عصر آذربایجان

گزارش خبر

جاده‌اي از سيب‌هاي سرخ و زرد در دامنه کوه سهند

جاده‌اي از سيب‌هاي سرخ و زرد در دامنه کوه سهند

1399/07/27

گروه گزارش : آذربايجان شرقي جاده‌اي سبز رنگ در دامنه کوه سهند معروف به مسير مُردي چايي (مودوچاي) وجود دارد که از روستاي "داش آتان" تا "کرده ده" امتداد داشته و قامت خميده درختان مملو از سيب‌ سرخ و زرد از آن نمايان است. مودوچاي در شهرستان مراغه، از توابع آذربايجان شرقي واقع شده و جزو حوضه درياچه اروميه محسوب مي‌شود. منطقه‌اي که با ارتفاع 1600 متر از سطح دريا با بحران آب دست و پنجره نرم کرده و امکان توسعه را به توليدکنندگان محصولات پرآب بر نمي‌دهد.

گروه گزارش : آذربايجان شرقي جاده‌اي سبز رنگ در دامنه کوه سهند معروف به مسير مُردي چايي (مودوچاي) وجود دارد که از روستاي "داش آتان" تا "کرده ده" امتداد داشته و قامت خميده درختان مملو از سيب‌ سرخ و زرد از آن نمايان است.  مودوچاي در شهرستان مراغه، از توابع آذربايجان شرقي واقع شده و جزو حوضه درياچه اروميه محسوب مي‌شود. منطقه‌اي که با ارتفاع 1600 متر از سطح دريا با بحران آب دست و پنجره نرم کرده و امکان توسعه را به توليدکنندگان محصولات پرآب بر نمي‌دهد.
در جاي جاي اين مسير، درختان سبز رنگي مشاهده مي‌شود که از سنگيني بار سيب‌هاي سرخ و طلايي قد خم کرده‌اند و يا کشاورزاني که محصول خود را در کنار جاده تلمبار کرده و در کنار ترازو به انتظار گوشه چشمي از مشتري نشسته‌اند. حجم بالايي از سيب‌هاي درجه سه که زير درختان مي‌افتند نيز در نقاطي با فاصله از جاده جمع آوري شده‌ و منتظر انتقال به کارخانه‌ها براي فراوري و تبديل به آبميوه و ... هستند.ماشين‌هاي حمل بار و تراکتورهايي پر از سبدهاي خالي و ميوه دار، مسير مودوچاي را گذرگاه عبوري خود کرده و مشغول جابه جايي محصول باغداران تا سردخانه هستند. اغلب اهالي روستاهاي اين مسير به خصوص جوانان ده در تکاپوي برداشت و انتقال محصولات هستند و تمام تلاش خود را براي يک لقمه نان انجام مي‌دهند.عليرضا درخشي، يکي از باغداران منطقه در ادامه راه پدر به باغداري روي آورده و به باغ چهار هکتاري خود که سالانه 400 تن محصول سيب پاييزه با ارقام زرد و قرمز لبناني مي‌دهد رسيدگي مي‌کند. ويمي‌گويد: سيب‌ها پس از برداشت با هزينه شخصي به سردخانه منتقل مي‌شوند و تا زماني که مشتري پيدا شود مجبور به تقبل هزينه نگه داري محصول در سردخانه هستيم، چرا که سيب‌هاي منطقه پس از برداشت مدتي خريدار آنچناني ندارند و در نهايت يا به روسيه صادر مي‌شوند و يا به دست دلالان بازار با قيمت پايين فروخته مي‌شوند.وي مي‌گويد: هزينه‌هاي باغداري، پرورش درختان سيب، جمع آوري، انتقال و نگه داري محصول بسيار بالاست و حتي در برآورد با قيمت فروش، سود چنداني به دست نمي‌آيد؛ براي بسته بندي سيب‌ها که کار الزامي است، کاغذ گراف استفاده مي‌شود اما به دليل وابستگي به دلار هر روز بر قسمت آن افزوده مي‌شود و کيلويي 40 هزار تومان به دست ما مي‌رسد.درخشي با بيان اين‌که کرونا بر ميزان برداشت سيب تاثيري نداشته است، ادامه مي‌دهد: نقش دلالان هر ساله در زمان برداشت سيب پر رنگ مي‌شود اما راه حلي براي اين مشکل پيدا نشده است؛ با وجود اين‌که سموم و کودها را با قيمت بالا تهيه مي‌کنيم اما سموم موردنياز آنچنان که بايد کيفيت خوبي ندارند و تاثير مطلوبي بر آفات نمي‌گذارند.وي در خصوص وضعيت آب منطقه نيز مي‌گويد: مشکلي از بابت تامين آب نداريم زيرا باغ مجهز به سيستم آبياري قطره‌اي بوده و آبياري با کيفيت بالا و ميزان مصرف پايين انجام مي‌گيرد. وي مي‌افزايد: از دهم مهرماه دو گروه 25 نفري مشغول به کار در باغ هستيم و تا اواسط آبان‌ به جمع آوري و بسته بندي محصولات ادامه خواهيم داد.
*افزايش 25 درصدي محصول سيب مراغه اسماعيل کريمي اصل، مدير جهاد کشاورزي ، در خصوص آخرين وضعيت باغات سيب شهرستان، مي‌گويد: امسال باغات سيب شهرستان وضعيت خوبي دارند و برآورد مي‌شود که نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزايش عملکرد محصول داشته باشيم چرا که امسال زمان سال آوري باغات بوده و با افزايش آگاهي و تلاش باغداران و کارشناسان جهاد کشاورزي اين امر انجام مي‌گيرد.وي با بيان اين‌که سيب مراغه به عنوان برند در کل استان و کشور شناخته مي‌شود مي‌افزايد: سيب‌هاي اين منطقه از نظر کيفيت زبان زد عام و خاص است چرا که باغات شهرستان در دامنه کوه سهند با شرايط خاص آب و هوايي واقع شده که باعث مي‌شود تا ميوه‌هاي حاصل از مرغوبيت بالايي برخوردار بوده و بازار پسندي فوق العاده‌اي داشته باشد.وي ادامه مي‌دهد: چهار کارخانه‌ي فرآوري سيب مراغه با ظرفيت بالا فعاليت مي‌کنند اما اين تعداد جوابگوي نياز شهرستان نيست؛ در اين راستا 12 کارخانه ديگر نيز مجوز احداث گرفته و در مرحله تکميل قرار دارند.کريمي اصل در خصوص وضعيت توزيع سم و کود در شهرستان، تشريح مي‌کند: سموم به اندازه کافي در سم فروشي‌ها وجود داشته و به موقع تامين شده بود اما به دليل اين‌که در شرايط تحريم قرار داريم، از سمومي با کيفيت پايين استفاده مي‌کنيم که تاثير کمتري نسبت به قبلي‌ها دارد.وي ادامه مي‌دهد: باغداران انتطار دارند که کودها به صورت يارانه‌اي توزيع شود اما در وضعيت کنوني اولويت توزيع با گندم و محصولات استراتژيک است و نه باغات اما با اين حال انواع کودهاي موردنياز در شهرستان در زمان مناسب تامين شده و با وجود قيمت‌ بالاي کودها، کيفيت تغذيه خوب کودي قابل مشاهده است.وي با بيان اين‌که مراغه در حوضه درياچه اروميه واقع شده و مشکل تامين آب دارد، اظهار مي‌کند: سعي مي‌کنيم تا سيستم‌هاي نوين آبياري را تاسيس کنيم و در اين راستا نيز بيش از 80 درصد باعات شهرستان تجهيز شده است؛ البته با توجه به اين‌که سيب يک محصول آب بر محسوب مي‌شود، از توسعه باغات سيب جلوگيري مي‌کنيم و به جاي آن بر حذف و جايگزيني درختان کم ثمر يا بي ثمر و بهبود عملکرد توليد تلاش مي‌کنيم.
*برداشت سالانه 700 هزار تن سيب از باغات آذربايجان شرقي
محمدباقر بي پروا، مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي نيز ، در خصوص وضعيت توليد سيب استان، اظهار مي‌کند: حدود 38 هزار هکتار مساحت باغات سيب استان است که از اين باغات سالانه 700 هزار تن محصول برداشت مي‌شود؛ 100 هزار تن جزو سيب‌هاي تابستانه بوده و 600 هزار تن شامل سيب‌هاي پاييزه درجه يک و دو ممتاز و درجه سه صنعتي مي‌شود.وي مي‌افزايد: حدود 500 هزار تن سيب‌هاي ممتاز و درجه يک به بازارهاي داخلي، اورسيا، کشورهاي حوضه يورو، پاکستان افغانستان و عراق صادر مي‌شود شهرستان‌ مراغه بيشترين ميزان توليد سيب استان را داشته و شهرستان‌هاي ميانه، اهر و مرند در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.وي ادامه مي‌دهد: کرونا تاثير بسياري در بخش کشاورزي داشته اما در توليد سيب و ساير محصولات سردرختي چندان مشکلي ايجاد نکرده است و اکنون اين بخش تنها مشکل مصرف دارد چرا که به دليل تعطيلي رستوران‌ها و مراسمات ميزان مصرف ميوه کاهش يافته است.بي پروا در خصوص دلالان، مي‌گويد: مشکل دلال و عرضه مستقيم محصولات کشاورزي از سال‌هاي گذشته در کشور وجود دارد که باعث مي‌شود کشاورزان محصولات خود را با قيمت پايين به دلال يفروشند و دلال نيز در زمان مناسب با قيمت بالا عرضه ‌کند؛ متاسفانه تلاش‌هاي لازم در راستاي حل اين امر کافي نبوده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها