عصر آذربایجان

گزارش خبر

مردان نمکي زنجان پرده از هويت تاريخي زنجان بر مي‌دارند

مردان نمکي زنجان پرده از هويت تاريخي زنجان بر مي‌دارند

1400/04/20

گروه تاريخي: مردان نمکي زنجان پرده از هويت تاريخي زنجان بر مي‌دارند، پوشينه هاي طرح دار رنگي، چاقوي بسته شده به کمر مرد نمکي، پا پوش‌ها و موهاي بلند اين موميايي‌ها بيانگر تمدن کهن اين سرزمين است.

گروه تاريخي: مردان نمکي زنجان پرده از هويت تاريخي زنجان بر مي‌دارند، پوشينه هاي طرح دار رنگي، چاقوي بسته شده به کمر مرد نمکي، پا پوش‌ها و موهاي بلند اين موميايي‌ها بيانگر تمدن کهن اين سرزمين است.
 زماني که نيم تنه نخستين مرد نمکي در معدن چهره آباد کشف شد کمتر کسي فکر مي‌کرد که تعداد اين مردان نمکي به عدد شش برسد و در دل خود رازهاي نهفته از گذشته غني و ارزشمند فلات ايران در بخش‌هاي مختلف همانند صنعت نساجي داشته باشند، صنعتي که در پارچه‌هاي يافت شده هم مي‌توان ديد.مردان نمکي، مردان مرموزي هستند که رازهاي سربه‌مهر زيادي براي گفتن دارند، رازهايي که پرده از اسرار اعماق تاريخ منطقه خمسه يا زنجان کنوني بر مي‌دارد.مرداني که امروزه صاحب موزه شده‌اند از جنس مردان نمکي هستند که قرن‌ها با نمک جسمشان عجين شده و به مردان نمکي مشهور شده‌اند. مرداني که روايتگر ناگفته‌هاي اسرار آميز و کهن از تاريخ ايران باستان هستند.
کاوش‌هاي باستان‌شناسي انجام يافته تاکنون، حاکي از آن است که در دوره هخامنشي استخراج نمک با حفر تونل‌ها و تالارهاي بسيار بزرگ، بدون استفاده از ستون‌هاي چوبي پشتيبان انجام مي‌گرفته و از کلنگ، چکش و احتمالاً قلم‌هاي فلزي براي کندن صخره‌هاي نمک، خرد کردن آن‌ها و انتقال نمک‌هاي خرد شده به داخل کيسه‌هاي چرمي و احتمالاً کيسه‌هاي پارچه‌اي استفاده مي‌شد.از طناب‌هاي بافته شده از الياف گياهي و جانوري نيز در بالا کشيدن کيسه‌هاي نمک از چاه‌ها و تونل‌هاي عمودي استفاده مي‌کردند.
 براي روشن کردن تونل‌هاي تاريک و عميق نيز از سوزاندن روغن در پيه‌سوزهاي سفالي بهره مي‌گرفتند.عمارت ذوالفقاري بنايي تاريخي با معماري بومي، در دو طبقه با ديوارهاي بلند و سقف‌هاي لمبه کاري شده با وجود مردان نمکي که بي نظيرترين موميايي‌ها در دنيا هستند ارزشي مضاعف يافته است.رد نمکي شماره يک متعلق به دوره ساساني است که در موزه ملي ايران نگهداري مي‌شود و مردان نمکي دو، سه و چهار را متعلق به عصر هخامنشيان و داراي قدمت دو هزار و 500 ساله است.پس از آنکه نيم پيکره مرد نمکي شماره يک در سال 1372 در معدن نمک چهر آباد به حال خود رها شد تلاش چنداني براي تعطيل کردن استخراج مکانيکي و لغو بهره‌برداري از معدن صورت نگرفت تا در پاييز 1383 معدن کاران حين کار با بولدوزر مجدداً با بقاياي اسکلت انساني مواجه شدند که به دليل کار با بولدوزر تا حد زيادي متلاشي‌شده بود.
ازجمله اشيايي که همراه مرد نمکي 2 يافت شد تکه سبد و ميخ‌هاي چوبي، طناب‌هاي گياهي و منسوجات است ازجمله اشيايي که همراه اين مرد نمکي يافت شد مي‌توان به تکه سبد و ميخ‌هاي چوبي، طناب‌هاي گياهي و منسوجات اشاره کرد با جستجوي معدن کاران در ميان خاک‌هاي آشفته، علاوه بر جمع‌آوري قسمت‌هايي از بقاياي انساني تکه‌تکه شده، اشيايي نيز به دست آمد که به اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان منتقل شد.مرد نمکي پنجم در کاوش فصل دوم در حالي يافت شد که به‌جز سر بقيه قسمت‌هاي بدن زير صخره و سنگ‌هاي آواري بزرگ قرارگرفته بود مرد نمکي پنجم در کاوش فصل دوم در حالي يافت شد که به‌جز سر بقيه قسمت‌هاي بدن زير صخره و سنگ‌هاي آواري بزرگ قرارگرفته بود. شکل جسد نشان مي‌داد که اين شخص نيز همچون نمونه‌هاي قبلي براثر حادثه‌اي که منجر به تخريب و ريزش تونل شده، کشته و مدفون‌شده است.برخلاف موميايي نمکي شماره 4 بيشتر بافت بدن مرد نمکي پنجم پوسيده‌شده و از بين رفته و بافت نرم فقط در قسمت‌هايي کوچک از دودست، پاها بخش‌هايي از صورت، سينه و لگن باقي‌مانده بود. کم بودن ميزان نمک در اين محيط، نفوذ آب از بالاي کوه به اين بخش از معدن، از دلايل اصلي پوسيده شدن زياد مرد نمکي 5 است.پيش از کاوش‌هاي دو فصل 83 و 84 در معدن نمک چهر آباد، بر اساس يافته‌هاي سال 72 تصور بر اين بود که معدن، محل کشته شدن شاهزاده ساساني و يا نماينده هيئت حاکمه اقوام سکايي در سده 8 پيش از ميلاد بوده است. اما با کاوش‌هاي دو فصل اخير مشخص شد که همه موميايي‌هاي مکشوفه از معدن، کارگراني بودند که درنتيجه ريزش معدن و فروريختن ديواره‌ها و سقف و تونل‌ها کشته و مدفون شده‌اند.بر اساس آزمايش‌ها مشخص شد که مرد نمکي ?3، ?4،5 ?، مربوط به دوره هخامنشي با قدمت حدود 2300 سال و مرد نمکي 1، 2، مربوط به دوره ساساني، با قدمت حدود 0150 تا 1700 سال قبل است. بنابراين با توجه به شواهد و مدارک موجود، ريزش تونل‌هاي معدن چهر آباد، دست‌کم دو بار رخ‌داده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،در حال حاضر به‌استثناي موميايي نمکي شماره يک که در موزه ملي نگه‌داشته مي‌شود، ساير اجساد و اشياي به‌دست‌آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاري زنجان، تحت نظارت کارشناسان مربوط نگهداري مي‌شوند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها