عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتباطات تشريفات جهيزيه با ازدواج ديرهنگام

ارتباطات تشريفات جهيزيه با ازدواج ديرهنگام

1397/05/28

گروه اجتماعي: با توجه به وضعيت بد اقتصادي در جامعه، مردم آذربايجان غربي نيز همچون ديگر مناطق کشور پدران در جهيزيه دادن به دختران خود با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي کنند و چشم و هم چشمي ها در ازدواج نيز آسايش را از خانواده ها به دور کرده، به طوري که برخي از جوانان مدت هاي طولاني دوران نامزدي را سپري مي کنند تا خانواده دختر جهيزيه کامل به زوج جوان تهيه کنند.

ترک ها به ويژه زنان ترک از گذشته هاي دور به صفات خوش سليقگي و خاص پسندبودن شناخته مي شدند و اين خاص بودن را در جهيزيه دادن به دخترانشان هم نشان مي دادند. در آذربايجان غربي نيز همانند ديگر استان هاي ترک زبان رسوم مختلفي براي ازدواج جوانان وجود دارد که جهيزيه هاي کامل از جمله آن هاست. اما اکنون باتوجه به شرايط اقتصادي کشور برخي از خانواده ها توان خريد لوازم مورد نظر براي جهيزيه دختران خود را از دست داده اند و متاسفانه جوانان امروزي هدف از ازدواج خود را به فراموشي سپرده و در آسمان چشم و هم چشمي ها پرواز مي کنند. با توجه به وضعيت بد اقتصادي در جامعه، مردم استان نيز همچون ديگر مناطق کشور پدران در جهيزيه دادن به دختران خود با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي کنند و چشم و هم چشمي ها در ازدواج نيز آسايش را از خانواده ها به دور کرده، به طوري که برخي از جوانان مدت هاي طولاني دوران نامزدي را سپري مي کنند تا خانواده دختر جهيزيه کامل به زوج جوان تهيه کنند.
در اين ميان برخي از نهادهاي حمايتگر در استان همچون کميته امداد و سپاه با اعطاي تسهيلاتي به جوانان در استان موجب سر و سامان دادن به زندگي جوانان شده و ياري گر آنان هستند اما باز هم بايد در راستاي فرهنگسازي ازدواج آسان و کم خرج تلاش کرد.
*نبود جهيزيه بخت دختر جوان را سياه کرد
زني ميانسال در کنار همسر و دختر نامزدش در يکي از پاساژهاي فروش لوازم خانگي با اشتياق زياد به لوازم منزل نگاه مي کند، اظهار داشت: هر چند که از شنيدن واژه جهيزيه روحم از بدنم خارج مي شود، اما بايد حقيقتي را با شما در ميان بگذارم، وقتي که در نظر داشتيم بنا به رسوم خود قصد داشتيم مراسم ديدن جهيزيه دختر بزرگم را برگزار کنيم، اکثر وسايل مورد نياز و ضروري او را خريده بوديم و فقط فرش و يخچال اش ناقص بود که با تهديد و التماس به ما گفته بود که اگر فرش و يخچال اش را نخريم در مراسم اين روز حاضر نمي شود و ما تنها توان خريد فرش را داشتيم که خريديم و از او خواستيم مدتي به ما فرصت دهد تا يخچال را بعد از رفتن به خانه بخت بخريم، اما بخت برگشته شب آن روز به بهانه حمام کردن خودش را در حمام سوزانده بود و سر ما هم به چيدن جهيزيه گرم شده بود که پس از مدتي فهميديم که جنازه اش در کف حمام افتاده بود. حکيمه گفت: دختر بزرگم نه تنها خود، بلکه اعضاي خانواده اش را به آتش کشيد و از روزي که رخت بست و با خاک همبستر شد، لبخند تک تک اعضاي خانواده مان را هم با خود به زير خاک برد. اين زن ميانسال، افزود: اگر خودکشي گناه نبود همان روز خودم را مي کشتم و پيش دختر بخت برگشته ام مي رفتم، دخترم به خاطر يک يخچال خودش را آتش زد و پس از مرگ او مدت ها افسردگي گرفتم و خودم را باختم و پس از آن حدود 20 سال است که حسرت رفتن کنار دخترم مرا از پاي درآورده و اکنون مدتي است که دختر کوچکترم نامزد است و از خانواده دامادم فرصت گرفتم تا تمام جهيزيه دخترم را تامين کنم و سپس او را به خانه بخت روانه کنم.
اعظم که دختر حکيمه خانم است، گفت: من قسم خورده بودم که به خاطر خوشبختي خودم خانواده ام را با پرداخت هزينه هاي کلان براي جهيزيه ام بدبخت نکنم، اما مادرم به اصرار از خانواده شوهرم فرصت گرفته تا چند قلم که در جهيزيه ام ناقص است را تهيه کرده و سپس مرا به خانه شوهر بفرستد.
*وضعيت اقتصادي بد حاکم بر بازار لوازم خانگي
يکي از فروشندگان لوازم خانگي با اشاره به وضعيت اقتصادي بد، تاکيد کرد: وضعيت اقتصادي خانواده ها طوري است که فکر جهيزيه خريدن اصل سنت پيامبر را از ياد آن ها برده و فروشنده ها نيز با درک مشکلات خانواده ها حتي لوازم خانگي را تا 24 ماه با اقساط به فروش مي رسانند، حتي برخي خانواده ها در اين شرايط نيز نمي توانند نسبت به خريد جهيزيه دختران خود اقدام کنند. حاتمي بيان کرد: مردم بايد بدانند که فروشنده ها نيز با فروش لوازم خانگي مخارج زندگي خود را تهيه کرده و حتي با اين پول فرزندان خود را به خانه بخت مي فرستند، متاسفانه چند سالي است که فروش لوازم خانگي در بازار ضعيف است و اکثر فروشنده هاي لوازم خانگي کرکره هاي خود را پايين کشيدند.
زهرا دختري 26 ساله به چگونگي خريد جهيزيه اش اشاره کرده و گفت: من با التماس به يکي از همکارهاي خانمم تمام برگ هاي چک اش را گرفته و براي خريد جهيزيه خود اقدام کردم تا خانواده ام را تحت فشار قرار ندهم و در اين يک سال و نيم که در خانه خود زندگي مي کنم تمام کادوهاي عروسي و ماهيانه خودم را به حساب چک ها واريز کرده ام و تلاش کرده ام تمام وسايل مهم و اساسي جهيزيه را خريداري کنم.
*پرداخت 3 ميليارد و 400 ميليون تومان کمک هزينه تامين جهيزيه
مديرکل کميته امداد آذربايجان غربي با اشاره به پرداخت 3 ميليارد و 400 ميليون تومان کمک هزينه تامين جهيزيه، اظهار داشت: يک هزار و 414 نوعروس در سال گذشته با دريافت 2 ميليارد و 828 ميليون تومان کمک هزينه تامين جهيزيه و 320 ميليون تومان وام قرض الحسنه ازدواج به خانه بخت رفتند.
عزيز سهندي، با بيان اينکه کمک به تشکيل خانواده هاي جديد ازسوي اين نهاد يک اقدام خداپسندانه بوده و از راه هاي موثر توانمند سازي خانواده هاست، افزود: سال گذشته 3ميليارد و 400 ميليون تومان براي ازدواج دختران و پسران مددجو، درقالب کمک هزينه تامين جهيزيه و هديه ازدواج هزينه شده که از اين ميلغ يک ميليارد و 100 ميليون تومان از سوي خيران تامين شده است. وي با اشاره به آموزش هاي قبل از ازدواج زوجين ابراز کرد: يکي ديگر از اقدامات بارز اين نهاد، آموزش هاي قبل از ازدواج براي جوانان توسط اساتيد و مشاورين خانواده است که طي 65 جلسه آموزشي تعداد 685 نفر از زوجين از اين کلاس ها بهره مند شده اند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، مديرکل کميته امداد آذربايجان غربي تصريح کرد: 530 نوعروس در سراسر استان پشت نوبت دريافت کمک هزينه تامين جهيزيه هستند که اين افراد نيز هداياي ازدواج خود را طي نوبت دريافت مي_کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ضرورت حذف تشريفات در ازدواج

در خطبه هاي نماز جمعه تبريز عنوان شد
خروج

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز با تاکيد بر ضرورت حذف تشريفات در ازدواج گفت: بايد مهريه کم و جهيزيه ساده درنظر گرفته شود.

اختلاف سن در ازدواج از چه قدر به بالا بد است

اختلاف سن در ازدواج از چه قدر به بالا بد است
خروج

گروه روانشناسي: دوره اي که مردان 10 تا 20 سال از زنان بزرگ تر بودند گذشته است. در حال حاضر چيزي که در ازدواج هاي امروزي بيشتر به چشم مي خورد تفاوت سني هم سن و يا بزرگتر بودن دختر از پسر است. مسئله ي بسيار مهمي که اين روزها در ازدواج پيش پا افتاده شده است. تفاوت سني عاملي است که در کنار تفاوت هاي اخلاقي، شخصيتي و ظاهري اختلافات زناشويي را تشديد مي کند. آنچه در اين ميان اهميت دارد اين است که اختلاف سني زن و مرد نبايد آنقدر زياد باشد که در مسائل اساسي زندگي شان نظير عقايد و ارزش ها، ارتباط با اقوام و دوستان، تفريحات و سرگرمي ها شکاف زيادي را ايجاد کند چرا که تفاوت فاحش نگرش در اين حوزه ها باعث بروز اختلافات و يا دلسردي هايي در زندگي زناشويي مي شود. اختلاف سني زياد در کنار بلوغ فکري و پختگي پايين زوجين، مي تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدي و مهم در رابطه شده، به رابطه زناشويي آسيب وارد کرده و آن را از مسير اصلي خود دور کند. فرقي نمي کند که خانم باشيد يا آقا، تفاوت سني فاحش مي تواند در ازدواج براي شما مشکل ساز شود. اين چيزي است که عقل سليم آن را تاييد مي کند، اما اختلاف سن از چه قدر به بالا بد است؟

ارتباطات تشريفات جهيزيه با ازدواج ديرهنگام

ارتباطات تشريفات جهيزيه با ازدواج ديرهنگام
خروج

گروه اجتماعي: با توجه به وضعيت بد اقتصادي در جامعه، مردم آذربايجان غربي نيز همچون ديگر مناطق کشور پدران در جهيزيه دادن به دختران خود با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي کنند و چشم و هم چشمي ها در ازدواج نيز آسايش را از خانواده ها به دور کرده، به طوري که برخي از جوانان مدت هاي طولاني دوران نامزدي را سپري مي کنند تا خانواده دختر جهيزيه کامل به زوج جوان تهيه کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها