عصر آذربایجان

گزارش خبر

داستان بي پايان متکديان در زنجان

داستان بي پايان متکديان در زنجان

1402/11/08

گروه گزارش:حضور متکديان در سطح چهارراهها و تقاطع‌هاي شهر که به هر نحوي شيشه ماشين‌ها را تميز يا اسپند دود مي‌کنند، چهره ناخوشايندي به شهر آن هم در ايام پاياني سال داده و به داستاني تکراري و دنباله دار تبديل شده است.

اعظم شامي

گروه  گزارش:حضور متکديان در سطح چهارراهها و تقاطع‌هاي شهر که به هر نحوي شيشه ماشين‌ها را تميز يا اسپند دود مي‌کنند، چهره ناخوشايندي به شهر آن هم در ايام پاياني سال داده و به داستاني تکراري و دنباله دار تبديل شده است.
 تکدي گري به عنوان يک پديده زشت و مخرب اجتماعي با انواع روش ها در سطح جوامع مختلف بروز مي يابد و حتي در برخي از جوامع به يک فرهنگ تبديل شده است.
به اعتقاد کارشناسان پديده تکدگري در سال هاي اخير با دگرگوني هاي خاصي مواجه شده است و از آن به عنوان يک معضل حاد اجتماعي ياد مي کنند که خود عوامل بسياري دارد .
از طرفي نبايد از پيامدهاي جبران ناپذير و آسيب هاي اجتماعي تکدي گري غافل بود؛ افرادي که از اين راه سود مي‌برند براي کسب درآمد بيشتر زنان، کودکان و حتي افراد داراي نقص عضو را براي رسيدن به اهداف خود مورد استفاده ابزاري قرار مي دهند چون عموم مردم نسبت به اين قشر بيش از ديگران کمک مي‌کنند.
در جاي جاي شهر زنجان به ويژه تقاطع ها نيز مي توان مصاديق عيني تکدي گري را پيدا کرد که با وضعيت و سيماي ناخوشانيد و لابه لاي خودروها مشغول تکدي گري هستند.
هرچند اقداماتي از سوي دستگاه هاي متولي براي جمع آوري آنان انجام مي شود اما همچنان اين معضل در شهر زنجان و در ديگر مناطق استان کم و بيش مشاهده مي شود و نيازمند توجه بيشتر متوليان امر است. طبق اعلام شهرداري زنجان سال گذشته يک هزار و 200 متکدي در سطح شهر زنجان جمع‌آوري و به دستگاه‌هاي متولي ارجاع شدند، طبق قانون، شهرداري وظيفه جمع‌آوري متکديان را دارد و نماينده فرمانداري نيز بعد از غربالگري، آنها را به دستگاه‌هاي مرتبط تحويل مي دهد.
مشکل اساسي اين است اغلب افراد جمع آوري شده، تکراري هستند و مجددا بعد از رهاسازي به چرخه تکدي گري باز مي‌گردند، موضوعي که بايد بيشتر بر روي آن فکر و تدبير کرد.
سوء استفاده متکديان از احساسات مردمي
 دادستان زنجان در اين خصوص با بيان اينکه ماده قانوني براي برخورد با تکدي گري و کلاشي وجود دارد، گفت: براي جمع آوري متکديان دستگاه هاي مختلفي متولي هستند .
بهروز عباسي با بيان اينکه در ماده 712 قانون مجازات اسلامي هر شخصي تکدي گري يا کلاشي را پيشه خود قرار دهد و از اين راه امرار معاش کند به حبس از يک تا سه ماه محکوم خواهد شد، افزود: طبق اين ماده چنانچه با وجود توان مالي مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالي که از طريق تکدي گري به دست آورده است، مصادره خواهد شد.
اين مسوول ادامه داد: به طور مثال وقتي متکدي که 30 بار دستگير شده اما همچنان در اين راه فعاليت مي کند بايد ديد چه اقداماتي براي شناسايي و گزارش دارايي هاي او انجام گرفته است چون يکي از مصوبات کميته مجرمين حرفه اي استان اين بود که متکديان مجرم شناسايي و معرفي شوند.
وي با تاکيد بر اينکه مواردي مشاهده شده که فرد متکدي با بهره گيري از ترفندهايي از احساسات مردم سوء استفاده مي کند، اظهار داشت: پس از دستگيري متکدي معلول نما هدف او مشخص شده و حتي عضو به نمايش گذاشته شده او، هيچ مشکلي نداشته و سالم بوده است.
عباسي افزود: طبق ماده ??? نيز هرکس طفل صغير يا غير رشيدي را وسيله تکدي گري قرار دهد يا افرادي را به اين کار بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد تمامي اموالي که از اين طريق به دست آورده است محکوم خواهد شد.
وي با بيان اينکه بررسي ها نشان مي دهد افرادي به صورت سازمان يافته در چهارراه هاي شهر اقدام به تکدي گري مي کنند، اظهار داشت: دادستاني آماده دريافت چنين گزارش هايي از سوي دستگاه هاي متولي و اعلام جرم عليه آنهاست.دادستان زنجان با تاکيد بر اينکه قانونگذار در بند پنج ماده ?? شهرداري را به پيشگيري از تکدي گري و جمع آوري متکديان ملزم کرده است، گفت: نيروي انتظامي هم در اين زمينه نقش فعالي دارد، بر مبناي همين قانون بايد نسبت به جمع آوري آنان اهتمام بيشتري داشته باشند.وي با تاکيد بر اينکه همه دستگاه هاي متولي در حوزه تکدي گري بايد پاي کار باشند، اضافه کرد: دستگاه هاي متولي بايد به صورت کيفي به اين حوزه ورود کنند.
اين مسوول بر نقش آفريني رسانه هاي استان در روشنگري موضوع تکدگري و بازگويي پشت پرده هاي آن تاکيد و خاطر نشان کرد: رسانه ها به جذابيت هاي اين پديده و چرايي آن و سوء استفاده هاي که از احساسات مردم انجام مي شود بپردازند.
وي با تاکيد بر اينکه بخشي از اين متکديان را معتادان متجاهر تشکيل مي دهند و به ناچار به اين پديده روي مي آورند، اظهار داشت: کمک شهرداري براي پيشگيري و جمع آوري آنها اقدامي مهم در اين خصوص به شمار مي رود.
وجود متکديان با وضعيت اقتصادي خوب در زنجان
 فرماندار زنجان نيز با اشاره به بحث تکدگري، گفت: بر مبناي آمار، در آذر سال 1400 مجموع متکديان جمع آوري شده از سوي شهرداري 85 نفر بود، که از اين تعداد 75 نفر بومي و 10 نفر ديگر غير بومي بودند.
پرويز خالقي افزود: در بهمن ماه همان سال 69 متکدي شامل 58 بومي و 11 نفر غير بومي در شهر زنجان جمع آوري شدند که اين آمار در فروردين 1401 به 107 نفر افزايش يافت که عمده دليل حضور آنها در زنجان مساعد بودن آب و هوا بوده است.
اين مسوول با بيان اينکه اين آمار همچنان افزايشي است، ادامه داد: براي حل اين مشکل بايد بر حوزه فرهنگي تمرکز بيشتري کرد.
وي با بيان اينکه برخي اوقات کمک هاي مردمي بيشتري به متکديان انجام مي شود، اظهار داشت : در اين خصوص بايد فرهنگسازي لازم انجام شود تا مردم از کمک به اين افراد خودداري کنند.فرماندار زنجان با بيان اينکه بسياري از اين متکديان واقعا نيازمند نيستند، ادامه داد: به عنوان مثال موردي در شهر زنجان وجود دارد که خانواده اي با وجود منزل 2 طبقه و فروشگاه لباس به کار تکدگري مي پردازند.
وي با بيان اينکه چنين مصداق هايي را مي توان در ديگر متکديان شهر زنجان پيدا کرد که به لحاظ اقتصادي وضعيت بسيار خوبي دارند، اظهار داشت:تا زماني که مردم با احساس دلسوزي قصد کمک به اين متکديان را داشته باشند چنين وضعيتي برقرار است.خالقي با تاکيد بر اينکه شهروندان زنجاني بايد به اين نتيجه برسند که افراد داراي مشکل و نيازمند توسط نهادهاي حمايتي تحت حمايت هستند، افزود: چه بسا کساني که به متکدي کمک مي کنند و درآمد او بيشتر از کمک دهنده است پس در اين خصوص بايد فرهنگسازي و آگاه سازي لازم انجام گيرد.
جمع آوري ماهانه 35 متکدي در شهر زنجان
سرپرست معاونت خدمات شهري شهرداري با بيان اينکه ماهانه به طور ميانگين 30 تا 35 متکدي در شهر زنجان جمع آوري مي شود، گفت: شهرداري در خصوص متکديان وظيفه جمع آوري و تحويل آنها به نماينده فرمانداري را برعهده دارد.
سيد اسماعيل موسوي افزود: پس از آن نماينده فرمانداري نيز اين متکديان را بر اساس دستور العمل به نمايندگان کميته امداد امام خميني (ره)، بهزيستي، دادگستري يا نيروي انتظامي براي ساماندهي معرفي مي کند .
وي با بيان اينکه وظيفه دوم شهرداري در خصوص متکديان ايجاد اردوگاه براي نگهداري، غربالگري و ارجاع آنان به دستگاه هاي متولي و در نهايت تعيين تکليف آنهاست، اظهار داشت: احداث اردوگاه براي غربالگري را شهرداري بر عهده دارد اما مابقي وظايف از قبيل جمع آوري و انتقال آنها از اردوگاه برعهده نمايندگان فرمانداري و ساير دستگاه هاست.
اين مسوول با تاکيد بر اينکه شهرداري رسالت خود را در ارتباط با جمع آوري متکديان انجام مي دهد، ادامه داد: در اين ميان ساير دستگاه هاي متولي در اين امر که وظايفي در ساماندهي دارند دچار مشکلاتي هستند و چرا بايد بعد از جمع آوري،‌ شاهد حضور دوباره متکديان در شهر باشيم؟وي اظهار داشت: بزرگترين چالش شهرداري اين است که آمار جمع آوري در خصوص متکديان تکراري است و غالب کساني که جمع آوري مي شوند کساني هستند که طي روزهاي گذشته نيز به جمع آوري آنان اقدام شده بود.
موسوي افزود: به لحاظ فرهنگ سازي نيز بايد گفت پشتيباني لازم از سوي دستگاه هاي متولي امر انجام نمي گيرد و همين مساله زنجان را به بهشت متکديان تبديل کرده چرا که مردم به شدت به اين گروه ها دلسوزي مي کنند و همين مساله رغبت حضور آنان را در سطح شهر به مراتب افزايش داده است.
برآيند: به گزارش  عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، آمارها از روند رو به رشد حضور متکديان در شهر زنجان آن هم در ايام پاياني سال حکايت دارد، مسولان استاني معتقدند کمک زنجاني ها به متکديان رغبت حضور آنان را در سطح شهر به مراتب افزايش داده بنابراين آگاهسازي مردم نسبت به اين موضوع مي تواند نگرش آنها را در نوع کمک به اين افراد تغيير دهد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها