد با توجه به مذاکرات در شوراي عالي کار در سال 1403 در دستور کار نيست و اجرايي نخواهد شد.
در اين ميان، سومين جلسه کميته مزد روز گذشته، دوشنبه 9 بهمن‌ماه، برگزار شد. محسن باقري، عضو کارگري شوراي‌عالي کار درباره جزييات اين جلسه گفته است: جلسه کميته‌ي مزد با موضوع مزد منطقه‌اي برگزار و نظرات اعضا جمع‌بندي شد. در نهايت صورت‌جلسه‌اي تنظيم و قرار شد جزييات به شوراي‌عالي کار براي تصميم‌گيري ارجاع شود.
بنا به گفته باقري، در متن صورت‌جلسه آمده که اعضا با تصويب مزد ملي، به همان روال سابق موافقت کردند و قرار شد تحقيقات در خصوص مزد منطقه‌اي ادامه داشته باشد.
دستمزد به حاشيه رفت
در اين فضا، محمدرضا تاجيک، از نمايندگان کارگري شوراي‌عالي کار با انتقاد از اين‌که متاسفانه هنوز مذاکرات مزدي آغاز نشده، گفته است: وزارت کار و دولت اهتمامي براي تعيين دستمزد ندارند و بايد گفت اين چالشي است که در سال‌هاي اخير در دولت‌هاي مختلف کم يا زياد با آن روبه‌رو بوده‌ايم. عملا يک ساختار درست براي تعيين دستمزد و مذاکرات مزدي برقرار نمي‌شود.
تاجيک عنوان کرده؛ يک نگاه اين است که مولفه‌هاي مزدي در اسفندماه محاسبه شود؛ چراکه تورم در ماه‌هاي پاياني سال بيشتر خود را نشان مي‌دهد و ما در عين حال، يک تصوير تقريبا شفاف از تورم سال آينده خواهيم داشت؛ اما ايرادي که وارد است، اين‌که هنوز جلسات کارشناسي سبد معيشت هم برگزار نشده است؛ در واقع محاسبات سبد معيشت کليد نخورده است.
به گفته اين نماينده کارگري، ما هنوز دورنمايي از زمان برگزاري جلسات کميته دستمزد و شوراي‌عالي کار نداريم و نمي‌دانيم کجاي کار ايستاده‌ايم.نماينده مجمع عالي نمايندگان کارگري کشور در شوراي‌عالي کار متذکر شده است؛ در سال‌هاي گذشته تا قبل از اول اسفندماه، سبد معيشت محاسبه و نرخ آن مصوب شده بود؛ ما معمولا معيار محاسبه را داده‌هاي تورمي دي‌ماه قرار مي‌داديم و با استناد به اين داده‌ها در بهمن ماه، کمينه هزينه‌هاي زندگي يک خانوار کارگري متوسط را محاسبه مي‌کرديم. متاسفانه امسال ما جلسات کارشناسي کميته دستمزد براي محاسبه نرخ سبد معيشت نداشتيم؛ نشست‌هاي قبلي کميته دستمزد به بحث در مورد مزد منطقه‌اي گذشت.تاجيک با بيان اين‌که شوراي‌عالي کار نيز هنوز به بحث مزد 1403 ورود نکرده؛ افزوده؛ متاسفانه دستور کارِ نشست سي بهمن‌ماه در مورد آيين‌نامه هيات‌هاي تشخيص و حل اختلاف وزارت کار بود. ما توقع داشتيم وزارت کار، دستور کار اول جلسه را بحث دستمزد قرار مي‌داد اما اين‌گونه نشد؛ کل جلسه دو ساعته شوراي‌عالي کار به بحث در مورد آيين‌نامه هيات‌هاي تشخيص گذشت. شوربختانه »دستمزد« کاملا در حاشيه قرار گرفت.تاجيک يادآور شده است؛ نرخ سبد معيشت را مي‌توان بسيار حداقلي تخمين زد. اگر ما خيلي ساده نرخ سبد معيشت رسمي سال قبل را در نظر بگيريم و تورم رسمي را روي آن اعمال کنيم، به رقم کفِ 20 ميليون تومان مي‌رسيم؛ سال قبل، سبد معيشت در کميته دستمزد ذيل شوراي‌عالي کار، حدود 14 ميليون تومان نرخ‌گذاري شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر آنلاين، به گفته او، اگر تورم رسمي 42 درصدي را که دولت در رسانه‌ها اعلام مي‌کند، روي سبد معيشت 14 ميليون توماني اعمال کنيم، به رقم کف 20 ميليون تومان مي‌رسيم؛ اين حداقلي‌ترين نرخ براي سبد معيشت است و تاکيد مي‌کنم که رقم واقعي و ملموس بسيار بالاتر از 20 ميليون تومان خواهد بود. سال گذشته هم نمايندگان کارگري تاکيد داشتند سبد معيشت واقعي بالاتر از 14 ميليون تومان است؛ اما در هر حال، هرجور محاسبه کنيم امسال سبد معيشت بالاي 20 ميليون تومان است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها