عصر آذربایجان

گزارش خبر

حمام سنگي شهرستان کوثر؛ شاهکار معماري دست‌کند در دل غار

سیری در استان ها//

1401/11/02

گروه سيري در استان ها: حمام سنگي و تاريخي شهر گيوي مرکز شهرستان کوثر از توابع استان اردبيل، شاهکاري از معماري دست‌کند در دل غار است و به عنوان يکي از بناها و قطب‌هاي گردشگري، همچنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

گروه سيري در استان ها: حمام سنگي و تاريخي شهر گيوي مرکز شهرستان کوثر از توابع استان اردبيل، شاهکاري از معماري دست‌کند در دل غار است و به عنوان يکي از بناها و قطب‌هاي گردشگري، همچنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين بنا بي شک يکي از حمام‌هاي تاريخي ايران است و وقتي وارد آن مي‌شويد، فضايي مستطيل شکل را مي‌بينيد که دور تا دور آن از سنگ تشکيل شده و براي اينکه هواي داخل حمام هميشه گرم و مناسب باشد، اتاق سنگي حمام مايل به داخل زمين کنده شده است.
آب حمام از سه چشمه از لابلاي سنگ‌ها مي‌جوشد و به داخل يک حوضچه مي‌ريزد و قطرات آب از قسمت‌هاي مختلف سقف نيز چکه مي‌کند و فضاي استحمام از طريق کندن سنگ‌ها به وسعت 40 متر مربع فراهم شده و تمام فضا پوشيده از سنگ طبيعي است."داش حامامي" بنايي منحصر بفرد در مکاني با مناظر طبيعي زيبا و شگفت انگيز است و در ايام پرمسافر و تعطيلات نوروز به عنوان قطب‌ جذب گردشگر در شهرستان کوثر خودنمايي مي‌کند.طبق اعلام اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اين شهرستان، در آذرماه 98 با صرف اعتبار استاني ديوار محوطه و کف‌ آن مرمت و پنجره آن تعويض شده است.
رئيس گروه باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل در خصوص معماري حمام سنگي گيوي معتقد است که ’داش حامامي‘ با توجه به نوع ساخت، فضاهاي ايجاد شده جهت استحمام، سامانه آبرساني و احداث در محل چشمه، در تاريخ معماري ايران نمونه کم‌نظيري است و تاريخ احداث آن به يقين مشخص نيست اما بنا بر مستندات صفحه 93 کتاب ” نزهت‌القلوب، مسلم است که داش حامامي قبل از دور? صفوي احداث نشده است زيرا حمداله مستوفي جغرافي‌نويس قرن هشتم ه.ق و دوران ايلخاني، از گيوي بازديد و آثار و جاذبه‌هاي طبيعي آنجا را توصيف کرده و از قريه "کوئيدره" که همان گيوي سفلي است ياد کرده و از "ايستي‌سو" يعني آبگرم و غار "بوزلوخ" يعني غار سرد نام برده و توصيف کرده است اما از داش حامامي‘ نامي نبرده است و مي‌توان نتيجه گرفت که حمام سنگي به احتمال قوي در دوران ايلخاني داير نبوده و پس از اين دوره ساخته شده است.به گفته محمدي بر اساس بررسي‌هاي صورت‌گرفته توسط نگارندگان در شهر گيوي سفلي، به صورت تقريبي زمان احداث اين حمام بنا بر احتمال در دوره صفوي بوده است و مطالعه تنبوشه‌هاي سفالي که در گيوي سفلي به دست آمده، نشان مي‌دهد که سامانه آبرساني کهن اين قسمت از شهر داراي دو مرحله و همراه سفال‌هاي دوره صفوي کشف شده‌اند.اين باستان شناس در خصوص معماري حمام سنگي گيوي گفت: کف ورودي حمام حدود 60 سانتيمتر پايين تر از کف حياط است و با پايين رفتن از دو پله مي‌توان به آنجا رسيد و در سمت شرق، يک پنجره به ابعاد 70×50سانتيمتر تعبيه شده است و مهم‌ترين بخش حمام در دامن کوه و به صورت غاري مستطيل شکل به اندازه 10/6×40/3 متر در دل يک صخره طبيعي کنده شده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايرنا ، وي اظهار کرد: در سال 1390 ’داش حامامي‘ جهت ثبت در فهرست آثار ملي مورد مطالعه قرار گرفت و مطالعات اوليه جمع‌آوري و اثر مستندسازي شد و پس از طي مراحل اداري با شماره 30669 در تاريخ 1390/10/18در فهرست آثار فرهنگي ملموس ملي به ثبت رسيد و در سال 1386 سازمان امور آب استان اردبيل مطالعاتي در خصوص ميزان آبدهي، عناصر تشکيل دهنده آب و طرح توسعه حمام به مجتمع آبدرماني و در نهايت تبديل آن به قطب گردشگري شهرستان کوثر به انجام رسانده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها