عصر آذربایجان

گزارش خبر

آقاي مسئول! گره کور ترافيک تبريز با بنر معذرت خواهي باز نمي شود

آقاي مسئول! گره کور ترافيک تبريز با بنر معذرت خواهي باز نمي شود

1402/10/03

گروه گزارش: ترافيک تبريز در روزهاي اخير به شدت بغرنج شده و طرح هاي مقطعي شهرداري تبريز و سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري نه تنها نتوانسته مشکلي از اين ترافيک رفع کند بلکه در بسياري از مواقع، اجراي خود اين طرح ها نيز به کورتر شدن گره ترافيک در اين شهر انجاميده است. خيابان ها و معابر شهري داراي ظرفيت مشخصي هستند که در صورت ورود خودروهاي بيشتر، رعايت نکردن قوانين راهنمايي و رانندگي و البته اصولي نبودن خيابان ها، قطع يقين ترافيک شديدتر و شديدتر مي شود و مسيرگشايي ها، ساخت تقاطع هاي غيرهمسطح، اصلاح هندسي و غيره نيز چاره ساز نخواهند شد.

گروه گزارش:  ترافيک تبريز در روزهاي اخير به شدت بغرنج شده و طرح هاي مقطعي شهرداري تبريز و سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري نه تنها نتوانسته مشکلي از اين ترافيک رفع کند بلکه در بسياري از مواقع، اجراي خود اين طرح ها نيز به کورتر شدن گره ترافيک در اين شهر انجاميده است. خيابان ها و معابر شهري داراي ظرفيت مشخصي هستند که در صورت ورود خودروهاي بيشتر، رعايت نکردن قوانين راهنمايي و رانندگي و البته اصولي نبودن خيابان ها، قطع يقين ترافيک شديدتر و شديدتر مي شود و مسيرگشايي ها، ساخت تقاطع هاي غيرهمسطح، اصلاح هندسي و غيره نيز چاره ساز نخواهند شد.
گاهي اجراي طرح ترافيکي، بجاي اينکه مشکل ترافيک را رفع کند آن را 2 يا چند برابر مي کند که در سال هاي گذشته اين موضوع به کرار در تبريز ديده شده اما مسئولان شهري و مجريان، همچنان در اجراي طرح هاي اين چنيني اصرار داشته و حاضر به قبول اشتباه خود و تغيير رويه نيستند.
از جمله طرح هايي که در سال هاي گذشته در تبريز از سوي شهرداري اجرا شده مي توان به طرح بزرگ ميدان آذربايجان اشاره کرد که نه تنها مشکلي از ترافيک اين ميدان را برطرف نکرد بلکه زيبايي ميدان را نيز برهم زد و همچنان عبور از اين ميدان با خطرات بسيار جاني و مالي همراه است و هر لحطه امکان تصادف در اين ميدان به دليل ضربدري بودن ورودي و خروجي ها در آن بسيار است.
يکي ديگر از طرح هايي که گرهي از ترافيک تبريز باز نکرد و آن را بيشتر کرد تقاطع غيرهمسطح خيابان ارتش بود که با افتتاح آن، شايد تردد در يک سمت تسهيل شد اما ترافيک امتداد ارتش جنوبي به سمت شهداي ارتش و بزرگراه سردار سليماني را بيشتر کرد و عبور از اين مسير در هر ساعتي از شبانه روز سخت و دشوار شده و مردم ناگزير براي فرار از ترافيک به کوچه و معابر فرعي روي مي آورند که اين موضوع نيز به شلوغ شدن کوچه ها مي انجامد.
البته اجراي همزمان و مطالعه نشده طرح هاي ترافيکي نيز به شلوغ تر شدن خيابان هاي تبريز در اين روزها دامن زده که مي توان به طرح تعريض اتوبان شهيد کسايي در جنوب و اصلاح آسفالت و زيرسازي اتوبان پاسداران در شمال اين شهر اشاره کرد که به دليل ترافيک سنگين در اين 2 شريان اصلي تبريز، رانندگان به ناچار براي رسيدن به مقصد وارد خيابان هاي داخل شهر و در نتيجه شلوغي و ترافيک مي شوند.
اجراي طرح هاي چندين ميلياردي که کار کارشناسي روي آنها انجام نگرفته يا کمتر بوده خسارات جبران ناپذيري به بودجه شهري و بيت المال وارد مي کند، بدون مطالعه دور برگرداني يا تقاطي زده مي شود اما مدتي بعد، معلوم مي شود که اجراي آن غلط بوده يا ضرورت نداشته است.
خيابان علامه طباطبايي يا در زبان عامه مردم چايکنار يکي از شريان هاي اصلي و مهم تبريز در مرکز اين شهر است و بسياري از مردم براي رسيدن به خانه و محل کار خود اين گذرگاه را انتخاب مي کنند، زماني عبور از اين خيابان چند دقيقه بيشتر زمان نياز نداشت اما با اجراي چند مسيرگشايي و اطراف اين خيابان و ايجاد دوربرگردان هايي که جانمايي آنها غلط بود، رفته رفته ترافيک در اين مسير را چند برابر کرد و اکنون براي عبور از اين خيابان و رسيدن به مقصد، حداقل نيم ساعت بايد در ترافيک انتظار کشيد.
جالب اينجاست که بيشتر راه بندان هاي طولاني در نتيجه اقدامات عمراني شهرداري ايجاد مي شود که بدون اطلاع قبلي اجراي عمليات يا اصلاح هندسي را در نقطه از شهر آغاز مي کند و مردم از طريق بنري که در محل طرح نصب شده متوجه دليل راه بندان مي شوند.
آقاي مسئول، با بنر معذرت خواهي، نه مشکل ترافيک رفع مي شود نه وقت هدر رفته مردم برمي گردد پس بهتر است قبل از اجراي طرح، مطالعات لازم انجام شود و مزايا و معايب طرح به اطلاع عموم برسد.
در روزهاي اخير ترافيک و راهبندان در چايکنار تبريز به دليل اجراي طرح هندسي در دوربرگردان رضانژاد به طور بي سابقه اي بيشتر شده و به چند کيلومتر رسيده است، با طرحي که اکنون از سوي سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري تبريز در دست اجراست رانندگاني که قصد دسترسي به خيابان رضانژاد دارند براي رسيدن به اين خيابان بايد مسير خود را طولاني کرده و از طريق دوربرگردان قاري کورپوسي يا خروجي دمشقيه استفاده کنند که اين موضوع نيز به کشيده شدن ترافيک به اين خيابان و نقاط شده است.
هر چند مديرعامل سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري تبريز اجراي اين طرح را در راستاي اصلاح شبکه پيراموني دوربرگردان خيابان شهيد رضانژاد و تسهيل تردد اعلام مي کند اما در عمل چنين نبوده و ترافيک اين نقطه و اطراف آن به مراتب بيشتر از گذشته شده است.
محبوب عبداله پور در گفت و گو با رسانه شهرداري تبريز چنين اظهار کرده است که با توجه به رويکرد سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل نقل در خصوص اولويت بخشيدن به حل گره هاي ترافيکي شهر و آغاز مطالعات ترافيکي مرتبط، با همکاري و هماهنگي اين سازمان با شهرداري منطقه 8 تبريز، طرح مصوب دسترسي دوربرگردان شهيدرضانژاد و اصلاح شبکه معابر پيراموني توسط معاونت حمل و نقل شهرداري منطقه 8 و با هماهنگي پليس راهور آغاز شده است.
وي ادامه داده است که با اجراي اين طرح انتظار مي رود ضمن روانسازي ترافيک در محدوده ضلع جنوبي خيابان علامه طباطبائي(چايکنار) ظرفيت شبکه معابر پيراموني نيز مورد بهره برداري متناسب قرار گرفته و توزيع متوازن بار ترافيکي در معابر مذکور باعث روان سازي يکي از گره هاي اصلي ترافيکي شهر شود.
وي مدعي شده که نتايج مدل سازي هاي صورت پذيرفته در فرآيند مطالعات بيانگر بهبود قابل توجه ترافيک در محدوده مورد نظر بوده و اميد است نتايج آن بعد از اجراي پروژه به طور عملي مشخص شود که اميدواريم گفته هاي اين مدير در عمل ترافيک خيابان هاي تبريز را کاهش دهد.
مسئولان ذيربط تکليف ترافيک تبريز را روشن کنند
امام جمعه تبريز نيز بارها در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر از مسئولان ذيربط در سازمان‌هاي مختلف خواسته است که تکليف ترافيک اين شهر را روشن کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد علي آل هاشم با بيان اين‌که ترافيک شهري مقوله‌اي حائز اهميت است، گفت: مشکل ترافيک تبريز را يک بار تذکر دادم اما اثري نمي‌بينم، ترافيک تاثير مستقيم در جسم و روان مردم مي‌گذارد.
وي افزود: امروزه مديريت ترافيک يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي شهري است چون که با توسعه شهرها و افزايش جمعيت شهرنشينان، تعداد خودروها افزايش يافته و موجب ايجاد ترافيک، مشکلات آلودگي زيست محيطي و هدر رفت زمان شده است.
البته شهردار تبريز نيز رفع مشکل ترافيک اين شهر را منوط به نصب دوربين ها و گسترش فيبر نوري و کنترل هوشمند ترافيک کرد که به نظر اين اقدام، شايد بخشي از مشکل ترافيک در هم پيچيده تبريز را رفع کند و مشکل اصلي همچنان پابرجا خواهد بود.
 به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، راهکارهاي بسياري براي حل اين مشکل در تبريز وجود دارد، استفاده از تجارب شهرهاي بزرگ که زماني با چنين مشکلي مواجه بودند، مطالعه دقيق طرح ها قبل از اجرا و زمان و مکان يابي مناسب براي اجراي آنها، بسط دادن فرهنگ درست رانندگي، کنترل فيزيکي و هوشمند خيابان ها، جلوگيري از پارک هاي دوبله حاشيه خيابان ها و سد معبر، زوج و فرد کردن خودروها، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومي و بالا بردن کيفيت خدمات در اين زمينه و تشويق مردم به رعايت قوانين رانندگي مي تواند مشکل ترافيک در تبريز را کاهش داده اعصاب و روان مردم را کمي راحت تر کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها