عصر آذربایجان

گزارش خبر

استقلال مس آذربايجان شرقي؛ آرزويي که با سفر رييس‌جمهور رنگ اجرا گرفت

استقلال مس آذربايجان شرقي؛ آرزويي که با سفر رييس‌جمهور رنگ اجرا گرفت

1401/04/27

گروه تحليل: پس از کش و قوس هاي فراوان در مورد استقلال مس آذربايجان، سفر رييس جمهوري به آذربايجان شرقي و پيگيري هاي مجدانه مديريت ارشد استان کارساز شد و روياهاي مردم اين خطه در حال تحقق است تا انتظار بيش از 15 ساله آنان، غروب و روياهاي مسي مردم طلوع کند.

گروه  تحليل: پس از کش و قوس هاي فراوان در مورد استقلال مس آذربايجان، سفر رييس جمهوري به آذربايجان شرقي و پيگيري هاي مجدانه مديريت ارشد استان کارساز شد و روياهاي مردم اين خطه در حال تحقق است تا انتظار بيش از 15 ساله آنان، غروب و روياهاي مسي مردم طلوع کند.
 کارهاي اوليه استقلال مس آذربايجان از جمله تدوين اساسنامه، توسعه معدن مس سونگون، دستور رييس جمهور براي استفاده از درآمدهاي مس سونگون در ديگر بخش ها و پروژه هاي توسعه اي منطقه و استان، پايدار شدن بودجه‌هاي مورد نياز براي طرح‌هاي توسعه و فرآوري مس سونگون از محل حقوق دولتي دريافتي در قالب بودجه سالانه که امسال 15 درصد پيش بيني شده، از جمله اقداماتي است که به پشتوانه دستور رييس جمهوري، وزير صمت، مديرعامل مس ايران و پيگيري هاي استاندار و نمايندگان مجلس آذربايجان شرقي در حال تحقق است. البته اين روند طول خواهد کشيد، ولي نبايد معطل اجراي تمام و کمال يا موانع قانوني يا غيرقانوني باشيم، بلکه به موازات اين اقدامات، تلاش براي احقاق حقوق آذربايجان شرقي در مقاطع کوتاه مدت و چند ماهه هم مد نظر باشد.
اشتغال، توسعه و تحول منطقه اي، درآمدهاي چند هزار ميلياردي، توسعه صادرات، کمک به پيشرفت ساير شاخه هاي معدني و صنعتي از جمله فوايد استقلال مس است که تاکنون منطقه و آذربايجان شرقي از آن بي بهره مانده و در واقع ثروت ملي تلف شده است که البته اکنون با اقدامات انجام شده، طلوع خوش و آينده درخشاني را براي استان، بلکه کشور نويد مي دهد.
 بهره‌مندي از موهبت مس يکي از آرزوهاي ديرينه مردم آذربايجان شرقي بود
استاندار آذربايجان شرقي در اين خصوص گفت: بهره مندي از موهبت مس يکي از آرزوهاي ديرينه مردم آذربايجان شرقي و ورزقان بود.
عابدين خرم اظهار کرد: مردم آذربايجان شرقي انتظار داشتند که از محبت الهي که در روي کمربند مثل دنيا قرار داريم بهرمند شويم که البته پس از سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت آذربايجان شرقي با پيگيري هاي نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و نمايندگان استان اين موضوع به رئيس جمهوري تشريح و نتيجه لازم اخذ شد طوري که ايت الله رئيسي دستور لازم را صادر کردند.وي افزود: استقلال مس سونگون به عنوان هولدينگ و شرکت مستقل از دستاوردها و انتظارات استاني بود که در حال تحقق است.
خرم ادامه داد: آورده هايي که براي توسعه کامل اين مجتمع، ايجاد شهرک‌هاي پايين‌دستي، حقوقي که بايد به صورت قانوني به استان برگردد مطالباتي است که در حال پيگيري و تحقق آن از مجاري قانوني هستيم.استاندار آذربايجان‌شرقي يادآور شد: موضوع توسعه نيز نبايد مغفول واقع شود، متناسب با ذخاير و اکتشافاتي که انجام مي‌شود توسعه نيز انجام شود.
عابدين خرم با اشاره به نشست اخير خود با معاون اجرايي رئيس جمهوري گفت: در اين نشست پي گيري‌هاي مصوبات اتفاق افتاد بر اين اساس از ابعاد مختلف شهر ورزقان، کليبر، اهر و آذربايجان شرقي بر محور توسعه با منتفع شدن از ذخاير مس استان حرکت خواهند کرد.
استاندار آذربايجان‌شرقي تاکيد کرد: با تحقق اين مصوبات بارقه اميدي در حوزه‌هاي معادن استان دميده شده است.وي يادآورشد: ساختار مس آذربايجان پيشنهاد شده است و اکنون داراي اساسنامه شده و اين اساسنامه تحويل مديرعامل شرکت ملي مس ايران شده است تا به لحاظ حقوقي بررسي و موارد احتمالي اعلام و برطرف شود.
خرم يادآور شد: حقوق معادن به لحاظ قانوني مشخص است و بر اين اساس در هر منطقه بايد درآمدهاي آن هزينه شود و بهره دهي به منطقه داشته باشد اما متاسفانه واقعيت اين است که در سال هاي گذشته از اين موضوع بي بهره مانده ايم.
گام آخر براي استقلال مس سونگون
معاون امور عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز گفت: با پيگيري‌هاي استاندار آذربايجان‌شرقي دستور رييس جمهور براي تأسيس شرکت مستقل مس آذربايجان، در يک قدمي اجراي کامل قرار گرفته يکي از جدي ترين مطالبات مردم منطقه و استان در خصوص تزريق درآمدهاي معدن مس سونگون به آذربايجان شرقي جامه عمل بپوشد.
جواد رحمتي اظهار کرد: در ادامه پيگيري‌هاي مديريت ارشد آذربايجان‌شرقي براي اجرايي شدن دستورات مساعد آيت الله و مصوبات سفر استاني که جلب نظر شرکت ملي مس براي تغييرات لازم در ساختار شرکت‌هاي تابعه جهت تاسيس شرکت مستقل مس آدربايجان در عين تامين اعتبار لازم براي طرح‌هاي توسعه اين مجتمع را به همراه داشت، جلسه مهمي به رياست دکتر صولت مرتضوي، معاون اجرايي و سرپرست نهاد رياست جمهوري و با حضور استاندار آذربايجان‌شرقي، مديرعامل شرکت ملي مس ايران و برخي مديران ملي و استاني برگزار شد.وي افزود: همچنين دستور رييس جمهور براي استفاده از درآمدهاي مس سونگون در ديگر بخش ها و پروژه هاي توسعه اي منطقه و استان مورد توجه قرار گرفت.
رحمتي با اشاره به روش هاي مورد بررسي در اين زمينه افزود: حقوق دولتي معادن و استفاده از ماده 148 قانون ماليات هاي مستقيم براي احتساب هزينه‌کردهاي هاي شرکت مس سونگون در منطقه به عنوان هزينه هاي قابل قبول مالياتي از جمله اين راهکارها بوده و در مورد مسئوليت هاي اجتماعي اين شرکت در منطقه نيز توافقاتي صورت گرفته است.
معاون استاندار با بيان اينکه پايدار شدن بودجه‌هاي مورد نياز براي طرح‌هاي توسعه و فرآوري مس سونگون از محل حقوق دولتي دريافتي درش قالب بودجه سالانه از ديگر موارد طرح شده در اين جلسه بود، گفته است: ميزان اين اعتبارات در بودجه امسال 15 درصد در نظر گرفته شده بود که مقرر شده اين اعتبارات در بودجه هاي سنواتي آينده نيز لحاظ شود که در اين صورت تحول مهمي در زمينه اعتبارات استاني حاصل از درآمدهاي معدن مس اتفاق خواهد و اين اعتبارات مي تواند در طرح هاي توسعه اي مجتمع و بخش عمراني استان مورد استفاده قرار گيرد.
وزير صمت به شرکت ملي مس ايران تکليف کرده تا موضوع استقلال مس آذربايجان محقق شود
مديرعامل شرکت ملي صنايع مس ايران درخصوص تشکيل شرکت مس آذربايجان به سوابق اين موضوع اشاره کرد و گفت: وزير صمت به شرکت ملي مس ايران تکليف کرده است که اين بحث که مطالبه جدي مسئولان و نمايندگان استان آذربايجان شرقي است، به‌طور جدي دنبال شود.علي رستمي افزود: اين موضوع که مطالبه جدي مسئولان و نمايندگان استان است، به‌طور جدي دنبال مي شود و در اين راستا کارگروهي متشکل از متخصصان براي بررسي ابعاد حقوقي موضوع تشکيل شده است که تا يک و نيم ماه آينده گزارش نهايي آن ارائه خواهد شد.
حضور رئيس جمهور در مجتمع مس سونگون نقطه عطفي در تاريخ اين مجتمع و کل صنعت مس کشور است
وي حضور رئيس جمهور در مجتمع مس سونگون را نقطه عطفي در تاريخ اين مجتمع و کل صنعت مس کشور و نشانه اهتمام ويژه آيت‌الله رئيسي به توسعه اين صنعت عنوان کرد و گفت: اهتمام ويژه و جدي استاندار و مديران آذربايجان شرقي به توسعه صنعت مس، در راستاي منويات رهبري است.رستمي اعلام کرد: از ابتداي امسال، ماليات مجتمع مس سونگون در استان اجرايي و عملياتي شده است و براي تمرکز حساب‌هاي اين مجتمع در بانک‌هاي استان نيز نهايت تلاش خود را مي‌کنيم.
وي از برنامه‌ريزي شرکت ملي مس ايران براي احداث يک نيروگاه خورشيدي 300 مگاواتي و راه‌اندازي خط توليد سلول‌هاي خورشيدي در استان آذربايجان شرقي خبر داد و گفت: صنعت مس جزو کم‌مصرف‌ترين صنايع است و آلايندگي آن هم نسبت به صنايع ديگر بسيار کم است.مديرعامل شرکت ملي مس ايران درخصوص ايجاد صنايع پايين‌دستي مس در استان نيز گفت: ايجاد اين صنايع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلي شرکت است و در کنار آن آمادگي داريم تا در هر پروژه پايين‌دستي با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي مشارکت کنيم.ايجاد اين صنايع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلي شرکت است و در کنار آن آمادگي داريم تا در هر پروژه پايين‌دستي با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي مشارکت کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي با اشاره به اينکه ذخاير معدن مس سونگون چهار ميليارد تن برآورد شده و با وضع فعلي، استخراج کل اين ذخاير 150 سال طول مي‌کشد، افزود: بنا داريم که طبق اقتضاي بخش معدن، اين مدت را به 50 سال کاهش دهيم، از اين رو بايد ظرفيت استخراج را به سه برابر وضع فعلي يعني 900 هزار تن برسانيم و در کنار آن، اجراي پروژه ذوب و توليد کاتد مس هم جزو برنامه‌هاست که تلاش مي‌کنيم تا سه سال آينده اين آرزوي ديرينه مردم منطقه را برآورده کنيم.رستمي اظهار کرد: شرکت ملي مس ايران آمادگي دارد بعد از اکتشاف ذخاير معدني، طبق تجربه‌هاي مشابهي که در دنيا هست، جنگل‌ها را احيا کند و بنابراين در اين فرصت تاريخي، نبايد اجازه دهيم که توسعه صنعت مس با تعلل و وقفه مواجه شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها