عصر آذربایجان

گزارش خبر

ايران، الگوي عيني همبستگي و همدلي بين پيروان اديان الهي

ايران، الگوي عيني همبستگي و همدلي بين پيروان اديان الهي

1399/11/27

گروه فرهنگي:انقلاب اسلامي ايران حياتي دوباره به اديان الهي و اقليت هاي ديني در گستره پهناور ايران اسلامي داد و بستري مناسب براي احقاق حقوق پيروان اديان الهي در کشور ايجاد کرد که موجب رضايت روز افزون اقليت هاي ديني در کشور به ويژه آذربايجان غربي شد.

گروه فرهنگي:انقلاب اسلامي ايران حياتي دوباره به اديان الهي و اقليت هاي ديني در گستره پهناور ايران اسلامي داد و بستري مناسب براي احقاق حقوق پيروان اديان الهي در کشور ايجاد کرد که موجب رضايت روز افزون اقليت هاي ديني در کشور به ويژه آذربايجان غربي شد. پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي برخلاف تصور تحليل‌گران خارجي و دشمنان اين مرز و بوم، پيروان اديان الهي و اقليت هاي ديني را نه تنها از اين سرزمين جدا نکرد، بلکه آنان را به جزء جدايي ناپذير ملت ايران تبديل کرد که حقوق آنان نيز در همه عرصه ها به رسميت شناخته شد.امام خميني (ره) در همان اوايل ورود به کشور در سخنراني خودشان،  حجت را بر همگان تمام کرده و در جمع اقليت هاي ديني فرمودند که ما همه يد واحده هستيم و همين کلام امام، ‌مهر باطلي بر خيال خام ‌دشمنان زده و به دنيا ثابت کرد، احترام به پيروان اديان الهي از اولويت هاي انقلاب اسلامي است و بر همين اساس در قانون اساسي کشور حقوق اقليت هاي ديني گنجانده شده و محور قرار دادن آن مورد تاکيد قرار گرفته است.پيروان اديان الهي طي 42 سال گذشته هرگز از برگزاري آيين مذهبي خود منع نشده بلکه فضا يراي برگزاري بهتر اين مراسم نيز فراهم شده است.
علاوه بر آن، اقليت هاي ديني و پيروان اديان الهي از حق انتخاب برخوردار شده و با راي خود نماينده خود را انتخاب کرده و  راهي خانه ملت مي‌کنند تا زبان گويا و مدافع حقوق آنان در مجلس شوراي اسلامي باشد.همچنين بهره مندي از مدارس اختصاصي و امکان‌ يادگيري زبان بومي و محلي نيز ديگر بستري بود که پس از انقلاب اسلامي براي اقليت هاي ديني فراهم شد.
برخلاف تحليل ها و گزارش هاي دروغين مدعيان حقوق بشر از وضعيت پيروان اديان الهي و اقليت هاي ديني، آنان در وضعيتي برعکس تصور و تحليل دشمنان کشور قرار گرقته اند و نه تنها از خاک و وطن خود جدا نشدند بلکه پا به پاي هموطنان خود در برهه هاي مختلف به ويژه در جنگ هشت ساله نقش آفريني کردند چنانکه گواه روشن يراين مدعا وجود شهدا و جانبازان بي شمار در بين اقليت هاي ديني و پيروان اديان الهي است.علاوه براين حفظ جايگاه اقليت هاي ديني و مضاعف کردن شان و منزلت آنان يکي ديگر از اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي بود که پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و از سرفصل هاي يرنامه هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي قرار گرفت.
ايران، الگوي عيني همبستگي و همدلي بين پيروان اديان الهي
نقشه راهي که انقلاب اسلامي براي صيانت از حقوق اقليت هاي ديني ترسيم کرد، باعث به وجود آمدن وحدت و همبستگي و همدلي بين اقليت هاي ديني و پيروان اديان الهي شده و زيباترين تصوير را براي دنيا خلق کرد؛ تصويري که در آن مسلمان و مسيحي، آشوري و ارمني و شيعه و سني همه در کنارهم صفحات تاريخ اين کشور را ورق زده و نقش آفرين برهه هاي مختلف شده و همپاي هم حرکت کردند؛ چنانکه " اسقف اعظم کليساي شرق آشور ايران" در اين خصوص معتقد است: ." اسقف اعظم مارنرساي بنيامين" در اين باره گفت: در دکترين انقلاب اسلامي انديشه هاي امام راحل موجب همبستگي و همدلي بين پيروان اديان الهي شده است.
وي اظهار داشت: ديدارهاي متعدد رهبر معظم انقلاب از خانواده شهداي مسيحي نمادي از احترام نظام جمهوري اسلامي به پيروان اديان توحيدي است.وي ادامه داد: در دکترين انقلاب اسلامي اختلاف بين اقوام و اديان الهي از لحاظ اخلاقي محکوم است و در چند سال گذشته نيز قانوني در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد که نبايد به ارزش هاي ديگر اديان توهين شود.اسقف اعظم کليساي شرق آشور ايران اضافه کرد: در جمهوري اسلامي انجام شعائر مذهبي، امنيت معابد و اماکن مقدسه، حرمت شخصيت هاي روحاني و فعاليت هاي اقتصادي براي شهروندان از جمله اقليت هاي ديني تضمين شده است.
اسقف بنيامين، به ارتقاي وضعيت اقليت هاي ديني پس از انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: اقليت هاي ديني داراي پنج نماينده در مجلس شوراي اسلامي هستند و از حقوق نمايندگان برخوردار بوده و در اداره کشور، تاييد دولت و استيضاح وزرا همانند ديگر نمايندگان مجلس نقش دارند.وي با بيان اينکه  اقليت هاي ديني  طبق قانون اساسي از حق تشکيل احزاب و تشکل هاي مردم نهاد برخوردار هستند، افزود: وجود مدارس اختصاصي براي اقليت هاي ديني نيز نشان از عدالت آموزشي براي آنهاست و همچنين استفاده از زبان هاي محلي و بومي در نشريات و مدارس براي آنان آزاد است چنانکه زبان آشوري در مدارس و کليساها تدريس مي شود.
برچيده شدن بساط توهين به اقليت هاي ديني ثمره وقوع انقلاب اسلامي
"لودريک يوحنا" يکي از هموطنان ارمني در اروميه نيز با بيان اينکه قبل از انقلاب عليه اديان الهي توهين هايي از سوي افراد مختلف حتي خوانندگان آمريکايي صورت مي گرفت، گفت که با پيروزي انقلاب،  نظام حمهوري اسلامي حرمت گذاشتن برتمامي اديان را رسالت جامعه دانست و تاکيد کرد به هيچ عنوان کسي حق ندارد به اديان ديگر اهانت کند.
وي افزود: جمهوري اسلامي نخستين نظامي است که در برابر اهانت به اديان ديگر ايستاد درحالي که امروز شاهديم رژيم صهيونيستي،  اديان الهي را بارها وبارها مورد تمسخر قرار داده و حتي  از اهانت به مقدسات اديان ديگر ابا نمي کند.اين محقق و پژوهشگر ارمني ادامه داد: پيش از انقلاب مسيحيان تحت فشار ساواک بودند چنانکه پدر من 18 ماه در زندان ساواک بود و محکوم به زنده به گور شدن بود ولي پس از پيروزي انقلاب محدوديت ها در مورد اقوام برداشته شد و همه پيروان ‌اديان الهي به زندگي عادي بازگشتند.يوحنا با بيان ‌اينکه بسياري از سمپاشي هاي غربي ها عليه وضعيت اقليت ديني در ايران به‌طور کامل دروغ است، گفت: هيچ ‌مسيحي در ايران به خاطر مسيحي بودن زنداني نمي شود.وي افزود: حقوق اقليت هاي ديني به صورت مساوي رعايت شده و هيچ‌ تفاوتي بين آنها و ديگر هموطنان قائل نشده اند.
پيروان اديان الهي خود را متعلق به ايران مي‌دانند
رييس انجمن آشوريان اروميه نيز در اين باره گفت: پيروان اديان الهي همواره خود را متعلق به اين آب و خاک دانسته اند زيرا ‌آبا و اجداد و نياکان ما در اين سرزمين زندگي کرده اند.
"استانلي سيمونز" ادامه داد: اقليت هاي ديني بعد از انقلاب و حتي در خود انقلاب همپاي ديگر برادران خود حرکت و شهدايي در راه انقلاب تقديم کرده اند.وي افزود: آنها نه تنها در انقلاب بلکه در جنگ تحميلي نيز جداي از برادران مسلمان خود نبوده و دوشادوش آنان مبارزه کرده اند و گواه روشن بر اين مدعا وجود شهداي اقليت هاي ديني است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ‌ايرنا، با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي، صيانت از عقايد،  آداب و رسوم پيروان اديان الهي و آزادي آنان در برگزاري مراسم مذهبي از جمله بندهاي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت؛ حقوق اقليت هاي ديني به رسميت شناخته شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها