عصر آذربایجان

گزارش خبر

تصوير واقعي مردم تبريز

1398/08/20

گروه گزارش: معدود طرفدارنماهاي تيم‌هاي تبريزي که در اين چند روز کل هوادارن را به لامذهبي و ضد ايراني بودن نشان داده‌اند نه نماينده هوادارانند و نه نماينده مردم تبريز و آذربايجان.يک بازي حساس، هيجاني و پرچالش تاريخي؛ دست در دست هم مي‌دهد که بازي تراکتور با تيم تهراني چون استقلال نه تنها رکورد هوادار و حساسيت را بزند بلکه به سرتيتر چندروزه خبرگزاري‌ها تبديل شود اما ادامه دار بودن خبرها تنها به خود بازي مربوط نيست بلکه به حواشي پس از آن باز مي‌گردد.

مشخص است که در ابتداي کار نبايد مشکلات و حواشي به وجود آمده را تنها در تبريز جست‌وجو و فقط هواداران ترک زبان را متهم کرد، بلکه نقش برخي از تماشاگرنماهاي تهراني که همواره در مقابل تيم هاي شهرستاني قصد ايجاد اختلاف و تشنج دارند نيز مي بايست تعيين و برخورد مقتضي با آن ها صورت پذيرد.آنچه در بازي چند روز قبل تراکتور و استقلال موجب ايجاد موج فزاينده نگراني در شبکه هاي اجتماعي شد را نيز بايد در همين تنش‌ها و تحريکات موجود در تهران و تبريز جست‌وجو کرد. عده‌اي قليل، که تعدادشان شايد به 150 هم نرسد در برابر بيش از 80هزار تماشگر پرشور، با احساس و معتقد دست به برخي شعارها زدند که نه‌تنها در مقاطع کوتاهي از بازي اين اتفاق رخ داد بلکه با عدم استقبال ديگر هواداران رفته رفته به سکوت ختم شد.اما چندروزي است که برخي از رسانه‌ها که اتفاقا در نديدن بسياري از اشتباهات هوادارنماهاي تهراني يد بيضايي دارند، شعار چند منحرف و هيجان زده را به کل ورزشگاه، هواداران و مردم آذربايجان تعميم مي‌دهند.
تصوير واقعي مردم تبريز و آذربايجان
يکي از فعالين مجازي در استوري خود به کنايه خطاب به برخي از مدعيان که در پي دامن زدن به حواشي هستند نوشت: »آذربايجان و تبريز را با شعار چند تماشگرنما آنهم در فضاي هيجاني نسنجيد. تنها روايت يک بُعد از چهره آذربايجان براي تنوير افکار کافي است و آن اينکه؛ در 5 سال گذشته آذربايجان شرقي رتبه اول کمک به جبهه مقاومت جهاني را داشته است. حتي بسياري از آن تعداد معدود هوادارنمايي که تحت تاثير جو استاديوم و حواشي و تحريکات قبل از بازي، اقدام به سر و صدا هنگام پخش قرآن يا سرود ملي مي‌کنند نيز ريشه محکم اعتقادي است. اکثر جوانان تبريزي و آذربايجاني با امام حسين(ع)، اهل بيت و قرآن، از همان کودکي مانوس و همراهند و شايد هيچگاه در فضايي عادي و بدور از هيجانات، کوچکترين جسارتي را به مقدسات خود برنتابند.
دليل اصلي شکاف قومي و اعتقادي
نکته بسيار مهم در شکاف‌هاي قومي و عقيدتي، سليقه‌اي شدن پرداخت و برخورد با کساني است که به افزايش اين شکاف ها دامن زده و احساس اين موضوع توسط ساکنين غيرمرکز نشين، ناخودآگاه موجب تحريک و افزايش گسست‌هاي اعتقادي و قومي گرديده است.بسياري از رسانه‌هاي مرکز نشين، همانطورکه در بالا گفته شده، به راحتي و بي هيچ پرداخت و مطالبه‌اي از کارهاي زشت، تحريک آميز و منزجرکننده محدود تماشاگرنماهاي تهراني در مواجهه با تيم‌هاي شهرستاني به جزئيات محدود حواشي در ورزشگاه‌هاي شهرستاني توجه مي‌کنند، غافل از اينکه يکي از اصلي ترين عوامل ايجاد شکاف و تهييج شهرستاني‌ها در وهله اول اقدامات اندک هوادارنماهاي تيم هاي معروف تهراني و بعد از آن عدم پرداختن و پيگيري اين کارهاي زشت و همچنين عدم مقابله و برخود با برهم زنان امنيت رواني و سياسي کشور است.
آب گل آلود
بارها تجربه شده است که تحريک و تهييج هوادارنماهاي تهراني در ورزشگاه آزادي در کنار عدم پيگيري رسانه‌اي و انتظامي، نتيجه خود را در تبريز يا ديگر شهرستان ها بخوبي نشان داده و افراد هميشه در صحنه منتظر براي گرفتن ماهي از آب گل آلود را به مقصود خود رسانده است.
يکي ديگر از کاربران مجازي نيز با انتشار استوري زير، از بي توجهي رسانه‌هاي مرکز نشين به اتفاقات پيرامون خود و پررنگ نشان دادن حواشي کوچک شهرستان ها گله کرده است.
قضاوت ممنوع
اين حواشي و اتفاقات نيز هرچه بود گذشت، مانند بسياري ديگر از حواشي گذشته اما يادآوري دو نکته بسيار مهم و ضروري است، اولا ريشه بسياري از حواشي را نه در شهرستان‌ها بلکه در جاي ديگر بايد جست‌وجو کرد و دوم اينکه، معدود طرفدارنماهاي تيم‌هاي تبريزي که در اين چند روز کل هوادارن را به لامذهبي و ضد ايراني بودن نشان داده‌اند نه نماينده هوادارانند و نه نماينده مردم تبريز و آذربايجان.اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه نيز در همين راستا گفته است: مردم آذربايجان از زمره دلدادگان به کشور هستند؛ اينکه در يک جمعيت چند هزار نفري چند نفر تخلفي انجام دادند را نبايد به تمام افراد تسري داد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، سابقه مردم تبريز هم در وطن پرسي و هم در اعتقادات، سابقه روشن و درخشاني است. در لابه لاي کتاب تاريخ صدساله ايران اسلامي، صفحات متعددي از اقدام مردم غيور ترک براي دفاع از کشور و اعتقادات و مذهب شيعي به چشم خورده و خواهد خورد پس نبايد به همين راحتي قضاوت کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها