عصر آذربایجان

گزارش خبر

جهاد آبرساني براي رفع تنش آبي 411 روستاي آذربايجان شرقي

جهاد آبرساني براي رفع تنش آبي 411 روستاي آذربايجان شرقي

1402/05/15

گروه گزارش: طرح جهاد آبرساني به روستاها، بخش ها و دورترين نقاط آذربايجان شرقي به رغم کمبود آب در اين استان با قوت انجام مي شود تا حدالمقدور جايي در اين استان دچار تنش آبي نباشد براي تحقق اين هدف 411 روستا، هدف اين طرح قرار گرفته است.

گروه گزارش: طرح جهاد آبرساني به روستاها، بخش ها و دورترين نقاط آذربايجان شرقي به رغم کمبود آب در اين استان با قوت انجام مي شود تا حدالمقدور جايي در اين استان دچار تنش آبي نباشد براي تحقق اين هدف 411 روستا، هدف اين طرح قرار گرفته است.
آبرساني به روستاهاي آذربايجان شرقي در 2 مرحله انجام مي شود در مرحله نخست که در مراحل پاياني قرار گرفته 178 روستا و در مرحله دوم 233 روستا از آب آشاميدني سالم و پايدار برخوردار مي شوند و با اجراي اين طرح ها، تعداد روستاهاي داراي تنش آبي استان که تا پايان سال 1400 حدود 700 روستا بود به 300 روستا کاهش مي يابد.حدود 2 هزار و 700 روستا در آذربايجان‌شرقي وجود دارد و يک ميليون و 137 نفر از جمعيت استان در اين روستاها ساکن هستند که به گفته مديرعامل آبفاي استان بيش از 2 هزار روستا داراي آب لوله کشي بوده و نزديک به 85 درصد جمعيت روستاها زير پوشش آب و فاضلاب هستند.
مرحله يک پروژه جهاد آبرساني به 178 روستا با 2 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) و بسيج سازندگي سپاه عاشورا و در چهار شهرستان خداآفرين، کليبر، هشترود و ورزقان در دست اجراست و درصد پيشرفت آنها بالاتر از متوسط کشوري است.مرحله دوم طرح نيز با 13 هزار ميليارد ريال اعتبار براي آبرساني به 233 روستا در 21 شهرستان استان که در هفته‌ هاي آينده به مرحله اجرا خواهد رسيد که مرحله دوم ره آورد سفر دوم رئيس جمهور به استان است و با بهره برداري از 2 طرح و به ثمر رسيدن آنها، عقب ماندگي هاي گذشته نيز جبران خواهد شد.
پيشرفت 97 درصدي آبرساني به روستاهاي هشترود
يکي از شهرستان هايي که روستاهاي آن در اولويت طرح جهاد آبرساني قرار گرفته شهرستان هشترود است که در قالب مجتمع آبرساني آلمالو 45 روستاي اين شهرستان از آب شرب سالم و پايدار برخوردار خواهند شد.به گفته مديرعامل آب و فاضلاب آذربايجان شرقي اين طرح بيش از 97 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و طبق برنامه قرار است تا پايان شهريور ماه سالجاري به بهره برداري کامل مي رسد.
محمد خاني در اين ارتباط اظهار کرد: اين مجتمع شامل حفر و تجهيز سه حلقه چاه با ظرفيت 40 ليتر برثانيه، ساخت 43 باب مخزن با حجم هفت هزار متر مکعب، ساخت يک باب ايستگاه پمپاژ با ظرفيت 10 ليتر بر ثانيه و اجراي 120 کيلومتر خط انتقال و 38 کيلومتر شبکه توزيع آب است.وي افزود: مجتمع آبرساني آلمالو شهرستان هشترود 45 روستا با تعداد 2 هزار و 142 خانوار و مجموع هفت هزار و 174 نفر جمعيت را زيرپوشش آب سالم قرار خواهد داد.خاني ادامه داد: کار ساخت اين مجتمع آبرساني از سال 1388 آغاز شده که به علت برخي مشکلات، سال ها راکد مانده بود اما با روي کار آمدن دولت مردمي سيزدهم و اجراي طرح جهاد آبرساني به 20 هزار روستا دوباره فعال شد و اکنون در مرحله بهره برداري است.
88 روستاي ورزقان در آستانه اتصال به شبکه آب سالم و پايدار
ديگر شهرستاني که روستاهاي آن در اولويت جهاد آبرساني قرار گرفته شهرستان ورزقان است که در قالب طرح مجتمع آبرساني ستارخان ورزقان آبرساني خواهند شد و با بهره برداري از آن 88 روستا از آب سالم آشاميدني برخوردار خواهند شد.
خاني با اشاره به اجراي اين طرح و پيشرفت فيزيکي 75 درصدي آن گفت: اين مجتمع شامل تصفيه خانه با ظرفيت 100 ليتر بر ثانيه، خط انتقال به طول 170 کيلومتر و 34 مخزن است.وي اضافه کرد: ظرفيت تصفيه خانه اين مجتمع قابل افزايش تا 150 ليتر بر ثانيه بوده و براي تامين آب شرب 25 سال آينده مناطق ياد شده طراحي شده است.
خاني ادامه داد: کارهاي ساختماني اين تصفيه خانه ظرف يک ماه به اتمام مي‌رسد و تجهيزات الکترومکانيکال آن که بيشتر توليد داخلي است در صورت تامين اعتبار هشت تا 9 ماه آينده خريداري و نصب مي شود.وي هزينه صرف شده براي اين طرح آبرساني را 2 هزار و 700 ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: تاکنون يک هزار و 200 ميليارد ريال از اين مبلغ هزينه شده است.
خاني ادامه داد: منبع اصلي تامين آب اين طرح آبرساني از سد حاجيلار چاي است که براي تامين آب مجتمع مس سونگون ساخته شده و با دستور وزارت نيرو 100 ليتر بر ثانيه حق برداشت داريم.سال گذشته 400 روستاي آذربايجان شرقي با تانکر آبرساني شد و امسال اين رقم با اجراي برخي طرح هاي آبرساني و بهره برداري مرحله اي از طرح ها به کمتر از 100 روستا کاهش يافته است.
پيشرفت 75 درصدي طرح جهاد آبرساني به روستاهاي کليبر و خداآفرين
حسيني ادامه داد: مجتمع آبرساني قشلاقات که براي آبرساني به روستاهاي شهرستان هاي کليبر و خداآفرين در دست ساخت است 75 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و به بهره برداري از اين مجتمع، شهر آبش احمد و 67 آبادي و روستا از آب سالم و پايدار برخوردار مي شوند.
وي با بيان اينکه طرح جهاد آبرساني با همکاري قرارگاه امام حسن مجتبي‌(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و پيمانکاران بخش خصوصي با قوت تمام در حال اجرا است، گفت: 14 هزار و 601 نفر در قالب چهار هزار و 195 خانوار از اين طرح بهره مند مي شوند.حسيني به اقدامات صورت گرفته در قالب اين طرح آبرساني اشاره کرد و افزود: حفر و تجهيز 6 حلقه چاه با ظرفيت 140 ليتر بر ثانيه، ساخت 16 باب مخزن با حجم 6 هزار و 830 مترمکعب، ساخت 13 باب ايستگاه پمپاژ با مجموع ظرفيت 560 ليتر بر ثانيه، اجراي 165 کيلومتر خط انتقال با لوله‌هاي پلي اتيلن و چدن داکتيل و اجراي 30 کيلومتر شبکه توزيع با لوله‌هاي پلي اتيلن براي بهره برداري از اين طرح انجام شده يا در حال انجام است.وي اعتبار هزينه شده تا پايان سال مالي 1401 براي اين طرح را 816 ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: براي تکميل و بهره برداري از اين طرح 650 ميليارد ريال ديگر نيز نياز است.
حسيني اضافه کرد: اين مجتمع آبرساني در 2 مرحله اجرا مي شود در مرحله يک، 2 حلقه چاه در روستاهاي سيرک و قانلو (40 ليتر برثانيه) و در مرحله 2 چهار حلقه چاه در ساحل جنوبي رود ارس در اراضي روستاي لاريجان خداآفرين حفر مي شود و پمپاژ آب براي اختلاف ارتفاع 720 متري در مرحله 2 با ساخت 9 ايستگاه پمپاژ سرچاهي و بين راهي صورت مي گيرد.وي افزود: با اتمام و بهره برداري از اين طرح علاوه بر آبرساني پايدار و با کيفيت مناسب به روستا ها و آبادي هاي هدف، مشکل کم آبي و تنش آبي مجتمع شهيد لشگري نيز مرتفع خواهد شد.
بهره مندي 37 روستاي شهرستان اهر از آب شرب سالم و بهداشتي
مديرعامل آبفاي استان از پيشرفت 99 درصدي مجتمع آبرساني يخفروزان شهرستان اهر خبر داد و گفت: با بهره برداري از اين طرح، 37 روستاي شهرستان به آب سالم دسترسي خواهند داشت.خاني اظهار کرد: اين مجتمع شامل 58 باب مخزن با حجم 11 هزار و 700 مترمکعب، 20 باب دستگاه پمپاژ با ظرفيت 37 ليتر برثانيه، 114 کيلومتر خط انتقال و 58 کيلومتر شبکه توزيع آب است که با اعتبار 260 ميليارد ريالي در مراحل پاياني قرار گرفته است.
وي خاطرنشان کرد: با افتتاح اين مجتمع آبرساني 37 روستا با هفت هزار و 24 نفر جمعيت از آب شرب سالم و بهداشتي بهرمند خواهند شد.خاني افزود: از محل منابع آبي مجتمع يخفروزان و با اجراي هشت کيلومتر خط انتقال، 2 باب مخزن 200 متر مکعبي و يک باب دستگاه پمپاژ با ظرفيت 20 ليتر بر ثانيه، مشکل کمي و کيفي مجتمع چوب قشلاقي شهرستان اهر نيز که شامل 30 روستا، يکهزار و 218 خانوار و چهار هزار و يکصد نفر جمعيت است رفع خواهد شد.
آغاز عمليات آبرساني به 233 روستا به زودي
قبل از اينکه مرحله نخست طرح جهاد آبرساني به پايان برسد مرحله دوم اين طرح نيز آماده شده و در آن 233 روستاي محروم آذربايجان شرقي با هزينه کرد 13 هزار ميليارد ريال از آب سالم و پايدار برخوردار مي شوند.به گفته مديرعامل آب و فاضلاب استان، اين تعداد روستا که با تنش کمي و کيفي آب روبرو هستند در قالب فاز 2 جهاد آبرساني که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبي (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام مي شود به آب سالم دسترسي خواهند يافت.
خاني ادامه داد: اين طرح شاما حفر و تجهيز 134 حلقه چاه و هفت دهنه گالري، اجراي 726 کيلومتر لوله گذاري خط انتقال و شبکه توزيع آب، احداث 150 باب مخزن با حجم سه هزار و 616 مترمکعب، ساخت 32 باب ايستگاه پمپاژ با ظرفيت 110 ليتر برثانيه و خريد و نصب 50 دستگاه پکيج تصفيه آب براي ارتقاء کيفي منابع آب است.وي خاطر نشان کرد: اين طرح در مدت زمان 27 ماه اجرا و قبل از اتمام دولت مردمي و محبوب سيزدهم به بهره برداري رسيده و اهالي روستاهاي هدف از طعم گواري آب سالم و پايدار و با کيفيت برخوردار خواهند شد.
به گزارش  عصر اذربايجان به نقل ازايرنا، 71 نقاط شهري و 2 هزار و 760 نقاط روستايي با جمعيت بالاي چهار ميليون نفر زيرپوشش خدمات آب و فاضلاب آذربايجان شرقي هستند و ميزان توليد آب شرب از سوي اين شرکت 15 مترمکعب در ثانيه است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها