عصر آذربایجان

گزارش خبر

جزئیات دومین جشنواره بین‌المللی آفرینواره زنجان

جزئیات دومین جشنواره بین‌المللی آفرینواره زنجان

1403/04/30

عصر آذربایجان- دومین آفرین‌واره بین المللی راوی عشق با مشارکت ۲ پایگاه مهم مذهبی استان شامل حسینیه و زینبیه اعظم از 23تا 30تیر در دو بخش فیلم و عکس در استان زنجان در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد پیامی در این زمینه صادر کرد.

 دومين آفرين‌واره بين المللي راوي عشق با مشارکت 2 پايگاه مهم مذهبي استان شامل حسينيه و زينبيه اعظم از 23 تا 30 تير در دو بخش فيلم و عکس در استان زنجان برگزار شد. معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم جهت قرائت پيام وزير در اين مراسم حضور داشت و اعلام کرد: هنر بهترين زبان تبيين ايدئولوژي ها است. آفرينواره بين المللي فيلم و عکس«راوي عشق»  هم مصداق بارز جهاد تبيين است.

حاج علي اکبري،  رئيس دومين آفرينواره بين المللي فيلم و عکس راوي عشق در اين مراسم گفت: به دليل برگزاري دو انتخابات و حادثه تلخي که براي رئيس جمهور اتفاق افتاد مجال برگزاري اين آفرينواره بسيار کم بود، ولي با همراهي  وزارت فرهنگ، وزارت کشور و پشتيباني‌هاي به موقع استانداري زنجان و رسانه‌هاي استان، حسينيه اعظم و زينبيه اعظم زنجان و شهرداري و همه عوامل ديگر اين آفرينواره به خوبي برگزار شد.

وي گفت: اشتهار زنجان، به شور و شعور حسيني است که شور همان صحنه هايي است که در طول ماه محرم در عزاداري‌ها مي‌بينيم و شعور هم حضور خيرين و نيکو خصالاني است که در موسسات خيريه مثل مهرانه فعال هستند.

عليرضا فيروزفر شهردار زنجان در اين مراسم گفت:  اين ايام از سال قمري، شهر زنجان حال و هواي ديگري دارد و هميشه با افتخار مي‌گوييم که در اين ايام قلب تپنده کشور شهر زنجان است.

وي با بيان اينکه امسال ميزبان هنرمنداني هستيم که از شهرها و کشورهاي ديگر هستند و افتخار مي‌کنيم که در خدمت اين عزيزان هستيم مطرح کرد: در ايام محرم اتفاقات فرهنگي و مذهبي بسياري در زنجان داريم که در نوع خود بي نظير است، مثل يوم العباس(ع) که اين رويدادها بدون حضور کساني که آن را ثبت کنند ديده نخواهد شد.  اين مراسم ها برگزار مي‌شود ولي ثبت اين وقايع و به تصوير کشيدن و انتشار آن است که آن‌ها را در ذهن ها ماندگار ميکند.

شهردار زنجان ادامه داد: حتي براي کساني در درون همين مراسم‌ها هستند هم ديدن اين رويداد عظيم از قاب تصوير بسيار تأثيرگذار است چرا که اگر از پنجره خارج از آن برنامه نگاه کنند، ارزش و اهميت آن بيشتر نمايان مي‌شود که اين همان کاري است که عکاسان و فيلمسازان انجام مي‌دهند.

وي يادآور شد: اين ذهن برنامه ريز و خلاق يک عکاس است که تعيين مي کند در لحظه چه تصويري براي کدام مخاطب خلق و  ثبت کند و پيامش را منتقل کند. در مقابل اين عزيزان و هنرمندان  سرتعظيم فرود مي آوريم که باعث مي‌شوند عظمت عزاداري هاي حسيني ثبت و ماندگار شود.

محمود نظرعليان، داور بخش فيلم دومين آفرينواره بين المللي فيلم و عکس«راوي عشق» هم در اين جلسه گفت: اين دومين دوره آفرينواره  «راوي عشق» است که براي نخستين بار در کشور و در زنجان برگزار مي‌شود.

وي گفت: براساس نظرات داوران و کارشناسان، خوشبختانه بخش عکس در اين دوره  بسيار رشد کرده است و در بخش فيلم هم که اولين دوره آن است کارهاي خوبي به دبيرخانه ارسال شده بود.

داور بخش فيلم دومين آفرينواره بين المللي فيلم و عکس«راوي عشق» تصريح کرد: اميدواريم که هم خود برگزار کنندگان و هم آن‌هايي که از اين پروژه حمايت مي‌کنند در کنار هم کمک بکنند که يک اتفاقات بسيار بزرگ به بزرگي همان مراسم عزاداري که در زنجان برگزار مي‌شود بيفتد.

وي يادآور شد: از اول دهه محرم تا دهمين روزش اتفاقات منحصر به فردي در اين شهر مي‌افتد و طبيعي است کساني که اطلاعات کافي ندارند دچار مشکل مي‌شوند،  پس دوستان با اطلاعات قبلي بايد وارد عرصه شوند و مطالعه کنند و آرشيو را ببينند و با مردم صحبت کنند و با فرهنگ اينجا بيشتر آشنا شوند.

نظرعليان گفت: در بعضي فيلم‌ها مي‌‌بينيم که فيلم‌برداري قابل ملاحظه و خوب است، ولي صداگذاري که نقش به سزايي در فيلم دارد، صداي جالب و ماندگاري نيست، فيلمسازان بايد به اين موارد دقت کنند با توجه به اينکه ضيق وقت هم هست اگر مطالعات انجام شود  و با برنامه باشند صد دردصد موفق مي‌شوند.

وي تشريح کرد: دبيرخانه آفرينواره اين تصميم را گرفته که دفتر دائمي در طول سال داير باشد. اميدوارم که اين سياست اعمال شود و در طول سال فعاليت دبيرخانه برقرار باشد و ارتباط بين مخاطب و فيلمساز و کسي که موفق شده اثري ارائه بدهد مستمر باشد. 

داور بخش فيلم دومين آفرينواره بين المللي فيلم و عکس«راوي عشق» گفت: فيلم‌هاي رسيده به دبيرخانه، بخشي از اهداف آفرينواره را رعايت کرده بودند و چون اطلاعات کافي نداشتند، پيشرفت کارشان و خلاصه اثري که توليد کرده بودند صد درصد نبود و ولي قابل قبول است؛ هنرمنداني که امسال در اين رويداد حضور داشتند، اگر بخواهند براي دوره سوم آثاري ارائه کنند  باتوجه به تجربه قبلي،  از اين بهتر و جالب‌تر  و با ايده‌هاي نو در آثارشان، ظاهر خواهند شد. در اين مورد انتخاب زاويه ديد خود هنرمند خيلي مهم است، از زاويه اي که اصلا کسي نمي‌بيند و يا مي‌بيند ولي شناختي ندارد، اينجا ديگر نقش هنرمند به وضوح ديده ميشود.

وي ادامه داد: برنامه‌هاي ايام محرم در زنجان محاسني دارد که شايد در بعضي شهرها نيست، آن هم نذر قرباني است که مي‌دانيد دومين قربانگاه جهان است و يا نقش زن‌ها در ماه محرم در زنجان که به نظر من متفاوت اين است و يا نوزادان و شيرخوارگان،  شايد صحنه‌هايي را ببينيم که تکراري است ولي بسيار جاي کار و ديد هنري دارد و همه اين اتفاقات منوط به زاويه ديد فيلمساز است؛ در برخي آثار فيلمسازان از  تمثال شخصيت ها استفاده مي کنند که به نظر من اگر بدون آشکار کردن تصوير صورت باشد بهتر است،  خيلي ها صحنه هايي از کربلا در ذهنشان است که نه مي توانند به زبان بياورند و نه مي‌توانند  تصوير کنند، ولي به آن معتقدند و بهتر است اين  اعتقاد همانگونه بماند و اين موضوع را خود آفرينواره مي‌تواند به صورت سياست و آيين نامه تعيين کند و فيلمسازان هم توجه کنند که نشان دادن آنها لطفي ندارد.

نظر عليان گفت: به نظر من کارهايي که توليد مي‌شود، بايد داراي شناسنامه باشد، کسي که اهل زنجان نيست از کجا بفهمد اين فيلم براي کدام شهر است؟ بايد علائم و  نشانه اي در فيلم باشد که نشان دهد مثلا اين فيلم براي زنجان است و يا وقتي اين فيلم را به يک کشور خارجي مي فرستند اگر نشانه هايي از ايران و زنجان نباشد بيننده نمي‌داند که اين کار مال کجاست. پس نشانه ها بايد درست انتخاب شود و درست نمايش داده شود؛ توصيه من به دوستان جوان اين است که از مشورت گرفتن  نبايد دريغ کرد، همه اينها به خاطر اين است که آثاري از خودت باقي بگذارند که بعد از چندسال هم جذاب باشد.

به گزارش تسنيم، در پايان مراسم، از نفرات برتر اين جشنواره تجليل و تقدير شد:

در بخش (عکس موبايلي):
زينب کريمي
ميثم يعقوبي
معصومه عبدي
جاويد خدمتي
مهسا باقري
قدير وقاري
سکينه محمدي
بهرام بيات
بابک کنعاني
اميرحسين تاران

در بخش عکاسي حرفه‌اي:

شايستگان تقدير:

ساسان جوادنيا از گيلان
عادل عزيزي از استان مرکزي
آرين بهمني از زنجان

رتبه اول:  فرامرز عامل بردبار از خراسان رضوي

رتبه دوم:  حسين جليل خاني از زنجان

رتبه سوم: امين رحماني از قزوين

برگزيدگان بخش فيلم دومين آفرينواره  بين المللي فيلم و عکس  «راوي عشق»:

رتبه اول:  اثر «ياحسين » از مرتضي آقاجاني از زنجان

رتبه دوم: اثر « نظر به نذر » از محمدکدخدازاده  از استان قم

رتبه سوم: اثر پيرغلام از سيدحميد کرماني از زنجان

شايستگان تقدير:

مهسا باقري براي فيلم «زن و محرم»  از زنجان

داور علائي براي فيلم «زينب» از اردبيل

حسين نجفي براي فيلم «خادم» از استان زنجان

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع