عصر آذربایجان

گزارش خبر

صداي زنگ اتمام مساکن مهر آذربايجان‌شرقي شايد در دولتي ديگر...

صداي زنگ اتمام مساکن مهر آذربايجان‌شرقي شايد در دولتي ديگر...

1399/09/09

گروه اقتصادي: تعدادي از واحدهاي مسکن مهر به دليل اينکه در زمره واحدهاي تعاوني مشکل‌دار هستند اتمام نيافته و هم‌چنان روي دست شهر جديد سهند باقي مانده است.

 آناهيتا رحيمي

گروه اقتصادي: تعدادي از واحدهاي مسکن مهر به دليل اينکه در زمره واحدهاي تعاوني مشکل‌دار هستند اتمام نيافته و هم‌چنان روي دست شهر جديد سهند باقي مانده است.
تحليل‌گران اقتصادي بر اين باورند که اگر واحدهاي مسکن مهر در داخل بافت‌هاي فرسوده شهري احداث مي‌شد، مي‌توانست علاوه بر از بين بردن فرسودگي شهر، امنيت سکونت‌گاه‌ها را نيز ارتقا دهد و از اين رو با مکان يابي صحيح نيز مرهمي بر احياي بافت فرسوده شهري و به دنبال آن، سبب ساز ايجاد مساکن امن و ارزان قيمت باشد اما اين اتفاق رخ نداد.
سهم استان آذربايجان شرقي از مساکن مهر چيزي حدود 119 هزار واحد است که از اين تعداد، 35 هزار و 300 واحد مسکن مهر در شهر جديد سهند واقع شده است اما تعدادي از واحدها که عمدتاً از واحدهاي تعاوني مشکل دار هستند اتمام نيافته و به متقاضيان نيز تحويل داده نشده است.ضعف نظارت و عدم فضاسازي مناسب و مشکلات ديگر همواره بيخ گوش مساکن مهر است تا جايي که احساس مي‌شود ساخت مسکن، توسط دولت و حاکميت، راهکار مناسبي نبوده و ضعف نظارت، هزينه‌ها را افزايش و کيفيت را کاهش مي‌دهد.
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي آذربايجان شرقي مي‌گويد: 119 هزار واحد مسکن مهر در استان آذربايجان شرقي تعريف شده است که در دو قالب کلي احداث مسکن بالغ بر 95 هزار واحد و 24 هزار واحد ديگر نيز در قالب تسهيلات صورت پذيرفته است.
مهدي اسحقي نژاد ادامه مي‌دهد: 95 هزار واحد در بين شهرهاي بالا و پايين‌تر از 25هزار نفر و هم چنين در شهر جديد سهند تعريف شده است.وي بيان مي‌کند: حدود 35 هزار و 300 واحد در شهر جديد سهند، 16 هزار و 500 واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر و حدود 43 هزار و 200 واحد نيز در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر انجام گرفته است که عمليات احداث عمده اين واحدها به اتمام رسيده و واحدهاي باقي مانده عمدتاً از واحدهاي تعاوني مشکل دار داراي پرونده حقوقي هستند که در راستاي حل مسائل آنها کميته تعاوني‌هاي مشکل دار با محوريت اداره تعاون شکل گرفته و براي رفع مشکلات آنها و در نهايت تکميل و تحويل آنها، راهکارهاي مختلف در نظر گرفته مي‌شود.اسحقي نژاد اضافه مي‌کند: سهم استان از طرح اقدام ملي حدود 40هزار و 200واحد مي‌باشد که در ? بخش احداث و تسهيلات تحقق يافته است.وي بيان مي‌کند: 7 هزار و 800 واحد تسهيلات و 32 هزار و 400 واحد احداث را مي‌توان نام برد که از تعداد گفته شده حدود 17 هزار در شهر جديد سهند، 5 هزار واحد در شهرهاي زير 100 نفر و در نهايت، 10 هزار و 400 واحد در شهرهاي بالاي 100 نفر در نظر گرفته شده است.وي از ثبت نام 3 مرحله‌اي افراد در طرح اقدام ملي مسکن خبر داده و مي‌گويد: در استان آذربايجان شرقي، 54 هزار و صد نفر در طرح اقدام ملي مسکن ثبت نام کرده‌اند که از اين تعداد، حدود 8 هزار و 910 نفر تأييد نهايي شده و حدود 8 هزار و 450 نفر ديگر نيز افتتاح حساب کرده‌اند.اسحقي نژاد اضافه مي‌کند: حدود 4 هزار و 800 نفر در طرح اقدام ملي نسبت به واريز مبالغ اقدام کرده‌اند که در اين ميان، مجموع مبالغ واريزي، حدود 190 ميليارد تومان است.وي توضيح مي‌دهد: در قانون ساماندهي، توليد و عرضه مسکن، روش‌هاي مختلفي براي احداث مسکن در نظر گرفته شده است که يکي از اين روش‌ها، استفاده از روش اجاره‌اي 99 ساله است که قيمت زمين نبايد از يک سوم قيمت ساخت مسکن بالاتر باشد.وي در پايان در رابطه با قرار گرفتن مساکن مهر در خارج از شهر مي‌گويد: با توجه به توضيحات فوق و الزام بالا نبودن قيمت زمين از يک سوم قيمت ساخت، زمين‌هاي متناسب با اين ضابطه عمدتاً در نواحي حاشيه‌اي شهرها و شهرک‌ها موجود بودند و بنابراين عمده مساکن مهر در شهر جديد و اين نوع نواحي احداث گرديده‌اند.
تحليل‌گر ارشد اقتصادي و استاد دانشگاه مي‌گويد: نيازسنجي مسکن، اولين اولويتي است که بايد بدان توجه کرد تا مشخص گردد اقتصاد به چه تعداد مسکن نيازمند است و نيز مشخص شود چه تعداد مسکن و خانه‌ها وجود دارد که صرفاً به نيت دلالي و کسب سود به صورت خالي نگهداري مي‌شوند.محمد کلامي ادامه مي‌دهد: معتقدم که در حال حاضر، ميزان مسکني که براي ساخت و احداث نياز داريم کمتر از ميزان مستأجران است؛ زيرا تعداد زيادي خانه خالي در اقتصاد وجود دارد که در صورت وضع قوانين مناسب مانند ماليات بر منازل خالي مي‌توانند به بازار عرضه شده و بخش عمده‌اي از نياز بازار به مسکن را جوابگو باشند.وي افزود معتقدم که ساخت مسکن توسط دولت و حاکميت راهکار مناسبي نبود و عموماً ورود دولت به چنين پروژه‌هايي به علت ضعف نظارت، هزينه‌ها را افزايش و کيفيت را کاهش مي‌دهد.وي توضيح مي‌دهد: مسکن مهر ايده خوبي بود که به دليل تصدي‌گري دولت و ضعف نظارت از کيفيت مورد انتظار، فضاسازي مناسب و امکانات جنبي لازم برخوردار نشد.به گفته اين تحليل‌گر اقتصادي، بهترين ايده براي ساخت مسکن، افزايش سقف ميزان وام‌هاي مسکن است تا در حد امکان بخشي از هزينه‌هاي ساخت و خريد مسکن تأمين گردد.کلامي اضافه مي‌کند: بهترين روش اعطاي وام‌هاي اثربخش و بلندمدت به متقاضيان مسکن است تا بخشي از هزينه‌هاي ساخت يا خريد را تأمين کند همچنين با حمايت از انبوه سازان معتبر مي‌تواند طرف عرضه مسکن را تقويت نمود خصوصاً اگر اين حمايت‌ها متوجه بافت فرسوده شهري باشد مي‌تواند به احيا و زيباسازي شهر نيز کمک کند.اين تحليل‌گر اقتصادي مي‌گويد: همواره به اين مقوله فکر مي‌کنم که چرا مساکن مهر در داخل بافت‌هاي فرسوده شهر اجرا نشد؛ بخش عمده‌اي از محلات قديمي شهر تبريز، داراي سکونت‌گاه‌هاي نا امن و کوچه‌هاي باريکي هستند که در صورت وقوع يک حادثه مي‌تواند باعث بروز تلفات بالاي جاني و مالي شوند، در حالي که ايجاد مسکن مهر در اين مناطق مي‌توانست همانند طرح نواب تهران علاوه بر از بين رفتن فرسودگي شهر، امنيت سکونت‌گاه‌ها را نيز ارتقا دهد.وي در پايان بيان مي‌کند: ما در مکان يابي مساکن مهر به خطا رفته‌ايم چرا که اگر اين طرح، همان گونه که گفته شد اجرا مي‌شد مي‌توانست به احياي بافت فرسوده شهري کمک کند و از سويي عامل ايجاد مساکن امن و ارزان قيمت شود.وي معتقد است که مهم‌ترين هدف طرح بازآفريني شهري، ايجاد و ساخت خانه با کيفيت بهتر و فراهم کردن امکانات لازم است.وي بيان مي‌کند: 35 هزار واحد مسکن مهر در فاز 3 و 4 شهر جديد سهند، احداث و به متقاضيان تحويل داده شده است؛ در اصل مقوله مسکن مهر در شهر جديد سهند به اتمام رسيده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، واحدهاي مسکن مهر که با اما و اگرهاي بسياري همراه بوده و هنوز هم که هنوز هست تعدادي از واحدها به طور کامل اتمام نيافته و به متقاضيان تحويل داده نشده است؛ چرا مساکن مهر در بافت‌هاي فرسوده شهري اجرا نشد؟ اين اولين سؤالي است که شايد به ذهن خيلي از ما برسد که اگر اين ممکن، انجام مي‌شد مي‌توانست مرهمي بر بافت فرسوده شهري شده و از بار حاشيه نشيني نيز بکاهد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها