عصر آذربایجان

گزارش خبر

رکود در بازار مسکن تبريز و افزايش سرسام آور اجاره بها

رکود در بازار مسکن تبريز و افزايش سرسام آور اجاره بها

1400/09/28

گروه گزارش:به دنبال افزايش نرخ اجاره بها در کلانشهر تبريز، رکود به جان بازار مسکن افتاده است و حالا، مشاورين املاک از بازار بي رمق مسکن و مستأجران نيز از افزايش سرسام آور اجاره بها گله‌مندند.

آناهيتا رحيمي

گروه گزارش:به دنبال افزايش نرخ اجاره بها در کلانشهر تبريز، رکود به جان بازار مسکن افتاده است و حالا، مشاورين املاک از بازار بي رمق مسکن و مستأجران نيز از افزايش سرسام آور اجاره بها گله‌مندند. 
چند صباحي است که به دنبال افزايش نرخ اجاره بها، رکود به جان بازار مسکن افتاده است و نرخ اجاره بها در مناطق مختلف کلانشهر تبريز تابع يک روند نيست و حتي مصوبه‌هاي حمايتي ستاد کرونا براي عدم افزايش اجاره بها نيز مؤثر نبوده است.
مستأجران از افزايش نرخ اجاره بها گله دارند و صاحب‌خانه‌ها نيز به دليل تورم موجود در بازار، دست به دامان منازل اجاره‌اي خود شده‌اند تا بلکه از اين راه، بخشي از مخارج خانواده را تأمين کنند.
در حال حاضر روزهاي سختي پيش روي مستأجران و صاحب خانه‌هاست و در اين ميان مشاورين املاک، يکي از علل افزايش چند برابري نرخ اجاره بها را تمديد قرارداد خودسرانه و تب و تاب بازار مي‌دانند.
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: در رابطه با کنترل افزايش قيمت اجاره بها، اقدامات انجام گرفته شامل مصوبات ستاد ملي کرونا و وام وديعه مسکن مي‌باشد.
مهدي اسحقي نژاد ادامه داد: قيمت مسکن و اجاره بها به برخي از عوامل ديگر از جمله افزايش ساير قيمت‌ها بستگي داشته و از آن تأثير مي‌پذيرد.
وي با توجه به لزوم کنترل قيمت اجاره بها افزود: طرح نهضت ملي مسکن و ارائه تسهيلات مناسب، يکي ديگر از راه‌هاي کنترل قيمت مسکن است که از سويي ثبت معاملات در اين سامانه و ارائه تسهيلات براي اقشار کم‌درآمد از ديگر راه‌هاي کنترل بازار مسکن است که مي‌توان به آن اشاره کرد.
اسحقي نژاد گفت: ثبت نام افراد در سامانه اسکان و املاک ادامه دارد و با تکميل آن، اميد مي‌رود که اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي عملي شود که تأثير مثبتي در کاهش قيمت مسکن و هم‌چنين اجاره مسکن خواهد داشت.
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي آذربايجان شرقي ادامه داد: قيمت اجاره بها در مناطق مختلف کلانشهر تبريز و به خصوص بافت مرکزي شهر همواره متفاوت بوده و تابع روند خاصي نمي‌باشد.
اسحقي نژاد در پايان افزود: افزايش قيمت مصالح ساختماني نيز يکي ديگر از علل افزايش قيمت مسکن و هم‌چنين اجاره بها مي‌باشد و از اين رو توجه به تسهيل در شرايط متقاضيان و تغيير در برخي از سياست‌هاي کلان بانکي و افزايش زمان بازپرداخت وام مسکن و هم‌چنين کاهش سود آن، از جمله اقداماتي است که مي‌تواند در اين امر مؤثر واقع شود.
يکي از مشاورين املاک گفت: در حال حاضر بازار مسکن دچار رکود شده و از سويي قيمت رهن و اجاره بها نيز به شدت افزايش يافته است.
آل عمران ادامه داد: حدود دو ماهي مي‌شود که هيچ خبري در املاک نيست و افزايش قيمت مسکن باعث شده است تا خريد و فروش مسکن و هم‌چنين رهن و اجاره‌ها نيز به شدت کاهش يابد.
وي افزود: برخي از مستأجران و صاحب خانه‌ها نيز قراردادي را بين خود تمديد مي‌کنند و همين بر اين آشفتگي دامن مي‌زند.
اين مشاور املاک بيان کرد: با چنين تورم و حقوق‌هاي ناچيز، اکثر مردم از پرداخت اجاره بهاي گزاف ناتوان هستند و متأسفانه اجاره بهاي مناسبي که در حد توان مردم باشد پيدا نمي‌شود.
يکي ديگر از مشاورين املاک گفت: در حال حاضر هر کسي هر طوري که دلش مي‌خواهد آپارتمان خود را اجاره مي‌دهد و با اينکه افزايش قيمت اجاره بايد 20 درصد باشد اما کمتر کسي اين قانون را رعايت مي‌کند.
محمدي ادامه داد: بيشتر افراد تمايل به اجاره آپارتمان دارند اما زماني ميسر مي‌شود که مستأجران نيز توان پرداخت اجاره بها را داشته باشند.
وي افزود: بازار مسکن دچار رکود شده است و از سويي برخي از مستأجران و صاحب خانه‌ها که به همديگر اعتماد دارند قرارداد را بين خود تمديد مي‌کنند.يکي از مستأجران تبريزي گفت: حدود 5 سال است که ازدواج کرده‌ام و در طول اين مدت هر سال مجبور به اسباب کشي شده‌ايم چرا که هر سال قادر به پرداخت اجاره بهايي که صاحب خانه تعيين کرده است نشده‌ام.
يوسف زاده ادامه داد: واقعيت امر اين است که مصوبه ستاد ملي کرونا نيز در طول اين مدت مؤثر نبوده و کمتر کسي به آن توجه مي‌کند چرا که با افزايش قيمت کالاهاي اساسي و تورم، صاحب خانه‌ها نيز قادر به تأمين هزينه‌هاي زندگي نبوده و از اين رو اجاره بهاي خود را افزايش مي‌دهند.
وي افزود: آشفتگي در بازار مسکن به گونه‌اي است که طرفين براي تمديد قرارداد به مشاورين املاک مراجعه نکرده و بين خود حل و فصل مي‌کنند که به نظرم همين عوامل موجب مي‌شود تا بر تب و تاب بازار مسکن افزوده شود.
يکي ديگر از مستأجران گفت: مصوبه ستاد ملي کرونا تنها در يک شعار باقي مانده و هيچيک از صاحب‌خانه‌ها به اين مصوبه اهميتي نمي‌دهند و در صورت اعتراض به افزايش ناگهاني اجاره بها، خواستار تخليه آپارتمان مي‌شوند.
باقري افزود: به نظرم دولت بايد در اين رابطه اقدام جدي داشته باشد چرا که با ادامه اين روند و افزايش سرسام آور اجاره بها، مستأجران با مشکلات بسياري روبرو خواهند شد.
اين مستأجر تبريزي گفت: تا زماني که علل افزايش ناگهاني اجاره بها و آشفتگي بازار مسکن به وضوح مشخص نشود و از اين رو دولت نيز اقدام جدي در اين رابطه نداشته باشد اين روند ادامه خواهد يافت و متأسفانه مستأجران سرپناهي نخواهند داشت.
وي در پايان گفت: واقعيت امر اين است که با افزايش چند برابري قيمت کالاهاي اساسي، طبيعتاً نرخ اجاره بها نيز افزايش خواهد داشت اما دولت بايد در رابطه با اين امر، درصد مشخصي را به تمام مشاورين املاک و صاحب خانه‌ها اعلام کند چرا که يکي از مهم‌ترين علل افزايش ناگهاني هزينه اجاره بها، نبود يک قانون مشخص و هم‌چنين سرخود عمل کردن برخي از صاحب خانه‌ها براي افزايش اجاره بهاست.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،مسکن سرپناهي است که از مهم‌ترين نيازها براي تشکيل يک زندگي است اما در حال حاضر افزايش نرخ اجاره بها، دست بسياري از افراد را از مسکن اجاره‌اي نيز کوتاه کرده است و تا زماني که تورم بر جامعه حاکم است، آشفتگي در بازار مسکن نيز ادامه خواهد داشت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها