عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم ناچيز از سبد صادرات محصولات تبديلي کشاورزي در روزهاي کرونايي

سهم ناچيز از سبد صادرات محصولات تبديلي کشاورزي در روزهاي کرونايي

1399/05/19

گروه گزارش: محصولات کشاورزي در يک بازه زماني مشخص و کوتاه برداشت مي‌شوند ولي زمان مورد نياز براي مصرف اين محصولات، طولاني است از اين رو صنايع تبديلي و تکميلي يک استراتژي است که به حل اين مشکل کمک مي‌کند و امکان مصرف محصولات کشاورزي را در طول سال امکان پذير مي‌سازد و مهم‌تر اينکه قدرت حضور و رقابت در بازارهاي منطقه‌اي و بين المللي را افزايش مي‌دهد.

ليلا موثق قراملکي

گروه گزارش: محصولات کشاورزي در يک بازه زماني مشخص و کوتاه برداشت مي‌شوند ولي زمان مورد نياز براي مصرف اين محصولات، طولاني است از اين رو صنايع تبديلي و تکميلي يک استراتژي است که به حل اين مشکل کمک مي‌کند و امکان مصرف محصولات کشاورزي را در طول سال امکان پذير مي‌سازد و مهم‌تر اينکه قدرت حضور و رقابت در بازارهاي منطقه‌اي و بين المللي را افزايش مي‌دهد.
فرآوري محصولات کشاورزي به کمک تکنولوژي مزاياي متعددي دارد و سبب کاهش ضايعات، افزايش اشتغال، توسعه صادرات و ارزآوري و تکميل زنجيره بازاريابي مي‌شود و استقرار اين مولدهاي اقتصادي با توجه به پتانسيل‌هاي هر منطقه مي‌تواند کمک شاياني به اقتصاد و توسعه روستاها کند.البته اين موضوعي که در نگاه اول شايد بسيار ايده آل و آسان به نظر برسد ولي همواره عوامل بازدارنده و چالش‌هايي پيش روي سرمايه گذاران اين بخش وجود دارد."آذربايجان شرقي، قطب صنايع تبديلي در کشور است و در حال حاضر 780 کارگاه و کارخانه صنايع تبديلي در استان با ظرفيت توليد سالانه بيش از 4 ميليون و 200 تن فعاليت دارند" اين را مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: 115 سردخانه با ظرفيت توليد سالانه 385 هزار تن، 42 سيلو با ظرفيت توليد يک ميليون و 50 تن، 27 کارخانه رب گوجه فرنگي با ظرفيت توليد 450 هزار تن، 27 کارخانه آرد با ظرفيت توليد 2 ميليون تن و 119 واحد فرآوري آجيل و خشکبار در سطح استان فعال هستند.
فرآوري 90 درصد نخود مورد نياز جهان در ممقان
اياز برنو مي‌افزايد: 90 درصد فرآوري نخود آجيلي جهان در ممقان فرآوري مي‌شود که هزار و 200 واحد صنايع تبديلي اين محصول با ظرفيت 120 هزار تن در سال فعاليت دارند و محصول خود را به کشورهايي همسايه چون عراق، ارمنستان و گرجستان و تا کشور کانادا صادر مي‌کنند.او اضافه مي‌کند: در حال حاضر لپه مورد نياز کشور در آذرشهر فرآوري مي‌شود و علاوه بر رفع نياز داخلي به کشورهايي همچون افغانستان صادر مي‌شود، در زمينه فرآوري لپه در آذرشهر 150 واحد فعال با ظرفيت 200 هزار تن در سال کار مي‌کنند.
ظرفيت اسمي 30 هزار تني کارخانه‌هاي فرآوري گل محمدي در استان
مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان ادامه مي‌دهد: 15 کارخانه صنايع تبديلي گل محمدي در استان عرقيات توليد مي‌کنند که از اين تعداد در 4 واحد اسانس توليد مي‌شود و 15 کارخانه ديگر نيز مربا توليد مي‌کنند که در مجموع ظرفيت اسمي اين کارخانه‌ها 30 هزار تن در سال است.به گفته مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي استان، هزار و 780 نفر در استان به صورت مستقيم در واحدهاي صنايع تبديلي محصولات کشاورزي مشغول به کار هستند و براي 5 هزار و 340 نفر نيز به صورت غير مستقيم اشتغال ايجاد شده است.
فعالان اقتصادي کشور در بازارهاي هدف، جايگاهي ندارند
مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد کشاورزي استان مي‌گويد: در سال 97 ارزش محصولات کشاورزي صادر شده از استان 290 ميليون دلار بود که در سال 98 به 417 ميليون دلار رسيد و براي صادرات 420 ميليون دلاري محصولات کشاورزي استان در سال 99 برنامه ريزي کرده‌ايم.جواد زينالي مهر ادامه مي‌دهد: هنوز آمار چهار ماه ابتداي سال را از گمرک دريافت نکرديم ولي بر اساس اعلام اتاق بازرگاني کشور در سه ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 36 درصد کاهش صادرات محصولات کشاورزي وجود دارد که ويروس کرونا عامل اصلي اين کاهش است.او بيان مي‌کند: عمده محصولات صادر شده استان کشمش، سبزيجات، صيفي جات، گوجه فرنگي، خشکبار، لبنيات، تخم مرغ و… هستند که به کشورهايي همچون عراق، ترکيه، افغانستان و ساير کشورهاي همجوار صادر مي‌شوند.
نقش ناچيز صنايع تبديلي در صادرات استان
مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد کشاورزي استان در خصوص نقش صنايع تبديلي در ميزان صادرات استان مي‌گويد: عمده محصولات صادر شده از استان محصولات باغي هستند که 67 درصد صادرات را به خود اختصاص مي‌دهند و نقش صنايع تبديل در صادرات کم است به طوري که در سال گذشته، 13 تا 15 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داد و اين در حالي است که به طور مثال خرما محصول استان نيست ولي چون در استان فرآوري و بسته بندي مي‌شود جزو آمار محصولات صادراتي استان در نظر گرفته مي‌شود.زينالي مهر با تاکيد بر اينکه صادرات کشور ما نوسانات زيادي دارد، ادامه مي‌دهد: صنايع تبديلي به اندازه کافي در استان فعال هستند ولي تعرفه‌هاي تجاري سنگين گمرکي و تغيير يک شبه قوانين و تصميم‌هاي آني و بدون فکر صادراتي باعث مي‌شوند تا صادرات مقرون به صرفه نباشد و فعالان اقتصادي در بازارهاي هدف جايگاهي نداشته باشند و قدرت رقابت را از دست بدهند و اين عوامل سبب مي‌شوند تا کشورهاي ثالث که هزينه تمام شده در آنها پايين است، بازار صادرات را از ما بگيرند.
کاهش نقدينگي مشکل اصلي توليدکنندگان
يکي از توليدکنندگان عرقيات گياهي در استان مي‌گويد: در کنار همه مشکلاتي که از سوي بهداشت، استاندارد و دارايي پيش مي‌آيد در حال حاضر عمده مشکل ما کمبود نقدينگي است.ايوب قديمي که 10 سال سابقه و 50 نفر پرسنل دارد، ادامه مي‌دهد: هر روز که صبح از خواب پا مي‌شويم نسبت به روز گذشته نقدينگي ما کمتر شده و مجبور هستيم مواد خام اوليه کمتري خريداري کنيم.او مي‌افزايد: در حال حاضر نمي‌توانيم با ظرفيت توليد کامل کار کنيم و مجبور شده‌ايم ظرفيت را به يک سوم برسانيم و به ويژه بعد از عيد امسال 10 درصد توليدمان را کم کرده‌ايم.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،اين توليدکننده بيان مي‌کند: بي سر و ساماني نظام اقتصادي در جهان و کشور و تحريم‌ها و ويروس کرونا از سوي ديگر باعث مي‌شوند که توليد کنندگان فشار اقتصادي زيادي را تحمل کنند و لازم است دولت فکري به اين کاهش نقدينگي بکند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها