عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش شهید سلیمانی در دفاع از کردستان

1398/12/25

یک سایت انگلیسی و تخصصی مسائل ژئوپولتیک به نقش آفرینی شهید سلیمانی در خصوص اجرایی نشدن نقشه امپریالیستی تجزیه منطقه اشاره کرد.

مسعود صدرمحمدي تحليلگر مسائل بين‌المللي با ارائه‌ي مقاله‌اي به تحريريه‌ي آناج از نقش سردار سليماني در دفاع از مردم کردستان در برابر داعش پرده برداشت و نوشت:

سايت انگليسي زبان "يونايتد ورلد" (uwidata.com) اين مقاله را با قلم صدرمحمدي منتشر کرد و به تاثيرات معکوسي که شهادت سردار قاسم سليماني در خصوص هدف گذاري هاي آمريکا از اين ترور داشت، اشاره نمود.

در اين يادداشت که با عنوان "از قدس تا اربيل: نقش سليماني در دفاع از کردستان" منتشر شده است آمده: " ترور سردار قاسم سلمياني از سوي آمريکا در فرودگاه بغداد اگرچه ضربه سنگيني براي عمليات هاي خارجي ايران به شمار مي آمد و حتي در ساعات نخست عمليات ترور به نوعي باعث انفعال در افکار عمومي ايران شد اما پس از چند ساعت بهانه اي براي هماوايي و همراهي ملي در ايران شده امکان بيان برخي جنبه هاي گفته نشده از خدمات قاسم سلميان يبه مردم خاورميانه و ايران را فراهم آورد. از مهمترين عرصه هايي که ترور قاسم سلمياني امکان پرده برداشته شدن از فعاليت ها و خدمات او را فراهم کرد فعاليت هايي بود که او در کردستان عراق از خود نشان داده بود."

اين سايت تخصصي مسائل ژئوپولتيک با تاکيد بر اين که نقش آفريني شهيد سليماني در خصوص اجرايي نشدن نقشه امپرياليستي تجزيه منطقه باعث کينه توزي مقامات اربيل نسبت به او شده است ادامه داد: "پس از همراهي استراتژيک اربيل با واشنگتن و افزودن بر آتش تنش ميان اربيل و بغداد، مسعود بارزاني در خطايي راهبردي تصميم به برگزاري رفراندوم استقلال براي منطقه خودمختار کردستان عراق گرفت. اين تصميم به رغم مخالفت صريح بغداد به عنوان دولت مرکزي و تمام همسايگان عراق با اصرار بارزاني عملي شد اما با مداخله سخت ايران و همراهي سياسي ترکيه با تهران نتيجه اي به همراه نداشت. از اين دوره به بعد شاهد نوعي کينه توزي از سوي جريان حاکم بر اربيل نسبت به تهران و خصوصا نفر اول کارگزارش سياسي ايران در منطقه يعني قاسم سلمياني بوديم.

نمونه اين کينه توزي را در نوع واکنش سران اربيل به مساله ترور قاسم سليماني مشاهده کرديم. در حالي که شبکه تلويزيوني کردستان 24 متعلق به خانواده بارزاني با تکرار بدون قيد و شرط مطالب رسانه هاي اصلي آمريکا با تروريست ناميدن سلماني از برنامه هاي کشتارآميز او در عراق عليه آمريکايي ها خبر داده و آن را باعث ترور او معرفي کرد، مقامات اربيل نيز از اظهار نظر رسمي در محکوميت اين اقدام تروريستي و يا شرکت در مراسمه تشييع جنازه سليماني خودداري کردند."

در ادامه اين مقاله چنين آمده است: " اما دلخوري مقامات اربيل از قاسم سليماني به دليل ممانعت از اجراي نقشه امپرياليستي تجزيه عراق باعث نشد تا ديگر سياسيون کُرد از بيان حقيقت کمک هاي او به مردم کرد خودداري کنند. محمد حاج‌محمود، رهبر حزب سوسياليست دموکرات کردستان از احزاب مهم و تاثيرگذار کُرد عراق در مصاحبه اي مطبوعاتي با تاکيد بر اين که اگر قاسم سليماني نبود بي شک بغداد و دمشق به اشغال داعش در مي آمد، به هشدارهاي قاسم سلمياني در خصوص جدي بودن خطر داعش براي مردم کردستان و عدم توجه برخي مقامات کرد به اين هشدار در سال 2014 اشاره کرد. او گفت: "بعضي از جريانها بر اين عقيده بودند که مأموريت داعش رفتن به‌سوي بغداد است و به کردستان نخواهد آمد، اما زماني که داعش حمله‌ور شد و به منطقه کردستان رسيد، نخستين کشور حتي قبل از آمريکا و اروپا که به فرودگاه اربيل رسيد، جمهوري اسلامي ايران بود. حاج قاسم با 70 نفر نيرو از کارشناسان نظامي و سه محموله مهمات مورد نياز براي مقابله با داعش آمدند و خودشان نيز به همکاري با نيروي پيشمرگه پرداختند، حتي در منطقه مخمور شهيد هم دادند."

سرتيپ «بختيار فايق خدارحم»، معاون فرماندهي واحدهاي 70 نيروي پيشمرگه اقليم کردستان عراق وابسته به اتحاديه ميهني کردستان نيز در مصاحبه اي ديگر با بيان اينکه "قاسم سليماني در هر مکان و زماني که لازم بود از نيروي پيشمرگه اقليم کردستان حمايت مي‌کرد، در مقطعي که ما با فشار مواجه بوديم، چه به‌لحاظ تسليحاتي و چه به‌لحاظ معنوي کمک مي‌کرد، حتي خودش شخصاً به سنگرهاي ما مي‌آمد و با نيروها ديدار مي‌کرد، به‌طور کلي در هر مرحله‌اي که نيروي پيشمرگه کردستان نيازمند کمک بوده است به همکاري با ما مي‌پرداخت." تاکيد کرد که اگر سليماني و کمک هاي نيروهاي تحت امر او نبود قطعا زنان و کودکان مناطق کردستان عراق نيز به اسارت داعش درآمده و زيرساخت هاي اقتصادي و استراتژيک منطقه نابود ميشد.

محمود سنگاوي عضو ارشد اتحاديه ميهني کردستان عراق نيز در مصاحبه اي ديگر با تاکيد بر اينکه نظرات و کمک هاي فرماندهان ايراني در مراحل مختلف جنگ عليه داعش و دفاع از مردم کردستان نقشي مهم داشته گفت: "با حمله 200 داعشي به موصل، بسياري از نيروي عراقي سلاح هاي خود را بر زمين گذاشتند و تمامي اين سلاح‌ها و تجهيزات به دست تروريست‌ها افتاد، از تانک و توپخانه گرفته تا کاتيوشا و تجهيزات ديگر. داعش هم آن سلاح ها را عليه ما به کار گرفت. اينجا بود که جمهوري اسلامي ايران به صحنه آماد و به همکاري ما و عراق شتافت."

نکته جالب ماجرا اين است که اگرچه خانواده بارزاني امروز تلاش ميکنند تا کمک هاي تاريخي سليماني را به عنوان کسي که در سخت ترين وضعيت کردها با به خطر انداختن جان خود کتمان کنند و از يک ابراز تايف عادي خودداري کردند اما سالها پيش، قبل از آنکه بارزاني در راستاي اهداف آمريکا و انگليس وارد بازي تجزيه خاورميانه شود در يک مصاحبه مطبوعاتي به نقش تاريخي سليماني در نجات مردم کردستان عراق از داعش تاکيد کرده بود.

به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، در اين مصاحبه بارزاني در پاسخ به اين سوال که "ما مي‌دانيم که اربيل به دست داعش در حال سقوط بود؛ چه اتفاقي افتاد که داعش نتوانست وارد شهر شود؟" گفت: بله همه مي‌دانند که داعش به دروازه‌هاي اربيل رسيده بود و بيم آن مي‌رفت که شهر به زودي اشغال شود. من پس از حمله داعش با آمريکايي ها، ترک ها، انگليس، فرانسه و حتي عربستان تماس گرفتم که همه مقامات اين کشورها در جواب گفتند که فعلا هيچ کمکي نمي‌توانند بکنند. فورا با مقامات ايراني تماس گرفتم و به آن‌ها صريحا گفتم که شهر در حال سقوط است، اگر نمي‌توانيد کمکي کنيد، ما شهر را تخليه مي‌کنيم؛ مقامات ايراني فورا شماره تماس سردار سپهبد شهيد سليماني را به من دادند و گفتند حاج قاسم نماينده تام الاختيار ما در امور مبارزه با داعش است؛ فوري با حاج قاسم تماس گرفتم و اوضاع را دقيق شرح دادم. حاج قاسم به من گفت: من فردا صبح بعد از نماز صبح اربيل هستم. به او گفتم فردا دير است، همين حالا بياييد.

حاج قاسم گفت: کاک مسعود فقط امشب شهر را نگهدار. او در ادامه تاکيد ميکند که فرداي آن شب سليماني با دهها نيرو و دو هواپيما سلاح به کمک مردم کردستان آمد."

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها