عصر آذربایجان

گزارش خبر

سرنوشت نامعلوم توليد و اشتغال بعد از گذشت 6 ماه از سال

تحقق شعار سال 96، شايد وقتي ديگر...

1396/07/02

گروه گزارش: متاسفانه با وجود اينکه نيمي از سال مي گذرد، اما هنوز مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط اجرايي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و حل مشکل توليد و اشتغال کشور کاري از پيش نبرده اند.

»اقتصادمقاومتي؛ توليد- اقتصاد« شعار سال 96 يعني همين امسال است که همچون هر ساله از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده است  البته اقتصادمقاومتي در شعار سال گذشته يعني سال 95 نيز آمده بود و اين نشان از اهميت موضوع اقتصاد مقاومتي براي بهبود وضعيت اقتصاد کشور مي باشد. اما دريغ از ذره اي تلاش مسئولان براي تحقق اين امر مهم!
به طوري که اگر نگاهي به کارنامه مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط اجرايي کشور بيندازيد  خواهيد ديدکه متاسفانه اقدام و عمل قابل قبولي در اين زمينه ارائه نداده و همچنان چشم بر معجزات اقتصادي برونزا دوخته اند.
اصلاً انگار عده اي اعتقادي به اقتصاد درونزا و حل مشکلات اقتصادي کشور از طريق ظرفيت_ها، نيروها و توان هاي داخلي ندارند و نمي خواهند باور کنند که مي توان مشکلات اقتصادي کشور را با تکيه بر اقتصاد مقاومتي اين رويکرد فرصت محور که بارها از سوي رهبري مورد تاکيد قرار گرفته است، حل کرد.
لذا قبل از هر چيزي بايد به اين خودباوري که ما مي توانيم با استفاده از استعدادهاي دروني به پيشرفت روزافزون برسيم، دست يابيم و خود را از وابسته گرايي به غرب رهايي بخشيم.
اما متاسفانه با وجود اينکه نيمي از سال مي_گذرد، هنوز مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط اجرايي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و حل مشکل توليد و اشتغال کشور کاري از پيش نبرده اند.
بنابراين کافي است تنها يک نيم نگاهي به دوروبر خود بيندازيد و ببينيد که چطور ظرفيت_ها و توان هاي داخلي کشورمان در حال فنا شدن هستند؛ جوانان با استعدادي که به دليل نداشتن شغل و فراهم نشدن آن از سوي دولت  جواني خود را در قهوه خانه ها و پارک ها و... پاي قليان دود کرده و به هدر مي دهند. در مقابل مسئولان به جاي توجه به شعار سال و تحقق آن همچون کبک سر خود را زير برف کرده و معلوم نيست چه برنامه اي براي بزرگترين مشکل جوانان يعني بيکاري که ارتباط مستقيمي با توليد و اشتغال کشور دارد، دارند.
حالا خدا را هزار مرتبه شکر که ماهيت پوچ مذاکرات بر همگان روشن شد و مسئولان ديگر نمي توانند حل تمامي مشکلات کشور از آب خوردن مردم تا مشکل ريزگردها را به آن گره بزنند!
حال سوال اصلي اينجاست که چرا با وجود مشخص شدن نقشه راه از سوي رهبر عزيزمان و برخورداري از ظرفيت هاي داخلي براي رسيدن به پيشرفت هاي اقتصادي، هنوز به آن دست نيافته ايم؟!
 در پاسخ به اين سوال به بخشي از بيانات رهبري در اين خصوص اکتفا مي کنيم که مي_فرمايند: »در طول انقلاب اسلامي، هر گاه مديريت انقلابي، فعال و پرتحرک داشتيم، کارها پيش رفته است و هر جا مديريت‌هاي ضعيف  بي‌حال، نااميد، غيرانقلابي و بي‌تحرک داشتيم  کارها متوقف يا منحرف شده است.«
آري، اگر مديريت در بخش هاي مختلف  متدين، انقلابي و کارآمد باشند، همه ي مشکلات موجود در کشور حل خواهد شد.
اما متاسفانه مديران نالايق و غيرانقلابي در برخي از نهادها حضور دارند که با ناکارآمدي خود تيشه به ريشه نظام و مخصوصا اقتصاد کشور مي زنند. وقتي هم که پاي حقوق و مزايا در ميان باشد، همين آقايان حقوق هاي نجومي دريافت مي کنند و از بهترين مزايا برخوردارند.
به راستي با وجود بر سر کار بودن چنين مديراني چطور مي توان انتظار داشت تا فرجي در بخش توليد و اشتغال کشور گردد و درخت اقتصاد مقاومتي به بار بنشيند؟! به خصوص حالا که علاوه بر اينها بدنه دولت يازدهم را مسئولان پير و خسته تشکيل داده اند که آرد خود را پخته و الکشان را آويخته اند! حال به نظر شما چنين دولت و کابينه پير و خسته اي که چشم اميد خود را به اقتصاد نفتي و واردات عجيب و غريب از سنگ پا و تله موش گرفته تا بوق و خلال دندان دوخته اند، مي توانند به مطالبات رهبري که همان»اقتصادمقاومتي؛ توليد- اشتغال« است  جامه عمل بپوشانند؟!
به خصوص آن که رونق و تکيه بر توليدات داخلي يکي از مهمترين راه هاي رشد اقتصاد و حرکت به سمت بهبود وضعيت اقتصادي کشور و حل معضل بيکاري جوانان بالاخص جوانان تحصيل کرده مي باشد.
با همه ي اين اوصاف متاسفانه آمار رسمي گمرک جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد که واردات کالاي چيني در دولت يازدهم 31 درصد از لحاظ ارزشي و 25 درصد از لحاظ وزني رشد داشته و به رقم 10 ميلياردو 752 ميليون دلار و معادل 4 ميليون و 450 هزار و 677 تن رسيده است.
اين در حالي است که در حال حاضر بالغ بر 3 ميليون و 200 هزار نفر از جمعيت 25 ميليوني فعال اقتصادي کشور (مجموع جمعيت بيکار و شاغل در سن کار) در زمره بيکاران قرار دارند که حدود 200 هزار نفر نسبت به سال گذشته  افزايش يافته است.
آن وقت دولت با وجود اين حجم از جمعيت بيکار در کشور، به جاي اينکه به فکر ايجاد شغل و رونق توليد داخلي باشد، تمام هوش و حواس خود را صرف واردات از خارج از کشور به خصوص چين کرده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، به هر تقدير 6 ماه گذشت و دولت يازدهم همچنان در شوک رودست خوردن در مذاکرات و برجام به سر مي برد و گويا تحقق شعار سال را به وقتي ديگر موکول کرده است؛ فقط اميدواريم قبل از آن که دير شود، هر چه زودتر به خود آمده و آستين همت را براي جامه عمل پوشاندن به شعار سال بالا بزند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سرنوشت نامعلوم توليد و اشتغال بعد از گذشت 6 ماه از سال

تحقق شعار سال 96، شايد وقتي ديگر...
خروج

گروه گزارش: متاسفانه با وجود اينکه نيمي از سال مي گذرد، اما هنوز مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط اجرايي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و حل مشکل توليد و اشتغال کشور کاري از پيش نبرده اند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها