عصر آذربایجان

گزارش خبر

صنعت خودروسازي آذربايجان‌شرقي در مسير تکامل

صنعت خودروسازي آذربايجان‌شرقي در مسير تکامل

1401/06/13

گروه اقتصادي: تکميل زنجيره صنعت خودروسازي در آذربايجان شرقي اهميت ويژه اي دارد زيرا در اين حوزه افراد زيادي مشغول به کار هستند و همچنان ظرفيت اشتغال‌زايي مناسبي در اين حوزه وجود دارد.

 فاطمه ملک پور

گروه اقتصادي: تکميل زنجيره صنعت خودروسازي در آذربايجان شرقي اهميت ويژه اي دارد زيرا در اين حوزه افراد زيادي مشغول به کار هستند و همچنان ظرفيت اشتغال‌زايي مناسبي در اين حوزه وجود دارد.
بدون ترديد با حرکت صنعت خودروسازي به سمت تکميل زنجيره، روح و روان اقتصاد استان نيز متحول خواهد شد رويدادي که به نوعي تبديل به يکي از مطالبات مهم مردم شده است و به جرأت مي‌توان گفت که تمام صنعتگران استان در انتظار اين اتفاق مهم هستند.
حمايت از سرمايه‌گذاران آذربايجان‌شرقي براي ورود به صنعت خودرو
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه تبريز در حوزه صنعت خودروسازي جايگاه بسيار خوبي در کشور دارد، مي‌گويد: در تبريز براي توليد 200 هزار دستگاه خودرو ظرفيت وجود دارد ولي در حال حاضر 100 هزار دستگاه خودرو توليد مي‌شود.
سيدرضا فاطمي امين مي‌افزايد: اگر سرمايه گذاران امسال حتي براي توليد 100 هزار دستگاه خودرو ورود پيدا کنند قطعاً از اين موضوع حمايت مي‌کنيم تا اين صنعت رونق بگيرد.
راه‌اندازي خط بدنه و رنگ خودرو تا پايان سال
در اين زمينه رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي با بيان اينکه آذربايجان شرقي ظرفيت بسيار زيادي در تکميل زنجيره صنعت خودروسازي دارد، مي‌گويد: دو شرکت خودروساز سواري با ظرفيت توليد 330 هزار دستگاه خودروي سواري با ميزان اشتغال دو هزار و 400 نفر در استان وجود دارد.
صابر پرنيان مي‌افزايد: براساس آمار حدود 30 درصد قطعات مورد نياز کشور در اين استان توليد و عرضه مي‌شود و در اين ميان بخش عمده‌اي از اين واحدها براساس قراردادهاي منعقد شده با شرکت‌هاي بزرگ خودرويي کشور، تأمين قطعات خودروهاي توليدي اين شرکت‌ها را بر عهده دارند.
وي ادامه مي‌دهد: در آذربايجان شرقي حداقل 170 واحد صنعتي قطعه سازي با ميزان اشتغال پنج هزار نفر به صورت مستقيم و 10 هزار نفر به صورت غيرمستقيم فعاليت مي‌کنند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي‌افزايد: ظرفيت اسمي واحدهاي قطعه ساز استان حدود 35 ميليون عدد قطعه در سال است.
پرنيان مي‌گويد: اولين برنامه در حوزه خودروي سواري راه اندازي خط بدنه و رنگ خودرو به ويژه خودروي سمند است در اين زمينه اعلام آمادگي شده که اين قابليت در استان وجود دارد.
وي اظهار مي‌کند: موضوع راه اندازي خط توليد با مکاتبات مختلف از طريق استانداري و سازمان صمت به معاون خودرويي وزير پيشنهاد شده است و پيش بيني مي‌کنيم حتماً تا پايان سال اين موضوع در استان اتفاق بيفتد يعني به عبارتي عمق ساخت داخل استان در حوزه خودرو افزايش مي‌يابد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي‌افزايد: با راه اندازي خط توليد رنگ و بدنه خودرو تنها يکي از حلقه‌هاي توليد خودرو در استان تکميل مي‌شود و اين تکميل صد درصدي نيست مانند شرکت مس در استان که هنوز استقلال کامل انجام نشده است.
پرنيان مي‌گويد: بايد موضوع استقلال توليد را در صنعت خودروي استان پيگيري کنيم تا با برنامه‌هاي خود بتواند کارها را انجام دهد، استقلال به اين معني که بتوانند در حوزه‌هاي مختلف، تصميم گيري کاملي داشته باشند براي مثال اگر براي توليد خودرو، قطعه‌اي نياز باشد ديگر نيازي به بروکراسي خاص نباشد و بتوانند اين قطعه را از استان و يا هر جاي ديگري تأمين کنند.
ايجاد خودروساز سوم در مرحله صدور مجوز است
پرنيان با اشاره به اهميت ايجاد خودروساز سوم در رشد و توسعه اقتصادي استان اظهار مي‌کند: ايجاد خط توليد خودروي سواري به وسيله يک شرکت ديگر در مرحله صدور مجوز است که البته در اين زمينه سختگيري وزارتخانه در صدور مجوز موجب ناراحتي سرمايه گذاران در استان شده است براي مثال سرمايه گذاران مي‌گويند يک شرکت ديگر بعد از ما کارهاي مربوط به اخذ مجوز را شروع کرد ولي قبل از ما مجوزشان صادر شد.
وي مي‌افزايد: در سفر معاون صنايع عمومي وزارت صمت و ديدار با نماينده ولي فقيه در استان براي پيگيري اين موضوع قول مساعد داده شد بنا بر اين اميدواريم به زودي اين مجوز را اخذ کنيم.وي با اشاره به اهميت تکميل زنجيره توليد خودروهاي سنگين و سواري مي‌گويد: برنامه ما در توليد خودروي سواري موضوع بدنه و ايجاد خط توليد براي يک خودروي اقتصادي جديد است که اکنون در مرحله صدور اخذ مجوز است.
تکميل زنجيره توليد خودروهاي سنگين در آذربايجان‌شرقي
پرنيان با بيان اينکه زنجيره توليد خودروهاي سنگين در استان تکميل شده است، تاکيد مي‌کند: در استان هشت واحد خودروسازي اتوبوس، ميني بوس، کاميون و کاميونت با ظرفيت حدود 150 هزار دستگاه فعاليت مي‌کنند که در اين زمينه براي هزار و 400 نفر اشتغالزايي شده است.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي‌گويد: در تکميل زنجيره خودروهاي سنگين و تجاري کارهاي خوبي انجام شده است.وي با بيان اينکه با توليد يک خودروي کامل در استان تبديل به قطب سوم خودرو مي‌شويم، مي‌افزايد: در حال حاضر يک شرکت با توليد گيربکس و شرکت ديگر با تأمين موتور يورو 5 بخشي از زنجيره توليد کاميون کشنده فاو را در استان بر عهده دارند.
ظرفيت بالاي آذربايجان‌شرقي براي توليد خودرو
اما در همين زمينه رئيس انجمن سازندگان ماشين، قطعه و مجموعه‌هاي صنعتي و خودرو تبريز با بيان اينکه ظرفيت‌هاي زيادي براي توليد خودرو در استان وجود دارد، به خبرنگار مهر مي‌گويد: اگر محيطي فراهم شود که با بروکراسي‌هاي اداري، سرمايه گذاران فراري نشوند استعداد خوبي براي توليد خودرو در استان وجود دارد.
يونس اکبرپور پايدار با اشاره به مشکلات اکثر واحدهاي صنعتي استان مي‌افزايد: مشکل عمده واحدهاي صنعتي کمبود منابع مالي و پايين بودن سرمايه در گردش است که به منظور ايجاد تحول و تغيير مثبت در رونق توليد بايد ميزان سرمايه در گردش در اين بخش افزايش يابد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،وي فرسوده بودن ماشين آلات صنعتي را يکي ديگر از مشکلات مهم واحدهاي قطعه سازي استان دانسته و تاکيد مي‌کند: براي اينکه مشکلات حل شود بايد به واحدهاي صنعتي پول تزريق شود ولي متأسفانه بانک‌ها براي اعطاي تسهيلات همکاري نمي‌کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها