عصر آذربایجان

گزارش خبر

خط‌آهن بستان‌آباد - تبريز در گام آخر

خط‌آهن بستان‌آباد - تبريز در گام آخر

1399/12/15

گروه اقتصادي: قطعه دوم طرح 2 خطه کردن راه‌آهن ميانه - تبريز در حدفاصل شهرستان بستان‌آباد تا ايستگاه خاوران در جنوب‌شرق تبريز به طول 42 کيلومتر مراحل آخر را براي اتمام و افتتاح سپري مي‌کند.

گروه اقتصادي: قطعه دوم طرح 2 خطه کردن راه‌آهن ميانه - تبريز در حدفاصل شهرستان بستان‌آباد تا ايستگاه خاوران در جنوب‌شرق تبريز به طول 42 کيلومتر مراحل آخر را براي اتمام و افتتاح سپري مي‌کند.
 طرح ملي 2 خطه کردن راه آهن ميانه - تبريز به منظور کاهش پنج ساعتي زمان و 114 کيلومتري مسافت سفر ريلي به تهران از مرکز آذربايجان شرقي، در سال 1379 آغاز شد، اما تخصيص قطره چکاني اعتبار همراه با آنچه که مديران استان در سال هاي گذشته از آن با عنوان »کم کاري پيمانکاران« ياد کرده اند، موجب شد که اتمام اين طرح بيش از حد انتظار طولاني شود.نکته قابل توجه در ارتباط با تاخير در اجراي اين طرح آن است که در سال هاي ترمالي دولت هاي قبلي، اعتبار کافي براي تکميل آن اختصاص نيافت، اما دولت تدبير و اميد به رغم تنگناهاي مالي ناشي از تحريم هاي ظالمانه و غيرقانوني آمريکا و همپيمانانش، اتمام اين طرح ريلي راهبردي براي منطقه شمال غرب و کشور را در اولويت قرار داد.با اين نگاه بود که قطعه نخست اين طرح در حدفاصل ميانه - بستان آباد تابستان پارسال با حضور رييس جمهوري و پس از صرف 2 هزار ميليارد تومان اعتبار به بهره برداري رسيد و نخستين سفر خود را به مقصد مشهد مقدس و با جابجايي زائران حرم مطهر مزين کرد.طرح راه آهن ميانه - تبريز حدود 203 کيلومتر است که 132 کيلومتر آن شامل مسير ميانه - بستان آباد و 70 کيلومتر باقيمانده در مسير بستان آباد تا تبريز است و حداکثر سرعت آن براي واگن‌هاي باري 120 کيلومتر و براي واگن‌هاي مسافربري 160 کيلومتر در ساعت تعيين شده است.  با بهره برداري از طرح 2 خطه کردن راه آهن ميانه - تبريز، ترانزيت ريلي ايران براي نخستين‌ بار به اروپا متصل مي شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ايروان، تفليس از طريق جلفا و ترکيه از طريق مرز رازي به افزايش مبادلات بين‌المللي و صادرات کالا به جمهوري‌هاي آذربايجان، ارمنستان و ترکيه مي انجامد.اکنون قطعه دوم اين طرح به طول 42 کيلومتر در حدفاصل شهر بستان آباد تا ايستگاه خاوران در مراحل پاياني است و بهره برداري از آن مي تواند آرزوي 60 ساله سفر کوتاه و راحت به تهران از تبريز را محقق کند؛ البته ايستگاه خاوران نيز براي وصل به ايستگاه مرکزي راه آهن در تبريز اجراي طرحي 30 کيلومتري را مي طلبد که بيشتر از منظر حمل و نقل بار در سيستم ريلي و اتصال به شبکه بين المللي راه آهن اهميت دارد.  خط آهن ميانه - تبريز از طرح هاي زيربنايي کشور است با اين رويکرد بود که رئيس سازمان برنامه و بودجه در جريان بازديد اخير خود از انتهاي خط آهن ميانه - بستان آباد،  با ابراز اميدواري نسبت به رسيدن زودهنگام اين قطار به ايستگاه خاوران، گفت: بايد هر چه بيشتر تلاش شود تا قطار تبريز به ميانه به صورت کامل تکميل شود.محمدباقر نوبخت افزود: راه‌آهن ميانه-تبريز يکي از طرح‌هاي بسيار مهم زيربنايي کشور است که با پيگيري‌هاي صورت گرفته، توانستيم مسير ميانه تا بستان‌آباد را سال گذشته با حضور رئيس جمهور به بهره‌برداري برسانيم.
وي با اشاره به مزاياي اين پروژه از جمله کاهش بيش از 100 کيلومتري مسير ريلي تهران تا تبريز و بهبود مشخصات فني اين مسير، گفت: بخش دوم اين طرح از ايستگاه بستان‌آباد تا ايستگاه خاوران تبريز به طول 42 کيلومتر تا پايان سال جاري تکميل مي‌شود.نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب براي اين پروژه، 100 ميليارد تومان اعتبار نقدي براي احداث ابنيه و تجهيزات ايستگاه خاوران پرداخت شده و مابقي اعتبار نيز تا پايان سال جاري پرداخت خواهد شد.
وزير راه: اتمام خط‌آهن ميانه - تبريز نيازمند 2 هزار ميليارد تومان اعتبار است
وزير راه و شهرسازي کشورمان نيز دوم دي ماه امسال در سفر به آذربايجان شرقي اعلام کرد: اتمام باقيمانده مسير خط آهن تبريز - ميانه در حدفاصل خاوران تا تبريز 2 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.محمد اسلامي در بازديد از پل باسمنج خط آهن ميانه - تبريز با اشاره به افتتاح قطعه اول طرح دو خطه کردن راه آهن ميانه - تبريز به طول 132 کيلومتر در سفر سال قبل رييس جمهوري به استان افزود: باقي مانده مسير در 2 بخش اجرا مي شود که يک بخش آن به طول 42 کيلومتر تا ايستگاه خاوران و بخش ديگر نيز از ايستگاه خاوران تا ايستگاه راه آهن تبريز به طول حدود 30 کيلومتر است که با بهره برداري از کل مسير، اين خط ريلي به مسير اروپا و قفقاز متصل مي شود.اسلامي يادآوري کرد: بخشي از اين مسير روي زمين و 20 کيلومتر آن نيز در زير زمين اجرا مي شود؛  پل باسمنج نيز بزرگ ترين پل واقع در اين مسير است که طول آن يکهزار متر و داراي 20 دهنه 50 متري مي باشد.
اختصاص 650 ميليارد تومان بودجه براي اتمام قطعه بستان آباد - تبريز
در همين حال معاون هماهنگي امور عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز گفت: تلاش مي کنيم پروژه احداث خط آهن بستان آباد به تبريز در شهرک خاوران تا قبل از پايان دولت بهره برداري شود.جواد رحمتي نهم بهمن ماه امسال در حاشيه بازديد از پروژه احداث خط‌آهن بستان آباد به تبريز و ايستگاه راه‌آهن خاوران، اظهار داشت: براي اين پروژه در سال جاري 480 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما تاکنون بيش از 650 ميليارد براي آن تخصيص يافته است.وي ادامه داد: سعي مي کنيم که زيرسازي اين پروژه حداکثر تا 2 ماه آينده تمام شود و روسازي و ايستگاه اين خط آهن در خاوران نيز تا پايان ارديبهشت آينده به اتمام مي_رسد.معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: براي ايستگاه فعلي تبريز هنوز تصميمي گرفته نشده است، اما اصرار ما اين است که اين خط آهن زيرسطحي باشد، زيرا اجراي روسطحي اين پروژه جلوي توسعه استان را مي‌گرفت و به همين دليل ما با اجراي روسطحي مخالفت کرديم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي افزود: سعي مي کنيم ايستگاه بين خاوران و ترمينال تبريز هم براي قطار تبريز - ميانه و هم براي حمل و نقل درون شهري استفاده شود که اين فاصله به عنوان ابتداي خط 3 و انتهاي خط 2 مترو به صورت رينگ وصل و توسط اتوبوس ريلي پوشش داده مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها