عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرخ‌هاي پنچر حمل و نقل عمومي در شهر زنجان

چرخ‌هاي پنچر حمل و نقل عمومي در شهر زنجان

1402/06/26

گروه اقتصادي: ترافيک سنگين در هسته مرکزي شهر زنجان، ضعف حمل و نقل عمومي و نبود معابر مناسب، خيابان هاي اين شهر را مملو از خودروهاي شخصي کرده که گلايه شهروندان زنجاني را در پي داشته است.

فاطمه تاجبخش

 گروه اقتصادي: ترافيک سنگين در هسته مرکزي شهر زنجان، ضعف حمل و نقل عمومي و نبود معابر مناسب، خيابان هاي اين شهر را مملو از خودروهاي شخصي کرده که گلايه شهروندان زنجاني را در پي داشته است.
مردم در شهرها روزانه براي مقاصدي همچون کار، خريد، رفتن به مدرسه، تفريح يا ساير موارد در رفت و آمد هستند و هر کدام روش‌هاي مختلفي مثل پياده‌روي، استفاده از خودروي شخصي يا تردد با وسايل حمل و نقل عمومي را انتخاب مي‌کنند.
آنچه که امروز در حوزه مديريت شهري مردم زنجان را آزرده‌خاطر کرده، اضافه شدن انبوهي از خودروها به خيابان‌هاي کم‌عرض، به وجود آمدن ترافيک سنگين نه تنها در هسته‌هاي مرکزي، بلکه حتي در برخي اتوبان‌ها، وجود شمار زيادي خودروهاي تک سرنشين و مواردي از اين دست است که ضعف حمل و نقل عمومي يکي از عوامل اصلي در ايجاد اين چالش‌ها به‌شمار مي‌رود.
سرهنگ مجيد باقري ، ضعف حمل و نقل عمومي را يکي از معضلات ترافيکي شهر زنجان عنوان و اظهار مي‌کند: کمبود تاکسي و اتوبوس، نبود پارکينگ، خيابان‌هاي کم‌عرض، افزايش روزافزون خودروها و موارد اين چنيني باعث بروز ترافيک سنگين و ايجاد گره‌هاي ترافيکي شده است.
وي با اشاره به اينکه تاکسي‌ها و اتوبوس‌ها در شهر سامان درستي ندارد، ابراز مي‌کند: برخي از شهرک‌هاي اطراف شهر زنجان اتوبوس ندارند و تاکسي نيز در اين محل‌ها کار نمي‌کند و مردم مجبور هستند با خودروي شخصي رفت و آمد کنند.
کمبود تاکسي در زمان‌هاي پيک مسافر مثل شب عيد و در هواي سرد
رييس اداره آموزش و فرهنگ ترافيک پليس راهور استان زنجان با اشاره به اينکه در زمان‌هاي پيک مسافر مثل شب عيد و در هواي سرد با کمبود تاکسي مواجه هستيم، بيان مي‌کند: تردد خودروهاي تک‌سرنشين در شهر زياد شده در حالي که بايد حمل و نقل عمومي سريع و ايمن براي رفت و آمد اين افراد فراهم شود.
وي با اشاره به اينکه ساخت ساختمان‌هاي بلندمرتبه در خيابان‌هاي کم‌عرض و نبود پارکينگ طبقاتي در شهر دردسرساز شده است، تصريح مي‌کند: تعداد ماشين به نسبت جمعيت در زنجان بيشتر است و خيابان‌هاي زنجان به‌ويژه در هسته مرکزي که از معابر قديمي و کم‌عرض برخوردار است، گنجايش اين حجم از خودروها را ندارد.
باقري ايجاد »پارک سوار« براي کاهش عبور و مرور خودروها در هسته‌هاي مرکزي و محورهاي پرتردد را مؤثر خواند و مي‌گويد: مي‌توان در نزديک پايانه‌هاي اتوبوس پارکينگ‌هايي را ايجاد کرد تا مردم خودروهاي خود را در اين مکان پارک کرده و براي رفتن به مرکز شهر از اتوبوس استفاده کنند.
وي احداث مسير و ايستگاه دوچرخه را راهکار ديگر براي حل معضل ترافيک شهري دانسته و مي‌افزايد: براي تردد دوچرخه‌سواران بايد يک مسير ايمن در نظر گرفته شود و حتي مي‌توان پشت اتوبوس‌ها باربند تعبيه کرد تا دوچرخه سواران بتوانند در مسيرهاي شيبدار يا در هنگام خستگي با اتوبوس به مقصد بروند.
رييس اداره آموزش و فرهنگ ترافيک پليس راهور استان زنجان يادآور مي‌شود: در زمان شوراي شهر قبلي طرح ايجاد مسير دوچرخه‌سواري مصوب و حتي بودجه‌اي هم براي آن پيش‌بيني شد اما اين طرح تاکنون عملي نشده است. تعداد زيادي از شهروندان از کمبود تاکسي در شهر گلايه دارند و اذعان مي‌کنند گاهاً بيش از نيم ساعت منتظر ماندند و تعداد تاکسي‌هاي محدود عبوري نيز بدون توجه به مسافران راه خود را در پيش گرفتند و حتي تاکسي‌هاي مستقر در شهر نيز فقط دربستي مسافر سوار مي‌کنند.
کمبود تاکسي‌هاي خطي در شهرک‌هاي اقماري غرب و شرق زنجان
يکي از شهروندان زنجاني از نبود تاکسي در شهرک‌هاي اقماري گلايه دارد و مي‌گويد: در شهرک‌هاي جديد تردد تاکسي‌ها خيلي محدود بوده و اين تعداد اندک نيز فقط به سمت مرکز شهر مسافر جابه‌جا مي‌کنند و در مسيرهاي شرق به غرب زنجان هيچ وسيله حمل و نقل عمومي تعبيه نشده و با اين وجود مجبور به استفاده از وسيله شخصي هستيم.
يک شهروند ديگر خدمات‌رساني اتوبوس‌ها را نامطلوب مي‌داند و ابراز مي‌کند: بعد از جابه‌جايي پايانه‌ها و استفاده از دو يا سه اتوبوس براي تردد در برخي مسيرها، عملاً استفاده از اتوبوس استقبال و کارايي گذشته خود را از دست داد.
وي ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال ساکنان کوي قائم بايد از اين محله تا پايانه ارتش از يک اتوبوس استفاده کنند و براي رفتن به مرکز شهر در پايانه ارتش دوباره سوار اتوبوس ديگري شوند که اگر از وسيله شخصي يا تاکسي استفاده کنند، کمتر از 15 دقيقه به مقصد مي‌رسند در حالي که با توجه به کمبود ناوگان، استفاده از اتوبوس براي آن‌ها بيش از يک ساعت زمان مي‌برد.
شناسايي مسيرهاي جديد تاکسي
داود نوري، رييس سازمان مديريت حمل و نقل بار و مسافر شهرداري زنجان در مورد کمبود تاکسي در شهر اظهار مي‌کند: هيچ کمبودي در شهر نداريم، البته تقاضاي سفر به نقاط مرکز شهر که مراکز خريد، مطب پزشکان و خدمات درماني در آن تجمع دارد، زياد است و اين موضوع موجب عدم سرويس‌دهي مناسب به شهرک‌هاي اقماري مي‌شود.
وي در مورد نبود تاکسي در تعدادي از مسيرها بيان مي‌کند: اکنون در حال شناسايي مسيرهاي جديد به‌ويژه در شهرک‌هاي اقماري هستيم که نتايج اين بررسي‌ها به شورا ارسال مي‌شود و در صورتي که مورد تصويب قرار بگيرد، اين مسيرها براي تاکسي‌رانان ملاک عمل قرار مي‌گيرد.
فعاليت تاکسي دربستي خلاف قانون است
رييس سازمان مديريت حمل و نقل بار و مسافر شهرداري زنجان با اشاره به اينکه فعاليت تاکسي دربستي خلاف قانون است، تصريح مي‌کند: در اين موارد اگر شکايتي شود، موضوع شکايت در کميته انضباطي بررسي و طبق قوانين و دستورالعمل‌ها با راننده خاطي برخورد مي‌شود، همچنين تاکسي‌رانان اجازه فعاليت در تاکسي‌هاي اينترنتي را نيز ندارند.
وي در مورد ضعف حمل و نقل عمومي در شهر زنجان خاطرنشان مي‌کند: براي جبران اين کمبود در اواخر سال 1400 و اوايل سال 1401 تعداد 41 دستگاه اتوبوس، 36 دستگاه ميني‌بوس و 25 دستگاه ون خريداري شد.
نوري با اشاره به برنامه شهرداري براي توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ابراز مي‌کند: تاکنون 13 دستگاه اتوبوس و 8 ون تحويل داده شده است اما مابقي به دليل بدقولي خودروساز در انتظار تحويل و وارد شدن به چرخه حمل و نقل است.
رييس سازمان مديريت حمل و نقل بار و مسافر شهرداري زنجان در خصوص کاهش تمايل مردم به استفاده از اتوبوس پس از تغيير مسير اتوبوس‌ها و لزوم بازنگري در اين طرح بيان مي‌کند: براي اين موضوع با يک مشاور قرارداده بسته شده و مطالعات اصلاح مسير را انجام و نتايج اوليه را ارسال کردند اما هنوز قطعي نشده است.
وي ادامه مي‌دهد: اين مطالعات بايد در کميسيون حمل و نقل ارائه و در شوراي ترافيک و شوراي شهر مصوب شود که البته همه خطوط تغيير نخواهند کرد و اصلاحات براي مسيرهاي داراي مشکل اعمال خواهد شد.
ايجاد 7 معبر فرعي و احداث تقاطع غيرهمسطح
عليرضا فيروزفر، شهردار زنجان نيز در خصوص اضافه شدن روزافزون خودروها و کم عرض بودن خيابان‌ها اظهار مي‌کند: در هسته مرکزي شهر با يک مشکل جدي در حوزه ترافيک مواجه هستيم و مشاوري در زمينه ساماندهي معضل عبور و مرور در اين محور در حال مطالعه است.
وي، روان سازي ترافيک را راهبرد شهرداري در سال جاري خوانده و مي‌گويد: اين کار مستلزم بازگشايي معابر است اما تعريض معابر اصلي موجود در هسته مرکزي شهر امکان‌پذير نيست و چاره‌اي جز گشايش معابر فرعي نداريم.
شهردار زنجان از آماده‌سازي هفت معبر فرعي براي بازگشايي خبر داده و مي‌افزايد: تلاش داريم اين هفت محور را در اسرع وقت زير بار ترافيک ببريم که برخي از آن‌ها آماده است و تملک تعداد محدودي از واحدها باقي مانده است. وي تصريح مي‌کند: مشکل قابل توجه در توسعه شهر زنجان اين است که بعد از بزرگ شدن و گسترش شهر، مرکزيت شهر همچنان در همان بافت قبلي مانده و اين موضوع مشکلات متعدد ترافيکي به بار آورده است.
فيروزفر بيان مي‌کند: طرح بازگشايي خيابان قزلباش، ادامه خيابان 11 اعتماديه، طرح بازگشايي خيابان شيخ فضل‌الله نوري، طرح بازگشايي خيابان خواجه نصير، تکيه آقا رحيم، بازگشايي خيابان روزبه در حوزه گونيه، طرح بازگشايي در ساماندهي خيابان بوئيني، طرح بازگشايي و ساماندهي خيابان اسماعيلي، طرح بازگشايي و ساماندهي خيابان حاج شامي از برنامه‌هاي در دست اقدام بازآفريني شهرداري زنجان است.
مسير دوچرخه‌سواري نيازمند بررسي کارشناسي است
مجيد ناصحي‌مقدم، رييس شوراي شهر زنجان در پاسخ به اين سوال که چرا طرح ايجاد مسير دوچرخه‌سواري در شهر زنجان مغفول مانده است، عنوان مي‌کند: چند سال قبل يک مسير دوچرخه‌سواري از گلشهر تا ميدان انقلاب تعيين شده و هر سال هم براي آن بودجه اختصاص مي‌دهيم اما بايد در آن بازنگري شود.
وي با اشاره به اينکه اين مسير خيلي مورد استقبال شهروندان نخواهد بود، ادامه مي‌دهد: ابتدا بايد هدف از ايجاد اين مسير را مشخص کنيم که هدف براي تفريح و ورزش است يا حل مشکلات ترافيکي و سلامتي و بر اين اساس موقعيت آن را در مکان‌هايي مثل گاوازنگ يا هسته مرکزي شهر انتخاب کنيم که نيازمند بررسي کارشناسي است.
رييس شوراي شهر زنجان در مورد نبود حمل و نقل ترکيبي در شهر نيز خاطرنشان مي‌کند: اين موضوع در طرح جديد ترافيک پيش‌بيني شده و در آن استفاده از تاکسي، اتوبوس، ون و ميني‌بوس لحاظ شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بر اساس نظر مردم و مسئولان ايجاد خيابان‌هاي فرعي، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي، ايجاد مسيرهاي دوچرخه‌سواري، اصلاح مسير و بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومي و کاهش سرعت جابه‌جايي مسافران و در نتيجه کاهش استفاده از خودروهاي شخصي قدري مي‌تواند به گره‌گشايي از ترافيک شهر کمک کند که همه اين موارد نيازمند عزم جدي دولت و مسئولان براي تحقق راهکارها است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها