عصر آذربایجان

گزارش خبر

برخي مسئولان با خودشان گفت و گو مي‌کنند

برخي مسئولان با خودشان گفت و گو مي‌کنند

1401/08/15

گروه سياسي: يک استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران با بيان اينکه فروپاشي در دستور کار اعتراضات جامعه نيست، گفت: اگر جامعه احساس کند حکومت به دنبال ايجاد تغيير است، اعتراضات خود را پايان مي دهد.

گروه سياسي: يک استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران با بيان اينکه فروپاشي در دستور کار اعتراضات جامعه نيست، گفت: اگر جامعه احساس کند حکومت به دنبال ايجاد تغيير است، اعتراضات خود را پايان مي دهد.
تقي آزاد ارمکي با بيان اينکه چندين راهکار براي پايان دادن به اعتراضات وجود دارد، اظهار کرد: اولين راهکار اين است که بايد اعلام آشتي عمومي کنيم. جامعه ايراني با خود قهر است به طور مثال يک تصادف در خيابان مي تواند به يک نزاع تبديل شود يا اختلاف کوچک خانوادگي مي تواند يک نزاع ايجاد کند. بايد با يک نفس الهي، خدايي و انساني همه را به آشتي دعوت کرد. در صورت ايجاد آشتي ملي، همگرايي اجتماعي هم پيدا خواهد شد.
نظام بايد در برخي حوزه ها تغييرات محدودي انجام دهد
وي ادامه داد: راهکار دوم اين است که يک اقدام به تغيير آغاز شود. نظام بايد در برخي حوزه ها يک تغييراتي نه خيلي زياد بلکه محدودي انجام دهد. به طور مثال در فضاي افکار عمومي برخي افراد وقتي حرف ميزنند براي جامعه آزاردهنده هستند و وقتي کسي نقد مي‌کند، آنها شروع مي‌کنند به تهمت زدن و پرونده سازي. اين افراد در جامعه خشونت ايجاد مي‌کنند که به نظر من اين افراد بايد کنار بروند. پيشنهادم اين است که افرادي مثل آقاي سيدعباس صالحي مديرمسئول روزنامه اطلاعات که فردي اصولگرا، معتدل و عاقل است، بيشتر به کار گرفته شوند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: راهکار سوم اصلاح رويه هايي است که در کشور به لحاظ اجرا و عمل آزاردهنده است. دولت امکانات در اختيار دارد و قوي است و اين رويه هاي آزاردهنده را بايد اصلاح کند مثلا دريافت جواز از شهرداري يک فرايند دو ساله دارد. يک زماني دريافت گذرنامه شش ماه زمان مي برد. مرحوم هاشمي گفت بايد سيستمي طراحي شود که گذرنامه يک روزه صادر شود حالا البته گذرنامه يک روزه صادر نمي شود ولي ده روزه که انجام مي شود. مثال ديگر اينکه براي تعويض کنتور آب اول بايد به چند نفر رشوه داد ولي با اين وجود، طي کردن همين فرايندها براي تعويض کنتور، مردم را آزار مي دهد. بايد سيستم اصلاح شود تا مردم ديگر از اين مسائل آزار نبينند.
مهم است که جامعه احساس کند که حکومت اعتراض را مي پذيرد
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا معترضان به تغييرات حداقلي رضايت مي دهند؟ تصريح کرد: بله . مهم اين است که جامعه احساس کند که حکومت اعتراض را مي پذيرد و دنبال ايجاد تغييرات است. جامعه که نمي خواهد از حکومت عبور کند. فروپاشي در دستور کار جامعه نيست البته گروه هايي که دنبال فروپاشي هستند هم وجود دارند اما کل جامعه مي گويد از اين وضع خسته شده ام. تغييرات محدود نشانه تغييرات بيشتر است و رفتارها در نظام سياسي و اداري مي تواند تغيير کند. قرار نيست که قانون اساسي تغيير کند زيرا تغيير قانون اساسي يعني انقلاب صورت گرفته است.
اگر برخي حرف ها زده نشود، جامعه آرام مي گيرد
آزاد ارمکي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا رويکرد اصلي اعتراضات به سمت سياست هاست يا کل نظام؟ گفت: اعتراض به سياست هاست و البته اعتراض به روشها و نگاه ها . برخي نگاه ها براي جامعه آزاردهنده است. برخي صاحبان تريبون مردم را دسته بندي کرده و يک دسته را تحقير مي کنند. برخي حرف ها نبايد زده شود، نبايد به منتقدان فحش داد، نبايد به مردم توهين کرد. در مقابل بايد با مردم پيامبرانه رفتار کرد. اگر برخي حرف ها زده نشود، جامعه آرام مي گيرد. پيشنهاد ديگر من اصلاح زبان است. زبان شامل مجموعه از کلمات، عبارت ها و گزاره هاست. اگر به جاي زبان تهديد و شماتت، با زبان اخلاق و محبت با جامعه صحبت شود، جامعه احساس آرامش مي کند. به جاي تهديد جامعه، آنها را دعوت به محبت و اخلاق کنيد.
آنها با خودشان گفت و گو گذاشته اند
اين استاد جامعه شناسي درباره دعوت برخي از مسئولان حکومت به گفت وگو با جامعه، اظهار کرد: گفت و گو با چه کسي؟ آنها با خودشان گفت و گو گذاشته اند. شما تلويزيون را ببينيد که با هم گفت وگو مي‌کنند. در حاليکه بايد با رقيب و معترض گفت وگو کرد. بايد آن آدمي که در خيابان معترض است را به گفت وگو بياورند نه اينکه با رفقاي خود گفت‌وگو کنند. اينکه گفت‌وگو نيست بلکه رد و بدل کردن دوستي هاست.
با براندازان بايد به شيوه ديگري برخورد کرد
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر انلاين،آزاد ارمکي در پايان با بيان اينکه اگر جامعه احساس کند حکومت به دنبال ايجاد تغيير است، اعتراضات خود را پايان مي دهد، اظهار کرد: در اين شرايط بخش عمده معترضان کنار مي روند و بخش کمي مي مانند که دنبال تغيير نظام هستند و بايد با آنها شيوه ديگري برخورد و آنها را مجاب کرد. الان با شرايط تراکم نيروهاي معترض مواجه هستيم که آنها لايه لايه هستند.
 برخي با شيوه مديريت شهري مشکل دارند، برخي شايد با رئيس جمهور مشکل دارند، يکي ممکن است با روحانيت مشکل دارد، يکي مي‌گويد بيکارم و در واقع هر لايه دغدغه خاصي دارد. اکنون خواسته هاي متراکمي جمع شده است ولي اکثريت با تغييرات محدود که مقدمه تغييرات بزرگ است، کنار مي روند و بخشي هم هستند که دغدغه فروپاشي دارند که بايد در قبال آنها از شيوه ديگري استفاده کرد ولي با آنها هم نبايد به گونه قهرآميز برخورد کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها