عصر آذربایجان

گزارش خبر

افزايش تصادفات در آذربايجان‌غربي؛ راه چاره چيست

افزايش تصادفات در آذربايجان‌غربي؛ راه چاره چيست

1402/07/30

گروه اجتماعي: افزايش تصادفات درون و برون شهري به ويژه درحوزه فوتي و جرحي از ابتداي سال جاري و سفرهاي نوروزي مشهود بود و آمار افزايشي قابل توجهي داشتيم که به يکي از دغدغه هاي مسوولان و مردم تبديل شده است که اين دغدغه مي تواند با فرهنگ‌سازي در حوزه ترافيک و همچنين بهبود زيرساخت‌ها رفع شود. آذربايجان غربي يکي از استان هايي است که همواره با کم بودن تصادفات در مسيرهاي درون و برون شهري مشهور و معروف بوده و در سال هاي طولاني گذشته، حتي روند کاهشي تصادفات و فوتي ها طي سال هاي مختلف از طريق رسانه ها در اين استان مخابره شده است.اما امسال يکي از مهمترين مشکلات و دغدغه هاي مسوولان به ويژه در حوزه مرتبط با ترددهاي درون شهري و جاده اي، افزايش آمار تصادفات به ويژه در حوزه فوتي و جرحي بوده که در برخي اوقات، اين افزايش نگران کننده نيز به نظر مي رسيد.

گروه اجتماعي: افزايش تصادفات درون و برون شهري به ويژه درحوزه فوتي و جرحي از ابتداي سال جاري و سفرهاي نوروزي مشهود بود و آمار افزايشي قابل توجهي داشتيم که به يکي از دغدغه هاي مسوولان و مردم تبديل شده است که اين دغدغه مي تواند با فرهنگ‌سازي در حوزه ترافيک و همچنين بهبود زيرساخت‌ها رفع شود. آذربايجان غربي يکي از استان هايي است که همواره با کم بودن تصادفات در مسيرهاي درون و برون شهري مشهور و معروف بوده و در سال هاي طولاني گذشته، حتي روند کاهشي تصادفات و فوتي ها طي سال هاي مختلف از طريق رسانه ها در اين استان مخابره شده است.اما امسال يکي از مهمترين مشکلات و دغدغه هاي مسوولان به ويژه در حوزه مرتبط با ترددهاي درون شهري و جاده اي، افزايش آمار تصادفات به ويژه در حوزه فوتي و جرحي بوده که در برخي اوقات، اين افزايش نگران کننده نيز به نظر مي رسيد.
طبق آمار اعلامي از سوي مسوولان مربوطه، به طور متوسط در هر روز 2 نفر در آذربايجان غربي قرباني سوانح رانندگي مي شوند که اين آمار به نظر مي رسد در ادامه سال، حتي رو به فزوني نيز بگذارد.
بيش از 400 گواهي دفن ناشي از تصادف در آذربايجان غربي
با اعلام مديرکل پزشکي قانوني آذربايجان غربي مشخص شد که در سال جاري براي 452 نفر ( 352 مرد و 100 زن) گواهي دفن ناشي از تصادف در استان صادر شده که رقمي قابل توجه است؛ فزوني اين آمار را وقتي درمي يابيم که گزارش هاي مربوط به سال هاي نه چندان دور را مي بينيم و متوجه مي شويم که در آن سال ها، اين آمار در حدود 12 ماه به اين رقم مي رسيد و در حال حاضر در کمتر از هفت ماه محقق شده است.
موسي اديب فر در مورد پرونده هاي مصدومان تصادف نيز گزارش داده و گفته که امسال نزديک به هفت هزار پرونده در اين بخش تشکيل شده که البته فقط 23 مورد بيشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
25 هزار تصادف در 6 ماه در آذربايجان غربي
چندي پيش هم فرمانده انتظامي آذربايجان غربي، آماري در مورد وضعيت 6 ماهه تصادفات در استان داده بود؛ به گفته سردار رحيم جهانبخش، در اين مدت بيش از 25 هزار تصادف و 373 فوتي در استان ثبت شده بود که بايد هشت هزار و 366 مصدوم را نيز به حادثه ديدگان اين تصادفات اضافه کرد.او ادامه داده بود که آمار مصدومان حوادث رانندگي در نيمه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزايش دارد که رقم قابل توجهي است.
به گفته فرمانده انتظامي آذربايجان غربي، با وجود تاکيد بر رعايت قوانين راهنمايي رانندگي متاسفانه برخي رانندگان با عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي تصادفات بسياري را موجب مي شوند؛ در مسير مهمي مثل گردنه قوشچي که تصادفات زيادي در آن رخ مي دهد، حداکثر سرعت در گردنه‌ها 85 کيلومتر بر ساعت در ‌پيچ‌ها، و سرعت قانوني در مسير مستقيم 95 کيلومتر بر ساعت است که در مواقع متعددي رعايت نمي شود.سردار جهانبخش با بيان اينکه بي توجهي به سرعت قانوني باعث بروز حادثه مي شود، اضافه کرده بود که برخي رانندگان با رانندگي پر سرعت حتي با سرعت 160 کيلومتري در اين مسير جان ديگر رانندگان را تهديد مي‌کنند و پليس با اين موضوع برخورد مي‌کند.
وضعيت تصادفات در آذربايجان غربي خوب نيست
رييس پليس راهنمايي و رانندگي آذربايجان غربي هم در اين خصوص با اشاره به اينکه موضوع کاهش تصادفات در سطح استان نياز به يک کار جمعي دارد، گفت: انتظار مي‌رود که با مشارکت شهروندان و همراهي و همکاري ساير دستگاه‌هاي استان به نقطه‌اي برسيم که آمار تصادفات منجر به فوت، به صفر برسد.سرهنگ حجت مشتاق اظهار کرد: اصلاح زيرساخت‌ها و رفع نقاط حادثه خيز محورهاي مواصلاتي بايد از اولويت هاي اساسي سازمان ها در کاهش تصادفات جاده اي و درون شهري در سطح استان باشد و در اين خصوص نيز بازخورد سنجي مناسب صورت گيرد.
وي ميزان تصادفات در استان در هفت ماه نخست امسال را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزايشي دانست و افزود: به طور کلي ميزان تصادفات استان وضعيت خوبي ندارد و اميدواريم که اين وضعيت کنترل شود.
او تاکيد کرد که شهروندان اصول ايمني را رعايت کرده و به هشدار و توصيه هاي پليس توجه کنند تا ميزان حوادث کاهش يابد.در کنار رعايت قوانين و مقررات و همچنين توجه به هشدارهاي پليسي در کاهش سرعت، سبقت و افزايش فاصله با خودرو جلويي به ويژه در جاده ها که به گفته پليس، عوامل اصلي کاهش تصادفات نيز همين موارد به شمار مي رود، اجراي طرح هاي زيرساختي در جاده ها و جلوگيري از بروز تصادفات سهمگين به ويژه شاخ به شاخ که در اکثر موارد، سرنشينان هر 2 خودرو فوت مي کنند، نيز مي تواند در کاهش فوتي ها نقش بسزايي داشته باشد.
مديرکل راهداري آذربايجان غربي: 70 درصد عوامل تصادفات، انساني است
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي در اين باره معتقد است که افزايش شاخص هاي ايمني تردد جاده اي در استان نيازمند همکاري تمامي دستگاه هاي مرتبط بوده و از همه ظرفيت ها بايد براي اين امر استفاده شود.ايرج دست نشان افزود: بهبود وضعيت ايمني محورهاي مواصلاتي و روان سازي آن يکي از وظايف مهم مجموعه راهداري و حمل و نقل جاده اي است که همت و تلاش همه ارگان هاي مرتبط زمينه ساز انجام اين مهم به نحو احسن خواهد بود.
وي اضافه کرد: سه عامل انساني، جاده اي و محيطي داراي بيشترين سهم در تصادفات هستند و کاهش اين خطرات مستلزم انجام برنامه‌ريزي و اقدامات کارشناسي است.به گفته وي بر اساس پژوهش هاي انجام گرفته بيش از 70 درصد از عوامل تصادفات ناشي از عوامل انساني است و 30درصد باقي مانده مربوط به ساير عوامل مي شود و آموزش هاي مردمي مي تواند اصلي ترين عامل کاهش در تصادفات جاده اي باشد.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي اظهار کرد: هرچند با جذب و تزريق اعتبارات تلاش مي شود تا نقش جاده را در تصادفات و تلفات ناشي از آن به حداقل رساند ولي موانع انساني در برخي محور هاي مواصلاتي استان باعث شده تا از عرض جاده ها کاسته شود که لزوم ورود دادستاني براي رفع موانع جاده ها بسيار ضروري است.
توسعه بزرگراه ها و افزايش ايمني راه ها بايد در دستور کار مسوولان امر باشد
رييس کل دادگستري آذربايجان‌غربي هم در اين خصوص با اشاره به اينکه برخي رانندگي هاي پرخطر وحادثه آفرين در معابر شهري و برون شهري استان موجب فوت تعداد زيادي از شهروندان مي شوند، گفت: رانندگان پرخطر مشمول مجازات هاي سنگين و اثربخش خواهند شد. ناصر عتباتي افزود: نبايد امنيت و آرامش جامعه و مردم، تحت الشعاع رانندگي هاي پرخطر قرار گيرد و بايد مجازات‌هاي اثربخش در اين خصوص در دستور کار قرار گيرد تا اين نوع رانندگي ها تکرار نشود.
وي ادامه داد: ما وظيفه داريم تا با نهادينه کردن فرهنگ ترافيک به بهبود وضعيت رانندگي در جامعه کمک کنيم و به اين مهم توجه داشته باشيم که فوت يک فرد در تصادف، چه هزينه هايي برجامعه تحميل مي کند.رييس کل دادگستري آذربايجان غربي با بيان اينکه در حال حاضر اقدامات خوبي درحوزه راهداري صورت مي گيرد، گفت: اما بايد به جبران عقب ماندگي هاي گذشته نيز بپردازيم.
ضرب الاجل 6 ماهه براي اصلاح تمام نقاط حادثه خيز در آذربايجان غربي
دادستان عمومي و انقلاب اروميه هم با بيان اينکه در حدود 6 سال گذشته بيش از 58 نقطه حادثه خيز شناسايي شده که تنها 11 مورد آن مرتفع شده است، گفت: در 6 ماه آينده بايد تمام نقاط حادثه خيز استان اصلاح شود.
حسين مجيدي ادامه داد: پس از 6 ماه در نقطه حادثه خيز اگر حادثه اي رخ دهد، مدير مربوطه تحت تعقيب قضايي قرار مي گيرد.
وي به روشنايي راههاي ارتباطي و مواصلاتي اشاره کرد و افزود: در 2 ماه آينده نبايد هيچ راه ارتباطي بدون روشنايي باشد و تمام نقاطي که نيازمند روشنايي هستند، اعم از درون شهري و برون شهري از روشنايي بهره مند شوند.
وي بر نصب دوربين در راههاي ارتباطي تاکيد کرد و گفت: طي 6 ماه آينده بايد نصب دوربين ها صورت گيرد و اگر استانداردها و مولفه هاي کشوري درحوزه نصب دوربين رعايت نشود، برخورد جدي صورت خواهد گرفت.مجيدي به رفتارهاي پرخطر برخي رانندگان اشاره کرد و افزود: کورس گذاشتن و نظم عمومي را برهم زدن و آرامش خانواده ها را به هم ريختن تشکيل پرونده کيفري را به دنبال خواهد داشت. وي اضافه کرد: همچنين با رفتارهاي پرخطر ديگر نظير حرکت هايي با موتورسيکلت ها که در برخي شهرها صورت مي گيرد، برخورد جدي خواهد شد.با توجه به مطالب مطرح شده، هر سه عامل انساني، راه و خودرو در بروز تصادفات نقش بسزايي دارند که حتي وجود مشکل ايمني در راه و خودرو مي تواند عامل انساني را نيز تحت تاثير قرار دهد؛ هرچند که علاقه انسان به سرعت و پس درآمدهاي آن از جمله سبقت از خودروهاي با سرعت کمتر و همچنين کم کردن فاصله با خودرو جلويي و انحراف به چپ از مهمترين عوامل بروز تصادف بوده که مي توان با فرهنگسازي از بروز آنها جلوگيري کرد.
ضمن اينکه ساخت مسيرهاي بزرگراهي و آزادراهي و افزايش عرض جاده ها نيز اين عامل را به کلي از بين مي برد و تصادفات شاخ به شاخ را به صفر مي رساند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، بهبود همه اين موارد نيازمند بهسازي زيرساخت هاي جاده اي و شهري و همچنين بهبود فرهنگ ترافيک و رانندگي در جامعه است که بايد همگان بر آن اهتمام داشته باشند تا روزي به ميزان تصادفات فوتي يا جرحي صفر نزديک شويم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها