عصر آذربایجان

گزارش خبر

پايانه‌هاي مرزي آذربايجان غربي؛ حرکت در مسير رونق پساکرونايي

پايانه‌هاي مرزي آذربايجان غربي؛ حرکت در مسير رونق پساکرونايي

1401/02/04

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي با پنج پايانه مرزي، يک پنجم پايانه‌هاي مرزي کشور را به خود اختصاص داده و با اقداماتي که صورت گرفته و يا در حال انجام است، اين پايانه‌ها در مسير توسعه تجارت بين الملل گام بر مي‌دارند البته بايد اقدامات تکميلي براي احياي عملکرد آنها انجام شود. آذربايجان غربي با دارا بودن 967 کيلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکيه، عراق و نخجوان، يکي از استان‌هاي مهم کشورمان در توسعه تجارت بين المللي بويژه با کشورهاي اروپايي از مسير ترکيه است.

در اين وسعت 967 کيلومتري که از پلدشت شروع و به سردشت ختم مي‌شود، 9 شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوي، سلماس، اروميه، اشنويه، پيرانشهر و سردشت با نخجوان، ترکيه و عراق هم مرز هستند که با استفاده از اين ظرفيت، مراودات اقتصادي بسياري از سال‌هاي بسيار دور انجام مي‌شده و هنوز هم ادامه دارد.
از ابتداي قرن 14 و سال 1305 نخستين پايانه بازرگاني در مرز ايران و ترکيه آن هم در منطقه بازرگان راه‌اندازي شد تا روند مراودات مرزي، شکل رسمي تري به خود بگيرد و همين روند تا همين چند سال پيش ادامه يافت که در دهه 80 شاهد راه‌اندازي پايانه‌هاي پلدشت و تمرچين نيز بوديم.
در 96 سال گذشته، همواره آذربايجان غربي در جمع استان‌هاي فعال در حوزه تجارت و بازرگاني مرزي قرار داشته و براي بهبود عملکرد اين بخش، سرمايه گذاري‌هاي مناسبي شده که در آخرين طرح‌هاي عمراني که براي بهسازي پايانه‌هاي مرزي اين استان صورت گرفت، بهار سال گذشته پايانه مرزي سرو بازسازي شد و سالن مسافري شيک آن به بهره‌برداري رسيد.
در حال حاضر هم پايانه مرزي رازي خوي در آخرين مراحل ساخت قرار دارد که تا بيش از 96 درصد کارهاي آن اجرايي شده و قرار است تا پايان بهار امسال وارد مدار بهره‌برداري شود؛ امري که در صورت تحقق، همه پنج پايانه مرزي آذربايجان غربي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، تمرچين پيرانشهر در مرز شمال عراق و پلدشت در مرز جمهوري خودمختار نخجوان، داراي ظرفيت‌هاي بسيار خوب براي تجارت مرزي و تبادل مسافر خواهند شد.
3500 ميليارد ريال براي تکميل پايانه و مسير ارتباطي مرز رازي خوي هزينه شده است
معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در سفر عيدانه اي که به آذربايجان غربي داشت، در خصوص اين  مرز رازي صحبت‌هاي خوبي ارائه داد و آمار خوبي هم بيان کرد؛ داريوش اماني گفت: تاکنون براي ساخت پايانه رازي خوي و راه دسترسي آن بيش از سه هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده و تامين اعتبارات لازم براي تکميل اين پايانه در اولويت است.
او در علت پايان نيافتن اين طرح اظهار کرد که اين پايانه قرار بود تا پايان سال 1399 به بهره برداري برسد که به علت شرايط بد آب هوايي و برودت هوا و عقب افتادن مراحل ساخت، اين امر محقق نشد.
وي ادامه داد که در حال حاضر تکميل بخش‌هاي باقي‌مانده از محوطه پايانه در دستور کار قرار گرفته و تا پايان ارديبهشت تکميل و طرح با حضور مقامات ارشد ايران و ترکيه به بهره برداري مي‌رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت که مرز رازي خوي سومين مرز رسمي ايران با ترکيه در آذربايجان‌غربي است و نقش موثري در رونق اقتصادي منطقه دارد و پيشرفت اجرايي پايانه مرزي اين شهرستان تاکنون بالاي 97 درصد است.
پايانه مرزي رازي خوي، 9 هزار و 500 متر مربع زيربنا داشته و در سه طبقه اجرايي شده که در آستانه بهره برداري قرار گرفته است.
بايد توجه داشت که پايانه مرزي رازي يکي از بزرگترين پايانه‌هاي مرزي کشور است که انتظار مي‌رود با تکميل آن و محور خوي - قطور - رازي در دوران پسا کرونا، تحول زيادي در حوزه تجارت مرزي و بين المللي از طريق اين مرز صورت گيرد.
مرز سرو اروميه هم که تا همين بهار سال گذشته، عمليات عمراني قابل توجهي در آن، در حال انجام بود، در نوروز امسال رونق قابل توجهي يافت و چند هزار نفر از مردم، از اين مرز از ايران به ترکيه و از ترکيه به ايران تردد کردند.
بيش از 20 هزار نفر تردد نوروزي از مرز تازه بهسازي شده سرو اروميه
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان غربي در اين باره گفت: بيش از 20 هزار نفر طي نوروز امسال از مرز سرو در اروميه تردد کردند که اين رقم در مقايسه با سال گذشته که هم کرونا بود و هم ساخت و ساز در آن جريان داشت، بسيار بيشتر شده است.
اين افزايش آمار، تنها در مرز سرو اتفاق نيفتاد و همه مرزهاي استان در نوروز امسال پررونق بودند و بيش از 220 هزار نفر از اين مرزها تردد کردند که روندي قابل توجه نسبت به سال هاي گذشته است.تردد روزانه بيش از 12 هزار نفر از مرزهاي استان در نوروز امسال، نشانه بازگشت رونق به پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي است، اين تردد در مرزهاي بازرگان و رازي در مرز ايران و ترکيه به حدي بود که پس از فرودگاه بين_المللي امام خميني (ره)، بيشترين تردد نوروزي را در کشور به خود اختصاص دادند.
علاوه بر تردد مسافر، تردد کاميون در حوزه هاي واردات، صادرات و ترانزيت در مرزها هم بسيار موثر و مهم است که در اين خصوص هم پايانه‌هاي مسافري آذربايجان غربي، عملکرد قابل توجهي در سال گذشته داشته‌اند.
البته در اين ميان، طبق اعلام مديران حوزه پايانه‌هاي آذربايجان غربي، بيش از 470 هزار دستگاه کاميون از مرزهاي استان تردد کرده‌اند
از اين ميزان، بيش از 60 درصد مربوط به مرز بازرگان به عنوان مهمترين مرز زميني کشور و آذربايجان غربي است؛ در اين مرز طي سال گذشته 450 هزار تردد کاميون ثبت شد.
تردد کاميون در سال 1400 از مرز بازرگان 61 درصد افزايش يافت
مدير پايانه مرزي بازرگان گفت: سال گذشته، تردد کاميون از اين پايانه به 270 هزار دستگاه رسيد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 61 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
جابر اکبرپور بيان کرد: عمده مقاصد ترانزيتي اين کاميون‌ها را، مرزهاي «باشماق، خسروي و آستارا» بوده و اين ميزان تردد، سهم عمده‌اي در بخش ترانزيت کشورمان دارد.
وي متوسط تردد روزانه کاميون از اين مرز را 772 دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: عمده کالاهاي صادراتي در اين مدت شامل محصولات کشاورزي و پتروشيمي و مصنوعات سنگي و فلزي بود که به کشورهاي آسيايي و اروپايي صادر شده است.
مدير پايانه مرزي بازرگان همچنين عمده کالاهاي وارداتي از طريق اين پايانه مرزي را انواع ماشين آلات صنعتي، رنگ، اسکلت فلزي، انواع پارچه، لوازم و قطعات يدکي عنوان کرد.
به گزارش عصر اذربايجان به نقل از ايرنا، با توجه به اين آمار، روزانه صدها کاميون و هزاران نفر از مرزهاي آذربايجان غربي تردد مي کنند که نشانه رونق مناسب پساکرونايي در اين مرزهاست؛ البته که توقع ها از اين مرزها بسيار بيشتر بوده و جا دارد که با تلاش بيشتر و احداث زيرساخت هاي مناسب مرزي، اين روند بهبود يابد؛ امري که با استفاده از ظرفيت حمل و نقل ريلي که تا اروميه نيز رسيده و امتداد آن به سمت مرزها و همچنين بهبود وضعيت جاده هاي مواصلاتي به مرزها، مي تواند زمينه ساز درآمد قابل توجه براي کشور و به تبع آن، استان باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها