عصر آذربایجان

گزارش خبر

مشارکت حداکثري نيازمند تکثر نامزدهاست

مشارکت حداکثري نيازمند تکثر نامزدهاست

1399/12/10

گروه سياسي: فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است: اگر به طور جدي و عملي شرايط حضور نامزدها از گرايش‌هاي مختلف در انتخابات 1400 فراهم شود، مي‌تواند زمينه حضور گسترده مردم را پاي صندوق‌ها فراهم کند.

گروه سياسي: فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است: اگر به طور جدي و عملي شرايط حضور نامزدها از گرايش‌هاي مختلف در انتخابات 1400 فراهم شود، مي‌تواند زمينه حضور گسترده مردم را پاي صندوق‌ها فراهم کند.
 انتخابات رياست جمهوري در راه است و برخلاف دوره‌هاي گذشته، کمتر از چهار ماه به زمان راي‌گيري، شور و شوق خاصي در فضاي سياسي جامعه احساس نمي‌شود.
کمتر دوره‌اي بوده که مانند امسال حتي کانديداهاي احتمالي رقابت رياست جمهوري هم در اسفندماه مشخص نشده باشند؛ گرچه کرونا و عوارض آن بيشترين تاثير را در کنش‌هاي جمعي داشته و قطعا يکي از دلايل اين سکون سياسي است اما به هر حال نگراني برخي دلسوزان انقلاب را براي تداوم حضورهاي شورانگيز مردم در انتخابات موجب شده است.
هفته گذشته رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهوري با درک اين شرايط، تاکيد هميشگي خود را مبني بر »اهميت« »انتخاب« و »مهمتر« بودن مشارکت حداکثري، بار ديگر تکرار کردند.
غلامرضا انصاري فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت اسلامي در اين زمينه گفت: اتکال نظام جمهوري اسلامي بعد از خداوند متعال به پشتوانه مردمي است؛ همانگونه که در 22 بهمن 57 با حضور گسترده و شعارهاي هوشمندانه مردم، انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد، به طور قطع و يقين تداوم انقلاب و پشتوانه ارزشي نظام و انقلاب به پشتيباني مردم است.
وي افزود: مردم پيش از پيروزي انقلاب توانستند يک رژيم تا بن دندان مسلح را به زانو درآوردند و در طول چهار دهه گذشته نيز نشان داده شده هرگاه اراده عمومي مردم بر امري قرار گرفته، توفيقات قابل توجه و چشمگيري را نصيب نظام و مردم کرده است؛ بنابراين التزام عملي به حضور مردم و پاسداشت آن توسط کارگزاران نظام، به طور قطع مي¬‌تواند آينده نظام را در ابعاد مختلف توسعه تضمين کند.
وي ادامه داد: توجه داشته باشيد که بين رشد و توسعه تفاوت است؛ توسعه يعني افزايش کيفيت زندگي، گسترش فرصت‌هاي برابر، افزايش حق انتخاب، عدالت اجتماعي، گسترش عدالت اقتصادي و فرصت‌هاي فراجنسيتي، رفاه عمومي و حوزه‌هاي مختلف ديگر.
اين فعال سياسي افزود: دستيابي به توسعه با نگاه يک بُعدي و نديدن مردم در عرصه‌هاي مختلف و عدم پايبندي به راي مردم غيرممکن خواهد شد. بنابرابن همانطور که رئيس جمهوري نيز تاکيد کردند که نظر رهبري مشارکت حداکثري است، بايد زمينه اين حضور حداکثري مهيا شود.
انصاري، يکي از لوازم مشارکت حداکثري را به رفتار برخي نهادها مربوط دانست و گفت: اگر مردم گزينه‌هاي مورد نظر خود و کانديدايي را که همراه با برنامه و راهکارهاي اجرايي و عملي براي عبور از بحران‌هاي بين‌المللي و داخلي است، مشاهده نکنند، طبيعي است که امکان حضورشان به حداقل مي‌رسد و شادابي سياسي و اجتماعي حاصل نخواهد شد.
وي به مشارکت پايين در انتخابات اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در انتخابات مجلس يازدهم، فضا چنان بود که به جز يک جريان خاص براي هيچ يک از گروه‌هاي درون نظام امکان کنشگري سياسي وجود نداشت و نتيجه آن شد که يک مشارکت حداقلي رخ داد.
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت اسلامي، تاکيد کرد: امروز اگر قرار است مشارکت »حداکثري« باشد و اين مشارکت بتواند دست دولت، کشور و نظام را در مبادلات و گفت‌وگوهاي بين‌المللي و فرصت‌هاي منطقه‌اي بگيرد و شرايط دستيابي به توسعه را مهيا کند، بايد امکان حضور نامزدهاي متعدد فراهم شود؛ نامزدهايي با گرايش‌هاي مختلف که نظام و قانون اساسي و حرکت در چهارچوب‌هاي قانوني را هم قبول دارند و هم التزام.
انصاري گفت: معتقدم اگر به طور جدي و عملي چنين شرايطي به وجود آيد، مي‌تواند يک بار ديگر قهر مردم با صندوق‌هاي راي را برطرف کرده و زمينه حضور گسترده را پاي صندوق‌ها فراهم کند.
وي ادامه داد: توجه داشته باشيم که منتخب مردم به هر ميزان که با راي بالاتري در سنگرهاي اجرايي حاضر شود، به همان اندازه مي‌تواند در کنشگري‌هاي بين‌المللي و تبادلات ديپلماتيک سياسي، اقتصادي و... کارآمدي بيشتري را نصيب دولت و نظام کند.
 انصاري افزود: در ادوار گذشته، هميشه در نيمه دوم سال منتهي به انتخابات نامزدها مشخص شده و جلسات تشکيلاتي و گاه تبليغاتي را کم‌کم آغاز مي‌کردند در حالي که براي انتخابات 1400 با اينکه در ماه پاياني سال هستيم و حدود چهارماه بعد زمان راي‌گيري است، هنوز هيچ چيز مشخص نيست.
وي ادامه داد: به نظرم بايد پيامي از سوي دست اندرکاران ارسال شود تا امکان حضور افراد کارآمد را در صحنه رقابت مهيا کند؛ ما سرزميني داريم با مردماني بسيار متنوع داراي استعدادهاي بسيار که امکان ظهور و بروز ده‌ها مدير توانمند را ايجاد مي‌کند.
اين فعال سياسي درباره جوانگرايي در ميان نامزدهاي احتمالي نيز گفت: جوان‌گرايي واقعي بايد همراه با شرايطي باشد که امکان رشد جوان به صورت پلکاني مهيا باشد.
وي افزود: يادمان نرود در دولت‌هاي نهم و دهم کانديدايي داشتيم جوان و به ظاهر انقلابي که بي‌تجربگي و نگاه هياتي به اداره کشور باعث شد يکي از مهمترين سازمان‌هاي کشور همچون سازمان مديريت‌وبرنامه‌ريزي و کلا برنامه‌ريزي ازبين برود و منابع بسيار گسترده آن دوره که بيش از 700 ميليارد دلار درآمد نفتي بود مشخص نشد کجا هزينه شد و روز به روز شرايط کشور را بدتر کرد.
عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: بايد زمينه رقابت را بين نخبگان قدرتمند و توانا مهيا کنيم؛ انتخابات مانند يک مسابقه ورزشي است که هر تيمي حرفه‌اي‌ترين و قوي‌ترين افراد خود را مطرح مي‌کند؛ اما وقتي فضا غبارآلود است در نتيجه، افراد کارآمد، حضور کمتري در عرصه خواهند داشت که پيامد منفي آن براي جامعه و مردم خواهد بود.
انصاري درباره شرايط کنوني کشور که حساس و ويژه خوانده مي‌شود، گفت: اين شرايط حساس محصول ناکارآمدي کساني است که سبب شدند به اين وضعيت برسيم، وقتي در طول دولت نهم و دهم چند صد ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم و دولتي مستقر بود که ديگر قوا و همه ارگان‌ها و...  را پشت خود داشت اما نتوانست کار بايسته‌اي براي کشور انجام دهد، نتيجه همين اوضاع فعلي مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرناپلاس،اين فعال سياسي به مواردي ديگر از الزامات و مقتضيات حضور حداکثري در انتخابات اشاره کرد و گفت: »براي يک رقابت خوب و پرشور يا يک رقابت واقعي و حداکثري لازم است احزاب سياسي قدرتمند امکان حضور داشته باشند؛ زيرا در يک کارزار رقابتي، افراد توانمند امکان به صحنه آمدن دارند«.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها