عصر آذربایجان

گزارش خبر

متهم رديف اول قفسه‌هاي خالي گوشت مرغ در آذربايجان‌غربي عرضه يا تقاضا

متهم رديف اول قفسه‌هاي خالي گوشت مرغ در آذربايجان‌غربي عرضه يا تقاضا

1402/09/20

گروه گزارش: وضعيت بازار گوشت مرغ در آذربايجان‌غربي در حالي که توزيع گوشت گرم ادامه دارد، همچنان با وضعيت عادي فاصله داشته و روزانه شهروندان زيادي براي تهيه اين نياز پروتئيني سفره خود به بازار مراجعه مي کنند که يا بايد دست خالي برگردند يا در صف هاي طولاني منتظر بمانند؛ اما بايد ديد عامل اصلي اين امر تقاضاي زياد است يا عرضه نامناسب. کمبود مرغ گرم در آذربايجان غربي موضوعي است که اين روزها دوباره نقل محافل خبري شده است و در پيشخوان و يخچال هاي مغازه هاي مرکز استان به جز بال، گردن مرغ و گاهگاهي کتف هاي يخ زده چيزي مشاهده نمي شود.

گروه گزارش:  وضعيت بازار گوشت مرغ در آذربايجان‌غربي در حالي که توزيع گوشت گرم ادامه دارد، همچنان با وضعيت عادي فاصله داشته و روزانه شهروندان زيادي براي تهيه اين نياز پروتئيني سفره خود به بازار مراجعه مي کنند که يا بايد دست خالي برگردند يا در صف هاي طولاني منتظر بمانند؛ اما بايد ديد عامل اصلي اين امر تقاضاي زياد است يا عرضه نامناسب. کمبود مرغ گرم در آذربايجان غربي موضوعي است که اين روزها دوباره نقل محافل خبري شده است و در پيشخوان و يخچال هاي مغازه هاي مرکز استان به جز بال، گردن مرغ و گاهگاهي کتف هاي يخ زده چيزي مشاهده نمي شود.
برخي مصرف کنندگان مرغ در آذربايجان غربي معتقد هستند تفاوت بين قيمت گوشت مرغ گرم کيسه اي و قيمت گوشت مرغ قطعه بندي شده مي‌تواند يکي از علل اين کاهش گوشت مرغ به رغم عرضه به ميزان مصرف استان باشد.
برخي ديگر هم زياده خواهي مرغ فروشان در بازار را يکي از علل اين موضوع دانسته و احتکار مرغ را در انبارها بعد از توزيع توسط بخش هاي مربوطه علت اساسي آن عنوان مي کنند.البته نبايد از نظر مسوولان و متوليان بخش اقتصادي استان هم غافل بود که معتقد هستند مرغ به ميزان مازاد توزيع مي شود اما از يک سو تب خريد مردم هنوز فروکش نکرده و از سوي ديگر کمبود بازرسي هاي اثر گذار باعث شده سودجويان و محتکران و دلالان در بازار به خوبي جولان بدهند.طبق بررسي ميداني وضعيت بازار مرغ ت، اغلب ويترين هاي مراکز عرضه مرغ در مرکز اصلي شهرستان اروميه در ساعت سه تا چهار بعد از ظهر روزهاي اين هفته خالي از مرغ کيسه اي بود ولي در برخي مغازه هاي انگشت شمار مرغ قطعه بندي يخ زده را مي شد يافت که به قيمت 130 هزار تومان از بابت هر کيلوگرم عرضه مي شد.يکي از صاحبان مغازه‌هاي مرغ فروشي ميدان وليعصر اروميه با اشاره به اينکه در يک ماه گذشته متضرر بوده اند و حتي پول اجاره شان هم جور نشده، گفت: با اين شرايط کمبود مرغ چند فروشنده متعهد مي توانيد پيدا کنيد که بتواند در بازار دوام بياورد و مرغ آزاد نفروشد و يا تخلف نکند.اين فرد که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: احتکار مرغ اين روزها در خبرها حتما به گوشتان خورده است اين انباشت کنندگان مرغ در خانه ها همان متخلفاني هستند که از سهميه مردم کم مي کنند و به رستوران ها و مغازه هاي سوخاري با قيمت بيشتر مي فروشند.
»احد« از مرغداران ميدان ميدن ولايت فقيه يا همان مرکز شهر هم در حالي که روي قسمتي از پيشخوان مغازه اش گوشت گاو و گوسفند به فروش گذاشته بود، گفت: وقتي مرغ نيست مجبورم در کنار آن گوشت هم بفروشم تا حداقل بتوانم مشتريان را حفظ کنم و اجاره بهاي مغازه را تامين کنم.وي کمي از مغازه خودش فاصله گرفت تا همکارانش صحبتهايش را نشونند و آرام و درگوشي اضافه کرد: بسياري از مرغ فروشي ها با کشتارگاه ها تباني مي کنند و بخشي از مرغ کشتار شده را در همان کشتارگاه مي خرند ولي در بازار توزيع نمي کنند و در وقت غير اداري که بازرسي وجود ندارد، بعد از ظهر در شهر به قيمتي بالاتر از نرخ بازار توزيع مي کنند.به گفته اين فروشنده برخي از فروشنده ها هم 50 درصد از سهميه را مي فروشند و بقيه را به مغازه هاي مناطق مختلف شهر با 10 هزار تومان قيمت بالاتر از نرخ مصوب ارائه مي کنند.وي معتقد است که اگر مشکل در توليد نيست، پس مشکل در توزيع از مبدا يعني کشتارگاه بوده و نيازمند کنترل دقيق است که اين امر انجام نمي شود و اين چرخه معيوب با اصلاح در بخش توليد مرغ و دان و غذا قابل حل نيست.به عقيده اين فروشنده اغلب مرغ‌ها بدون برچسب و کيسه و بي هويت خريداري و در منازل احتکار شده سپس به صورت قطعه بندي و با قيمتي بالاتر در مناطق مرفه شهر که تقاضا وجود دارد، عرضه مي شوند.
نظارتي برخروج مرغ از نقاط جنوبي و شمالي استان آذربايجان غربي وجود ندارد
يکي از فروشندگان در خيابان منتهي به ميدان سرداران اروميه که برعکس همه مغازه در فروشگاه وي گوشت مرغ وجود دارد، نظرم را جلب کرد از وي درباره علت کمبود مرغ در شهر سوال کردم که پاسخ قانع کننده اي ارائه کرد.به نظر وي هجوم شهروندان به خريد از مراکز و نقاط پرتردد باعث مي شود تا کمبود بسيار بيشتر از حد احساس شود در حالي که در برخي نقاط کم تردد مي شود مرغ تهيه و خريداري کرد.وي اضافه کرد: برعکس شهرستان اروميه که نظارت ها بر خروج مرغ گرم بسيار است، از کشتارگاه هاي شمال و جنوب استان گوشت مرغ به صورت فراوان به استان هاي همجوار منتقل مي شود و نظارت بسيار ضعيف است و اين موضوع را به راحتي مي شود با يک رصد مشاهده کرد.اين فروشنده اظهار کرد: وقتي نرخ مرغ در استان همسايه بالاتر باشد، کدام توليد کننده اي محصول خود را در بازار استان به نرخ کمتر خواهد فروخت در حالي که نهاده ها بسيار گران شده و دير به دست مرغدار مي رسد.
کيفيت سوياي توزيعي بين مرغداران پايين است
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي گفت: علت کمبود مرغ کاهش جوجه ريزي در مهرماه و کيفيت پايين سوياهاي توزيعي بين مرغداران بود که باعث شد تا جوجه ها در 45 روز موفق به وزن گيري کامل نشوند.جواد کرمي اظهار کرد: در کنار اين عوامل اصلي برخي عوامل ديگر هم باعث شد تا محصول توليدي به موقع و به ميزان کافي به دست مصرف کنندگان نرسد.وي با اشاره به مصوبات آخرين جلسه تنظيم بازار گفت: اولين مصوبه اين بود که کشتارگاه ها فقط پنج درصد مرغهاي اصلاحي را مي‌توانند قطعه بندي کنند.
 مصوبه دوم هم اين بود که 473 تن مرغ منجمد در کشتارگاه ها به صورت روزانه 20 تن در بازار اروميه توزيع شود.معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي گفت: طبق مصوبه ديگر تنظيم بازار، بايد 50 درصد از کل مرغ کشتار شده در استان در شهرستان اروميه توزيع شود.
وي درباره خروج مرغ از مبادي خروجي استان گفت: تفاوت قيمت موجود بين آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي باعث شده تا مرغ از اين استان خارج شود چرا که در آذربايجان شرقي عرضه مرغ تا نرخ 95 هزار تومان تعزيراتي نمي شد ولي ما تاکيد برتوزيع مرغ گرم به قيمت 85 هزار تومان به ازاي هر کيلوگرم داريم .کرمي ادامه داد: مقرر شده با افرادي که تخلف مي کنند توسط تعزيزات برخورد شود و نيروي انتظامي هم از خروج مرغ از استان بدون مجوز دامپزشکي جلوگيري کند ولي اين مصوبه تا روز پنجشنبه هفته گذشته اجرايي نشد .وي بيان کرد: از 225 تن مرغ کشتار شده در کشتارگاه هاي استان نيز بايد 100 تن در اروميه توزيع مي شد که محقق نشد و برخي دستگاههاي متولي تخطي کردند که تذکر کتبي را در همان روز براي انان اعلام کرديم .
کرمي گفت: از هفته جاري با توجه به اينکه 268 تن کشتار در کشتارگاه هاي استان داشتيم، موفق به توزيع 100 تن مرغ در اروميه شديم.
آذربايجان غربي با کاهش جوجه ريزي مشکلي نداشت
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي هم گفت: اين استان با کاهش جوجه ريزي به 3.6 ميليون قطعه مشکلي نداشت و تامين نياز استان هم بهينه و عادي بود ولي به علت همجواري با استان آذربايجان شرقي و اينکه بخشي از مرغ مازاد منطقه به اين استان ارسال مي شود با کاهش توليد و يا افزايش تقاضا در آذربايجان شرقي تنش در بازار اين منطقه ايجاد مي شود.
خسرو شهبازي بيان کرد: 210 تا 220 تن مرغ گرم در روزهاي قبل در استان توزيع شده و از روز شنبه هم 260 تن مرغ گرم در استان توزيع شد که 40 تن مازاد برنياز روزمره استان است و اميدواريم به زودي با کاهش تب خريد شهروندان اين موضوع حل شود.وي با اشاره به اينکه توليد و توزيع حتي بيشتر از مواقع عادي است از شهروندان خواست تا از خريد و ذخيره سازي اضافه مرغ در منازل خودداري کنند چرا که توليد به ميزان کافي انجام مي شود.آذربايجان غربي قطب توليد مرغ کشور با 760 مرغداري و چندين زنجيره بزرگ است. کمترين چالش و التهاب در بازار عرضه و تقاضا در اين استان موجب برهم خوردن تعادل بازار در شمال غرب کشور مي_شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، ضعف در بازرسي ها، کاهش جوجه ريزي در مهرماه و کيفيت نامطلوب دان طيور و سودجويي دلالان موضوعي است که اين روزها دست به دست هم داده اند و به رغم توليد فراوان اجازه نمي دهند تا بازار تنظيم و به روال عادي خود باز گردد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها