عصر آذربایجان

گزارش خبر

مناطق معدن خيز زنجان و محروميتي که مردم از آن رنج مي برند

مناطق معدن خيز زنجان و محروميتي که مردم از آن رنج مي برند

1401/03/29

گروه گزارش: وجود معادن بزرگ در استان زنجان هرگز باعث نشده اين استان از محل استخراج مواد معدني منافعي را بدست بياورد و سهم زنجان در مقابل درآمدهاي ميلياردي معادن تقريبا ناچيز است.

گروه گزارش: وجود معادن بزرگ در استان زنجان هرگز باعث نشده اين استان از محل استخراج مواد معدني منافعي را بدست بياورد و سهم زنجان در مقابل درآمدهاي ميلياردي معادن تقريبا ناچيز است.

وجود ذخاير عظيم معدني هرگز باعث نشده مناطق معدن خيز استان زنجان روند توسعه و پيشرفت را داشته باشند به گونه‌اي محروميت حرف نخست را در مناطق معدن خيز استان زنجان مي‌زند.
جاده‌هاي که بر اثر تردد و تناژ بالاي کاميون معدن از بين رفته‌اند و هوا و طبيعتي که با توجه به فعاليت معادن و صنايع تبديلي به شدت آلوده است واستخراج سالانه 12 ميليون تن مواد معدني از معادن زنجان فقط منافعش براي برخي‌هاي خاص است. در حال حاضر حدود 355 معدن در استان زنجان فعال است که سالانه بيش از 12 ميليون تن مواد از اين تعداد معدن استخراج مي‌شود.
اهالي يکي از روستاهاي شهرستان ماهنشان مي‌گويد: فعاليت معادن در کنار آلودگي و تخريب محيط زيست باعث تخريب جاده ها شده است به گونه‌اي که حمل مواد معدني با تناژ بالا جاده‌ها را از بين برده است.
برزگر، با بيان اينکه فعاليت معادن هيچ عايدي براي منطقه نداشته است، مي‌افزايد: بهره برداران معادن تنها به دنبال سودهاي کلان و منافع خود هستند و توجهي به منطقه نمي‌کنند و منافع معادن در ساير شهرهاي کشور هزينه مي‌شود.
عوائد زنجان از معادن در هاله‌اي از ابهام
وقتي به منطقه ماه‌نشان که داراي يکي از غني‌ترين معادن ايران است، نيم‌نگاهي مي‌اندازيم، به عينه خواهيم ديد که چهره شهر شباهتي با داشته‌هاي آن ندارد و اين بدين معني است که عوائدي از معادن نصيب اين منطقه نشده است، موضوعي که رئيس شوراي اسلامي استان زنجان بر آن صحه گذاشته و اظهار مي‌کند: متأسفانه عوائد معادن به شهرستان‌ها اختصاص نيافته است.
اسکندر عابديني، با بيان اينکه تاکنون ريالي از محل عوائد ناشي از فروش معادن ماه‌نشان براي عمران و آباداني اين منطقه هزينه نشده است، خاطرنشان مي‌کند: باوجود اينکه بايد يک درصد از عايدي فروش اين معادن براي جبران خسارت وارده به منطقه هزينه شود، تاکنون ريالي به ماه‌نشان تخصيص نيافته و اثرات آلايندگي زيست‌محيطي و تخريب جاده‌ها نيز از مضرات فعاليت اين معادن به شمار مي‌رود.
وي با يادآوري اينکه بيش از يک سوم روستاييان روستاهاي شهرستان ماه‌نشان با آلايندگي معادن مواجه‌اند، ادامه مي‌دهد: آمارها حاکي از آن است که حدود 48معدن فعال در حاشيه روستاهاي اين شهرستان فعال است.
معادن؛ بزرگ‌ترين دغدغه روستاهاي ماهنشان
فرماندار ماه‌نشان گفت: يکي از مباحثي که در شهرستان ماه‌نشان مطرح است، وجود ظرفيتي چون مواد معدني است که هم در تأمين مواد معدني صنايع بزرگ کشور و هم در زمينه اشتغال اقداماتي انجام شده و منافعي نيز به دنبال داشته است.
ساليانه نزديک به 1.5 ميليون تن مواد معدني از معادن ماهنشان استخراج مي‌شود
جليل جزونقي ، با اشاره به اينکه در حال حاضر از 65معدن موجود در اين شهرستان تعداد 48 معدن فعال است، افزود: ساليانه نزديک به 1.5 ميليون تن مواد معدني از اين معادن استخراج شده و به صنايع مختلف اختصاص داده مي‌شود.
وي در خصوص حقوق دولتي و درصدي از مواد معدني که در پروانه بهره‌برداري معادن درج شده است، تصريح کرد: طبق قانون درصدي از درآمد معدن به نرخ روز به عنوان حقوق دولتي سالانه به وزارت صمت پرداخت مي‌شود که اين در آئين‌نامه اجرايي قانون معادن لحاظ شده است که درصدي از اين حق به شهرستان اختصاص پيدا مي‌کند تا بتوان با اين تخصيص نسبت به ارتقاي زيرساخت‌ها اقدام کرد.
جزونقي با اشاره به اينکه اين موضوعات در حال پيگيري است و مجموعه اعتباراتي که در اين حوزه وجود دارد، وزارت صمت و به ويژه سازمان صمت استان زنجان پيگيري مي‌کند، ادامه داد: در همين راستا و از سال 98اعتباراتي که به اين موضوع اختصاص داده شده، به ارتقاي زيرساخت‌ها کمک خواهد کرد.
فرماندار شهرستان ماه‌نشان با بيان اينکه در کنار اشتغال توسط صنايع و معادن، موضوع مسئوليت‌هاي اجتماعي و اختصاص اعتبارات قانوني، موضوعاتي مربوط به جلوگيري از آلودگي هوا و مسئله تخريب محيط‌زيست را نيز اقتضاي فعاليت اين معادن مي‌دانيم، اظهار کرد: قاعدتاً اين موضوع را در اولويت قرار مي‌دهيم اما مسئوليت‌هاي اجتماعي و مشارکت معادن در حوزه ورزش و مباحث فرهنگي و ساير موارد به صورت سيستماتيک فعلاً آن طور که بايد شايسته و مطلوب باشد، نيست، هر چند مشارکت خوبي دارند.
وي با تاکيد بر اينکه مجموعه اقداماتي که دستگاه‌هاي دولتي انجام مي‌دهند، براي عموم مردم است، خاطرنشان کرد: مردم نيز انتظار دارند معادن به لحاظ آورده‌اي که براي صاحبان‌شان ايجاد مي‌کند، حضورشان در مسئوليت‌هاي اجتماعي پررنگ‌تر باشد، به گونه‌اي که در مواردي به دليل ارائه نشدن برخي از خدمات در روستاها که همجوار با اين معادن است، عنوان مي‌شود که با وجود برخورداري از چنين معادني، از خدماتي که بايد توسط صاحبان اين معادن ارائه مي‌شد، بي‌بهره هستند و معتقديم انتظار مردم در اين زمينه انتظار معقولانه‌اي است.
اين مسئول با اشاره به اينکه در حوزه روستايي شاهد پراکندگي معادن در نقاط مختلف اين شهرستان وجود دارد، تصريح کرد: تردد کاميون‌هاي حامل مواد معدني، فارغ از اينکه در بحث ايمني ترافيک تأثير زيادي دارد، وضعيت راه‌هاي شهرستان متناسب با ميزان باري که اين کاميون‌ها حمل مي‌کنند، ندارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،جزونقي افزود: تاکيد بر رعايت تناژ کاميون‌ها و ارتقاي راه‌هاي مواصلاتي از اولويت‌هاي اين شهرستان بوده و در دست اقدام و پيگيري است تا راه‌هايي با کمترين خرابي داشته باشيم.
بي شک هيچ کس منکر توسعه صنعتي و معدني نيست ولي آنچه بايد به عنوان يک اصل مهم در اين زمينه مورد توجه جدي مسئولان و متوليان امر قرار بگيرد توجه به مسئوليت‌هاي اجتماعي فعالان اين حوزه‌ها و جلوگيري از تخريب محيط زيست و زيرساخت‌هاي حمل و نقل است، اصلي که برخي فعالان معدني و صنعتي استان به آن بي تفاوت هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها