عصر آذربایجان

گزارش خبر

اسرائيل به دنبال جنگ تمام عيار با ايران

اسرائيل به دنبال جنگ تمام عيار با ايران

1403/01/19

گروه سياسي: اگر تحليل مان مبتني بر اين است که اسرائيل خواهان جنگ مستقيم نيست، بايد بدون نگراني و با فراغ خاطر بيشتري، به اقدام متقابل دست زد. ضمن اين که بايد بدانيم منفعل بودن و نشان دادن ضعف حتي مي تواند اسرائيلي را که نمي خواهد وارد جنگ شود، بدان ترغيب کند.

گروه سياسي: اگر تحليل مان مبتني بر اين است که اسرائيل خواهان جنگ مستقيم نيست، بايد بدون نگراني و با فراغ خاطر بيشتري، به اقدام متقابل دست زد. ضمن اين که بايد بدانيم منفعل بودن و نشان دادن ضعف حتي مي تواند اسرائيلي را که نمي خواهد وارد جنگ شود، بدان ترغيب کند.
روز دوشنبه، براي نخستين بار در قرن جديد، يک ساختمان ديپلماتيک هدف حملات خونبار موشکي قرار گرفت و اينک اين سوال به طور جدي مطرج است که در برابر حمله هوايي اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق چه بايد کرد؟ ايران و اسرائيل، سال هاست که با حفظ قواعد نانوشته اي، بدون آن که وارد جنگ تمام عيار با يکديگر شوند، ضرباتي را در سطوح نظامي، امنيتي، سايبري و تبليغاتي متوجه يکديگر مي کنند ولي هيچگاه خط قرمزي به نام حمله به اماکن ديپلماتيک يکديگر را نقض نکرده بودند.
بنا به روايت عصرايران، از اين رو، اسرائيل، بازي را يک مرحله مهم بالاتر برده و اگر پاسخ درخور نگيرد، براي افزايش سطح تنش، رغبت بيشتري خواهد داشت.
در اين ميان، يک نظريه اين است که اسرائيل مي خواهد وارد جنگ تمام عيار با ايران شود و نبايد با حملات متقابل، در اين دام افتاد. در اين که نبايد ايران خود را درگير جنگ مستقيم کند، ترديدي نيست ولي موضوع را بايد کمي بيشتر باز کرد و اين دوگانه را بررسي کرد که "اسرائيل يا مي خواهد وارد جنگ تمام عيار با ايران بشود يا نمي خواهد":
1 - اگر اسرائيل خواهان جنگ رو در رو با ايران باشد، تنها در يک صورت به اين کار اقدام خواهد کرد و آن، زماني است که ايران را فاقد اراده لازم و قدرت دفاعي کافي بيابد. جنگ امريکا و متحدانش عليه عراق نيز زماني آغاز شد که بازرسي هاي گسترده از عراق، ايالات متحده و اروپا را به اين جمع بندي رساند که عراق سلاح کشتار جمعي ندارد و واقعاً ضعيف است و خيلي راحت مي شود آن را اشغال کرد.عدم پاسخ قدرتمند ايران به حمله اخير اسرائيل، نشانه ضعف مفرط ايران خواهد بود و نمايش ضعف نيز به منزله نشان دادن چراغ سبز براي حمله است. بنابر اين، اگر فرض مان اين است که اسرائيل خواهان جنگ تمام عيار با ايران است، براي جلوگيري از جنگ هم که شده، بايد اقدام تلافي جويانه انجام داد و به طرف مقابل فهماند که جنگ، گزينه پرهزينه اي برايش خواهد بود و بايد در محاسباتش تجديد نظر کند.
به بيان بهتر، اگر استراتژي اسرائيل، جنگ با ايران باشد، حمله متقابل يا مانع از جنگ مي شود يا نمي شود که در حالت اول مراد حاصل شده و در فرض دوم، چيزي را از دست نداده ايم.
همچنين اين سخن که "بهانه ندهيم"، در عين حال که ظاهرا موجه و منطقي است ولي حرف دقيقي نيست چرا که در دنياي کنوني، اگر قدرتي به جمع بندي براي حمله برسد، حتي اگر لازم باشد، خودش بهانه را ايجاد مي کند، مثلاً با ترتيب دادن يک حادثه تروريستي در خاک خود و نسبت دادن آن به طرف مقابل.
در جنگ عراق هم، رژيم صدام واقعاً خطري براي غرب نبود ولي چون تصميم بر سرنگوني اش گرفته شده بود، وجود سلاح هاي کشتار جمعي را بهانه کردند و تنها بعد از ساقط کردن بغداد بود که اذعان داشتند عراق عاري از اين سلاح ها بوده است!
2 - اما اگر تحليل مان مبتني بر اين است که اسرائيل خواهان جنگ مستقيم نيست، بايد بدون نگراني و با فراغ خاطر بيشتري، به اقدام متقابل دست زد. ضمن اين که بايد بدانيم منفعل بودن و نشان دادن ضعف حتي مي تواند اسرائيلي را که نمي خواهد وارد جنگ شود، بدان ترغيب کند.
از منظر امنيت ملي و فراتر از شعارها و رجزخواني هايي که فقط به درد تيترهاي حماسي و پوسترهاي تبليغاتي مي خورند، بايد به اين نکته تصريح کرد که به ويژه اين بار، اقدام متقابل، بايد به معناي واقعي کلمه "مقابله به مثل" و داراي "قدرت بازدارندگي" باشد. اگر مي خواهيم ايران وارد جنگ فراگير نشود - که واقعا نمي خواهيم - اين ، مهم ترين استراتژي در شرايط کنوني است. اين کار فرمول شناخته شده اي هم در دنياي امروز دارد: زدن ضربه و همزمان، انتقال اين پيام که نمي خواهيم ادامه دهيم مگر اين که ضربه جديدي دريافت کنيم.قطعاً اين نوشتار، واکنش عجولانه، احساسي و حساب نشده را تجويز نمي کند ولي طور آشکار ، تصميم سازان کشور را از بي واکنشي، برحذر مي دارد و آن را خطري استراتژيک براي امنيت ملي مي داند. اگر هم احياناً ايران توان پاسخ ندارد، بهتر است در استراتژي هاي کلان خود تجديد نظر کند و از بازي در زميني که توانش را ندارد، خارج شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين،و نکته پاياني اين که در اين ميان احتمال مي رود روس ها به واسطه نزديکي با اسرائيل، بخواهند مانع از اقدام متقابل ايران شوند ولي نبايد امنيت بلند مدت ايران را به منافع مسکو در تل آويو گره زد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها