عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقشه مجلس براي تخريب برجام

نقشه مجلس براي تخريب برجام

1399/09/16

گروه خبر: مجلس شوراي اسلامي در واکنش به ترور شهيد محسن فخري‌زاده از دانشمندان هسته‌اي و مقامات ارشد وزارت دفاع دوفوريت طرحي جنجالي را به تصويب رساند که براساس آن برنامه‌اي هسته‌اي ايران روند تازه‌اي به خود خواهد گرفت، غني‌سازي 20 درصد احيا مي‌شود و حتي ممکن است درنهايت به توقف اجراي پروتکل الحاقي و نظارت‌هاي آژانس از برنامه هسته‌اي ايران منجر شود.

گروه خبر: مجلس شوراي اسلامي در واکنش به ترور شهيد محسن فخري‌زاده از دانشمندان هسته‌اي و مقامات ارشد وزارت دفاع دوفوريت طرحي جنجالي را به تصويب رساند که براساس آن برنامه‌اي هسته‌اي ايران روند تازه‌اي به خود خواهد گرفت، غني‌سازي 20 درصد احيا مي‌شود و حتي ممکن است درنهايت به توقف اجراي پروتکل الحاقي و نظارت‌هاي آژانس از برنامه هسته‌اي ايران منجر شود.
طرح مجلس با حمايت محمد باقر قاليباف رييس مجلس همراه بود. قاليباف در اين باره گفت: »اين طرح باعث تقويت صنعت و دستاورد‌هاي عملي دانشمندان هسته‌اي مي‌شود و زمينه عبور از تحريم‌ها را براي ايران ايجاد مي‌کند. اين قانون در کنار واکنش‌هاي ديگر دستگاه‌هاي مرتبط علاوه بر احياي صنعت هسته‌اي ايران باعث بازدارندگي در مقابل دشمن و امنيت خاطر مردم مي‌شود.«
مجتبي ذوالنوري رييس کميسيون امنيت ملي مجلس هم که در واقع طراح آن بود اظهار کرد: "سهم ما در برجام قفل شد و ما به سهم و حق خود نرسيديم. طرف‌هاي ديگر به وظيفه شان عمل نکرده و اتحاديه اروپا حاضر به پرداخت هزينه نشد پس طبق عرف، شرع و قوانين و تکليف جمهوري اسلامي نيز بايد از مسير رفته باز گردد."
طرح مجلس را مي‌توان در واقع خروج از برجام و قطع همکاري ايران با آژانس ارزيابي کرد با اين حال مجلس نام اين طرح را "اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها" نهاده است.در همين رابطه قاضي زاده هاشمي نايب‌رئيس اول مجلس صراحتا با اشاره به برجام گفت: "عنوان طرح اقدامات راهبردي براي لغو تحريم‌ها است، يعني وقتي قرار است که تحريم از بين نرود، دليلي ندارد که ما در داخل يک قاعده‌اي باقي بمانيم که به ضرر جمهوري اسلامي است."
 اين در حالي است که رفائل گروسي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين باره به ايران هشدار داد و گفت: "کاهش در همکاري‌هايي که ما با ايران انجام مي‌دهيم، محدودسازي يا مانع‌تراشي در آنها سودي نصيب هيچ‌کس و اول از همه خود ايران نخواهد کرد."اقدام مجلس 48 ساعت پس از ترور شهيد محسن فخري‌زاده در آبسرد دماوند صورت گرفت و نمايندگان دوفوريت طرح را در واکنش به اين حادثه تصويب کردند. نمايندگان مدعي‌اند که برجام و مذاکرات هسته‌اي در اين حادثه نقش مستقيم داشته است. اما منتقدان اين ديدگاه مي‌گويند، اين اولين ترور هسته‌اي پس از برجام است در حاليکه پيش از برجام و در مدت کوتاهي چند تن از دانشمندان هسته‌اي به شهادت رسيدند.
طرح مجلس شوراي اسلامي هر چند با مخالفت‌هاي فراواني همراه است، اما اين هفته در صحن علني جزييات آن بررسي و احتمالا تصويب مي‌شود.در همين حال در شرايطي که مجلس اين طرح را در دستور کار قرار داد، محمد جواد ظريف وزير خارجه در گفت‌وگويي به تندي از منتقدان اصولگراي برجام انتقاد کرد. او گفت که آن‌ها به آمريکا "گرا" مي‌دهند و مي‌گويند: "بعضي دوستان مي‌روند و به آمريکا »گرا« مي‌دهند که با ما بهتر مي‌توانيد کار کنيد.
 ما که سکوت مي‌کنيم، دليل نمي‌شود که متوجه اين گرا‌ها نيستيم. من کسي را متهم نمي‌کنم، ولي مي‌دانم و خبرش را بهم مي‌دهند که گفته اند اين‌ها در قدرت نمي‌مانند و قدرت اين‌ها چند روزه است."
اين اظهارات و اقدامات و طرح مجلس و از طرف ديگر برخي تحرکات بدنه اصولگرايان و اعتراض‌هاي خياباني آن‌ها به دولت نشان مي‌دهد که دور جديدي از جدال بر سر برنامه هسته‌اي کشور و مذاکره با آمريکا آغاز شده است. اين جدال پس از پيروزي جو بايدن در انتخابات آمريکا کليد خورد.
صادق زيباکلام استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل سياست خارجي درباره اقدام مجلس و مصوبه دو فوريتي آن گفت: "متاسفانه مجلس بيش از آنکه منافع ملي و منافع بلند مدت کشور را مد نظر قرار دهد موضع گيري‌هاي پوپوليستي و راديکال را در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال ابراز احساسات اقليتي تندرو در کشور است." او افزود: "از طرف ديگر اين مجلس نماينده اکثريت ملت ايران نيست، حسب آمار وزارت کشور اين مجلس راي اکثريت مردم کشور را در اختيار ندارد."
زيباکلام درباره ابعاد سياسي اقدام مجلس با اشاره به سخنان ظريف که گفته بود مخالفان دولت به آمريکا "گرا" مي‌دهند، اظهار کرد: »اصلا نيازي نيست که اصولگرايان به آمريکا پيام دهند که با ظريف و روحاني مذاکره نکنيد و بيايد با مذاکره کنيد. همه مي‌دانند که دولت آينده در ايران دولتي اصولگرا خواهد بود. همانطور که در انتخابات مجلس توانستند پيروز انتخابات باشند در انتخابات 1400 هم هر کس نماينده اين جريان باشد برنده انتخابات خواهد بود. تندرو‌ها تا آن زمان هر تلاشي را هم براي به نتيجه رسيدن مذاکرات و بازگشت آمريکا به برجام نقش بر آب خواهند کرد. آن‌ها پس از پيروزي در انتخابات براي توافق پا پيش مي‌گذارند، تلاش مي‌کنند و برجام 1400 را به وجود مي‌آورند.« او افزود: "آمريکايي‌ها هم چاره‌اي ديگر ندارند چرا که تجربه اوباما و برجام نشان داد که اگر تندروها پشت توافقي نباشند آن توافق در ايران موفق نخواهد شد.
 همچنانکه برجام نشان داد که وقتي دولت روحاني و ميانه‌رو‌ها آن را تنظيم کردند عملا تندرو‌ها با هر تيغ و تيشه‌اي به برجام ضربه مي‌زدند. تا نهايتا دونالد ترامپ رسما آمريکا را از برجام خارج کرد، البته همان زمان به واسطه فعاليت‌هاي تخريبي اکثر شرکت‌هاي غربي از ايران رفته بودند و انتظاراتي که از برجام وجود داشت عملا به هدف نرسيده بود. نتيجه اين وضعيت آن بود که به آمريکا و غرب پيام دادند که روحاني کاره‌اي نيست و قدرت در دست آنهاست."
زيباکلام در پايان تاکيد کرد: "با وجود بررسي اينگونه طرح‌ها در مجلس اصولگرا معتقدم کاري که امروز مجلس انجام مي‌دهد نوعي وقت‌کشي است تا بلاخره اين چند ماه دولت حسن روحاني هم بگذرد و به نوعي با دولت هم مقابله تبليغاتي شود. اصولگرايان و حتي تندرو‌ها به خوبي مي‌دانند بدون نرمش و برجام 1400 نمي‌توان سر سوزني در تحريم‌هاي عليه ايران تغييري ايجاد کرد."اما حميدرضا ترقي عضو ارشد حزب موتلفه ديدگاه ديگري دارد و درباره طرح مجلس عنوان کرد: "براي غربي‌ها مسئله پروتکل الحاقي بسيار مهم است و در کسب اطلاعات دقيق از تحرکات هسته‌اي ما براي آن‌ها حياتي است. متاسفانه تنها ابزاري که براي ايران باقي مانده تا بتواند با استفاده از آن طرف مقابل را به اجراي تعهداتش در برجام وادار کند، "پروتکل الحاقي" است. تا به حال دولت از اين ابزار استفاده نکرده، درحالي که براي طرف غربي بسيار مهم است و مي‌توان با توقف اجراي آن طرف غربي را وادار کرد تا به تعهداتش عمل کند." اين فعال سياسي اصولگرا افزود "ايران پروتکل الحاقي را امضا نکرده است و آن را به صورت داوطلبانه اجرا مي‌کند که خيلي به نفع غرب است و اطلاعات زيادي به آن‌ها داده مي‌شود، ايران اين اقدام داوطلبانه را حالا متوقف مي‌کند، با اين کار نه به برجام ضرري وارد مي‌شود و نه زير تعهد خود زده است."
ترقي در پاسخ به اين سوال که اگر اقدام ايران در توقف اجراي پروتکل الحاقي اجماع جهاني ايجاد کند و پرونده ايران دوباره به شوراي امنيت برود تکليف چيست، گفت: "خير اجماع جهاني ديگر امکانپذير نيست. ما هيچ وقت اين مسير را نرفتيم و حالا هم تنها ابزار ايران است. دولت با برجامي که امضا کرد هيچ ابزاري براي دفاع از حقش باقي نگذاشته است.« اين فعال سياسي اصورگرا در پاسخ به اين سوال که دولت مي‌گويد تا حالا به خاطر ترامپ آمريکا از برجام خارج شده و با تغيير دولت در اين کشور برجام احيا مي‌شود، گفت: "اين حرف بي خودي است، قطعا اگر اوباما هم بود از برجام خارج مي‌شد. آن‌ها به دنبال برجام‌هاي دو و سه بودند. اصل هدف آمريکا برجام نبود بلکه برجام‌هاي بعدي بود. "
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فرارو، ترقي در پاسخ به اين سوال که پس با توقف اجراي پروتکل الحاقي از سوي ايران طرف مقابل به تعهداتش در برجام باز مي‌گردد؟، افزود: »حداقل فشاري برآن‌ها وارد مي‌شود تا به تعهدات خود عمل کنند. چرا که اگر دسترسي آن‌ها به اطلاعات هسته‌اي ايران محدود شود، دغدغه پيدا مي‌کنند که به اطلاعات درسترسي داشته باشند در نتيجه به دنبال لغو تحريم‌ها مي‌روند.«

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها