عصر آذربایجان

گزارش خبر

پیگیر رفع آلایندگی ارمنستان در رود ارس هستیم

1398/09/07

رئیس جمهور در واکنش به ورود آلودگی به رود ارس از بخش ارمنستان گفت: در هر جلسه‌ای و هر وقت مقامات ارمنستان را دیدیم مسأله آلودگی رودخانه را گوشزد کردیم؛ اما اختلافاتی در مورد منشأ آلودگی وجود دارد که در دست پیگیری است.

حجت الاسلام حسن روحاني در نشست خبري پايان سفر به آذربايجان شرقي، با بيان اينکه از ابتداي دولت، اين پنجمين بار است که در تبريز حضور مي يابم، اظهار داشت: هدف از اين سفر، بازديد از مناطق زلزله زده و بررسي روند بازسازي بود تا براي تسريع در تحقق خواسته‌هاي مردم دستورات لازم صادر شود.

وي با اشاره به اينکه قرار بود هم به ميانه و هم به سراب برويم ولي وضعيت هوا اجازه سفر به اين شهر را نداد، افزود: مسولين تلاش زيادي در مناطق زلزله زده کردند و مردم از خدمات راضي بودند ولي مردم در اين ديدارها بر تسريع ساخت منازل تاکيد داشتند.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه همه چيز براي تکميل بازسازي مناطق زلزله زده محيا است، اظهار کرد: دولت در اين زلزله بعد از 48‌ ساعت بودجه را تصويب کرد و در 72 ساعت واريز کرد که يکي از اقدامات فوري در مواقع بحران بوده است.

وي افتتاح طرح هاي مختلف در آذربايجان شرقي را مورد اشاره قرار داد و گفت: راه آهن مطالبه سال‌هاي دور مردم اين استان بود و امروز اولين قطار از بستان آباد عازم مشهد شد.

روحاني با بيان اينکه شنيدن صداي سوت قطار در هر استان موجب شادماني مردم و نشاط خدمتگزاران است تاکيد کرد: تلاش مي‌کنيم تا آخر سال آينده راه آهن ميانه-بستان آباد به تبريز برسد و  صرفه جويي در وقت و سوخت و کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي ويژگي اين طرح است. امروز خوشحاليم که به وعده خود به مردم براي  اتصال 5 استان به راه آهن سراسري عمل کرديم و بقيه وعده‌ها هم به تدريج عملي مي‌شود.

وي در ادامه، آذربايجان را به دليل جغرافيا و قدرت تجارت و همسايگي با کشورهاي مختلف، مهم و استراتژيک دانست و گفت: ما در جمع اتحاديه اوراسيا قرارداد تجاري موقت را امضا کرديم که تحول بزرگي براي صادرات است، بر اساس اين قرارداد 800 قلم کالا از صادرات و تعرفه‌هاي گمرکي معاف هستند و مي‌توانيم در بازار 5 کشور عضو اين اتحاديه حضور قابل توجهي داشته باشيم.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه در سفر باکو براي گسترش روابط تجاري با آذربايجان تلاش کرديم، تصريح کرد: در جمهوري آذربايجان، خودروسازي و داروسازي و شهرک صنعتي مي‌سازيم، ضمن اينکه با آذربايجان، ارمنستان و ترکيه هم در زمينه تجارت روابط صميمانه داريم.

وي با بيان اينکه در روابط با همسايگان، در برخي اقلام معافيت يا تخفيف تعرفه ايجاد کرديم، اضافه کرد: در زمينه راه‌هاي ارتباطي و سياست و... تسهيلات ايجاد کرديم تا تجار ايراني بتوانند محصولات با کيفيت خود را صادر کنند. از سوي ديگر هم تلاش مي‌کنيم راه آهن را بين کشورهاي همسايه توسعه دهيم که در اين راستا، راه آهن آستاراي ايران به آستاراي آذربايجان وصل شد و اتصال به راه آهن بين المللي از ساير مبادي هم پيگيري مي‌شود.

روحاني، رفع دغدغه‌هاي زيست محيطي را در کشور مورد تاکيد قرار داد و افزود: توليد بنزين و گازوييل يورو 5 در پالايشگاه‌ها، يا توسعه راه‌ها و ريل‌ها براي کاهش آلايندگي و يک اقدام زيست محيطي است چراکه مسأله محيط زيست براي ما مهم است. 

وي در واکنش به آلوده کردن رود ارس از سوي ارمنستان ابراز داشت: در هر جلسه‌اي و هر وقت مقامات ارمنستان را ديديم مسأله آلودگي رودخانه را گوشزد کرديم، اما اختلافاتي در مورد منشأ آلودگي وجود دارد که در ديدارهاي وزير نيرو و بنده با نخست وزير ارمنستان، رفع آلودگي را پيگيري مي کنيم.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي در مورد کوتاهي بانک‌ها در پرداخت سرمايه در گردش به صنعتگران، تصريح کرد: 40 درصد منابع بانکي بايد به سرمايه در گردش صنعت اختصاص يابد، ممکن است کافي نباشد و مشکلاتي در مصرف آن باشد ولي به استاندار تاکيد مي‌کنم که اگر مشکلي در اين مسير باشد،  به اين استان کمک مي‌کنم چراکه حمايت مالي در اين شرايط براي صنعت بسيار مهم است.

روحاني معادن را از منابع مهم درآمدي و اشتغال کشور دانست و افزود: قدم اول اين دولت اين بود که معادني را که قبلا ثبت شده و راکد بود، آزاد کرديم. افرادي در گذشته معادن را ثبت کرده بودند و سالها استفاده نکرده بودند که اينها ملغي شدند. قدم دوم در اين راستا افزايش اکتشافات است، کشف معادن در دولت يازدهم بيش از کل تاريخ کشفيات معادن در ايران است. 

وي افزود: معادن عظيم آهن در شرق کشور کشف شد، در نفت هم مخزن بزرگي کشف شد که از مخازن بزرگ تاريخ کشور است چراکه 53 ميليارد بشکه نفت ذخيره شده در اين مخزن دارد.

رئيس جمهور ادامه داد: در آذربايجان شرقي هم در سفر قبلي براي ذوب مس قدم خوبي برداشته شد و امروز هم نفلين سينيت راه‌اندازي شد و بقيه معادن هم بايد پيگيري شود تا معادن به عنوان منبع عظيم درآمد و اشتغال مورد بهره گيري قرار گيرد. سرمايه گذار معادن داشته باشيم و محيط زيست مشکلي نداشته باشد، ما آماده همکاري هستيم.

وي در پاسخ به سوالي در مورد مسايل مطرح شده در مورد کاهش اعتبارات ستاد احياي درياچه اروميه پس از بارندگي‌هاي مناسب سال گذشته، تاکيد کرد: من قول مي‌دهم که موضوع درياچه اروميه را تا احياي کامل دنبال مي‌کنيم. حرکت خوبي براي احياي درياچه اروميه در اين دولت آغاز شد و سطح درياچه به حد خوبي رسيد که خطر خشکي از بين رفت و امروز وضعيت خوبي داريم.

روحاني به دو طرح مهم براي احياي درياچه اروميه اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب از «زاب» يکي از مهمترين طرح ها است که تنها چند کيلومتر از تونل باقي مانده تا آب به درياچه برسد که پيگير هستيم زودتر تمام شود چراکه بعد از تکميل تحول چشمگيري در درياچه ايجاد مي‌کند. طرح مهم دوم هم تکميل تصفيه خانه‌هاي حاشيه درياچه اروميه است که اين طرح هم تحول خوبي در درياچه ايجاد مي کند.

وي خاطرنشان کرد: ما درياچه اروميه را به عنوان مسأله مهم مي دانيم و تا نقطه مطلوب تلاش مي کنيم که اين درياچه به مرکز با ثبات گردشگري و درمان تبديل شود و قول مي دهيم اين راه را ادامه دهيم.

منبع : تسنیم

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها