عصر آذربایجان

گزارش خبر

غار چهل پله خضرلو از جاذبه هاي بکر و تاريخي چالدران

غار چهل پله خضرلو از جاذبه هاي بکر و تاريخي چالدران

1402/04/18

گروه سيري در استان ها: غار چهل پله خضرلو يک غار باستاني مهم در استان آذربايجان غربي مي باشد. اين غار اهميت زيادي براي گردشگران داشته و يکي از زيباترين ديدني هاي آن به شمار مي آيد.

گروه سيري در استان ها: غار چهل پله خضرلو يک غار باستاني مهم در استان آذربايجان غربي مي باشد. اين غار اهميت زيادي براي گردشگران داشته و يکي از زيباترين ديدني هاي آن به شمار مي آيد.
به گزارش عصر آذربايجان، غار چهل پله خضرلو در چالدران در آذربايجان غربي است که از جاهاي ديدني آن مي باشد که در روستاي خضرلو قرار دارد.اين غار که از دوره حکومت باستاني اوراتوري برجاي مانده است،با نام غار قلعه حيدري هم شناخته مي‌شود.دليل نامگذاري اين غار به علت تعداد پله‌هاي رسيدن به آن است.در گذشته تعداد اين پله‌ها بيشتر بود که با گذشت زمان و فرسايش زمين10 عدد از آن‌ها خراب شدندو فقط 30 پله باقي مانده است. روستاي حضرلو از توابع شهرستان چايپاره  (قره ضياءالدين) که در فاصله 46 کيلومتري چالدران و 20 کيلومتر مانده به قره ضياالدين قرار گرفته است. نام محلي روستاي خضرلو ساراي خدرسي است. غار چهل پله آثاري بجا مانده از دوره حکومت باستاني اوراتوري است  و در دامنه تپه باستاني منتهي‌اليه غربي روستا وجود دارد. قطره دهانه اين غار حدود 4 متر است. دليل نامگذاري غار به تعداد پله هاي آن مرتبط است. در قديم تعداد پله هاي غار بيشتر بوده اما با گذشت زمان و فرسايش زمين و همين طور ريزش کناره هاي غار پرشده بود اما اواخر با حفاريهاي غير مجاز انجام گرفته به وسيله سودا گران گنجينه هاي زير زميني تعداد ديگري از پله هاي آن پيدا شده است و به 30 پله رسيده است.  در گذشته اين غار به عنوان سرداب مورد استفاده قرار مي گرفت و مردم آنجا ضمن پايين رفتن از پله ها آب خوراکي مورد احتياج خودشان را از ته غار با کوزه برمي داشتند. لازم به گفتن است با ديدن آثار به جاي مانده از بقاياي حفاريهاي انجام گرفته و هم ظروف سفالي و خمره شکسته هاي اطراف غار که فراوان وجود دارد، احتمال بودن ذخاير زير زميني طلا هست. اين غار به عنوان يکي از جاذبه هاي گردشگري روستاي خضرلو و شهرستان چالدران هميشه علاقه‌مندان و دانش آموزان در اردوهاي تفريحي از آن بازديد مي کنند.
سنگ هاي اطراف غار از نوع رسوبي مي باشند. در تپه هاي اطراف غار، بقاياي پي ساختمانهاي باستاني قرار دارد که نشان مي دهد در زمان باستان انسانهايي در آنجا زندگي مي کرده اند و کشف قبرستان افراد آن در پاي کوه و پيدا شدن تعدادي از اموات آنها که در بعضي از آنها در کنار مرده هايشان در قبر رشته هاي تسبيح و منجوق مهر تاييدي بر اين ادعا مي باشد. اين بناهاي ساختماني از سنگهاي بزرگ و سنگين ساخته شده که مشخص نيست در آن موقع با چه وسيله اي سنگهاي بزرگ را به بالاي تپه منتقل کرده اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها