عصر آذربایجان

گزارش خبر

خلا فرهنگي پاشنه آشيل رانندگي ايمن در آذربايجان‌غربي

خلا فرهنگي پاشنه آشيل رانندگي ايمن در آذربايجان‌غربي

1402/12/14

گروه گزارش: خلا فرهنگي و کمبود محتواهاي آموزشي در زمينه فرهنگ رانندگي ايمن و مبتني بر قوانين راهنمايي و رانندگي، موضوعي است که امسال در قالب افزايش ميزان تصادفات در استان نمود عيني يافته است و مسوولان را برآن داشته تا در اين زمينه براي يک برنامه ريزي مدون اقدام کنند.

گروه گزارش:  خلا فرهنگي و کمبود محتواهاي آموزشي در زمينه فرهنگ رانندگي ايمن و مبتني بر قوانين راهنمايي و رانندگي، موضوعي است که امسال در قالب افزايش ميزان تصادفات در استان نمود عيني يافته است و مسوولان را برآن داشته تا در اين زمينه براي يک برنامه ريزي مدون اقدام کنند.
 براي همه ما پيش آمده است که در هنگام عبور از خيابان يا جاده اي شاهد تصادفات هولناکي باشيم که تا مدتها از ذهن مان پاک نمي شود؛ حوادثي که در طي آن شاهد خسارت هاي جاني و اقتصادي بسياري از قطع عضو گرفته تا مرگ افراد بوده ايم.
با مشاهده اين اتفاقات همه براين نکته تاکيد داريم تا زماني‌که تخلفي انجام نپذيرد و احترام به حقوق ديگران مورد توجه باشد، تصادفي هم به وقوع نمي پيوندد و اين حوادث ناشي از بي دقتي و کم توجهي است.
اما سرعت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمزها، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي، عدم استفاده از کمربند ايمني، حرکتهاي مارپيچ و نمايشي، عدم رعايت فاصله طولي مناسب، نقض حقوق پياده ها و دهها مورد از تخلفات ديگر هستند که هرروز مي توان در خيابان ها و جاده ها شاهد بود که رانندگان آنها را با اطلاع از عواقب جبران ناپذيرشان انجام مي دهند و چه بسا مخاطراتي که در پي اين اتفاقات زاييده مي شود.
مرتضي قنبري يکي از شهروندان اروميه اي است که ماه گذشته براثر بي دقتي و اعتياد يک راننده در جاده روستايشان در ميرشکارلو واقع در 15 کيلومتري اروميه دچار حادثه شده است؛ او در اين باره گفت: شغلم پيشتر از راه برق‌کاري و کشاورزي بود ولي بعد از تصادف 2 ماه از کار و زندگي افتاده ام و هم اکنون نيز به علت آسيب نخاعي و گردن، قادر به کار در رشته فني و کشاورزي نيستم.
به گفته وي ماشينش هم به شدت آسيب ديده که به علت طي دوران نقاهت هنوز فرصتي براي تعمير آن نيز پيدا نکرده است.
امثال وي بسيار هستند که در اين حوادث دچار آسيب هاي جدي حتي تا سرحد مرگ مي شوند و جاده هاي آذربايجان غربي بي‌رحمانه منتظر گرفتن جان رانندگان پر خطر و همراهان آنان هستند.
کارشناسان اين حوزه مي گويند: يکي از مسائل مهم در جوامع شهري که باعث افزايش سطح رفاه افراد شده، استفاده از وسايل نقليه است ولي بنا به دلايل متعدد اجتماعي, فرهنگي و اقتصادي اين موضوع سبب معضلاتي از جمله تخلفات و تصادفات درون و برون شهري به ويژه در شهرهاي استان شده است.
هم اکنون طبق آماري که از سوي مسوولان اين حوزه منتشر شده، آذربايجان غربي در ميزان تلفات براثر تصادفات درون شهري در کشور جزو استان هاي بالاي جدول است که اين موضوع معضلي بزرگ در بخش سلامت و جمعيت به حساب مي آيد.
کارشناسان معتقدند عوامل متعددي در بروز تصادفات در استان نقش دارند که ايمني جاده ها، توجه شهروندان به قوانين راهنمايي و رانندگي، برخورد قاطعانه پليس، حالات روحي و رواني افراد موقع رانندگي از جمله اين عوامل است.
طبق آخرين اماري که روز سه شنبه اول اسفند ماه از قول رييس پليس راه راهور فراجا منتشر کرده، افزايش 6 درصدي شمار جانباختگان در 10 ماه نخست امسال در کشور داشته ايم و 17هزار و 500 جانباخته ناشي از حوادث ترافيکي در جاده‌هاي کشور ثبت شد.
به گفته سردار مومني، مهم ترين علت تصادف، بي‌توجهي به جلو و فقدان توانايي کنترل وسيله نقليه گزارش شده و بيشترين فراواني تصادفات در ساعت 16 تا 20 بوده است.
بر اساس اظهارات رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي، اين استان در رتبه چهارم کشوري در افزايش فوتي هاي ناشي از تصادفات قرار دارد و از نظر تصادفات فوتي، شهرستان هاي اروميه، خوي و مهاباد بيشترين موارد را داشته اند.
خلا فرهنگي منشا اصلي تصادفات
به گفته استاندار آذربايجان غربي خلا فرهنگي در اين زمينه موضوعي است که بسياري از تصادفات از آن سرچشمه مي گيرد و باعث مي شود تا چالش هاي متعددي بعد از تلفات و مصدوميت‌هاي ناشي از تصادفات در جامعه توليد شود.
محمدصادق معتمديان براين باور است که محتوا سازي توسط پليس و شهرداري ها در راستاي تبيين قوانين راهنمايي و رانندگي مي‌تواند در کاهش تصادفات و به تبع آن کشته ها در اين زمينه موثر باشد.
وي اظهار کرد: طبق آمار منتشره 584نفر امسال در تصادفات درون و برون شهري در استان تا دي ماه فوت شدند که براي بهبود اين وضعيت به برنامه‌ريزي سريع نياز داريم.
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه راهکارهاي عملياتي براي کاهش تصادفات لازم است، افزود: در نخستين جلسه شوراي اطلاع رساني استان بايد اين موضوع در اسرع وقت بررسي شده و تمامي ظرفيت هاي اطلاع رساني در اين زمينه به کار گرفته شود.
معتمديان ادامه داد: توليد محتواي فرهنگي حاوي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي ايمن توسط پليس و شهرداري موضوعي است که بايد در اين زمينه مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي اظهار کرد: فوتي هاي ناشي از اين حوادث در استان رقم بالايي است که تبعات جبران ناپذيري بر خانواده ها و به تبع آن در جامعه دارد.
استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه در زمينه فرهنگ سازي براي رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي خلا بسياري در استان وجود دارد، گفت: نيازمند سرمايه گذاري سريع و اثر گذار در اين راستا هستيم.
معتمديان اظهار کرد: از نظر دوربين‌هاي نظارتي نيز استان از وضعيت خوبي برخوردار نيست و لازم است در بودجه سال 1403 اعتبار ويژه اي براي اين منظور در شهرستان اروميه در نظر گرفته شود چرا که هوشمندسازي و ارتقاي سطح نظارت‌هاي موجود نقش بازدارندگي بالايي در کاهش تصادفات خواهد داشت.
وي با تاکيد بر برنامه هاي کوتاه مدت در استان براي تکميل زيرساخت‌ها در زمينه کاهش تصادفات گفت: لازم است دستگاه‌هاي مختلف در زمينه ترافيک شهر اروميه نيز اقدامات و تدابير لازم را بکار ببندند تا شهروندان در اين زمينه با چالشي مواجه نشوند.
وي اظهار کرد: ايجاد انضباط شهري لازمه آسايش شهروندان است و مردم با مشاهده روان سازي ترافيک با مسوولان همراهي خواهند کرد.
توسعه بين زيرساختها و فرهنگ رانندگي ايمن بايد متوازن شود
براساس آمار منتشره از سوي پليس چهار درصد راه‌هاي کل کشور و چهار درصد تصادفات کل کشور هم متعلق به اين استان است.
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي در اين زمينه توسعه نامتوازن بين زيرساختها و فرهنگ رانندگي را بيشتر موثر مي داند؛ از سخنان سردار رحيم جهانبخش چنين مي توان نتيجه گرفت که به رغم توسعه جاده ها و زير ساختها در سالهاي گذشته در توسعه و افزايش فرهنگ رانندگي ايمن سرمايه گذاري نشده است.
در حاليکه اگر توازن بين اين 2 وجود نداشته باشد، اين ناهنجاري‌هاي آزار دهنده در جامعه کاهش پيدا نمي کند و هر روز بايد شاهد افزايش آمار باشيم.
وي معتقد است که عملکرد مجموعه فعالان در حوزه تصادفات قابليت دفاع دارد و نسبت به سوانحي که در سطح کشور اتفاق افتاده نيز وضعيت مطلوبي داريم.
فرمانده ناحيه انتظامي آذربايجان غربي با اشاره به افزايش 18 درصدي در ميزان تلفات ناشي از تصادفات در استان اضافه کرد: تعداد کشته هاي ناشي از تصادفات در استان با نرخ مجموعه راه‌هاي موجود مطابقت دارد.
سردار جهانبخش گفت: در درون شهرها شيب افزايش تلفات تصادفات نسبت به پارسال افزايش يافته است که علت آن افزايش 40 درصدي در زمينه ترددها است.
وي اظهار کرد: توسعه هاي جاده اي در آذربايجان غربي مقارن با توسعه ايمني جاده ها نيست و از سوي ديگر نيز 49 درصد افزايش اعمال قانون داشتيم و بيش از اين توان توسعه ماموريت‌ها براي ما فراهم نيست.
سردار جهانبخش افزود: امسال 91 درصد افزايش اعزام به دادگاه و 46 درصد افزايش توقيف خودرو در استان ثبت شده است ولي اقدامات انجام شده براي وضعيت موجود کافي نيست.
افزايش جرايم تاثيري بر کنترل تصادفات ندارد
کارشناسان اجتماعي معتقدند از طريق اعمال زور به شيوه ها و ابزار مختلف مي شود کنترل ها و نظارتها را تشديد کرد ولي به گفته پليس آذربايجان غربي افزايش جرايم و کنترلها در اين استان نيز تا 49 درصد نتوانسته براين موضوع تاثير بگذارد به گونه اي که افزايش بيش از حد اين عامل کنترلي، ديگر از عهده ماموريت هاي پليس خارج است.
برخورد قاطعانه پليس در استان آذربايجان غربي با تخلفات و کنترل سرعت نيز جوابگوي اين حجم عظيم بي‌توجهي به مسايل و قوانين راهنمايي و رانندگي ايمن نبوده و اينجاست که دوباره جاي خالي محتواي فرهنگي خودنمايي مي کند.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي نيز در اين زمينه گفت: در تصادفات جرحي در استان در 9 ماهه امسال شاهد رشد چهار درصدي هستيم، در خسارتي شاهد 10 درصد کاهش، در تصادفات فوتي مطابق گزارش پزشکي قانوني 33 نفر افزايش نسبت به سال قبل وجود دارد که 43 درصد رشد در فوتي‌هاي تصادف درون شهري در اين زمينه رخ داده است.
سرهنگ حجت مشتاق بيان کرد: در بخش تصادفات برون شهري هم در مجموع شاهد 10 درصد رشد، تصادفات جرحي هشت درصد کاهش هستيم و 13 درصد افزايش فوتي ثبت شده که 55نفر نسبت به سال گذشته بيشتر است.
وي اضافه کرد: اين استان در رتبه چهارم کشوري در افزايش فوتي هاي ناشي از تصادفات قرار دارد و از نظر تصادفات فوتي اروميه، خوي و مهاباد پيشتاز هستند.
52 درصد فوتي هاي ناشي از تصادفات آذربايجان غربي در اروميه است
رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي اظهار کرد: بيش از نصف فوتي هاي ناشي از تصادف استان در شهرستان اروميه هستند که نيازمند يک برنامه ريزي اساسي براي کاهش سرعت در اين شهرستان هستيم.
وي با بيان اينکه بيش از 80 درصد از فوتي هاي اروميه در رينگ کمربندي شهري رخ داده است، گفت: ايمن سازي مسيرهاي حادثه ساز از مهمترين مواردي است که لازم به بررسي سريع و اقدام لازم است.
براساس اظهارات وي ميانگين سرعت در اروميه از 74 کيلومتر در ساعت در سال گذشته به 77 کيلومتر در سال جاري افزايش يافته است و اين موضوع منجر به افزايش شدت تصادفات و فوتي ها شده است که کاهش سرعت با نصب کاهنده هاي سرعت از ملزومات به نظر مي رسد.
سرهنگ مشتاق با اشاره به وجود 41 دستگاه دوربين کنترل سرعت و تخلفات برون شهري در استان ادامه داد: نيم درصد دوربين هاي ثبت تخلفات برون شهري کشور و هفت درصد دوربين هاي درون شهري در آذربايجان غربي است که نياز به افزايش است تا تخلفات به صورت سيستمي ثبت شود.
آذربايجان غربي در کل چهار درصد راههاي کشور را داراست، در سهم بزرگراهها داراي رتبه چهارم کشور، آزاد راهها رتبه 17، راه فرعي رتبه سوم و راههاي روستايي رتبه 13 را داراست.
در کنار تمامي اقدامات، فرهنگ سازي براي رانندگي ايمن و توليد محتوا در اين زمينه راهکاري است که بايد مورد توجه باشد چرا که بکارگيري تمامي عوامل موثر در کنار هم خواهد توانست اثر گذار باشد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،توسعه متوازن زيرساختها و راهها و فرهنگ رانندگي ايمن از نقاط ضعفي است که کمتر مورد توجه بوده است و نتايج اين توسعه نامتوازن افزايش تصادفات است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها