عصر آذربایجان

گزارش خبر

رؤيا‌هاي اصولگرايان براي انتخابات

رؤيا‌هاي اصولگرايان براي انتخابات

1402/03/07

گروه سياسي: انتقاد از عملکرد برخي نمايندگاني که جز منافع جناحي و دريافت رانت شخصي چيزي در کارنامه فعاليت سه سال اخير خود ندارد، همچنان ادامه‌دار است و چهره‌هاي شاخص اصولگرا با نتيجه سياست رقابتي که به انتخاب چنين افرادي ختم شده، منتقد هستند؛ بنابراين بايد تأکيد داشت که حضور نامزد‌هايي از همه احزاب و جريان‌هاي سياسي در کنار ايجاد فضاي رقابتي و اميد به افزايش مشارکت يک کارکرد مهم ديگر هم دارد و آن انتخاب اصلح است.

 گروه سياسي: انتقاد از عملکرد برخي نمايندگاني که جز منافع جناحي و دريافت رانت شخصي چيزي در کارنامه فعاليت سه سال اخير خود ندارد، همچنان ادامه‌دار است و چهره‌هاي شاخص اصولگرا با نتيجه سياست رقابتي که به انتخاب چنين افرادي ختم شده، منتقد هستند؛ بنابراين بايد تأکيد داشت که حضور نامزد‌هايي از همه احزاب و جريان‌هاي سياسي در کنار ايجاد فضاي رقابتي و اميد به افزايش مشارکت يک کارکرد مهم ديگر هم دارد و آن انتخاب اصلح است. فاضل ميبدي درباره نتيجه ادامه تلاش‌هاي اصولگرايان براي خالص‌سازي درانتخابات پيش‌رو هشدار داده و گفته است: «يک‌دست‌سازي دولت و مجلس را هم ديديم، هيچ‌يک موفق نبودند تا دعوا رسيد به ماشين شاسي‌بلند و شاسي‌کوتاه و همه از زيربار آن شانه خالي مي‌کنند و يکديگر را متهم مي‌کنند، وعده‌هاي دولت انجام نشد، زيرا زُبدگان از بدنه اجرائي حذف شده‌اند و به‌جاي آن‌ها افراد کم‌تجربه جايگزين شده‌اند. در دولت قبل برجام داشت به فرجام مي‌رسيد، حالا عده‌اي که کاسبان تحريم بودند، در مقابل آن ايستادند، آنان اکنون بايد پاسخ‌گو باشند؛ چه کسي پاسخ مردم را در ارتباط با گراني‌ها، بي‌کاري و تورم مي‌دهد. درحالي‌که رهبري فرمودند امسال تورم را بايد کنترل کنيم، چه کاري انجام داده‌اند؟
کدام کالا تا حداقل 40 تا 50 درصد گران نشده است؟. البته که حدادعادل، رئيس شوراي ائتلاف نيرو‌هاي انقلاب اسلامي، وعده داده است که »انتخاباتي رقابتي در پيش است و جمع‌بندي‌ها نشان مي‌دهد امسال آرايش انتخاباتي تغيير خواهد کرد«. اواسط هفته گذشته هم وزير کشور با بيان اينکه »اولويت و هدفي مهم‌تر و اساسي‌تر از برگزاري انتخابات و ميزان مشارکت مردم در آن وجود ندارد« گفت: افق ما براي مشارکت و حضور مردم حضور بيش از 60 درصدي است و همه برنامه‌ها بايد بر همين اساس تنظيم شود.
انتخابات رقابتي يکي از مؤلفه‌هاي افزايش مشارکت در انتخابات است که حدادعادل آن را دست‌يافتني مي‌بيند، اما در خلأ حضور رقبا در نتيجه يکدست‌سازي قدرت اجرائي يا همان خالص‌سازي که لاريجاني از آن سخن گفته، تحقق وعده انتخابات رقابتي يا مشارکت بالا آن‌گونه که وزير کشور گفته، با ترديد مواجه کرده است. از يک سو اصولگرايان که حتي تاب نامزدي علي لاريجاني را نداشتند و اين‌جور که به چشم مي‌آيد ظاهرا همچنان ندارند، احتمالا راهکار حذف رقبا را دنبال مي‌کنند و از سويي ديگر دعوا‌هاي جناحي در جريان اصولگرايي جذابيتي براي مردم ندارد که بخواهند تنور انتخابات را گرم کنند. هرچند اصولگرايان معتقدند به تنهايي با حضور پررنگ همه جريان‌هاي مورد تأييدشان انتخاباتي رقابتي با مشارکت بالا خواهند داشت يا شايد هم مي‌خواهند اين‌گونه القا کنند تا با انتقاد بابت تصميمات و رفتار‌هايي که منجر به کاهش مشارکت خواهد شد، روبه‌رو نشوند و يک فرار رو‌به‌جلو انجام دهند.
در همين راستا، حدادعادل که گفته مي‌شود رؤياي نقش‌آفريني مانند يک بزرگ‌تر را براي جريان اصولگرايي در انتخابات مجلس در سر دارد و حتي گمانه‌زني‌ها از نامزدي او در انتخابات مطرح شده، بدون توجه به رد صلاحيت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس يازدهم مدعي شده آن‌ها فاقد پايگاه رأي بودند و گفته است: «درباره رقابت نيز آنچه از فضاي موجود استشمام مي‌شود آن است که اين نوبت، انتخاباتي رقابتي در پيش است؛ البته سال 98 نيز رقابت بود و اصلاح‌طلبان آمدند، اما رأي نداشتند. جمع‌بندي‌ها نشان مي‌دهد امسال آرايش انتخاباتي تغيير خواهد کرد.حدادعادل با اشاره به امر مشارکت در انتخابات معتقد است: »مشارکت در انتخابات تابع عوامل مختلفي است و شوراي ائتلاف نيرو‌هاي انقلاب بر مشارکت حداکثري تأکيد دارد. ما اصرار به مشارکت بالا داريم و اين مهم نيازمند يک کار سخت تشکيلاتي و مستمر است. «اين سخنان حدادعادل در‌حالي بيان شده که محمدرضا باهنر يکي از چهره‌هاي شاخص اصولگرايان معتقد است:»در مشارکت و رقابت هم باز بخشي از امر به مسئولان باز مي‌گردد اگر مشارکت قرار است زياد شود، فضاي سياسي بايد باز شود نه اينکه بگوييم رقباي ما را رد کنيد، چون ما مي‌خواهيم انتخاب شويم؛ بنابراين يکي از راه‌هاي بالابردن مشارکت اين است که فضا باز شود. وقتي مي‌گوييم فضا باز شود نه اينکه فتنه‌گر و اغتشاشگر و هنجارشکن وارد شوند، ولي هستند کساني که نظام را قبول دارند و فعال سياسي هستند، اما نقد دارند، اصلا باهنر را قبول ندارند و از دولت فعلي خوششان نمي‌آيد، مثلا با حزب مؤتلفه يا جامعه اسلامي مهندسين نمي‌توانند کار کنند، اما حق فعاليت و حضور و تلاش براي کسب رأي دارند«.
سليمي‌نمين هم با انتقاد با آثار خالص‌سازي و حذف جريان رقيب در انتخابات اسفند گفته است: »اينکه آقاي لاريجاني نباشد، به‌نفع يک جريان سياسي است نه به‌نفع جامعه. يا اگر فلان شخصيت ديگر نباشد باز به نفع يک جريان سياسي است و راحت‌تر مي‌تواند در عرصه انتخابات جولان دهد، اين يعني يک حريف قَدَر را به شيوه‌هاي مختلف از ميدان خارج کردن و اين امر به‌هيچ‌وجه به‌نفع جامعه نيست. آناني که در چارچوب منافع ملي حرکت مي‌کنند، طبعا بايد بتوانند در انتخابات نماينده داشته باشند و شرکت کنند تا بتوانند ظرفيت جامعه را فزوني ببخشند«.
در اين بين طحان‌نظيف در ادامه انتقاد‌ها به نتيجه رد صلاحيت گسترده نامزد‌هاي انتخابات مجلس يازدهم و رياست‌جمهوري سيزدهم در واکنش به پروژه خالص‌سازي گفته است: »مفهوم چنين تعابيري براي ما روشن نيست و در قانون هم نيامده است. اما تاريخ جمهوري اسلامي گواه است که جناحي عمل نمي‌کند، براي شوراي نگهبان جريان‌هاي سياسي مختلف تفاوتي ندارند و شوراي نگهبان در راستاي تعابيري که گفته شد اقدامي انجام نداده است«.
البته حسن بيادي، فعال اصولگرا، گفته است: »پروژه يکدست‌سازي چند دوره است که درحال شکل‌گيري است، اما نقطه اوج آن در انتخابات گذشته در مجلس، رياست‌جمهوري و شورا‌ها صورت پذيرفته که حاصل و نتيجه آن را به بدترين شکل در حال نظاره هستيم. اکنون هم کساني دنبال اين پروژه منحوس هستند که در سپهر سياسي خود، مردم را حذف کنند و براي ماندگاري خود بر اريکه قدرت و ثروت تلاش مي‌کنند که يک نمونه کوچک آن را در سهميه‌بندي و دريافت خودروي نمايندگان و سازمان‌هاي ديگر و افراد و شرکت‌هاي پشت‌پرده آن شاهد بوده‌ايد«.
انتقاد از عملکرد برخي نمايندگاني که جز منافع جناحي و دريافت رانت شخصي چيزي در کارنامه فعاليت سه سال اخير خود ندارد، همچنان ادامه‌دار است و چهره‌هاي شاخص اصولگرا با نتيجه سياست رقابتي که به انتخاب چنين افرادي ختم شده، منتقد هستند؛ بنابراين بايد تأکيد داشت که حضور نامزد‌هايي از همه احزاب و جريان‌هاي سياسي در کنار ايجاد فضاي رقابتي و اميد به افزايش مشارکت يک کارکرد مهم ديگر هم دارد و آن انتخاب اصلح است. به قول محمد رضاباهنر ما در مجلس به 290 نفر سردار حکمراني خوب نياز داريم. سردار هم کسي است که اول ستوان شده و بعد سرگرد و سرهنگ و اگر خيلي خوش درخشيد، سردار باشد. ما الان در مجلس آدم‌هايي خيلي خوبي هم داريم، اما اين‌ها يا سرگروهبان هستند يا سرکار استوار«.
روي اين سخن باهنر با بخشي از مجلس است که در پس رد صلاحيت نامزد‌هاي انتخابات يازدهم با خوش‌شانسي در مشارکت حداقلي راهي بهارستان شدند و امروز عملکرد قابل‌قبولي ندارند و بازهم به قول باهنر »شما تريبون مجلس ما را باز کنيد، از صبح تا شب دنبال مطالبات غيرممکن هستند! نه تنها آنان که حتي برخي تريبون‌داران ديگر هم دنبال مطالبات غيرممکن هستند. آخرش هم مي‌گويند مجلس بي‌عرضه است، چون نمي‌تواند اين مطالبات را پيگيري کند. رشد سياسي به اين مي‌گويند که حکام مي‌فهمند هرچه دنبال مطالبات ناممکن باشند به ضرر نظام است. ممکن است دوتا رأي گير طراحش بيايد، اما براي دوتا رأي حق نداريم هزينه را بالا ببريم«.
البته اصولگرايان هم متوجه تبعات تصميمشان شده‌اند و خلأ انتخاب اصلح را احساس کرده‌اند، اما مشکل برخي از اين مجريان تعريف يا تشخيص انتخاب اصلح است، براي مثال هفته گذشته صادق محصولي، دبير‌کل جبهه پايداري، از انتخاب اصلح سخن گفت که به زعم حبيب‌الله بوربو، عضو شوراي ائتلاف نيرو‌هاي انقلاب، »اگر هرکسي بخواهد به عناوين مختلف مثل انتخاب اصلح دکاني درست کند و بعد هم بخواهد آن را اهرمي براي سهم‌خواهي قرار دهد، نتيجه‌اي جز شکست براي مردم نخواهد داشت«.
‌جداي از وعده و وعيد افزايش مشارکت که به فصل مشترک چهره‌ها و مسئولان دخيل انتخابات تبديل شده است، خبري از رقابت انتخاباتي فراجناحي نيست. ادامه سياست انتخاباتي بخشي از اصولگرايان که يک چشم به حذف رقبا و يک دل درمشارکت پايين دارند تا انتخاباتي بدون استرس با تضمين ورود به بهارستان را کسب کنند، جز نارضايتي عمومي بر اثر تصميمات و سياست‌ورزي‌هاي غلط و مکرر که در چند سال اخير تجربه کرده‌ايم، نخواهد داشت، زيرا اين مردم و البته کشور است که تاوان خالص‌سازي را خواهد داد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فرارو،حتي اکنون هم فرصت نابي که اصولگرايان وعده آن را بابت اين خالص‌سازي داده بودند، به پاشنه آشيل آن‌ها تبديل شده و باور وعده ترميم و اصلاح امور از آن‌ها پذيرفتني نيست. عملکرد دو سال اخير اين جريان نمودار کاملي از اشتباهات است که با ادامه آن جز خودزني نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها