عصر آذربایجان

گزارش خبر

رکود 33 ساله دانشگاه دولتي خوي/مصوبه سفر هيئت دولت هم گره گشا نشد

رکود 33 ساله دانشگاه دولتي خوي/مصوبه سفر هيئت دولت هم گره گشا نشد

1402/03/07

گروه اجتماعي: کلنگ احداث دانشگاه دولتي خوي سال 69 بر زمين زده شده ولي با گذشت 33 سال اين طرح با پيشرفت 50 درصدي همچنان بلاتکليف رها شده است.

سکينه اسمي

 گروه  اجتماعي: کلنگ احداث دانشگاه دولتي خوي سال 69 بر زمين زده شده ولي با گذشت 33 سال اين طرح با پيشرفت 50 درصدي همچنان بلاتکليف رها شده است.
پروژه احداث دانشگاه دولتي خوي از سال 1369 بر اساس تفاهم نامه دانشگاه اروميه با سازمان زمين و مسکن وقت در زميني به مساحت 57 هکتار آغاز شده ولي با گذشت 33 سال هنوز اين پروژه نيمه تمام و بلاتکليف رها شده است.
بر اساس اين تفاهم نامه قرار بود با راه اندازي آموزشکده دامپزشکي در سال 69 مقدمات ايجاد دانشگاه دولتي در شهرستان خوي آغاز شود اما بعد از گذشت سال‌ها و عدم تحقق اين طرح احداث آموزشکده دامپزشکي منحل و به جاي آن آموزشکده فني در خوي تأسيس مي‌شود.
اما ماجرا به اينجا ختم نشد طرح تا سال 88 بلاتکليف ماند تا با توجه به شرط واگذاري زمين براي احداث دانشگاه دولتي خوي از سوي سازمان وقت زمين مسئولان براي از دست ندادن 57 هکتار زمين واگذار شده مجدد اقدام به کلنگ زني دانشکده دولتي در اين شهرستان کردند.
از سال 88تا امروز نيز ساختمان دانشگاه دولتي خوي با وجود پيشرفت 50 درصدي نيمه تمام باقي مانده و با وجود هزينه‌هاي ميلياردي در حال فرسوده شدن است، هر چند در سفر سال گذشته هيئت دولت به آذربايجان غربي براي تسريع در روند اجراي اين طرح اعتبار ويژه‌اي مشخص شد اما عملاً تاکنون اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
هدف از ساخت اين مجموعه با زير بناي 9 هزار مترمربع ايجاد پرديس مستقل دانشکده فني و مهندسي و تأمين نياز دانشجويان اين رشته در شمال آذربايجان غربي و توسعه فضاهاي آموزشي بود.
فضاي فعلي دانشکده در شهرک وليعصر با 2 هزار و 800 مترمربع جوابگوي نيازهاي آموزشي اين دانشکده نيست و از طرف ديگر با وقوع زمين لرزه دچار خسارت شده و دانشجويان آن در حال حاضر در محل ديگري مشغول تحصيل هستند.
ساختمان اين دانشکده بر اساس اعلام مسئولان شهرستان و وعده‌اي مسئولان دانشگاه اروميه بايد به دانشگاه مستقل دولتي خوي تبديل مي‌شد که بعد از گذشت 13 سال از سال 88 تاکنون و با صرف بيش از 70 ميليارد ريال اعتبار به سبب اختصاص نيافتن اعتبارات سال‌هاي گذشته و حتي اعتبارات ملي و توازن منطقه‌اي نيمه تمام مانده است.
از نظر کارشناسان امروز براي تکميل آن به بيش از 100 ميليارد تومان اعتبار نياز است، در حال حاضر به علت کمبود فضاهاي آموزشي اين دانشکده تنها 400 دانشجو دارد در حالي که ظرفيت آن يک هزار دانشجو است.
نبود منابع مالي پايدار مهمترين دليل رکود دانشگاه دولتي خوي
رئيس دانشکده فني و مهندسي خوي در خصوص آخرين وضعيت دانشگاه دولتي خوي گفت: در سال 88 بدون لحاظ منابع مالي پايدار کلنگ احداث اين دانشگاه بر زمين زده شده و کمبود اعتبار موجب شده است اين طرح با وجود پيشرفت 50 درصدي بلاتکليف باقي بماند.
هاشم کلب خاني با بيان اينکه طرح اوليه احداث دانشگاه دولتي خوي در سال 69 آغاز شده است اما به دليل تعلل در روند احداث اين دانشگاه زمين 57 هکتاري اختصاص يافته براي اين دانشگاه از آن سال تاکنون دستخوش تغيير و تحول زيادي شده است.
وي با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته 16 هکتار از زمين 57 هکتاري دانشگاه دولتي خوي به بهانه‌هاي مختلف توسط راه و شهرسازي از دست رفت و اين اداره کل به بهانه‌هاي مختلف از جمله وجود معارض توسط حکم دادگاه 16 هکتار از زمين موجود را گرفت.
کلب خاني اضافه کرد: 41 هکتار زمين باقي مانده نيز به دليل احداث جاده از وسط اين اين زمين به دو قسمت تقسيم شد و مسئولان ذيربط براي از دست دادن ندادن اين موقعيت مقرر شد در 13 هکتار از اين زمين پارک علم و فناوري خوي و در زمين باقي مانده نيز ساختمان دانشگاه دولتي خوي را احداث کنند.
رئيس دانشکده فني مهندسي خوي گفت: در اين راستا سال 88 دانشگاه نيمه تمام امروز دانشگاه دولتي خوي در زمين باقي مانده از اين کش و قوس‌ها کلنگ زني شده و به دليل لحاظ نکردن منابع مالي پايدار طرح راکد و بلاتکليف باقي مانده است.
اختصاص 30 ميليارد تومان در سفر دولت سيزدهم براي تسريع در روند ساخت دانشگاه دولتي خوي
کلب خاني با بيان اينکه در سفر سال گذشته هيئت دولت اعتباري بالغ بر 30 ميليارد تومان براي تسريع در روند اجراي اين طرح اختصاص يافت، افزود: هنوز اين مبلغ ابلاغ نشده است اما در سفر دو هفته قبل وزير علوم به آذربايجان غربي براي تخصيص و تسريع در روند اجراي اين طرح تاکيد شد.
وي با بيان اينکه هم اکنون متولي احداث دانشگاه دولتي در خوي دانشگاه صنعتي اروميه است، اضافه کرد: رايزني‌هاي لازم توسط مسئولان استاني، دانشگاه صنعتي اروميه براي تسريع در تخصيص مبلغ اختصاص يافته در سفر هيئت دولت به استان انجام گرفته است اميدواريم با ابلاغ اين اعتبار شاهد از سرگيري احداث دانشگاه دولتي در خوي باشيم.
شهرستان خوي با توجه به نزديکي به مرز، پتانسيل گسترده‌اي براي تبديل به دانشگاه بين‌المللي را دارد، اما متأسفانه تاکنون با وجود ظرفيت و پتانسيل بالاي اين شهرستان خوي از داشتن دانشگاه دولتي محروم است.
بودجه 30 ميليارد توماني براي تکميل دانشگاه دولتي خوي در دستور کار قرار مي‌گيرد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بازديد هفته اول ارديبهشت ماه سال جاري از دانشگاه نيمه تمام دولتي خوي گفت: با تمام توان و بسيج همه امکانات، بودجه 30 ميليارد توماني براي تکميل دانشگاه خوي در دستور کار قرار مي‌گيرد.
محمدعلي زلفي گل بابيان اينکه ساختمان خوبي براي اين دانشگاه دولتي ايجاد شده است، تصريح کرد: هيچ تأخير و غفلتي در خصوص تکميل و احداث اين دانشگاه قابل قبول نيست.
ذبيح الله کاظمي فرماندار شهرستان خوي در خصوص آخرين وضعيت اين دانشگاه از اختصاص 30 ميليارد تومان از محل سفر رئيس جمهور به آذربايجان غربي خبر داد و گفت: در سفر رئيس جمهور به استان 30 ميليارد تومان اعتبار براي تکميل اين طرح اختصاص يافته است که به دنبال جذب و هزينه کرد آن هستيم.
وي خاطرنشان کرد: در صورت تخصيص اين اعتبار تا سال آينده بخش مهمي از اين دانشکده آماده بهره برداري مي‌شود.
دانشگاه دولتي خوي بيش از 3 دهه بلاتکليف مانده و تکميل آن به مطالبه عمومي مردم خوي تبديل شده است لذا مي‌طلبد وزارت علوم وضعيت اين دانشگاه را تعيين تکليف کند، تکميل دانشگاه دولتي خوي مي‌تواند جلوي بسياري از مهاجرت‌ها در بخش دانشگاهي را بگيرد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،خوي با توجه به شرايط جغرافيايي خود که قرابت و نزديکي تاريخي، فرهنگي و جغرافيايي با کشورهاي ترکيه، آذربايجان، ارمنستان و عراق دارد، مي‌تواند پيشتاز جذب دانشجوي خارجي در منطقه باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها