عصر آذربایجان

گزارش خبر

رونق ساخت و سازهاي غيرمجاز در تبريز

رونق ساخت و سازهاي غيرمجاز در تبريز

1400/11/10

گروه اقتصادي: وجود 100 هزار مسکن غيرمجاز در کلانشهر تبريز به خصوص در مناطق حاشيه نشين و بافت فرسوده، به دليل عدم رعايت ضوابط و مقررات ملي ساختمان، زخمي بر پيکر کلانشهر تبريز است.

آناهيتا رحيمي

 گروه اقتصادي: وجود 100 هزار مسکن غيرمجاز در کلانشهر تبريز به خصوص در مناطق حاشيه نشين و بافت فرسوده، به دليل عدم رعايت ضوابط و مقررات ملي ساختمان، زخمي بر پيکر کلانشهر تبريز است.
روند افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز، در حال حاضر به جايي رسيده است که وجود 100 هزار واحد مسکوني غيرمجاز در کلانشهر تبريز را رقم زده و بيش از هر زمان ممکني، نگران کننده است چراکه اين تراکم فروشي مي‌تواند در مواقع بحراني همچون زلزله فاجعه‌اي انساني رقم زند.
وجود مساکن غيرمجاز در کلانشهر تبريز به خصوص در حاشيه شهرها ناشي از عوامل مختلفي نظير دور زدن قانون، فرار از هزينه‌هاي ساخت و ساز و هم‌چنين عدم رعايت ضوابط و مقررات ملي ساختمان است که هر لحظه مي‌تواند در حوادث طبيعي و غيرطبيعي حوادث ناگواري را به بار آورد.
تراکم فروشي در شهر تبريز با هدف کسب سود بيشتر براي شهرداري طي ساليان اخير افزايش يافته است، به طوري که در يک کوچه که استاندارد هر ساختمان بايد حداکثر 4 طبقه باشد شاهد ساختمان‌هاي نوساز 6 و 7 طبقه هستيم که هر طبقه 2 و 3 واحدي است.
ضرورت جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز
شهردار کلانشهر تبريز گفت: در حال حاضر به طور جدي، جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در کلانشهر تبريز، پيگيري مي‌شود که حتي طي روزهاي گذشته نيز، ساختمان‌هايي که به صورت غيرمجاز ساخته شده بودند مورد تخريب قرار گرفته‌اند.
عباس رنجبر با اشاره به بهسازي مناطق حاشيه نشيني توضيح داد: در اين راستا بودجه‌اي براي بهسازي مناطق حاشيه نشيني براي سال آتي، در نظر گرفته شده است.
وي افزود: در حال حاضر، حدود 100 هزار واحد مسکوني غيرمجاز در کلانشهر تبريز وجود دارد که به صورت غيرمجاز بنا شده‌اند.
شهردار کلانشهر تبريز، علل افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز را چنين برشمرد: افزايش ساخت و سازهاي غيرمجاز به مشکلات ساختاري بازمي‌گردد که اکثراً در مناطق بدون سند قرار گرفته‌اند و شهرداري نيز طبق قانون، پروانه‌اي براي زمين‌هاي قولنامه‌اي، صادر نمي‌کند چرا که منع قانوني دارد.
وي بيان کرد: در برخي از موارد براي فرار از عدم پرداخت عوارض و عدم رعايت ضوابط و مقررات ملي ساختمان که از هزينه بالايي برخوردار است به ساخت مساکن غيرمجاز روي مي‌آورند.
رنجبر گفت: اصلي‌ترين عامل افزايش ساخت و ساز غيرمجاز، بحث قولنامه و عدم رعايت ضوابط و مقررات ملي ساختمان براي ساخت و ساز است.
ساخت و سازهاي غيرمجاز، چالشي براي کلانشهر تبريز
رئيس کميسيون عمران، حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي کلانشهر تبريز گفت: اهميت وجود مساکن و ساخت و سازهاي غيرمجاز با انفجارهاي اخيري که در کلانشهر تبريز رخ داد، دو چندان شده است.
روح اله رشيدي ادامه داد: ساخت و سازهاي غيرمجاز در کلانشهر تبريز، مقوله‌اي بسيار حساس بوده و از اين رو چالشي براي شهر به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به افزايش مساکن غيرمجاز در کلانشهر تبريز افزود: وجود مساکن غيرمجاز به خصوص در حاشيه شهرها، مي‌تواند به وجود آورنده حوادث ناگواري باشد که دلايل آن کاملاً روشن است چرا که شهرداري سال‌هاي متمادي است به حوزه شهرسازي با چشم منبع درآمد نگريسته است و بر اين اساس، ترجيح داده است خارج از ضوابط، ساخت و سازهايي انجام گيرد و درآمدي از محل عوارض، عايد شهرداري شود.
اين عضو شوراي شهر اسلامي کلانشهر تبريز گفت: تاکنون انگيزه‌اي براي کنترل و جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز صورت نپذيرفته و متأسفانه ماده 100 شهرداري نيز، کارايي لازم را در کنترل و مديريت اين مسئله به همراه نداشته است و وضعيت موجود را به بار آورده است.رشيدي بيان کرد: در حال حاضر بايد دقت و نظارت ويژه‌اي در حوزه شهرسازي به خرج داده شود و به واسطه تغيير در رويکرد، نبايد به شهرسازي به چشم منبع درآمد نگاه نکنيم.
وي افزود: اگر قرار بر اين است به حوزه شهرسازي با چشم منبع درآمد بنگريم، بايد به شکل مجاز و معقول باشد نه اينکه تشويق به ساخت و ساز غيرمجاز و يا رهاسازي عمدي براي بلند مرتبه سازي براي ايجاد درآمدهاي کلان براي شهرداري باشد.
لزوم پايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در کلانشهر تبريز
رئيس کميسيون عمران، حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ادامه داد: اين مقوله مستلزم نگاه بلند مدت و سياست گذاراي شورا در مديريت شهري است تا بتواند منابع جديد درآمدي را تعريف کرده و هزينه‌هاي شهرداري را کاهش دهد تا شهرداري براي ايجاد منابع جديد درآمد، به خصوص در حوزه شهرسازي اقدام کند.
رشيدي با توجه به لزوم پايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در کلانشهر تبريز توضيح داد: در اين رابطه سازمان فناوري نقش به سزايي دارد و پايش بايد به شکل علمي رخ داده و با استفاده از امکانات جديد، مانند دوربين‌هاي کنترل و اسکن‌هاي پهپادي، پايش دائمي ايجاد شود.
وي در پايان افزود: تنها با نيروهاي خدمات شهري، نمي‌توان از ساخت و سازهاي غيرمجاز جلوگيري کرد و تمامي اين‌ها مستلزم تغيير نگاه اساسي در شهرداري در رابطه با ساخت و ساز و شهرسازي است.
رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تبريز نيز گفت: به نظر مي‌رسد اولويت اکنون ما اين نيست که به دنبال ريشه شناسي معضل ساخت و ساز غيرمجاز در تبريز باشيم بلکه معتقدم که به اندازه کافي زمان را در تئوري پردازي‌هاي بيهوده از دست داده‌ايم و ديگر وقت آن رسيده که به دنبال عمليات اجرايي و کاربردي باشيم.
حکيمه غفوري ادامه داد: البته معضل ساخت و ساز غيرمجاز، يکي از اصلي‌ترين خواسته‌هاي ما بوده است که شهروندان کلانشهر تبريز نيز در جريان هستند البته به اين مقوله در دوره انتخاب شهردار تبريز نيز به صورت جدي و شفاف از سوي يکايک اعضاي شوراي شهر پرداخت شده و مورد مطالبه قرار گرفته است.
ضرورت تلاش شهرداري در خصوص تحقق سياست‌هاي جديد
وي افزود: لذا شوراي ششم هم‌چنان پيگير حصول نتايجي است که انتظار مي‌رود شهردار کلانشهر تبريز و مجموعه شهرداري تبريز در اين زمينه اعلام نمايد.
اين عضو شوراي شهر تبريز بيان کرد: در اين ارتباط نکته قابل توجهي که به نظر مي‌رسد تنها راه برون رفت از وضعيت کنوني است، ضرورت تلاش شهرداري تبريز در خصوص تحقق سياست‌هاي منعطف و جديدي است که بتواند به واسطه اعمال سياست‌هاي جديد، آن بخش از جامعه را به سمت و سوي مسيري مجاز در ساخت و سازها هدايت نمايد.
غفوري افزود: لذا انتظار داريم مجموعه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تبريز، سريعاً خلاقيت مديريتي خود را در اين زمينه نمايان نمايد.
وي با توجه به لزوم پايش ساخت و سازهاي غيرمجاز در کلانشهر تبريز توضيح داد: در اين رابطه سازمان فناوري نقش به سزايي دارد و پايش بايد به شکل علمي رخ داده و با استفاده از امکانات جديد، مانند دوربين‌هاي کنترل و اسکن‌هاي پهپادي، پايش دائمي ايجاد شود.
وي در پايان گفت: ضمن اينکه هم‌چنان معتقديم شهرداري يک بخش قضيه بوده و ساير نهادهايي نيز وجود دارند که هم‌چنان در انجام وظايف خود کوتاهي مي‌نمايند.
به گزارش عصر اذربايجان به نقل از مهر،در حال حاضر، وجود مساکن غيرمجاز در کلانشهر تبريز، به خصوص در حاشيه شهرها بيش از هر زمان ممکني نگران کننده است چرا که وجود مساکن غيرمجاز در کلانشهرها، علاوه بر اينکه چهره نازيبايي بر شهر مي‌بخشد، جان شهروندان را نيز به خطر مي‌اندازد.
 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها