عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستاي تاريخي اوشتبين، بهشت مرزي ايران

روستاي تاريخي اوشتبين، بهشت مرزي ايران

1402/01/21

گروه سيري در استان ها:روستاي اوشتبين (اشتبين) يکي از ده‌ها روستايي است که در حاشيه رود ارس قرار دارد.

گروه سيري در استان ها:روستاي اوشتبين (اشتبين) يکي از ده‌ها روستايي است که در حاشيه رود ارس قرار دارد.
 اين روستا که در دل کوه‌هاي بلند آذربايجان شرقي قرار گرفته  بکر و دست‌ نخورده‌ترين روستاي اين منطقه مي‌باشد. جالب است بدانيد قدمت روستاي اوشتبين از جاذبه هاي جلفا،به دوره صفويه بازمي‌گردد. اين نکته در کتيبه‌هاي مرمرِ موجود در سر در خانه‌ها قابل‌رؤيت است.
خانه‌هاي روستاي اوشتبين اغلب به شکل پلکاني ساخته مي‌شود و علت اين کار در شيب تند کوه مي‌باشد. در اين سبک از روستاها سقف يک خانه، حياط خانه‌ي ديگر است. اغلب خانه‌ها در اين روستا ايوان دارند و بدون حصار و ديوار ساخته‌شده‌اند. الگوي داخلي و خارجي خانه‌ها بنا بر اقتصاد و معيشت روستا ساخته‌ شده است هر کدام از خانه‌هاي روستا داراي اتاق نشيمن، آشپزخانه، اتاق‌خواب، انبار علوفه ، آغل و کارگاه ابريشم‌بافي هستند. جهت ساخت خانه‌ها نيز براي محفوظ ماندن از سرما شرقي-غربي است.بافت تاريخي اشتبين با همکاري اهالي تقريبا سالم مانده و بسيار ديدني است، اما جدا از ويژگي هاي يک روستايي پلکاني و جذابيت ديدن حياط هايي که پشت بام همسايه پايين دستي هستند، »بنه گاه« يا بنگاه ها، هفت خانه قديمي در ميان کوچه هاي سنگفرش روستا هستند. اين ها استراحتگاه هايي بوده اند که مردم مي توانستند باربنه شان را آن جا بگذارند و کمي استراحت کنند.بنه گاه هاي اشتبين هم سقف هاي هرمي چهاروجهي دارند که با الوار قطور روي چهار ستون چوبي قرار گرفته اند و سرستون هاي حکاکي شده دارند. بهترين قسمت بعد از ديدن بافت تاريخي روستا، چشم انداز رود ارس است که از بلندي هاي روستا خواهيد ديد. سردر چند خانه روستا کتيبه هايي به خط ثلث وجود دارد که بسيار تماشايي هستند. در کنار مسجد و بقالي هاي روستا، مجموعه سرويس بهداشتي نوسازي هم وجود دارد.
نرده هاي زيبا، سرستونهاي منقش، ارسي ها و پنجره ها همه از هنر و تمدن والاي اهالي اين روستا حکايت مي کنند و تزئينات در شکل گيري معماري زيباي اين روستا نقش بسيار مهمي دارد.
اقامت در يکي از اين خانه‌هاي روستايي مي‌تواند تجربه اي رويايي در سفر شما به شهر جلفا باشد.اشتبين داراي سابقه تاريخي كهني است. وجود گويش تاتي در روستاهاي اقمار اين آبادي (كرينگان و مردانقم) حاكي از پيشينه درخشان تاريخي آن ميباشد. اشتبين از اجتماع سه روستا به اسامي هراز (هراس) سياوشان و جعفرآباد به وجود آمده است. شايد اطلاق نام اشتبين(اوچ تبين) به اين منطقه به همين مناسبت باشد.»اوچ« در تركي به معناي»سه« است.
اکثر ارتفاعات و اراضي اشتبين را مراتع و جنگلها فرا گرفته است. آب و هواي اشتبين تابع آب و هواي منطقه ارسباران است. در مناطق جنوبي کوهستاني هوا سرد و در حوالي دره ارس گرم و معتدل و مطبوع است. زمستانهاي اشتبين در مناطق کوهستاني بسيار سرد و برفگير مي‌باشد و از نظر تقسيمات آب و هوايي جزء مناطق با اقليم سرد و داراي زمستانهاي طولاني مي‌باشد.خانه سلمانزاده از خانه هاي قديمي داخل روستا مي باشد که با توجه به كتيبه موجود در سردر بنا، قدمت اين خانه به دوره صفوي و سال 977 هجري قمري مي رسد كه به نام آخرين مالك آن سلمانزاده ناميده مي شود و داراي 305 مترمربع مساحت مي باشد که چندين کتيبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوي، گورستان قديمي، کتيبه هاي مرمرين مربوط به قرن هاي نهم و دهم هجري و مقبره حکيم ابولقاسم نباتي حکايت از پيشينه تاريخي و فرهنگي اين روستاي تاريخي دارد.در گوشه و كنار اشتبين آثار تاريخي چندي بچشم مي خورد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،توليد ابريشم نيز در اشتبين سابقه طولاني دارد و كارگاههاي توليد ابريشم زيادي در اين منطقه وجود دارند. ميوه ها و محصولات جاليز اين منطقه هم داراي مرغوبيت خاصي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها