عصر آذربایجان

گزارش خبر

جيب‌هاي خالي مردم در شب عيد

جيب‌هاي خالي مردم در شب عيد

1402/12/20

گروه اجتماعي: در سال‌هاي اخير، با افزايش مشکلات اقتصادي در کشور، سفره بسياري از خانواده‌ها هم کوچک‌تر شده است. اين موضوع در ايام منتهي به سال جديد کاملا مشهود است. بسياري از فروشندگان پوشاک و خوراکي از کاهش قابل تأمل مشتري‌هاي خود حتي در نزديکي عيد نوروز گله دارند.

گروه اجتماعي: در سال‌هاي اخير، با افزايش مشکلات اقتصادي در کشور، سفره بسياري از خانواده‌ها هم کوچک‌تر شده است. اين موضوع در ايام منتهي به سال جديد کاملا مشهود است. بسياري از فروشندگان پوشاک و خوراکي از کاهش قابل تأمل مشتري‌هاي خود حتي در نزديکي عيد نوروز گله دارند.
در سال‌هاي اخير، با افزايش مشکلات اقتصادي در کشور، سفره بسياري از خانواده‌ها هم کوچک‌تر شده است. اين موضوع در ايام منتهي به سال جديد کاملا مشهود است. بسياري از فروشندگان پوشاک و خوراکي از کاهش قابل تأمل مشتري‌هاي خود حتي در نزديکي عيد نوروز گله دارند.
اگر با فروشندگان پوشاک، در راسته‌هاي معروف شهر صحبت کنيد، هرکدام تجربه اين روزهاي خود را نگران‌کننده توصيف مي‌کنند. بسياري ميزان خريد مردم را کمتر از سال قبل ارزيابي مي‌کنند. حتي خريد تنقلات شب عيد مثل آجيل هم هر سال کمتر و کمتر شده است. حتي بسياري از خانواده‌ها به دليل افزايش قيمت‌هاي نجومي، براي عيد آجيل تهيه نمي‌کنند. سال گذشته غلامرضا خدامي، رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار، درباره قيمت آجيل اظهار کرده بود: قيمت هر کيلوگرم آجيل چهار مغز اعلاء و ممتاز با پسته اکبري 650 هزار تومان است همچنين با پسته‌هاي ديگر مانند احمد آقايي 600 هزار تومان مي‌شود. يکي از معضلاتي که امسال کسبه و خوار و بار فروش‌ها با آن روبه‌رو هستند اين است که بازار شب عيد مانند سال‌هاي قبل رونق ندارد، در نتيجه چک‌هايي که عمدتا فروردين و ارديبهشت داده‌اند و مواد اوليه و خريد داشته‌اند، در خطر پاس‌نشدن قرار گرفته‌اند و اين امر سبب بروز نگراني‌هاي بسياري شده است.
البته با افزايش گراني‌ها نسبت به سال قبل، توان خريد مردم براي آجيل شب عيد، بيش از سال گذشته بوده است. گراني اجناس خريد را به طور کلي براي افراد محدود کرده و طبق گفته‌هاي کاسبان اين شراط امسال هم سخت‌تر است. در حالي که سال قبل حسين آقا کوچکي، رئيس اتحاديه صنف پيراهن‌دوزان و پيراهن‌فروشان تهران، درخصوص وضعيت بازار پوشاک و صنف خود گفته بود: معمولا از ابتداي اسفند جنب و جوش‌ها در بازار پوشاک بيشتر از ماه‌هاي ديگر سال مي‌شود. البته با توجه به وضعيت اقتصادي کنوني و کاهش توان خريد افراد جامعه، مردم اغلب سعي مي‌کنند اقلام خوراکي (مرغ، گوشت و برنج و...) را براي شب عيد تهيه کنند تا البسه و پيراهن و... هرچند لباس نسبت به ساير اقلام چندان هم گران نشده، اما باز هم خريدها محدود است.
افزايش دست‌فروشي کاسبان
همين مسائل باعث افزايش دست‌فروشي برخي مغازه‌دارها شده است. در واقع اجناس اين افراد به دليل کاهش خريد مردم به فروش نمي‌رسد و مغازه‌دار به مرور و در طول مدتي، در آستانه ضرردهي در کاسبي خود قرار مي‌گيرد. به شکلي که بسياري از آنها در طول سال ديگر توان پرداخت اجاره‌هاي سنگين مغازه‌هاي خود را هم نخواهند داشت. بنابراين بسياري از کاسبان در چند سال اخير به دست‌فروشي روي آوردند. اين در حالي است که حتي بسياري از دست‌فروشان امکان کاسبي در امنيت رواني را ندارند. همچون برخوردهاي مأموران شهرداري با اين افراد که در برخي موارد با ضبط اجناس آنها همراه است. مهدي چمران در ماه‌هاي قبل اعلام کرده بود دست‌فروشي شغلي نيست که بتواند پروانه دريافت کند، کساني که در سختي و تنگنا هستند به دست‌فروشي روي مي‌آورند و در مواردي زمينه آزار مردم فراهم مي‌شود، البته مردم نيز از دست‌فروشان خريد مي‌کنند. افرادي که شب عيد کسب‌وکاري ندارند با استفاده از موقعيت بازار باعث سد معبر مي‌شوند؛ بنابراين مقرر شده است اين افراد در دو مکان (موقت يا دائمي) مستقر شوند.
سفره ما هر روز کوچک‌تر شد
سرپرست چند خانواده اشاره مي‌کنند که چند سالي است براي شب عيد خريد خاصي نمي‌کنيم، چون ديگر وسعمان نمي‌رسد. يکي از آنها مي‌گويد: »يادم است سال‌هاي قبل همه اعضاي خانواده لباس نو مي‌خريدند. از کفش و کيف تا جوراب و شلوار، حتي آجيل و خوراکي‌هاي مخصوص عيد هميشه در خانه‌ها بود، اما واقعا چند سالي است که ما و خيلي از اطرافيانمان، خريد خاصي نمي‌کنيم، چون واقعا همه‌چيز هر روز گران‌تر مي‌شود و ما واقعا نداريم. کم‌کم به دليل اين گراني‌ها عيد در حال از بين رفتن است«.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سلامت نيوز ، بنابراين بروز مشکلات اقتصادي کشور در بخش کلان، حتي در ريزترين مسائل زندگي افراد جامعه اثر خواهد داشت. به صورتي که خانواده‌ها متوجه کوچک‌شدن سفره خود و کاهش اقلام سبد خانوار خود در شب‌هاي عيد مي‌شوند. موضوعي که به طور مستقيم در چرخ اقتصاد همچون سيکلي مؤثر خواهد بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها