عصر آذربایجان

گزارش خبر

وضعيت قرمز “آبي” براي تبريزي‌ها

وضعيت قرمز “آبي” براي تبريزي‌ها

1402/05/22

گروه اقتصادي: حوزه آب آذربايجان‌شرقي در حالي بارها و بارها مدعي مديريت تنش آبي در استان و به ويژه تبريز شده‌اند که قطعي‌هاي طولاني مدت آب در چند روز اخير سايه سنگيني بر صحت اين ادعاها انداخته است. مثلي است که مي گويد »شهر را آب ببرد، پاسبان ما را خواب مي برد«، اما گويا اين روزها شهر تبريز و يا حداقل برخي مناطق آن را بي آبي برده و مسئولين را خواب بي خبري و بي عملي، البته نبايد از اين موضوع غفلت کرد که بنا بر برخي آمار ميزان بارش در ايران در حالي يک سوم ميانگين جهاني است که ميزان تبخير در کشور ما سه برابر متوسط جهاني بوده و اين آمارها مربوط به چند سال قبل است و بدون شک اين اعداد و آمار در سال هاي اخير دستخوش تغيير شده و اثر خود را در بحران هايي مانند خشکي درياچه اروميه و افزايش تنش آبي در نقاط مختلف به وضوح نشان داده است.

 حسن عبدالهي

گروه اقتصادي:  حوزه آب آذربايجان‌شرقي در حالي بارها و بارها مدعي مديريت تنش آبي در استان و به ويژه تبريز شده‌اند که قطعي‌هاي طولاني مدت آب در چند روز اخير سايه سنگيني بر صحت اين ادعاها انداخته است. مثلي است که مي گويد »شهر را آب ببرد، پاسبان ما را خواب مي برد«، اما گويا اين روزها شهر تبريز و يا حداقل برخي مناطق آن را بي آبي برده و مسئولين را خواب بي خبري و بي عملي، البته نبايد از اين موضوع غفلت کرد که بنا بر برخي آمار ميزان بارش در ايران در حالي يک سوم ميانگين جهاني است که ميزان تبخير در کشور ما سه برابر متوسط جهاني بوده و اين آمارها مربوط به چند سال قبل است و بدون شک اين اعداد و آمار در سال هاي اخير دستخوش تغيير شده و اثر خود را در بحران هايي مانند خشکي درياچه اروميه و افزايش تنش آبي در نقاط مختلف به وضوح نشان داده است.
اين کاهش بارندگي عامل خشک شدن کامل سد نهند به عنواني يکي از تامين‌کنندگان آب شرب تبريز در شمال شهر تبريز شود اين سد بخش اعظمي از آب شهروندان شهرک باغميشه و ارم در شرق تبريز را تامين مي‌کرد.
در چند روز اخير آب برخي مناطق شهرک باغميشه در ناحيه مرتفع شهر تبريز با قطعي پراکنده روبه رو بود. قطعي آب در آپارتمان‌هاي فاقد پمپ بيشتر گزارش شده است.
با گذر از واقعيت تلخ و انکارناپذير معضل جهاني کم آبي، مديريت و توزيع درست منابع موجود در شرايط بحراني فعلي موضوعي است که بايد به طور جدي مورد توجه مسئولين امر قرار گيرد، بحثي که نتيجه غفلت از آن را در بروز بحران قطعي‌هاي طولاني مدت در برخي نقاط تبريز در روزهاي اخير مي‌توان ديد، بحراني که مديرعامل آبفاي استان را شبانه به ميان مردم معترض شهرک باغميشه کشاند و چند روزي است که در نقاط ديگري همچون شهرک ارم ( در برخي نقاط مرتفع اين شهرک) نيز براي شهروندان مشکل ساز شده است.اين در حالي است که محمد خاني  گفته بود: در حال حاضر کمبودي در تامين آب شرب تبريز وجود نداشته و برنامه‌اي جهت قطعي آب ناشي از کمبود نيز نداريم و قطعي هم که اتفاق افتاده ناشي از اتفاقات و حوادث مربوط به خط انتقال آب بوده است اما عبور از تنش آبي تبريز با صرفه‌جويي و طرح‌هاي پايدارسازي امکان‌پذير خواهد بود.
نکته مهم در اين خصوص بحث تکميل رينگ آبي تبريز است که مي تواند نقش مهمي در توزيع عادلانه منابع موجود در سطح مناطق مختلف اين شهر باشد چون به گفته مديرعامل آب و فاضلاب استان مجوز حفر سالانه 15 چاه عميق براي تامين آب اين کلانشهر اخذ شده و در شرايط فعلي حداقل با اين نوش داروي موقتي مي توان از بروز تنش آبي و قطعي هاي مکرر در تبريز وند ميليون نفري جلوگيري کرد، امري که بدون تکميل رينگ آبي در عمل بي تاثير خواهد بود و همچنان در مواقع بحراني برخي نقاط مانند شهرک هاي باغميشه و ارم بايد قطعي هاي مکرر و طولاني را در حالي تحمل کنند که اين مشکل در ساير مناطق کمتر مي افتد.
البته خاني تاکيد کرده که بنا به دلايل فني حتي با تکميل رينگ آبي تبريز نيز برخي مناطق همچنان با مشکل قطعي آب در مواقع بحراني روبرو خواهند برد اما بايد توجه داشت که بحران آب کنوني با مسکّن هاي موقتي همچون حفر سالانه چند حلقه چاه عميق در دامنه هاي رشته کوه سهند و نظاير آن قابل مديريت و حل شدن نيست چرا که خود اين اقدامات خود به نوعي دست بردن در منابع آبي نسل هاي بعدي است و به نوعي پاک کردن صورت مسأله بحران آب.
به نظر مي رسد براي مواجهه درست با بحران آب بايد از نگاه مبتني بر ترغيب و گاه اجبار مردم به صرفه جويي در مصارف خانگي به سمت مديريت بهينه مصرف در بخش هاي آب بري چون کشاورزي تغيير رويه داد چرا که بر اساس اعلام مسئولان حوزه آب بيش از 80 درصد مصارف آبي کشور و به تبع آن استان مربوط به بخش کشاورزي و آن هم عموماً با بهره وري حداقلي است و تنها 10 درصد صرفه جويي از اين بخش تقريبا معادل کل مصرف آبي در بخش خانگي است. اين اعداد و ارقام و تناسب ها  بدين معني است که مي توان با مديريت و بهينه سازي مصرف در بخش پرمصرفي چون کشاورزي با استفاده از روش هاي نوين علاوه بر ارتقاي بهره وري در اين بخش، منابع آبي صرفه جويي شده را به بخش هاي خانگي و صنعتي هدايت و از تنش هاي آب کنوني تا حدودي عبور کرد، موضوعي که حتي در پر بارش ترين کشورها به ويژه در اروپا نيز از سال ها قبل مورد توجه قرار گرفته و کشاورزي مدرن کشوري چون هلند بارزترين مصداق اين ادعاست و همين مي شود که در حالي که در سطح جهاني از هر متر مکعب و استفاده حداکثري اين منابع در بخش کشاورزي تنها 50 سنت به ازاي هر متر مکعب آب است.
تحقق هدف و يا شايد روياي دست نيافتني مديريت مصرف آب تنها با برنامه ريزي مدون و سرمايه‌گذاري درست بدنه اجرايي کشور براي بخش‌هايي چون کشاورزي ممکن خواهد بود نه با قطعي‌هاي بي‌برنامه و طولاني در بخش خانگي و اجراي طرح‌هاي موقتي براي مديريت فصلي منابع آبي و اگر اين رويکرد از سال.ها قبل که هشدار بروز بحران فعلي از سوي کارشناسان حوزه آب داده مي‌شد، مورد توجه قرار مي‌گرفت، چه بسا امروز فاتحه خشکي درياچه اروميه در سکوت سنگين مسئولين خوانده نمي‌شد و شهروندان برخي نقاط باغميشه و ارم دبه به دست به دنبال ذخيره آب روزانه خود در يکي 2 ساعت جريان داشتن آب در شيرهاي خانه‌هايشان نبودند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل فارس ، متوسط مصرف سرانه جهاني آب 150 ليتر در شبانه روز بوده در حالي که متوسط مصرف آب به ازاي هر فرد در آذربايجان‌شرقي 220 ليتر در شبانه روز و در شهرستان تبريز 235 ليتر است و اين ميزان در پيک مصرف و فصل تابستان به 250 ليتر در شبانه‌روز نيز مي‌رسد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها