عصر آذربایجان

گزارش خبر

پروژه هاي نيمه تمام تکميل مي شود

جان دوباره ميراث فرهنگي زنجان//

1400/11/03

گروه گزارش: اختصاص 1500 ميلياردريال نويد بخش فصلي تازه براي توسعه حوزه گردشگري و صنايع دستي استان زنجان است و در صورت توزيع کارشناسي اعتبارات تخصيصي، بخش مهمي از نيازهاي اين حوزه رفع خواهد شد. 1.500 ميليارد ريال اعتبار در سفر رئيس‌جمهور به زنجان، به طرح‌هاي ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اين استان در مدت 2 سال اختصاص يافت که بي‌ترديد تحقق آن سيماي اين بخش را متحول خواهد کرد.

گروه گزارش: اختصاص 1500 ميلياردريال نويد بخش فصلي تازه براي توسعه حوزه گردشگري و صنايع دستي استان زنجان است و در صورت توزيع کارشناسي اعتبارات تخصيصي، بخش مهمي از نيازهاي اين حوزه رفع خواهد شد. 1.500 ميليارد ريال اعتبار در سفر رئيس‌جمهور به زنجان، به طرح‌هاي ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اين استان در مدت 2 سال اختصاص يافت که بي‌ترديد تحقق آن سيماي اين بخش را متحول خواهد کرد.

زنجان با قدمتي سه‌هزار ساله، آثار و بناهاي تاريخي ارزشمندي را در خود جاي داده است که هريک از آنها در نوع خود منحصر به فرد بوده و داراي ويژگي خاص معماري و ارزشهاي فرهنگي و هنري است، وجود آثار طبيعي و تاريخي همانند سلطانيه، بزرگتذيم بازار مسقف ايران، مران نمکي چهره آباد، غار کتله‌خور، پل ميربهاءالدين، روستاي شيلاندر، دودکش جن، قلعه بهستان ماه‌نشان از جمله استان‌هايي است که مي‌تواند سهم چشم‌گيري در جذب گردشگر داشته باشد و به عنوان يکي از بزرگ‌ترين مقصدهاي گردشگري کشور مطرح شود.
استان به علت قرار گرفتن در مسير ترانزيت مرکز به غرب و شمال‌غرب کشور و نيز همجواري اين استان با هفت استان توانسته همواره پذيراي مسافران زيادي از نقاط مختلف کشور باشد که در صورت ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب گردشگري، مي‌تواند سهم مهمي در زمينه کسب درآمدها از محل گردشگري براي اين منطقه ايجاد شود.زنجان در حال حاضر داراي 879 اثر تاريخي ثبت شده است که از اين تعداد 18 اثر در فهرست ميراث طبيعي و يک اثر نيز در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است. علاوه بر اين 776 اثر در فهرست ميراث غيرمنقول، 28 اثر در فهرست ميراث منقول، 56 اثر در فهرست ميراث ناملموس، 18 اثر در فهرست ميراث طبيعي و يک اثر نيز در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است.اختصاص اعتبار براي مرمت گنبد و ارگ تاريخي سلطانيه، پرداخت تسهيلات به فعالان حوزه گردشگري استان و نيز توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري، از جمله مصوبات سفر رئيس‌جمهور در سفر آبان‌ماه به استان زنجان بود.مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان اظهار مي‌کند: در سفر رئيس جمهور به استان اعتبار قابل توجهي براي توسعه صنعت گردشگري و مرمت آثار تاريخي اختصاص يافته است.
امير ارجمند يادآور مي‌شود: از اين ميزان اعتبار بالغ بر 70 ميليارد تومان به بخش گردشگري، 50 ميليارد تومان به بخش ميراث‌فرهنگي و 30 ميليارد تومان نيز مربوط به حوزه صنايع‌دستي استان خواهد بود که قرار است اين ميزان اعتبار براي سال‌هاي 1401 و 1402 در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به اينکه در حوزه استاني و ملي نيز مقرر شد از اين ميزان اعتبار حدود 100 ميليارد تومان به صورت ملي و 50 ميليارد تومان نيز به صورت استاني تخصيص داده شود، تصريح مي‌کند: تقسيم‌بندي اين اعتبار نيز به صورت کاملاً عادلانه در هشت شهرستان انجام شده و با توجه به پراکندگي آثار تاريخي استان در شهرستان‌هاي مختلف، متناسب با تعداد آثار تاريخي و نيز وضعيت اين آثار، بحث مرمت و احياي اين آثار پيش‌بيني شده است.
اين مسئول ادامه مي‌دهد: متناسب با استعدادها و ظرفيت‌هاي گردشگري هر کدام از شهرستان‌ها، اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام در سال 1402 برنامه‌ريزي شده است و پروژه جديدي تعريف نمي‌شود.ارجمند با اشاره به اينکه در حوزه صنايع‌دستي نيز براي همه شهرستان‌ها برنامه پيش‌بيني شده است، خاطرنشان مي‌کند: در صورت تخصيص اعتبار در حوزه توسعه و ترويج، بازاريابي، بازارچه‌هاي صنايع‌دستي و … آيتم‌هاي مختلفي در نظر گرفته شده است.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان مي‌افزايد: از 30 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته به صنايع‌دستي، متناسب با جمعيت فعالان صنايع‌دستي شهرستان‌ها اين بودجه اختصاص مي‌يابد.
ارجمند مي‌گويد: ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان بر اساس اين اعلام، ايجاد زيرساخت براي شهر جهاني مليله، ايجاد موزه تخصصي مليله استان، ايجاد بازارچه تخصصي مليله در بافت تاريخي شهر، استانداردسازي کارگاه‌هاي توليدي صنايع‌دستي در شهرستان زنجان، ايجاد بازارچه صنايع‌دستي آب‌بر در شهرستان طارم، تکميل بازارچه صنايع‌دستي چلبي اوغلي، تکميل بازارچه صنايع‌دستي محوطه ارگ در شهرستان سلطانيه را در دستور کار دارد.وي ادامه مي‌دهد: ايجاد کمپ گردشگري در حاشيه سد حسن ابدال، اصلاح و تکميل زيرساخت‌هاي گردشگري گاوازنگ، تکميل و سامان‌دهي سايت گردشگري زنجان رود (محور پل‌هاي تاريخي) در شهرستان زنجان، ايجاد کمپ گردشگري در پير همدان در شهرستان طارم، تکميل کمپ گردشگري در ورودي شهر تکميل کمپ گردشگري چشمه شاه بلاغي در شهرستان سلطانيه، تکميل زيرساخت گردشگري قلعه بهستان، مطالعه و ايجاد زيرساخت در حاشيه درياچه خندق لو در شهرستان ماهنشان از طرح‌هاي است که از اعتبارات مصوب شده در سفر رياست جمهوري به استان هزينه خواهد شد.
معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان گفت: در سفر آبان ماه رياست جمهوري به استان زنجان مصوبات خوبي درزمينه توسعه آموزش، سرمايه‌گذاري و صادرات صنايع دستي استان صورت گرفت که در صورت تحقق اين مصوبات و تخصيص اعتبارات در آينده شاهد توسعه هرچه بيشتر اين بخش خواهيم بود.الناز خدايي فرد ، با تاکيد بر اينکه در تلاش هستيم برخي رشته‌هاي صنايع دستي که در حال منسوخ شدن هستند را احيا کنيم، افزود: با آموزش و مستندسازي مي‌توان نحوه اجراي اين رشته‌هاي اصيل و ريشه‌دار را به نسل جوان علاقه‌مند انتقال داد تا حداقل به فراموشي سپرده نشود.
معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان توجه به حوزه صادرات و بسته بندي را به عنوان يکي از مهم‌ترين عوامل در زمينه توسعه اقتصادي بخش صنايع دستي عنوان کرد و گفت: يکي از دغدغه‌هاي مهم فعالان حوزه صنايع‌دستي، انجام غيررسمي صادرات اين محصول است.
خدايي فرد افزود: متأسفانه بخش مهمي از صنايع دستي استان زنجان به صورت چمداني و همراه بار مسافر از کشور خارج مي‌شود در حالي که مي‌توان با سازماندهي کردن صادرات و بسته بندي نسبت به ارزآور کردن اين بخش اقدام کرد.
وي با بيان اينکه هزار و 200 نفر صنعتگر در استان زنجان داراي بيمه تأمين اجتماعي هستند، گفت: اين بيمه تا سال 92 فعال بود و بعدازاين سال قطع شد که از سال 98 تعداد محدود و از امسال نيز حدود 100 نفر دوباره تحت پوشش اين بيمه قرار گرفتند.معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان زنجان با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هاي مهم فعالان حوزه صنايع‌دستي، انجام غيررسمي صادرات اين محصول است، افزود: زنجان با بيش از 9000 صنعت‌گر فعال در حوزه همه محصولات صنايع‌دستي رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.خدايي فرد با بيان اينکه در حوزه صنايع‌دستي فلزي در جايگاه نخست کشوري قرار داريم، ادامه داد: برخي از صنايع‌دستي همانند چاقو، مليله، مس، زيورآلات سنتي و چارق جزو صنايع‌دستي بومي استان زنجان به شمار مي‌رود.وي توسعه بازارچه‌هاي صنايع‌دستي را به‌عنوان يکي از مهم‌ترين رويکردهاي اين معاونت عنوان کرد و گفت: استان زنجان در حوزه صنايع‌دستي داراي يک بازارچه دائمي بوده و دو بازارچه نيز در شهرستان سلطانيه در دست‌ساخت است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بي‌شک توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري و توجه به بخش صنايع‌دستي مي‌تواند سهم مهمي در زمينه توسعه اقتصادي جامعه داشته باشد، به گونه‌اي که هم‌جواري استان زنجان با چندين استان و نيز برخورداري اين استان از آثار طبيعي و تاريخي متعدد مي‌تواند در جذب گردشگر داخلي و خارجي مؤثر باشد، به همين خاطر بايد توجه جدي به توسعه زيرساخت‌ها و نيز اعتبارات تخصيصي به حوزه صنايع‌دستي صورت گيرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها