عصر آذربایجان

گزارش خبر

بودجه آذربايجان شرقي بيشتر ‌به طنز شبيه است تا واقعيت

بودجه آذربايجان شرقي بيشتر ‌به طنز شبيه است تا واقعيت

1399/09/30

گروه اقتصادي: لايحه آخرين بودجه قرن چهاردهم براي اولين سال قرن پانزدهم شمسي در حالي تقديم مجلس شد که اما و اگرهاي زيادي در مورد دخل و خرج و نيازهاي توسعه‌اي آذربايجان شرقي وجود دارد.

 گروه  اقتصادي:  لايحه آخرين بودجه قرن چهاردهم براي اولين سال قرن پانزدهم شمسي در حالي تقديم مجلس شد که اما و اگرهاي زيادي در مورد دخل و خرج و نيازهاي توسعه‌اي آذربايجان شرقي وجود دارد. لايحه آخرين بودجه قرن چهاردهم براي اولين سال قرن پانزدهم شمسي در حالي تقديم مجلس شد که اما و اگرهاي زيادي در مورد دخل و خرج و نيازهاي توسعه‌اي آذربايجان شرقي وجود دارد.
دولت در اين بودجه، علي رغم اينکه افزايش اسمي داشته است، افزايشي که بيشتر به کاريکاتور بودجه و طنز شبيه است تا واقعيت، چراکه مثلاً در افزايش اعتبارات عمراني که 19 درصد پيش بيني شده، بسيار نااميد کننده است و در برابر تورم نزديک به 200 يا 300 درصدي مصالح ساختماني نسبت به سال گذشته، شوخي تلخي است که عقب افتادگي استان از توسعه را سبب خواهد شد.
افزايش بودجه‌هايي که در بخش حقوق کارکنان و کارمندان لحاظ شده، هيچ ربطي به توسعه استان ندارد و صرفاً براي روزمرگي کارمندان و بدنه دولت هزينه مي‌شود و مردم در اين حوزه مورد بي توجهي عميقي قرار گرفته‌اند.
در گزارش قبلي بودجه هم که چند روز پيش در تسنيم منتشر کرديم، آذربايجان شرقي بيش از 5 درصد جمعيت کشور را دارد، اما کمتر از 3.6 درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص داده و پايين‌تر از استان‌هايي مانند بوشهر، هرمزگان و آذربايجان غربي قرار دارد. شايد بهانه مديران استاني براي قرار گرفتن اين استان‌ها در رتبه‌هايي بالاتر از آذربايجان شرقي، اختصاص رديف‌هاي بودجه‌اي «توازن» باشد که با اين منطقِ غير قابل قبول، استان‌هاي فارس، اصفهان و خراسان رضوي چرا بايد در رتبه‌هاي بالاتر از آذربايجان شرقي قرار گيرند؟
در اين حال، مديران استان هم با حذف برخي از شاخص‌ها از مجموع شاخص‌هاي بودجه‌اي، رتبه 12 آذربايجان شرقي را به رتبه 7 ارتقا دادند و هيچ کس نفهميد!!!
نقاط تاريک بودجه 1400 آذربايجان شرقي، بلاتکليفي بسياري از پروژه‌هاي عمراني و... استان است که از جمله اتمام چندين پروژه با بيش از 95 درصد پيشرفت فيزيکي است که دو سد استان از جمله اين پروژه‌هاست، که البته افتضاح ايجاد شده در يکي از سدهاي استان که بدون تملک اراضي، سد ساخته شده و اکنون بيش از سه برابر ارزش ساخت سد، براي تملک محل آبگيري سد و جابجايي جاده‌اي که پس از آبگيري زير آب مي‌رود، بايد هزينه شود.
احداث بزرگراه تبريز -اسپيران-آقابابا-خاروانا-مرز نوردوز که در اين لايحه ذکر شده، 14 ميليارد درج شده در حالي که نياز آن بيش از 1300 ميليارد پيش بيني شده و اين براي خرج استان از بن بست ترانزيت، خبر خوشايندي نيست! براي احداث بزرگراه خواجه-ورزقان-سه راهي آقابابا هم با نياز 359 ميلياردي، 700 ميليون اختصاص يافته است! يا اينکه براي پروژه احداث راه اصلي کنارگذر ايلخچي با برآورد بيش از 100 ميلياردي، تنها 4 ميليارد درج شده که همه اينها بودجه اسمي است و در زمان تخصيص ممکن است زير 50 درصد تخصيص يابد که تکميل و تحويل پروژه‌ها را با چالش جدي مواجه مي‌کند.تکميل زيرساخت فاضلاب آذرشهر، اسکو و... که در حوضه درياچه اروميه قرار دارد، با اعتبار اسمي درج شده در اين بودجه به اتمام نخواهد رسيد، اعتبار تخصيصي هم به مراتب کمتر از رقم درج شده خواهد بود و مشکلات اين شهرها را همچنان لاينحل باقي مي‌گذارد.
به عنوان مثال در اين لايحه، سال آغاز پروژه ايجاد تاسيسات فاضلاب آذرشهر، گوگان و ممقان را سال 86 درج کرده‌اند و با اين روند تخصيصي، اتمام آن به 1404 حواله شده است. ايجاد تاسيسات فاضلاب مراغه و مرند هم که از سال 65 آغاز شده، همچنان با اين روند تخصيص، تا چند سال آينده نيمه تمام باقي خواهد ماند.
اما نکته مثبت اين لايحه، بازگشت مجدد اعتبار احداث بناي مقبره الشعراء تبريز، پس از سالها به بودجه است که هرچند عدد 3 ميليارد تومان عدد مناسبي نيست و درصد تخصيص آن مشخص نيست اما اميدواريم رقم مورد نياز اين پروزه ملي به سرعت تأمين شود و آبرو و اعتبار تبريز و آذربايجان بيش از اين خدشه دار نشود.
در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي، ناوگان اتوبوس راني و مترو هم دراين لايحه با مجموع 350 ميليارد براي کل کشور، همچنان قصدي براي پرداخت سهم دولت در تبريز و ناوگان حمل و نقل در ساير شهرهاي استان آذربايجان شرقي و حتي ساي استانها ندارد!
بر اساس لايحه بودجه 1400، مجموع منابع استان 52.487.677 ميليون ريال است که از اين ميزان 52.064.547 ميليون ريال مربوط به درآمد‌هاي عمومي و 423.130 ميليون ريال مربوط به درآمد‌هاي اختصاصي آذربايجان شرقي است.
همچنين جمع هزينه‌هاي استاني و ملي آذربايجان شرقي 132.730.245 ميليون ريال و جمع تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي از محل ارزش افزوده، قانون توازن، اعتبارات استاني و ملي 26.480.312 ميليون ريال برآورد شده است که از مجموع آن‌ها مصارف استان 133.765.207 ميليون ريال در نظر گرفته شده است.
از سوي ديگر اعتبارات مورد نياز براي پروژه‌هاي نيمه تمام مهم شفاف نيست و بايد براي تکميل آنها همچنان منتظر باقي ماند و آنچه از اعداد و ارقام بودجه سال 1400 برمي‌آيد سهم آذربايجان شرقي متناسب با ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها، وسعت، جمعيت و دوري از پايتخت نيست و صداي نمايندگان استان و حتي استاندار را هم درآورده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، وضعيت نامطلوب اعتبارات عمراني بودجه 1400 براي پروژه‌هاي بزرگ بر هيچ کس پوشيده نيست، اما استفاده از روش‌هاي تأمين مالي خارج از روال لايحه بودجه سالانه مي‌تواند بخشي از مشکلات را حل کند که در چند سال اخير به دليل محدوديت منابع مالي، دولت اقدام به مشارکت با بخش خصوصي در اجراي پروژه‌ها کرده که اتوبان تبريز ـ سهند که به زودي افتتاح مي‌شود، يکي از دستاوردهاي تأمين مالي پروژه‌ها از مسيري غير از بودجه سالانه است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها