عصر آذربایجان

گزارش خبر

گره کور ترافيک در مرکز شهر مراغه

گره کور ترافيک در مرکز شهر مراغه

1399/10/21

گروه جامعه: ترافيک که ميهمانان ناخوانده‌اي چون معطلي، حوادث رانندگي، آلودگي صوتي و افزايش غلظت آلودگي هوا را با خود به همراه دارد، در يکي دو دهه اخير در هسته مرکزي شهر تاريخي مراغه ريشه دوانده و اقدامات انجام شده از سوي متوليان امر در اين زمينه کافي نبوده و مشکل را رفع نکرده است. اگر گذرتان طي ساعت‌هاي پيک به خيابان‌هاي منتهي به ميدان‌هاي طلوع‌فجر يا مصلاي مراغه بيافتد، کيپ‌ تا کيپ خودروهاي سواري، آن هم در بيشتر موارد تک‌سرنشين را ملاحظه خواهيد کرد؛ گاهگداري نيز در لابلاي اين خودروها، عابران پياده‌اي که براي فرار از شلوغي پياده‌روهاي باريک به خيابان پناه برده‌اند، مشاهده مي‌شوند.

 گروه جامعه: ترافيک که ميهمانان ناخوانده‌اي چون معطلي، حوادث رانندگي، آلودگي صوتي و افزايش غلظت آلودگي هوا را با خود به همراه دارد، در يکي دو دهه اخير در هسته مرکزي شهر تاريخي مراغه ريشه دوانده و اقدامات انجام شده از سوي متوليان امر در اين زمينه کافي نبوده و مشکل را رفع نکرده است. اگر گذرتان طي ساعت‌هاي پيک به خيابان‌هاي منتهي به ميدان‌هاي طلوع‌فجر يا مصلاي مراغه بيافتد، کيپ‌ تا کيپ خودروهاي سواري، آن هم در بيشتر موارد تک‌سرنشين را ملاحظه خواهيد کرد؛ گاهگداري نيز در لابلاي اين خودروها، عابران پياده‌اي که براي فرار از شلوغي پياده‌روهاي باريک به خيابان پناه برده‌اند، مشاهده مي‌شوند.
البته نسخه‌پيچي براي رفع مشکل ترافيک در خيابان‌هاي خواجه‌نصير، قدس و اوحدي، همواره از دوره نخست شوراي اسلامي شهر مراغه تا دوره جاري وجود داشته و گاهي نيز راهکارهايي براي آن پيشنهاد و اجرايي شده است.
تا جايي که مديران شهري در دهه 80شمسي همچون بسياري از مديران ديگر کشور تصور مي‌کردند که با خيابان‌کشي و مسيرگشايي مي‌توانند از افزايش ترافيک جلوگيري کنند اما بهره‌برداري از خيابان آتي‌ساز که در نوع خود بي‌نظير و داراي تعداد قابل توجهي پارکينگ است، نشان داد که علاج واقعه را بايد با نسخه ديگري دنبال کرد.
امروزه نيز مديران شهري مراغه، راهکارهاي مختلفي را براي کاهش بار ترافيک هسته مرکزي شهر در پيش مي‌گيرند؛ ترافيکي که معاون حمل و نقل شهرداري مراغه دليل افزايش آن در برخي از ساعات را تمرکز مطب‌هاي پزشکان و برخي مدارس در خيابان خواجه‌نصير جنوبي مي‌داند.
به گفته »محمدرضا توفيق«، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري مراغه، براي رفع مشکل ترافيک درون شهري، شهرداري مراغه تخفيف ويژه‌اي در زمينه صدور مجوزهاي ساخت پارکينگ عمومي به بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران در اين خصوص ارائه مي‌دهد.
وي اضافه کرد: همچنين طرح ترافيک خيابان‌هاي فرعي و اصلي درون‌شهري مراغه توسط گروه مشاوران شهرداري در حال تدوين است که مي‌تواند زمينه‌ساز کاهش مشکلات و گره‌هاي ترافيکي شود.
شهروندان مراغه که در بيشتر موارد عادت دارند براي هرکاري از جمله خريد و حتي قدم زدن به مرکز اين کهن‌شهر مراجعه کنند، تسهيل تردد و ايجاد فضاي مناسب شهري و بصري همچون يکسان‌سازي نماي ساختمان‌ها، توسعه فضاي سبز و گسترش خلاقانه حمل و نقل عمومي را از مديران شهري و اعضاي شوراي اسلامي شهر انتظار دارند.
گسترش فضاي سبز برخلاف وضعيت موجود در بافت مرکزي شهر، براي مردم اين شهر که علاقه فراواني به سرسبزي دارند، از اهميت ويژه برخوردار است اما از يک سو عرض خيابان‌ها و پياده‌راه‌ها در مرکز شهر براي تحقق همزمان خواسته‌هاي شهروندان بسيار محدود بوده و از سوي ديگر افزايش قيمت زمين در اين معبرها، توان تملک و مسيرگشايي را از شهرداري گرفته است.
به راستي در چنين شرايطي و با وجود محدوديت‌هاي متعدد، چگونه مي‌توان فضاي مناسب شهري و مورد نياز براي تردد بدون ترافيک را فراهم کرد؟
کارشناس ارشد برنامه‌ريزي شهري با اشاره به اينکه تهران در بيشتر موارد الگوي ساير شهرهاي کشور به شمار مي‌رود، بيان مي‌کند که مديران شهري پايتخت براي چندين دهه در صدد توسعه حمل‌ونقل خودرومحور بودند ولي در نهايت به اين نتيجه رسيدند که نياز امروز شهرها، حمل‌ونقل انسان‌محور است.
»شهرام جباري‌زادگان« گفت: محدوده مرکزي تهران حداقل سه برابر شهر مراغه وسعت دارد و دچار همين مشکل ترافيکي بود اما در نهايت پياده‌مداري در بازار بزرگ تهران با وجود مقاومت برخي از شهروندان اجرا شد.
وي به ضرورت توجه به حمل‌ونقل عمومي نيز اشاره کرد و افزود: راه‌اندازي اتوبوس «بي آر تي» نيز از غربي‌ترين نقطه تهران يعني ميدان آزادي تا شرقي‌ترين نقطه شهر در تهران‌پارس با مقاومت روبرو بود و در نهايت با جديت مديريت شهري جا افتاد و اکنون به 9خط افزايش يافته است.
وي اضافه کرد: مديران شهري و اعضاي شوراي شهر در بيشتر موارد مي‌خواهند از طريق تعريض خيابان‌ها، ساخت پل و اجراي طرح‌هاي عمراني بزرگ، نام نيکي از خودشان برجا بگذارند اما ترافيک علاج ديگري دارد. »جباري‌زادگان« بيان کرد: مراغه از مهمترين شهرهاي تاريخي کشور است و تا چند وقت پيش به باغ شهر معروف بود، نگاه توسعه‌اي در اين شهر بايد از فيزيکي و سخت‌افزاري به انساني و نرم‌افزاري تغيير کند و با درک ميزان تقاضاي سفر، نسبت به ساماندهي حمل‌ونقل عمومي اقدام شود.
وي اظهار داشت: با توجه به بافت تاريخي اين شهر، مي‌توان از تردد خودروهاي شخصي به هسته مرکزي شهر جلوگيري و براي تردد مردم از راهکارهاي دوگانه »گردشگري – حمل‌ونقل« همچون تراموا يا درشکه‌هاي سنتي به شرط برخورداري از ظرفيت بالا استفاده کرد و پياده‌راه‌ها و مسيرهاي دوچرخه را در اين معبرها گسترش داد.
اين کارشناس ارشد برنامه‌ريزي شهري در جمع‌بندي ايده‌هاي پيشنهادي خود در خصوص راهکارهاي حل مشکل ترافيک در هسته مرکزي شهر مراغه مي‌گويد: ملاحظه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، زيست محيطي و اقتصادي مردم بايد در اجراي هر طرحي مورد توجه قرار گيرد اما آنچه مسلم است، شهرهاي مختلف کشور بايد از تجربه مديريت شهري تهران در زمينه‌هاي مختلف بهره ببرند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، در حقيقت از نظر کارشناسان توسعه »مسيرهاي پياده شهري» در کنار «حمل‌ونقل انسان‌محور« که متناسب با پيشينه و فرهنگ مردم و براي گردشگران اين کهن‌شهر جذاب باشد، حلقه مفقوده کنترل ترافيک در مرکز شهر مراغه محسوب مي‌شود وگرنه فعاليت‌هاي ارزشمندي چون مسيرگشايي و خيابان‌کشي، هرچند که نياز شهر است اما راه چاره براي کنترل ترافيک نيست.  حال بايد ببينيم اعضاي شوراي پنجم که براي رفع مشکلاتي چون ترافيک شهر مراغه مدت زمان زيادي ندارند، طي ماه‌هاي آينده چه نسخه‌اي براي اين مشکل مي‌پيچند و آيا کنترل ترافيک در بافت مرکزي شهر، يکي از شاخص‌هاي انتخاب اعضاي شوراي ششم خواهد بود يا خير؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها