عصر آذربایجان

گزارش خبر

تامين منابع مالي مهمترين چالش پيش روي نهضت ملي مسکن اردبيل

تامين منابع مالي مهمترين چالش پيش روي نهضت ملي مسکن اردبيل

1403/01/26

گروه گزارش: نهضت ملي مسکن از طرح‌هاي مهم و اساسي دولت سيزدهم است که در استان اردبيل با همت و پيگيري مستمر مسئولان و متوليان امر، تامين زمين و عمليات احداث واحدهاي آن با پيشرفت فيزيکي مطلوبي همراه است به طوري که اين استان رتبه سوم در کشور را در اين راستا احراز کرده است. طرح نهضت ملي مسکن در استان اردبيل طي ماه‌هاي اخير از تحرک قابل ملاحظه اي برخوردار شده است به طوري که اين استان موفق شده است رتبه سوم کشوري را در اجراي اين طرح به خود اختصاص دهد.

گروه گزارش: نهضت ملي مسکن از طرح‌هاي مهم و اساسي دولت سيزدهم است که در استان اردبيل با همت و پيگيري مستمر مسئولان و متوليان امر، تامين زمين و عمليات احداث واحدهاي آن با پيشرفت فيزيکي مطلوبي همراه است به طوري که اين استان رتبه سوم در کشور را در اين راستا احراز کرده است. طرح نهضت ملي مسکن در استان اردبيل طي ماه‌هاي اخير از تحرک قابل ملاحظه اي برخوردار شده است به طوري که اين استان موفق شده است رتبه سوم کشوري را در اجراي اين طرح به خود اختصاص دهد.
بر اساس اين گزارش در ابتداي ثبت نام متقاضيان مسکن در استان اردبيل ساخت 63 هزار واحد مسکن ملي طي چهار سال در دستور کار متوليان امر قرار گرفت. يکي از عمده ترين چالشهاي اين طرح کمبود زمين به ويژه در اردبيل بود که با پيگيري هاي مستمر انجام شده نهايتا در روزهاي پاياني سال گذشته 640هکتار زمين به اجراي اين طرح در اردبيل اختصاص يافت و يکي از بزرگترين موانع طرح نهضت ملي مسکن در استان اردبيل برطرف شد.
نکته قابل تامل اينکه جلسات شوراي مسکن استان اردبيل به صورت منظم و مستمر برگزار مي شود و در کنار آن استاندار اردبيل در فواصل زماني کوتاه از پروژه هاي نهضت ملي مسکن استان بازديد کرده و براي رفع موانع و مشکلات احتمالي پيش روي اين طرح دستورات لازم را صادر مي کند.
در همين راستا طي هفته هاي اخير سيد حامد عاملي در بازديد از شهرک شهيد سليماني به عنوان بزرگترين شهرک طرح نهضت ملي مسکن کشور در جريان پيشرفت اين واحدها قرار گرفت.
طبق اظهارات استاندار اردبيل 15 هزار واحد مسکوني در قالب اين طرح امسال به بهره برداري خواهد رسيد و در کنار آن هشت هزار واحد روستايي هم در مراحل مختلف ساخت است که اين واحدها هم در سال جاري تکميل و به بهره برداري خواهد رسيد.
بقيه واحدهاي نهضت ملي مسکن در استان که با تاخير شروع شده بود يا زمين مورد نياز آن در اواخر سال گذشته تامين شده بود، با مقداري تاخير در زمان، تکميل و به بهره برداري خواهند رسيد.
بر اين اساس، استان اردبيل در حوزه ساخت و تامين مسکن، جزو استان‌هاي پيشتاز در کشور اعلام شده و در سال گذشته طبق ارزيابي‌هايي که در سطح کشور به عمل آمده،اردبيل رتبه سوم کشور را از لحاظ پيشرفت کار پروژه‌هاي نهضت ملي مسکن احراز کرده است.
استاندار اردبيل تاکيد کرده است که امسال با سرعت کار بيشتر و فعاليت تيم‌هاي بيشتر در بخش‌هاي اسکلت، سفت کاري و نازک کاري به طور جدي و سريع پروژه‌هاي مسکن را در استان پيش ببريم و به تکميل و بهره برداري برسانيم.
يکي از مهمترين چالشهاي پيش روي اجراي اين طرح تامين منابع مالي است. واقعيت اين است که با توجه به افزايش هزينه هاي ساخت مسکن، برخي از متقاضيان در تامين آورده خود با مشکلات زيادي مواجه هستند از سوي ديگر سيستم بانکي هم در عمل به تعهدات خود و تامين منابع مالي اين پروژه ها چالشهاي خود را دارد.
ارتقاي توان فني و مالي پيمانکاران و چشم انداز صادرات خدمات فني و مهندسي
در اين راستا يکي ديگر از چالشهاي اين طرح که عمدتا پيمانکاران اين طرح با آن مواجه هستند، نحوه همکاري بانکهاي عامل و از سوي ديگر لزوم به روز رساني قيمت تمام شده اين واحدهاست که در مدير کل راه و شهرسازي استان در نشست اخير با پيمانکاران در اين زمينه قول مساعد داد.
بديهي است نبايد به تقويت توان فني پيمانکاران نگاه کوتاه مدت داشت تقويت بنيه فني،تجهيزاتي و مالي پيمانکاران به ويژه پيمانکاران بومي استان اين فضا را فراهم مي سازد استان در زمينه خدمات فني و مهندسي تقويت شده و ضمن تامين نيازهاي امروز استان، نيم نگاهي هم به صادرات خدمات فني و مهندسي از استان و ارزآوري داشته باشند.
طرح نهضت ملي و رونق بخشي به صنايع وابسته ساختمان
صنعت ساختمان در بردارنده حدود 100صنعت وابسته از جمله کاشي و سراميک، برق ساختمان، تاسيسات حرارتي و برودتي و سيستم هاي هوشمند ساختمان، دکوراسيون و مبلمان است و هرگونه تحرک و رونق در ساخت مسکن منجر به رونق اين صنايع مي شود.از همين رو رونق در طرح نهضت ملي مسکن در اردبيل خواه ناخواه آثار خود را در بازار اقلام صنعت ساختمان خود را نشان مي.دهد.
اگر چه در سالهاي اخير صنعتي سازي ساختمان از جمله در استان اردبيل در دستور کار قرار گرفته است با اين حال صنعت ساختمان همچنان از صنايع اشتغالزا به شمار مي رود و تعداد زيادي کارگر ماهر و ساده در اين پروژه ها مشغول به کار مي شوند.از همين رو اجراي طرح نهضت ملي مسکن علاوه بر تامين سرپناه براي شهروندان، به نوعي نقش پيشران و تحرک بخش اقتصاد استان را ايفا مي کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،از همين رو انتظار مي رود تمامي متوليان و دست اندرکاران طرح نهضت ملي مسکن اهتمام جدي به تکميل واحدهاي اين طرح و تحويل به موقع آن به متقاضيان داشته و فضا و فرصت را براي تقويت اين صنعت در استان فراهم سازند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها