عصر آذربایجان

گزارش خبر

وعده‌هايي که پشت سياست‌هاي انتخاباتي مدفون مانده‌اند

فرود چوب بي‎تدبيري و سياست‌‎زدگي‎ها بر سر اقتصاد//

1395/09/21

مشکلات اقتصادي يکي از مهم‎ترين دغدغه‎هايي بوده که با موضوع اشتغال هم ارتباط مستقيمي دارد که اين روزها با بي‌مهري مواجه شده است. صادرات يکي از مهم‌ترين عوامل در رشد و توسعه اقتصادي هر منطقه‌اي به شمار مي‌رود که رونق آن در رونق توليد نقش مهمي دارد.

گروه گزارش: مشکلات اقتصادي يکي از مهم‎ترين دغدغه‎هايي بوده که با موضوع اشتغال هم ارتباط مستقيمي دارد که اين روزها با بي‌مهري مواجه شده است. صادرات يکي از مهم‌ترين عوامل در رشد و توسعه اقتصادي هر منطقه‌اي به شمار مي‌رود که رونق آن در رونق توليد نقش مهمي دارد. طي سال‌هاي اخير يکي از مهم‌ترين مسائلي که در عرصه اقتصاد بيش از هر حوزه ديگر به آن پرداخته مي‌شود، حوزه صادرات است. اما اين روزها نفس صادرات در برخي از واحدهاي توليدي و بازرگاني صادرکننده به شمارش افتاده و مشکلات و موانع موجود بر سر راه آن سبب حذف بسياري از فعالان اين حوزه از صحنه اقتصادي شده است. موانع مشکلاتي که از سوي صادرکنندگان به تکرار مکررات تبديل شده است، اما دريغ از توجه مسؤولان! مشکلات بانکي، عدم وجود نقدينگي و مشکل سرمايه در گردش، ارزش افزوده، ماليات، بروکراسي‌هاي بي‌مورد همه از مهم‎ترين مشکلات حوزه صادرات به شمار مي‎روند. ناوگان حمل و نقل فرسوده، افزايش نرخ حمل و نقل و از همه مهم‎تر عدم خريد تجهيزات جديد براي صادرات به کشورهاي مختلف، صادرکنندگان را با هزينه‎هاي بالايي مواجه ساخته است. همچنين تک نرخي نبودن ارز يکي از معضلات بزرگ صادرات در کشور و به تبع آن در استان زنجان بوده که متأسفانه با توجه به فضاي سياسي و انتخاباتي که دولت از هم‌اکنون در پيش گرفته است، بسياري از فعالين اين حوزه اميدي به عملياتي شدن وعده دولت در اين زمينه را تا پايان سال جاري ندارند.
* نااميدي صادرکنندگان از عملياتي شدن وعده دولت
بسياري بر اين باور هستند که دولت در حال حاضر سرگرم انتخابات سال آينده خود بوده و بسياري از وعده‎هايش را فراموش کرده است. اما متأسفانه چوب بي‎تدبيري و سياست‎زدگي‎ها اين روزها بر سر اقتصاد فرود آمده و در اين ميان جز مردم عادي و تلاشگران اين عرصه کسي ضرر نمي‎بيند. از سويي مسؤولان استاني به شهرستان‎ها سفر کرده و بررسي مشکلات و تشکيل کار گروه‎هاي رفع موانع را در رسانه‌‎ها مطرح مي‎کنند در حالي که بسياري از فعالان اقتصادي معتقد هستند که حتي با اين بازديدها و کار گروه‌ها گشايشي نبوده و موانع اصلي رفع نشده و مشکلات همچنان باقي است.
* عدم همکاري بانک‎ها از مهم‎ترين مشکلات صادرات است/ تدبيري که اجرايش با بي‌‌تدبيري مواجه شد
حال بماند که مسؤولان صنعت و اقتصاد استان زنجان دم از پرداخت و يا اختصاص تسهيلات بانکي به متقاضيان را مي‎زنند، اما بسياري از فعالان اقتصادي و صادرکنندگان بزرگ استان همواره مشکل اصلي و مهم را سرمايه در گردش و عدم همکاري بانک‎ها عنوان مي‎دارند. اين روزها که دولت دم از گشايش سوئيفت و اسناد اعتباري ال سي مي‎زند، به مرحله اجرايي شدن اين برنامه‎ها که دقت مي‎کنيم، هنوز آنگونه که بايد عملياتي نشده است. به گونه‌‏اي که زمان‎بر بودن پروسه اجراي اين برنامه‎ها صادرکنندگان را با مشکل مواجه ساخته و بسياري از آن‌ها همچنان روال سابق يعني کار با صرافي‎ها را دنبال مي‎کنند.
* سايه انتخابات بر سر وعده‎هاي دولت
اين روزها عملکرد بسياري از بخش‎هاي دولتي تحت تأثير انتخابات آتي قرار گرفته است و شايد آنگونه که براي حفظ صندلي‎هاي خود تلاش دارند براي رسيدگي به امور مردم تلاش نمي‎کنند. وعده‎هايي که براي رفع مشکلات اقتصادي داده شده بود در بسياري از مناطق استان زنجان با بي‌‌توجهي مواجه شده است  اشتغالزايي که اين روزها نقل بسياري از مجالس رسمي و غير رسمي در استان زنجان شده مهم‎ترين دغدغه‎اي است که فقط با يک آمار از آن عبور مي‎شود! شايد هم تصور بر اين باشد که بايد آمار رسمي بيکار شدگان در سال‎هاي اخير را از اداره‌کل تأمين اجتماعي جويا شد تا اينگونه صراحت موضوع و بغرنج بودن شرايط براي همگان آشکار شود.
* تعطيلي يا عدم فعاليت با حداکثر ظرفيت صنايع زنجان
متأسفانه طي سال‎هاي اخير بسياري از واحدهاي توليدي و صنعتي تعطيل شده و يا با حداقل ظرفيت فعاليت مي‎کنند که اين امر موجب تعديل نيروهاي کاري اين واحدها و بيکاري چندين نفر شده است. بيکار شدگاني که براي سير کردن خانواده خود به شهرهاي ديگر پناه برده و خدا مي‎داند که چه سرنوشتي دارند  حال چگونه انتظار مي‎رود که اين واحدها در تحقق رشد صادراتي نقش داشته باشند!؟ آنچه که در استان زنجان به وضوح و توسط بسياري از مسؤولان نيز گفته شده اين است که صادرات محصولات در استان فقط توسط تعدادي از واحدهاي بزرگ انجام مي‎گيرد. حال اگر حتي هدف رسيدگي و پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي هم در دستور کار باشد  واحدهاي صادراتي که شامل واحدهاي بزرگ صادراتي و تا حدودي توانمند هستند، از اين موهبت بهره‎مند شده و در نتيجه واحدهاي ديگر همچنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم مي‎کنند. اميدواريم مسؤولان تدابيري بيانديشند که علاوه ‎بر رونق اقتصادي اولويت براي حفظ شغل افراد داشته باشند و از بيکاري‌هايي که در جامعه بيداد مي‎کند، جلوگيري کنند.
* تک نرخي شدن ارز، وعده‎اي که عملي نمي‏‎شود
رئيس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني  صنايع، معادن و کشاورزي استان زنجان مشکلات بانکي را يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي واحدهاي توليدي و صادرکنندگان استان زنجان مي‎داند. محمود ضرابي نقدينگي را يکي ديگر از مسائل و مشکلات پيش روي صادرکنندگان استان زنجان دانست و افزود: چشم‎انداز خوبي براي سال‎هاي آينده حوزه صادرات وجود دارد. وي با تأکيد بر اينکه تک نرخي شدن نرخ ارز به نفع صادرکنندگان و به نفع مردم است، ادامه داد: وقتي بازار چند نرخي است، در بازار مشکل ايجاد مي‌شود. رئيس کميسيون اتاق بازرگاني  صنايع، معادن و کشاورزي استان زنجان تصريح کرد: متأسفانه بسياري از فعالان حوزه صادرات ارتباطات و روابط برخي ديگر را ندارند و در نتيجه کالاها را با نرخ آزاد وارد مي‎کنند که اين امر مشکلاتي را ايجاد کرده است. ضرابي در زمينه وعده دولت و بانک مرکزي در زمينه تک نرخي شدن ارز تا پايان سال جاري اظهار نااميدي کرده و گفت: دولت به دنبال مسائل انتخاباتي است و اين وعده را عملياتي نمي‎کند. البته طي روزهاي اخير بازار با افزايش نرخ ارز مواجه شده است، اين نشان مي‌دهد که دولت براي تثبيت نرخ ارز و پايين ماندن قيمت آن گام موثري برنداشته است. به گونه‎اي که اين افزايش قيمت‎ها توليدکنندگان و به ويژه صادرکنندگان را دچار نگراني‏‌هايي کرده است.
* بايد از صنايع حمايت شود
در اين رابطه دبير اتحاديه صادرکنندگان استان زنجان کمبود نقدينگي را از مهم‌ترين مشکلات واحدهاي صنعتي مختلف در استان زنجان عنوان کرده و خواستار حمايت از صنايع در استان شده است. مهدي رنگ رونا با بيان اينکه بسياري از واحدهاي صنعتي دچار مشکلات سرمايه‎اي هستند، اضافه کرد: عدم تثبيت نرخ ارز هم بر مشکلات فعالان اقتصادي افزوده است. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان زنجان هم با بررسي موانع مختلف در اين بخش به خبرنگار فارس گفت: در زمينه صادرات همچنان رقابت‌پذيري يکي از مشکلات اساسي محسوب مي‌شود. غلامحسين جميلي يادآور شد: با رويکردها و سياست‌گذاري‌هاي داخلي هزينه‌هاي صادراتي براي توليد کننده و تجار افزايش چشمگيري دارد. وي با تأکيد بر اينکه کالاهاي توليدي براي صادرات بايد با کالاهاي مصرف داخل کشور تفاوت داشته باشد، گفت: متأسفانه هنوز در کشور ما بين کالاهاي توليدي براي مصرف داخل و کالاهاي صادراتي تفاوتي نيست. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان زنجان ضمن تأکيد بر اهميت مباحث مغفول مانده در حوزه صادرات، اضافه کرد: در حال حاضر يکي از ضرورت‌هاي صادراتي در استان زنجان حرکت واحد به واحد براي کاهش هزينه‌هاي صادراتي محسوب مي‎شود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از فارس، جميلي با بيان اينکه شرايط صادرات بايد براي تاجران تسهيل شود، افزود: متأسفانه در زمينه صادرات هنوز درگير آئين‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌هاي ابلاغي در اين زمينه هستيم که هر کسي اين بخش‎نامه‎ها را بر اساس فهم خود تفسير مي‎کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وعده‌هايي که پشت سياست‌هاي انتخاباتي مدفون مانده‌اند

فرود چوب بي‎تدبيري و سياست‌‎زدگي‎ها بر سر اقتصاد//
خروج

مشکلات اقتصادي يکي از مهم‎ترين دغدغه‎هايي بوده که با موضوع اشتغال هم ارتباط مستقيمي دارد که اين روزها با بي‌مهري مواجه شده است. صادرات يکي از مهم‌ترين عوامل در رشد و توسعه اقتصادي هر منطقه‌اي به شمار مي‌رود که رونق آن در رونق توليد نقش مهمي دارد.

شفافيت در اقتصاد منجر به مطالبه ماليات عادلانه تر مي شود

شفافيت در اقتصاد منجر به مطالبه ماليات عادلانه تر مي شود
خروج

گروه گزارش: ماليات به عنوان يکي از مهم‌ترين منابع درآمدي دولت نقش مهمي در تامين هزينه‌هاي دولت و به ويژه قطع وابستگي بودجه جاري کشور به درآمدهاي نفتي و رسيدن به استقلال اقتصادي دارد. جهت دستيابي به اقتصادي باثبات، کارآمد و پويا، بايد رصد، برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي حوزه اقتصادي مورد توجه باشد و رصد، برنامه‌ريزي و اجرا به مقوله خطير شفافيت فضاي اقتصادي گره خورده و به‌عبارت ديگر شفافيت اطلاعات اقتصادي از مقدمات و مقومات حصول هر يک از اين سه موضوع مي‌باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها