عصر آذربایجان

گزارش خبر

وعده شيرين کامي صنعت مادر آذربايجان درگير بروکراسي اداري است

وعده شيرين کامي صنعت مادر آذربايجان درگير بروکراسي اداري است

1402/05/29

گروه گزارش: رئيس جمهور در سفر دوم هيات دولت به استان آذربايجان شرقي دستورات لازم براي احيا و نوسازي شرکت هاي مختلف استان از جمله شرکت ريخته گري ماشين سازي را صادر کردند اما با گذشت 2 ماه و پيگيري هاي مديريت ارشد استان و نمايندگان مجلس مصوبات سفر تا کنون اجرايي نشده است. در دور دوم سفرهاي استاني هيات دولت به استان آذربايجان شرقي، از خط توليد شرکت ريخته گري ماشين‌سازي بازديد شد و در جريان آخرين وضعيت فعاليت و توليدات اين شرکت قرار گرفتند.

گروه گزارش:  رئيس جمهور در سفر دوم هيات دولت به استان آذربايجان شرقي دستورات لازم براي احيا و نوسازي شرکت هاي مختلف استان از جمله شرکت ريخته گري ماشين سازي را صادر کردند اما با گذشت 2 ماه و پيگيري هاي مديريت ارشد استان و نمايندگان مجلس مصوبات سفر تا کنون اجرايي نشده است. در دور دوم سفرهاي استاني هيات دولت به استان آذربايجان شرقي، از خط توليد شرکت ريخته گري ماشين‌سازي بازديد شد و در جريان آخرين وضعيت فعاليت و توليدات اين شرکت قرار گرفتند.
شرکت ريخته گري ماشين‌سازي تبريز يکي از صنايع مادر آذربايجان شرقي و از بزرگترين، پيشروترين و با سابقه‌ترين مجموعه‌هاي صنعتي کشور است که به‌دليل خصوصي‌سازي نادرست، در آستانه تعطيلي قرار گرفته بود، اما با نگاه ويژه دکتر رئيسي چه در دوران رياست قوه قضائيه و چه در زمان مسووليت قوه مجريه جاني تازه گرفت، به نحوي که سال گذشته موفق به شکستن رکورد توليد خود شد اما دغدغه واگذاري به بخش خصوصي کارگران اين واحد توليدي را با نگراني مواجه کرده است.
احياي واحدهاي تعطيل و راکد جزو برنامه‌هاي دولت سيزدهم است و آيت الله رئيسي در بازديد از مجموعه ماشين سازي تبريز دستور حمايت براي احيا و نوسازي اين صنعت مادر را صادر کردند و از جمله مصوبات سفر استاني رييس جمهور خارج شدن شرکت ريخته گري ماشين سازي تبريز از ليست واگذاري به بخش خصوصي، بهره مندي از تسهيلات تبصره 14 و تخصيص 2 هزار ميليارد تومان براي بازسازي و نوسازي اين شرکت مي باشد که متاسفانه تا کنون عملياتي نشده و در بروکراسي اداري معطل مانده است.
مديرعامل شرکت ريخته‌گري گروه صنعتي ماشين‌سازي تبريز در حاشيه بازديد ميداني خبرنگاران از کارگاه هاي اين شرکت، گفت: شرکت ريخته گري از سال 1384 از گروه ماشين سازي تبريز تفکيک و با تصويب قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 اين شرکت با هدف توسعه ماشين آلات و تجهيزات و گسترش صنعت ريخته گري به بخش خصوصي واگذار شد.علي سررشته افزود: در زمان خصوصي سازي متاسفانه هيچ گونه توسعه، بازسازي و نوسازي در اين شرکت صورت نگرفت و ماشين آلات شرکت به شدت فرسوده شد.وي ادامه داد: دکتر رييسي در زمان رياست قوه قضاييه در بازديد از شرکت ماشين سازي دستور خلع يد اين واحد توليدي از بخش خصوصي را صادر کردند و شرکت به بخش دولتي بازگردانده شد.سررشته اعلام کرد: در چهارماهه نخست امسال و با همت کارگران با وجود شرايط نامناسب تجهيزات و ماشين آلات ميزان توليدات شرکت ?? درصد افزايش يافته است.وي با اشاره به اينکه رييس جمهور در سفر دوم رييس جمهوري به استان و بازديد از گروه ماشين سازي دستور خارج شدن شرکت ريخته گري ماشين سازي تبريز از ليست واگذاري به بخش خصوصي را صادر کردند تحقق اين وعده را خواستار شد.مديرعامل شرکت ريخته‌گري گروه صنعتي ماشين‌سازي تبريز افزود: همچنين در اين سفر مصوب شد از محل تبصره 14 نيز تسهيلاتي براي تسويه بدهي هاي شرکت و 2 هزار ميليارد تومان براي بازسازي و نوسازي شرکت تخصيص يابد.وي اظهار کرد: با وجود پيگيري هاي مديريت ارشد استان و نمايندگان مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي تا کنون هيچ يک از مصوبات سفر عملياتي نشده و در بروکراسي اداري معطل مانده است.سررشته تاکيد کرد: در صورت تخصيص 700 ميليارد تومان براي نوسازي فاز اول اين شرکت مي توان با درآمد حاصل از فعاليت فاز اول، طرح نوسازي و بازسازي فاز هاي دوم و سوم بدون تامين اعتبار را اجرايي کرد.وي يادآور شد: اين شرکت در شرايط فعلي با وجود فرسودگي دستگاه ها 83 مشتري بالقوه داخلي و خارجي دارد که با توجه به بحران فولاد و چدن در اروپا در صورت بازسازي و نوسازي خواهيم توانست ميزان صادرات را افزايش دهيم و بازار اروپا را در دست بگيريم.مديرعامل شرکت ريخته‌گري گروه صنعتي ماشين‌سازي تبريز گفت: در حال حاضر توليد سالانه شرکت هشت هزار تن مي باشد که در صورت اجراي طرح توسعه توليدات شرکت به سالانه 35 هزارتن افزايش خواهد يافت.وي با بيان اينکه ميزان درآمد و هزينه شرکت سربه سراست و ارزش ريالي توليدات اين شرکت ساليانه 300 ميليارد تومان است، افزود: بدهي هاي شرکت از زماني که به بخش خصوصي واگذار شد به شدت افزايش يافت و هم اکنون بدهي انباشت شرکت در حدود 250 ميليارد تومان است.سررشته با بيان اينکه ادامه فعاليت شرکت منوط به اين است که قطعات با ارزش افزوده توليد شود، گفت: اگر با اين وضعيت ادامه دهيم به دليل اينکه شرکت نخواهد توانست بدهي هاي خود را پرداخت کند متوقف و تعطيل خواهد شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، شرکت ريخته گري ماشين سازي تبريز به عنوان يکي از بزرگترين شرکت‌هاي ريخته گري در کشور محسوب مي‌شود؛ از نقاط قوت اين شرکت در زمينه فعاليت‌هاي توليدي مي‌توان به قابليت‌هاي انعطاف پذيري در تنوع توليد، قيمت تمام شده مناسب ، وجود خطوط تمام اتوماتيک ديزاماتيک، نزديکي کارخانه به عرصه مصرف خريداران و صنايع بزرگ، قرار داشتن در يک قطب صنعتي و امکان بهره مندي از نيروهاي متخصص و دانشگاهي، وجود مهارت‌ها و تجربيات فني و مهندسي و عملي ناشي از عملکرد و سابقه نزديک به نيم قرن کارخانه و وجود امکانات گسترده زير بنايي و سخت افزاري مناسب جهت توسعه شرکت اشاره کرد.در شرکت ريخته گري ماشين سازي تبريز براي توليد بيش از 240 قطعه سبک و سنگين در کارگاه‌هاي مختلف حدود 350 نفر همکاري دارند.رييس جمهور در روزهاي 18 و 19 خرداد در قالب پنجمين سفر استاني دور دوم به آذربايجان شرقي سفر کرد.در دور دوم سفر حدود 9.3 همت (هزار ميليارد تومان) اعتبار براي اجراي حدود 108 پروژه مصوب شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها