عصر آذربایجان

گزارش خبر

رفع تنش آبي منطقه و درياچه اروميه با انتقال آب ارس به تبريز

رفع تنش آبي منطقه و درياچه اروميه با انتقال آب ارس به تبريز

1401/03/01

گروه اقتصادي: کمبود آب در آذربايجان شرقي در چند سال اخير و مشکلات آبي درياچه اروميه، تنش آبي و بهره برداري بي رويه از منابع آبي و آب هاي زيرزميني را به دنبال داشته است به گونه اي که آينده منطقه را از جنبه هاي مختلف تهديد مي‌کند.

گروه اقتصادي:  کمبود آب در آذربايجان شرقي در چند سال اخير و مشکلات آبي درياچه اروميه، تنش آبي و بهره برداري بي رويه از منابع آبي و آب هاي زيرزميني را به دنبال داشته است به گونه اي که آينده منطقه را از جنبه هاي مختلف تهديد مي‌کند. 

با افزايش جمعيت آذربايجان شرقي به خصوص کلانشهر تبريز، توسعه صنعتي و کشاورزي در منطقه، کاهش محسوس بارندگي ها نسبت به سال هاي گذشته، کاهش ذخاير آبي مثل آب مخازن سدها و آب هاي زيرزميني، تامين آب منطقه از يک منبع اطمينان بخش را بيش از پيش حياتي کرده است؛ بر اين اساس تسريع اجراي طرح انتقال آب رودخانه مرزي ارس به تبريز به عنوان يک مگاپروژه و طرح راهبردي مطرح و مطالبه مردم و مسوولان استان نيز بوده است و جزو طرح هاي اولويت دار سفر آينده رييس جمهوري به آذربايجان شرقي محسوب مي شود. متاسفانه از اجراي اين طرح بيش از هشت سال مي گذرد و اکنون نيز با وجود پي گيري در دولت سيزدهم، روايت هاي مختلفي براي اتمام طرح اعلام مي شود، به طوري که در خوشبينانه ترين حالت، زمان پايان طرح سه سال و بدترين حالت آن را پنج سال پيش بيني مي کنند.
البته اکنون اين پروژه در قسمت 35کيلومتر اول که مشترک با طرح توسعه بهره برداري از ارس است 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که انتظار مي رود پس از سفر رييس جمهوري به آذربايجان شرقي و تخصيص بودجه لازم اجراي آن تسريع شود.
 از منافع و ويژگي هاي اصلي اين طرح مهم ملي مي توان به تأمين نياز آبي بلند مدت شهر تبريز و ساير شهرها و روستاهاي واقع در مسير خط انتقال تا 25سال آينده و تأمين حقابه زيست محيطي درياچه اروميه اشاره کرد که هر 2 مورد براي توسعه و سلامت مردم کشور به خصوص استان هاي مجاور بسيار حياتي است.  ناگفته نماند براي رفع نياز آبي شهر تبريز و شهرهاي مسير انتقال، انتقال آب ارس تا افق سال 1425 شمسي به عنوان تنهاترين و مطمئن ترين منبع آبي پيش بيني و مصوب شده است.
از طرفي بنا به گفته کارشناسان اگر طرح هاي احياي درياچه اروميه بدون اينکه به سرانجام برسد، به حال خود رها شود، جغرافياي وسيعي از کشور را تحت تاثير قرار خواهد داد و طرح انتقال آب ارس نيز از جمله اين طرح ها به حساب مي آيد. 
عمليات اجرايي طرح انتقال آب به تبريز در قسمت 35 کيلومتر اول که مشترک با طرح توسعه بهره برداري از ارس است 95 درصد پيشرفت دارد
مدير عامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي در خصوص آخرين اقدامات انجام شده در مورد انتقال آب ارس به تبريز و اينکه در چه مرحله اي است و چقدر پيشرفت فيزيکي دارد، اظهار کرد: در قسمت 35 کيلومتر اول که مشترک با طرح توسعه بهره برداري از ارس مي باشد و هم اکنون عمليات اجرايي با 95 درصد پيشرفت کار در دست اجرا قرار دارد و به عنوان مگاپروژه غرب کشور با پنج ايستگاه پمپاژ انجام شده است که در اين بخش تاکنون حدود 7700 ميليارد ريال هزينه شده است و بقيه طرح حدود 110 کيلومتر از محل فاينانس خارجي اجرا خواهد شد.
يوسف غفارزاده گفت: به موازات اقدامات لازم براي اخذ مجوز ترک تشريفات مناقصه از هيئت سه نفره براساس تاکيد و پيگيري مسئولين امر جهت تسريع در شروع عمليات اجرايي با اولويت اجرايي تونل،  ابلاغ مربوطه به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) صادر و اکنون خدمات مهندسي آن شامل؛ زمين شناسي ، نقشه برداري، هيدروليک و غيره توسط قرارگاه شروع و در دست انجام مي باشد.
وي افزود: در اين راستا با مساعدت معاون محترم هماهنگي امور عمراني استانداري، ضمن هماهنگي هاي لازم با اداره کل منابع طبيعي و آبخيز داري استان، اراضي محدوده ورودي و خروجي تونل جهت شروع عمليات اجرايي به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) واگذار و آغاز شده است.
وي در خصوص اينکه فاينانس خارجي به چه مرحله اي رسيده است، گفت: معرفي فاينانسر خارجي بر عهده پيمانکار(قرارگاه) مي باشد که موضوع توسط آن قرارگاه با سرمايه گذاران خارجي در دست بررسي و اقدام قرار دارد که با اخذ مجوز ترک تشريفات مناقصه، از طرف قرارگاه تأمين کننده مالي خارجي براي مبادله قرارداد معرفي شده و اقدامات قانوني به عمل خواهد آمد.
وي يادآور شد: براساس برنامه زمانبندي اوليه پيش بيني مي شود در صورت تامين مالي به موقع پروژه از طريق فاينانس خارجي، انشاءالله اين طرح در طول پنج سال اجرا و به بهره برداري برسد.
تامين حقابه درياچه اروميه و تأمين نياز آبي شهر تبريز و شهرهاي مسير تا 25 سال آينده با اجراي طرح انتقال آب ارس 
وي با اشاره به ويژگي ها و فوايد اصلي طرح انتقال آب ارس به تبريز پس از اتمام آن، خاطر نشان کرد: از اهداف مهم طرح فوق علاوه بر تأمين حقابه زيست محيطي درياچه اروميه تأمين نياز آبي بلند مدت شهر تبريز و ساير شهرها و روستاهاي واقع در مسير خط انتقال مي باشد. غفارزاده ادامه داد: که بر اساس مطالعات مصوب انجام گرفته، نياز آبي شهر تبريز مطابق معيارها و استانداردهاي مربوطه با لحاظ جميع جهات از جمله افزايش جمعيت، افزايش نياز آبي تا سال 1425 شمسي مشخص و به تبع آن علاوه بر منابع فعلي و وجود تأمين آب تبريز، انتقال آب ارس جهت تأمين نياز آبي تا همان افق (سال 1425 به عنوان تنهاترين و مطمئن ترين منبع آبي پيش بيني و مصوب شده است.
وي افزود: با اجراي اين طرح انشاالله تا 25 سال آينده نياز آب شرب و بهداشت و صنايع شهر تبريز و ساير شهرها و روستاهاي واقع در مسير خط انتقال به صورت مطمئن تأمين خواهد شد، لازم به توضيح است طرح فوق تمام مجوزهاي قانوني لازم از جمله تاييديه مجوز زيست محيطي را دارد.
فاينانس 510 ميليون يورويي براي پروژه انتقال آب ارس به تبريز تصويب شد
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي همچنين از تصويب فاينانس 510 ميليون يورويي براي انتقال آب ارس به دشت تبريز خبر داد.
غفارزاده افزود: حدود 35 کيلومتر از خط 140 کيلومتري انتقال آب رودخانه ارس به تبريز و شهرها و روستاهاي سر راه تاکنون اجرا و مقرر شده 105 کيلومتر باقي مانده نيز با ترک تشريفات که انجام شده توسط قرارگاه خاتم الانبياء(ص) اجرا شود.
وي همچنين گفت: مهم ترين اقدام در اين زمينه جذب 175 ميليون يورو از مجموع فاينانس 200 ميليون يورويي خط انتقال زرينه رود به تبريز بود و مقرر شد 25 ميليون يورو نيز به بانک‌هاي ايران انتقال داده شود.
اميدواريم کل پروژه انتقال آب ارس به تبريز تا حدود سه سال آينده افتتاح شود
استاندار آذربايجان شرقي نيز در خصوص طرح انتقال آب ارس نيز گفت: اين پروژه به مدت 6 سال متوقف شده بود و پيمانکار قبلي به دلايل مختلف امکان ادامه کار نداشت؛ با تغيير پيمانکار و ورود قرارگاه خاتم به پروژه، کارگاه عمراني آن تجهيز شده و دستگاه حفاري منتقل شده و با تأمين بخشي از اعتبار لازم، اميدواريم کل پروژه تا حدود سه سال آينده افتتاح شود.
عابدين خرم خواستار اهتمام جدي وزارت نيرو براي اجراي پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و تبريز و تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام استان در زمينه سد و آب شد.
وي در ادامه خواستار تسريع در اتمام پروژه‌هاي بخش آب استان شد و با اشاره به اهميت اين پروژه‌ها به عنوان زيرساخت‌هاي اساسي توليد، اشتغال و توسعه، بر ضرورت توجه بيشتر به اين حوزه تأکيد کرد.
خرم گفت: دولت مردمي با جديت تمام به دنبال رفع موانع تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام از جمله طرح انتقال آب رودخانه مرزي ارس به تبريز و ديگر شهرها و روستاهاي سر راه است که تحقق اين امر، به رشد اقتصادي منجر خواهد شد.
وي تاکيد کرد: طرح انتقال آب ارس به دشت تبريز از ابرپروژه‌هاي ملي در اين منطقه است که تکميل آن براي ما اولويت دارد.
 به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، طرح‌هاي پيشنهادي آذربايجان‌شرقي براي سفر رياست جمهوري، هفته قبل در جلسه‌اي به رياست صولت مرتضوي، معاون اجرايي رئيس‌جمهور بررسي شدند.
در اين جلسه که با حضور استاندار و مديران دستگاه‌هاي اجرايي آذربايجان‌شرقي در نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، بر لزوم اختصاص منابع به طرح هاي نيمه‌تمام اولويت‌دار در تکميل زيرساخت‌هاي توسعه‌اي آذربايجان‌شرقي تاکيد شد.
جلسه هماهنگي نهايي سفر استاني آيت الله رئيسي به آذربايجان‌شرقي نيز طي روزهاي آتي به رياست معاون اول رئيس‌جمهور و با حضور تعدادي از وزرا برگزار خواهد شد.
آذربايجان شرقي از جمله استان هاي مقصد سفرهاي رييس دولت سيزدهم در روزهاي آينده است.
پيش بيني مي شود اين سفر، مصوبات تأثيرگذاري در راستاي توسعه آذربايجان شرقي با هدف جبران عقب ماندگي هاي آن در دهه هاي اخير در عرصه هاي اقتصادي، عمراني، صنعتي و فرهنگي، داشته باشد.
خط 135کيلومتري انتقال آب رودخانه مرزي ارس به تبريز و شهرها و روستاهاي سر راه، با گذشت بيش از هشت سال از شروع آن هنوز 35کيلومتر پيشرفت فيزيکي دارد و تلاش براي تکميل آن از طريق تزريق اعتبارات مالي مورد نياز از جمله مطالبات مردم آذربايجان شرقي از دولت سيزدهم است. قبل از اين پيشرفت فيزيکي کند طرح انتقال آب ارس به تبريز به عنوان راهکار اصلي خروج اين کلان شهر 2 ميليون نفري از بحران کمبود آب، به ويژه در سال هاي پيش رو، نگراني مسوولان استان و مردم را برانگيخته بود و آنان با اشاره به اجراي کلان طرح هاي مشابه در ديگر مناطق کشور مي_گفتند که هر گونه تعلل در تسريع اين طرح، مي تواند عواقب غيرقابل جبراني براي تبريز و ديگر شهرها و روستاهاي سر راه در سه چهار سال آينده داشته باشد. 
 گفته مي شود تلاش براي جذب اعتبار مورد نياز طرح هاي نيمه تمام استان از قبيل طرح انتقال آب ارس به تبريز، تکميل طرح 10 ساله دوخطه کردن راه آهن ميانه- تبريز و بيمارستان هزار تختخوابي تبريز از اولويت هاي مديريت ارشد آذربايجان شرقي در سفر پيش روي آيت الله رييسي به اين خطه است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها