عصر آذربایجان

گزارش خبر

حل بحران آبي تبريز با انتقال آب ارس

حل بحران آبي تبريز با انتقال آب ارس

1402/07/23

گروه گزارش: ابر پروژه ملي انتقال آب ارس به تبريز که 10 سال بلاتکليف مانده بود، سرانجام در دستور کار قرار گرفت و انتظار مي‌رود مشکل تامين آب تبريز را برطرف کند.

گروه گزارش:  ابر پروژه ملي انتقال آب ارس به تبريز که 10 سال بلاتکليف مانده بود، سرانجام در دستور کار قرار گرفت و انتظار مي‌رود مشکل تامين آب تبريز را برطرف کند.
ايران و به‌ويژه آذربايجان‌شرقي با بحران شديد آبي مواجه است و اکنون کار از هشدار براي کم آبي گذشته و با فرا بحران مواجه شده‌ايم، البته سال‌هاست که کل جهان با بحران کم آبي و حتي بي‌آبي مواجه شده و ايم موضوع دامن بخش‌هاي زيادي از کره زمين را گرفته اما ايران با توجه به شرايط ويژه جغرافيايي و قرار گرفتن در منطقه خشک و کم‌باران از فلات با مشکل حادتري مواجه است.
اين مشکل در شرايطي خطرناک‌تر مي‌شود که هنوز بافت اجتماعي کشورمان به لحاظ فرهنگي براي مصرف آب و جلوگيري از هدررفت آن به قدر کافي آماده نيست.اکنون ديگر طنين بي‌آبي به روستاها و شهرستان‌هاي کشورمان نيز رسيده است، حتي در آذربايجان‌شرقي نيز چندين روستا با کمبود آب در فصل تابستان روبه‌رو بوده‌اند؛ به گونه‌اي که رئيس مرکز ملي اقليم و مديريت بحران خشکسالي از گرم‌تر بودن تابستان امسال نسبت به پارسال خبر داد و گفت: ادامه سال آبي چشم‌انداز مناسبي ندارد و پيش‌بيني مي‌شود روزهاي سختي ازنظر تأمين آب و شرايط دمايي در انتظار باشد.
چالش کمبود آب در تبريز
کاهش منابع آبي آذربايجان شرقي زنگ خطري است که با افت سفره‌هاي زيرزميني به عنوان ذخاير راهبردي و فرو نشست دشت‌هاي استان خود را نشان مي‌دهد؛ حبيب عبدلي، مديرکل هواشناسي آذربايجان‌شرقي متوسط بارش سال آبي جاري استان نسبت به سال آبي گذشته را 12.6 درصد معادل 31.7 ميلي متر اعلام کرده و خبر از کاهش يافتن آن مي‌دهد. همچنين شهر تبريز تابستان امسال با چالش بزرگ کمبود آب مواجه بود و کاهش بارندگي‌ها و خشک شدن سدهاي استان مسئولان را با مشکلات بسياري مواجه کرد.
انتقال آب ارس مشکل کمبود آب را در تبريز حل مي‌کند
از اين رو برخي کارشناسان راه چاره براي برون رفت از اين مشکل را، انتقال آب ارس به تبريز و شهرهاي واقع در مسير مي‌دانند تا به صورت دائمي مشکل کمبود آب در تبريز و شهرهاي اطراف برطرف شود.کاهش بارندگي‌ها در سال‌هاي اخير، افزايش دما، کاهش منابع آبي و افزايش جمعيت کلانشهر تبريز و آذربايجان شرقي و کاهش آب درياچه اروميه موجب شده تا مسئولان و کارشناسان، انتقال آب ارس به تبريز را تنها راهکار باقي مانده براي تأمين آب بيش از 20 سال آذربايجان شرقي مي‌دانند که درياچه اروميه نيز از آن بي‌نصيب نمي‌ماند، اين اهميت چند وجهي طرح انتقال آب ارس را نشان مي‌دهد.
استفاده از رودخانه مرزي ارس توسط جمهوري اسلامي ايران در جهاني که همه به دنبال منابع آبي براي کشورشان هستند، به عنوان حق آبه و سهم مسلم کشورمان بايد مورد توجه باشد تا با بهره مندي از منابع بين المللي آبي مشکل تأمين آب بخشي از سرزمينمان را برطرف کنيم.از طرف ديگر همان طور که گفته شد با تأمين آب از ارس بخشي از مشکل احياي درياچه اروميه نيز برطرف مي‌شود و خطرات خشکسالي، تثبيت آب اين درياچه، طوفان‌هاي نمکي و حرکت گرد و غبار به خصوص ذرات نمکي به ساير استان‌ها حتي تا تهران را هم که امکان آلوده کردن دارد، برطرف خواهد شد.
با روي کار آمدن دولت سيزدهم و تلاش استاندار آذربايجان شرقي براي پيگيري انتقال آب ارس به تبريز در کمتر از يکسال گذشته اين طرح در اولويت قرار گرفته و بر اساس وعده‌هاي داده شده و دستورات رياست جمهوري در اولويت پروژه‌هاي استاني است.
پروژه انتقال آب ارس به تبريز در انتظار تأمين فاينانس خارجي
مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي نيز در خصوص اين پروژه گفت: اقدامات مربوط به ترک تشريفات، مناقصه براي واگذاري کار به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) انجام شده و در ادامه تفاهم نامه همکاري با قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا جهت فاينانس خارجي، طرح و ساخت پروژه امضا شد.
يوسف غفارزاده ادامه داد: پروژه انتقال آب ارس به تبريز که بزرگترين پروژه تاريخ استان در بخش آب است در سال 1401 اجرايي شده و اکنون در مرحله تکميل قرار دارد.وي با اشاره به اهداف اين طرح افزود: تأمين نياز آب شرب و بهداشتي تبريز و ساير شهرها و روستاها و مراکز جمعيتي تحت پوشش شامل شهرک‌هاي جديدالاحداث واقع در مسير خط انتقال با جمعيتي در حدود 3.5 ميليون نفر در افق سال 14025 به همراه تأمين نياز آبي منطقه آزاد تجاري، صنعتي ارس و ساير صنايع و شهرک‌هاي صنعتي و نيز تأمين حق آبه‌ي زيست محيطي درياچه اروميه به ميزان 100 ميليون مترمکعب در سال از طريق هدايت پساب تصفيه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به درياچه اروميه و تعادل بخشي آبخوان‌ها و منابع آب زيرزميني حوزه‌ي درياچه اروميه از اهداف اين طرح بوده و عمليات اجرايي فاز دوم طرح در تاريخ 14 دي 1401 آغاز شده است.
وي خاطرنشان کرد: طول خط انتقال طرح ياد شده 110 کيلومتر (105 کيلومتر لوله و 5 کيلومتر تونل) بوده و داراي سه باب ايستگاه‌هاي پمپاژ، يک باب تصفيه خانه به ظرفيت 6.6 مترمکعب در ثانيه، 11 باب آبگير به حجم 340 هزار متر مکعب و واحد پيش تصفيه، توسعه آبگير و ايستگاه پمپاژ موجود است.غفارزاده در تشريح آخرين وضعيت پروژه يادآور شد: در پروژه انتقال آب ارس پيمانکار از قرارگاه خاتم الانبيا (ص) انتخاب شده است و اميدواريم در زمان بندي مناسبي پروژه را تحويل دهند و کارهاي پروژه آغاز شده است.
وي تاکيد کرد: پنج کيلومتر لوله گذاري شده و 20 کيلومتر لوله در دست توليد است و به دنبال تأمين فاينانس آن هستيم؛ قرارگاه خاتم الانبيا (ص) تا هزار ميليارد تومان تعهد داده است و بقيه بايد از فاينانس خارجي تأمين شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،پروژه انتقال آب ارس به تبريز يکي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي کشور است که به اعتبار مالي و همت بالاي مسئولين نياز دارد؛ اميدواريم مسئولين امر تمام تلاش خود را در تسريع تکميل اين پروژه به کار ببندند تا چالش‌هاي کمبود آب تبريز برطرف شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها