عصر آذربایجان

گزارش خبر

نتيجه فعاليت ستاد کنکور استان اردبيل چه شد

نتيجه فعاليت ستاد کنکور استان اردبيل چه شد

1402/06/26

گروه اجتماعي:متعاقب هشدارها و تذکرهاي امام جمعه و استاندار اردبيل در خصوص پايين بودن رتبه استان در کنکور سراسري و براي جبران عقب‌ماندگي‌ها ستاد کنکور در استان تشکيل شد ، اکنون اين سوال مطرح است که نتيجه فعاليت‌هاي اين ستاد طي اين مدت چه بوده است. ارتقاي سطح استان اردبيل در کنکور سراسري از چند سال قبل به دغدغه‌اي جدي براي مديران ارشد استان تبديل شده است، به طوري که نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل، مردادماه سال گذشته نتايج کنکور سراسري را هشدار بزرگي براي مسئولان و نگراني عميقي براي خانواده‌ها اعلام کرد.

گروه اجتماعي:متعاقب هشدارها و تذکرهاي امام جمعه و استاندار اردبيل در خصوص پايين بودن رتبه استان در کنکور سراسري و براي جبران عقب‌ماندگي‌ها ستاد کنکور در استان تشکيل شد ، اکنون اين سوال مطرح است که نتيجه فعاليت‌هاي اين ستاد طي اين مدت چه بوده است. ارتقاي سطح استان اردبيل در کنکور سراسري از چند سال قبل به دغدغه‌اي جدي براي مديران ارشد استان تبديل شده است، به طوري که نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل، مردادماه سال گذشته نتايج کنکور سراسري را هشدار بزرگي براي مسئولان و نگراني عميقي براي خانواده‌ها اعلام کرد.
آيت‌الله عاملي ابراز نگراني کرده و گفته بود: نتايج نشان مي‌دهد تبعيض بزرگ آموزشي و بي‌عدالتي در سيستم آموزش کشور رخ داده است و از 40 نفر اول دانش‌آموز برگزيده کشور در کنکور سراسري فقط يک دانش‌آموز در مدرسه دولتي عادي درس خوانده است و بقيه از مدارس استعدادهاي درخشان و غيرانتفاعي‌هاي خاص هستند.
سيدحامد عاملي ، استاندار اردبيل هم در شهريورماه سال گذشته رتبه 25 اردبيل در کنکور و پذيرش 9.5 درصدي از شرکت‌کنندگان استان را زيبنده ندانسته و آن‌را زنگ خطر بسيار مهمي اعلام کرده بود و برنامه‌ريزي‌هاي لازم توسط متخصصان حوزه آموزش و کنکور براي برگزاري کلاس‌هاي ويژه و تخصصي کنکور با حضور اساتيد مجرب ملي و استاني را خواستار شده بود.
وي تاکيد کرده بود: نيازمند هدف‌گذاري سالانه براي بهبود وضعيت قبولي‌ها هستيم و برگزاري کلاس‌هاي کنکور و تقويتي، برنامه‌ريزي براي بهبود نمرات متوسط نهايي و استانداردسازي آموزش معلمان از جمله اقدامات ضروري براي ارتقاي وضعيت آموزشي استان اردبيل است.
استاندار اردبيل جايگاه پايين استان اردبيل در کنکور سراسري را هشداري براي کم‌شدن ظرفيت نخبگاني و نيروي انساني کارآمد استان در آينده ارزيابي و اظهار کرده بود: دستيابي به فرداي روشن، منوط به تحول عظيم در آموزش و پرورش است.
سيدمحمد اعتماد اعجازي ، فرماندار اردبيل نيز در اسفندماه سال گذشته در همايش ديدار جمعي از فرهنگيان با امام جمعه اردبيل، گفته بود که 60 درصد دانش‌آموزان استان در اردبيل مشغول تحصيل هستند و متاسفانه در قبولي‌ها و رتبه کنکور، وضعيت مناسبي در استان نداريم و پيرو تذکرات امام جمعه محترم، براي رفع مشکل و ارتقاي رتبه کنکور تلاش‌ مي‌شود.
روزگاري اردبيل رتبه 13 يا 14 کنکور را داشت
پيرو اظهار نگراني‌ و تاکيد مسئولان بر تقويت جايگاه استان در کنکور سراسري، مديرکل آموزش و پرورش استان اردبيل در سال 1401 از تشکيل ستاد تقويت رتبه کنکور استان خبر داد و در يکي از جلسات اين ستاد اعلام کرد در سال‌هاي گذشته رتبه استان در کنکور سراسري 13 يا 14 بود اما اکنون وضعيت خوبي نداريم و تلاش مي‌کنيم با برنامه‌ريزي جزو 10 استان برتر کشور باشيم.
کلام‌الله صفري ، برگزاري همايش علمي براي اوليا و دانش‌آموزان، نشست با مديران دوره متوسطه دوم، توجيه دانش‌آموزان پايه 12 تبيين تاثير سوابق تحصيلي در کنکور و چاپ کتاب "راه نهايي موفقيت" با شمارگان 12 هزار نسخه و توزيع با قيمت 570 هزار ريال و گاه به‌صورت رايگان در مناطق محروم را از جمله اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان براي ارتقاي رتبه استان در کنکور سراسري ذکر کرد.
ترمز سقوط را کشيده‌ايم
مديرکل آموزش و پرورش استان اردبيل امسال بعد از انتشار نخستين نتايج کنکور سراسري در نشستي که به‌مناسبت هفته دولت در پژوهش‌سراي آموزش و پرورش برگزار شد، اعلام کرد: ارتقاي رتبه به‌صورت يک شبه يا يک ساله مقدور نيست اما اقدامات ما تاثيرات خوبي داشته است و ترمز سقوط رتبه استان را سه سال قبل که رتبه 26 کشور را داشتيم، کشيديم و سال گذشته به رتبه 25 و امسال به رتبه 24 رسيديم.
صفري تصريح کرد: آموزش و پرورش به‌طور مستقيم مسئول ارتقاي رتبه استان در کنکور سراسري نيست و دستگاه‌هاي ديگري در اين رابطه دخيل هستند اما اطمينان داريم با تداوم تمهيدات و فعاليت ستاد کنکور استان، جايگاه استان اردبيل از نظر قبولي در کنکور سراسري سال به سال بهتر خواهد شد.
در همين رابطه معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل گفت: با وجود ارتقاي يک پله‌اي، همچنان از رتبه‌هاي صدر جدول رده‌بندي کنکور کشور فاصله داريم و تلاش مي‌کنيم رتبه کنکور استان را در سال‌هاي آتي ارتقا دهيم.
محمود مشکي ادامه داد: ارتقاي رتبه کشوري کنکور در دروس عمومي و تخصصي دغدغه اصلي مسئولان استان است و با فعاليت ستاد کنکور، رتبه استان در کنکور سراسري ارتقا يافته است اما داشتن رتبه‌هاي تک رقمي، به تنهايي مويد ارتقاي رتبه کل استان نيست بلکه بايد شمار رتبه‌هاي زير يک‌هزار افزايش يابد.
با فعاليت ستاد کنکور، رتبه استان در کنکور سراسري ارتقا يافته است اما داشتن رتبه‌هاي تک رقمي، به تنهايي مويد ارتقاي رتبه کل استان نيست بلکه بايد شمار رتبه‌هاي زير يک‌هزار افزايش يابد.
تامين فضاي آموزشي دغدغه اصلي آموزش و پرورش است
مديرکل آموزش و پرورش استان اردبيل مي‌گويد: يکي از راهکارهاي ارتقاي رتبه کنکور و بهبود وضعيت اين حوزه، توسعه متوازن و عدالت آموزشي در استان است. سالانه چهار هزار دانش‌آموز مهاجر وارد مرکز استان مي‌شوند و اين وضعيت، سرانه فضاي آموزشي استان را در حالت نامناسبي قرار مي‌دهد.
صفري با اشاره به اينکه سالانه بايد دست کم 12 مدرسه متوسط در استان اردبيل احداث شود ، دغدغه اصلي آموزش و پرورش در سال‌هاي آتي را تامين فضاي آموزشي دانست و افزود: اگر در حوزه ساخت مدارس جديد در شهرستان اردبيل همت نشود، دچار مشکل خواهيم شد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل نيز مي‌گويد: کنکور از دو بخش دانش و مهارت تشکيل شده است و بايد دانش‌آموزان را با مهارت‌هاي پاسخ‌دهي به سوالات و مديريت بحران در آزمون مجهز و از سرفصل‌هاي کنکور مطلع کنيم.
حسين محسني ، رييس دانشگاه فرهنگيان اردبيل نيز اظهار کرده است که بيش از 90 درصد دانشجو معلمان اين مرکز، غيربومي هستند و هرچه سطح رفاه و امکانات دانش‌آموزان بيشتر باشد، شاهد قبولي بيشتر در کنکور سراسري خواهيم بود و افزايش سهميه جذب دانشجو از راهکارهاي ارتقاي شمار قبولين استان در کنکور است.
ديگر کارشناسان و اعضاي ستاد کنکور استان اردبيل نيز همکاري صدا و سيما و رسانه‌هاي ديگر، آماده کردن دانش‌آموزان براي کنکور از مقاطع ابتدايي و راهنمايي، توجه به دانش‌آموزان نخبه در حاشيه شهرها و مناطق محروم، افزايش آگاهي خانواده‌ها از روش‌هاي هدايت تحصيلي و توجه به آسيب‌هاي مناطق محروم را از راهکارهاي تاثيرگذار در افزايش ميزان قبلي کنکور اعلام کرده‌اند.
با وجود همه اين تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌ها، جايگاه استان اردبيل در رتبه کنکور سراسري براي مسئولان، اوليا و حتي دانش آموزان رضايت‌بخش نيست و هر چند تحول اساسي در اين جايگاه، زمان‌بر خواهد بود اما انتظار مي‌رود ستاد کنکور استان اردبيل با آسيب‌شناسي، ارزيابي دقيق موقعيت استان و برنامه‌ريزي جامع‌تر در اين راستا گام‌هاي محکم‌تري بردارد تا نتايج تلاش‌ها، کام مردم استان را براي سال‌هاي آينده شيرين کند.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ، حدود 19 هزار داوطلب در استان اردبيل، در دي ماه سال 1401 همزمان با سراسر کشور در آزمون سراسري شرکت کردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها