عصر آذربایجان

گزارش خبر

زورخانه‌هاي زنجان فرهنگ پهلواني مشق مي‌کنند

زورخانه‌هاي زنجان فرهنگ پهلواني مشق مي‌کنند

1402/02/24

گروه ورزشی:فرهنگ پهلواني، شاه‌کليد حوزه ورزش به ويژه رشته‌هايي که ريشه در فرهنگ ما ايرانيان دارد، بوده اما شايد با حرفه‌اي شدن ورزش، کمتر از اين ارزش ماندگار ياد مي‌شود.

گروه ورزشي: فرهنگ پهلواني، شاه‌کليد حوزه ورزش به ويژه رشته‌هايي که ريشه در فرهنگ ما ايرانيان دارد، بوده اما شايد با حرفه‌اي شدن ورزش، کمتر از اين ارزش ماندگار ياد مي‌شود.
ورزش حرفه‌اي ايجاب مي‌کند که ورزشکاران و مهم‌تر از آن سرمايه‌گذاران اين عرصه فارغ از موضوع سلامت و نشاط، به نتايجي که ورزشکاران در اين حوزه کسب مي‌کنند، نگاه ويژه‌اي داشته باشند، از اين‌رو در هر عرصه‌اي که نتيجه‌گرايي بر روح و ضمير اصلي آن فعاليت در اولويت قرار گيرد، ناخودآگاه مباحث مهمي چون منش پهلواني کمرنگ‌تر شده و به مرور فراموش خواهد شد.
تاريخ گواه اين ادعا است که ايران باستان در حوزه ورزش آنچه را که سرلوحه خود قرار داده، چيزي فراتر از سلامت جسم است؛ چرا که اگر قرار باشد جسم فارغ از روح جلا يابد، اين فعاليت رنگ و بوي پهلواني به خود نخواهد گرفت، از اين‌رو زورخانه‌هاي ايران از قديم‌الايام محل گرد آمدن انسان‌هايي است که منش پهلواني را سرلوحه فعاليت خود قرار داده و در اين راه ثابت‌قدم بودند.17 شوال، روزي است که از آن به عنوان روز فرهنگ پهلواني ياد مي‌شود، فرهنگي که امروز به واسطه حرفه‌اي‌گري در عرصه ورزش، محدود به ورزش زورخانه‌اي و پهلواني شده و کمتر در ساير رشته‌ها شاهد بروز و ظهور اين منش که يک اصل در ورزش به شمار مي‌رود، هستيم، به همين خاطر ضروري است تا مسئولان امر با نگاهي جدي‌تر به اين موضوع، فرهنگ پهلواني را به ساير رشته‌ها نيز تعميم دهند.آثار فعاليت زورخانه‌هاي ايران در گذشته و امروز بيانگر آن است که اين مکان‌هاي ورزشي که بايد به واقع از آن به عنوان اماکن مقدس ياد کنيم، محفلي براي باز کردن گره‌هاي ناگشودني مردم بود، گره‌اي که امروزه با سرسخت‌ترين دندان هم باز نمي‌شود اما با ترويج فرهنگ نتيجه‌گرايي به جاي فرهنگ پهلواني در حوزه ورزش، شاهد تکرار گشايش‌هاي گذشته نبوده و يا محدود به همان زورخانه‌ها شده است.
سرايت روحيه پهلواني، مرام جوانمردي و اخلاق اسلامي در همه رشته‌هاي ورزشي يک ضرورت انکارناپذير در برهه کنوني است، به طوري که مديرکل ورزش و جوانان استان زنجان، تحقق ترويج اين فرهنگ را علاوه بر وظيفه فردي، جزو وظايف نهادهاي متولي دانسته و تاکيد مي‌کند: بايد در اين زمينه به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيم که فرهنگ پهلواني در همه رشته‌هاي ورزشي تسري پيدا کند.
جواد بازرگان با بيان اينکه از گذشته تا به امروز خروجي گود زورخانه‌ها چيزي جز جوانمردي نبوده و اين خود سرمنشاء فرهنگ پهلواني است، اظهار مي‌کند: وقتي صحبت از فرهنگ پهلواني مي‌کنيم، اين بدان معني است که اين فرهنگ ريشه در ميراث ما ايراني‌ها دارد، از اين‌رو نبايد به سادگي از کنار آن رد شويم، به همين خاطر ترويج فرهنگ پهلواني وظيفه ملي و اخلاقي ما است.حال که بار اصلي ترويج فرهنگ پهلواني در برهه کنوني بر دوش زورخانه‌ها افتاده است، يکي از برنامه‌هاي اولويت‌دار در اين زمينه، ايجاد چنين بستري در مناطق روستايي است، موضوعي که رئيس هيئت ورزش زورخانه‌اي و پهلواني استان زنجان نيز بر آن صحه گذاشته و يادآور مي‌شود: اين آمادگي را داريم که نسبت به تجهيز زورخانه و تربيت نيروي انساني در اين زمينه اقدام کند.محمود ميرزايي با تاکيد بر اينکه يکي از راهکارهاي توسعه اين ورزش، مطالبه‌گري است، خاطرنشان مي‌کند: خوشبختانه هيچ مشکلي به لحاظ نيروي انساني در اين رشته نداشته و قادر هستيم در امر استعداديابي نيز ورود جدي داشته باشيم، از اين رو با توجه به شناختي که از استعدادهاي مناطق روستايي در اين رشته داريم، اميدواريم در کوتاه‌ترين زمان ممکن به اين مهم دست يابيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،مشق پهلواني جزو درس‌هايي است که نياز به کسب مدرک آکادميک نداشته و همين ويژگي باعث شده است تا از قديم‌الايام منش پهلواني جزو فرهنگ لاينفک ما ايراني‌ها به شمار رود. فراموش نکنيم که قرار باشد فرهنگ پهلواني را محدود به يک روز در سال کرده و مشق منش پهلواني را فقط بر دوش ورزش زورخانه‌اي بگذاريم، ديري نخواهد پاييد که پهلوانان که زماني نمي‌مردند، محدود به قاب عکس روي ديوار شوند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها