عصر آذربایجان

گزارش خبر

سير طارم ظرفيتي ارزشمند که ناديده گرفته مي شود

سير طارم ظرفيتي ارزشمند که ناديده گرفته مي شود

1400/02/26

گروه اقتصادي: هر سال زمان برداشت محصول سير، سيرکاران طارمي با چالش هاي فراواني مواجه مي شوند، چالش هايي که بخش عمده آن ريشه در نبود سيستم مناسب در زمينه کاشت، داشت و برداشت اين محصول دارد.

زهرا مقدمي

گروه اقتصادي: هر سال زمان برداشت محصول سير، سيرکاران طارمي با چالش هاي فراواني مواجه مي شوند، چالش هايي که بخش عمده آن ريشه در نبود سيستم مناسب در زمينه کاشت، داشت و برداشت اين محصول دارد.
سير مهمترين محصول اقتصادي در بخش کشاورزي استان زنجان در شهرستان طارم است که هر سال از 15 ارديبهشت ماه برداشت آن آغاز مي‌شود ولي امسال سيرکاران طارمي بنا به دليل خشکسالي برداشت اين محصول را زودتر از موعد مقرر آغاز کردند تا کمتر متضرر شوند.
محصول سير طارم به عنوان مرغوب ترين نوع سير در کشور است و يکي از منابع درآمدي کشاورزان طارمي محسوب مي‌شود، سيرکاران شهرستان طارمي امسال با مشکل کاهش قيمت سير مواجه هستند و چاره‌اي جز فروش محصول خود به قيمتي که دلالان مصوب مي‌کنند، ندارند.شهرستان طارم از نقاط مستعد کشت سير و از توليدکنندگان عمده اين محصول در استان زنجان است، اين محصول که از منابع درآمدزا در منطقه به شمار مي‌آيد در بين مصرف‌کنندگان شهرت خاصي دارد به گونه‌اي که بخش اعظمي از سهم توليدات کشاورزي استان را به خود اختصاص داده است.
بيش از 2 هزار خانواده بهره بردار در حوزه سير در شهرستان طارم وجود دارند که به صورت سنتي در فصل پاييز کشت و در دومين ماه فصل بهار محصول خود را برداشت مي‌کنند و هزينه کشت و برداشت آن به دليل نياز به نيروي انساني زياد، استفاده از سموم و نهاده‌هاي کشاورزي، قيمت حاکم بر بازار سير در سال جاري و هزينه‌هاي بالاي زندگي براي کشاورزان طارمي، موجب نارضايتي سيرکاران اين منطقه شده است.
يک کشاورز طارمي با بيان اينکه بازار خريد سير در دچار نواسانات فراوان است، بي توجهي به وضعيت بازار سير را از سوي مسئولان مورد انتقاد قرار داده و مي‌گويد: در حال حاضر با توجه به کيفيت سير قيمت‌ها 3000 4000 تا 5000 تومان در بازار توسط دلالان خريداري مي‌شود.
علي عباسي مي‌گويد: سال گذشته قيمت سير خوب بود و سير به قيمت 5000 تا 7000 تومان در بازار عرضه مي‌شد.وي با اشاره به بالا رفتن نرخ دستمزد کارگران، متذکر مي‌شود: در حالي که دستمزد کارگر، هزينه‌هاي کاشت، داشت و برداشت افزايش يافته ولي قيمت سير پايين است.
رئيس شوراي شهرستان طارم با بيان اينکه نبود صنايع تبديلي محصول سير، کشاورزان طارمي را در زمان برداشت اين محصول دچار مشکل کرده است، مي‌گويد: نبود واحد توليد کننده پودر سير باعث شده است، سير طارم نتواند با ارزش افزوده مناسب در بازار عرضه شود و با توجه به اينکه محصول پودر سير يک کالاي صادراتي است، مي‌تواند در صورت فرآوري سير، در زمينه صادرات سير طارم به بازارهاي هدف مؤثر واقع شود.
هيچ نوع حمايت و يا خريدي از محصول سير طارم توسط دولت صورت نمي‌گيرد
شفيعي نبود واحدهاي فرآوري، بسته بندي، ارائه نشدن تسهيلات بانکي کم بهره و نبود سيستم خريد تضميني را از مشکلات سيرکاران طارمي عنوان کرده و مي‌افزايد: هيچ نوع حمايت و يا خريدي از محصول سير طارم توسط دولت صورت نمي‌گيرد.
رئيس شوراي شوراي شهرستان طارم با رد برخي اظهارات مسئولان در خصوص برداشت زودتر از موعد محصول سير طارم، مي‌گويد: ارديبهشت ماه، موعد برداشت سير است و برخي مشتريان سير را به صورت نوبرانه خريداري مي‌کنند و سيرکاران به همين جهت اقدام به برداشت سير مي‌کنند.
شفيعي با تاکيد بر لزوم توجه هر چه بيشتر دولت به مطالبات سيرکاران طارمي، ادامه مي‌دهد: سير طارم کيفيت بالا و ظرفيت مناسب براي صادرات را دارد.
وي ادامه مي‌دهد: نبود بنگاه‌هاي فعال اقتصادي براي عرضه و صادرات محصول در بازار طارم موجب شده تا سير طارم که داراي کيفيت، مرغوبيت و کميتي بي‌نظير در سطح استان و کشور است، نتواند سودي براي سيرکاران داشته باشد.
بايد تشکل‌هاي تعاوني سيرکاران تشکيل شود
فرماندار شهرستان طارم نبود تشکل‌هاي تعاوني را از مشکلات سيرکاران طارمي عنوان مي‌کند و مي‌گويد: براي بهتر شدن اوضاع ضروري است کشاورزان شهرستان طارم به دنبال فرآوري محصول سير باشند تا در زمان مناسب با قيمت مقرون به صرفه محصول خود را به بازار عرضه کنند.
ستار صفري با بيان اينکه سير محصول استراتژيک نيست که دولت قيمت تضميني براي اين محصول اختصاص بدهد، مي‌گويد: قيمت محصول سير رابطه مستقيم با عرضه و تقاضا دارد و بايد کشاورزان توجه ويژه در اين زمينه داشته باشند.
وي ادامه مي‌دهد: دستگاه‌هاي متولي موظف هستند که آموزش و مشاوره‌هاي لازم در مورد استفاده استاندارد و در حد مجاز از سموم، کودهاي شيميايي و نهاده‌هاي کشاورزي را به کشاورزان ارائه دهند، تا هم هزينه کشت محصول تا حد زيادي کاهش يابد و هم سلامت غذايي اين محصول جهت صادرات تأمين شود.
وي ادامه مي‌دهد: تاکنون بيش از 15 درصد از سير مزارع شهرستان طارم برداش ت شده است و اتاق بازرگاني و تجار بايد وارد عرصه شوند چرا که باعث تثبيت قيمت مي‌شود.فرماندار طارم مي‌گويد: در شهرستان طارم واحد فراوري سير اصلاً وجود ندارد ولي در خصوص زيتون تعدادي کارگاه داريم ولي در مورد سير واحدي فعال نيست.
صفري مي‌گويد: با توجه به توليد بالاي سير در شهرستان متأسفانه در حوزه بازرگاني به اين محصول توجهي نشده است و در نتيجه با افزايش عرضه و کمبود تقاضا در اين فصل، کشاورزان از ناحيه فروش سير با قيمت پايين متضرر مي‌شوند.
برداشت زودهنگام محصول سير در سال‌جاري به خاطر کم‌آبي است
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان مي‌گويد: برداشت زودهنگام محصول سير در سال‌جاري به خاطر کم‌آبي است و کشاورزان براي اينکه به مشکل کم‌آبي دچار نشوند، بايد اين موضوع را در مقطع کنوني مديريت کنند.
جواد تاراسي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اينکه سيرکاران طارمي امسال بايد کمي براي برداشت سير تأمل مي‌کردند، مي‌افزايد: سير بين 3000 تا 5000 تومان در بازار عرضه مي‌شود.
وي تصريح مي‌کند: با توجه به اينکه سير جزو کالاهاي تحت حمايت دولت نيست، به همين خاطر با قيمت توافقي در بازار عرضه مي‌شود.
اين مسئول با اشاره به اينکه يکي از اولويت‌هاي امروز سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان، تقويت صنايع تبديلي در اين عرصه است، ادامه مي‌دهد: در شهرستان‌هاي زنجان و طارم شاهد فعاليت صنايع تبديلي در حوزه سير، از جمله پودر سير، سير خشک، سير ترشي و … هستيم و در اين راستا از سرمايه‌گذاراني که قصد سرمايه‌گذاري در اين عرصه را دارند نيز حمايت مي‌کنيم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان در خصوص دلال‌بازي در حوزه سير طارم، اظهار مي‌کند: اينکه دلالان در عرصه سير اقدام به خريداري اين محصول کرده و آن را با قيمت بالايي حتي به ميزان 20 هزار تومان به فروش مي‌رسانند، موضوعي است که بررسي خواهد شد.
تاراسي از توليد سالانه حدود 50 تا 70 هزار تن سير طارم خبر داده و يادآور مي‌شود: امسال محصول سير طارم در 1400 هکتار از اراضي طارم کشت شده است، اين در حالي است که اين مقدار در سال گذشته 1800 هکتار بود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان عنوان مي‌کند: برداشت زودهنگام محصول سير در سال‌جاري به خاطر کم‌آبي است و کشاورزان براي اينکه به مشکل کم‌آبي دچار نشوند، بايد اين موضوع را در مقطع کنوني مديريت کنند.
تاراسي با تاکيد بر اينکه چشم‌انداز روشني براي محصول سير در استان زنجان متصور هستيم، بيان مي‌کند: رايزني‌ها با تجار در اين خصوص براي انجام صادرات محصول سير طارم انجام شده که بيشترين متقاضي براي امر صادرات نيز کشور روسيه است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اينکه محصول سير طارم به صورت فله‌اي صادر مي‌شود، خاطرنشان مي‌کند: پارسال نسبت به سال‌هاي گذشته صادرات کمي در حوزه سير طارم داشتيم، اين در حالي است که موضوع کرونا نيز اين موضوع را تشديد کرده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،سير توليدي اين شهرستان با توجه به کيفيت بالايي که دارد همه ساله علاوه بر تأمين نياز شهرستان و استان، به ساير نقاط کشور ارسال مي‌شود. همچنين در صورت فراهم بودن بستر صادرات توسط بازرگانان به کشورهاي روسيه، آذربايجان و کشورهاي حوزه خليج فارس نيز صادر مي‌شود.
سير محلي طارم، سير صورتي، سير قرمز، سير سفيد و رقم آذرشهر مهم‌ترين ارقام سير در طارم است. کشت سير طارم در فصل پاييز صورت مي‌گيرد و برداشت اين محصول از اوايل ارديبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ادامه مي‌يابد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها